Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare

Seastar

Recommended Posts

Har prøvd meg på følgende

Nmea2000 -> Actisense W2k -wifi-> Mac mini med OpenCPN 5.8.4

Hadde håpet jeg skulle få inn egen posisjon, og diverse data fra nettverket. Ser bare antall satelitter, samt at GNSS compass kobler inn fra tid til annen. 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Screenshot2024-02-27at11_27_01.png.1d0e10419d575ef048be6dc6c81cb97b.png

Karlsenkystfiske skrev 48 minutter siden:

Har prøvd meg på følgende

Nmea2000 -> Actisense W2k -wifi-> Mac mini med OpenCPN 5.8.4

Hadde håpet jeg skulle få inn egen posisjon, og diverse data fra nettverket. Ser bare antall satelitter, samt at GNSS compass kobler inn fra tid til annen. 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Screenshot2024-02-27at11_27_01.png.1d0e10419d575ef048be6dc6c81cb97b.png

Har du sjekket at Actisense W2k faktisk mottar, og sender videre, data som du savner?

Antar at den har en form for admin-panel der du kan se hvilke data som strømmer gjennom?

__jallis__ skrev On 27.2.2024 at 13.21:

Har du sjekket at Actisense W2k faktisk mottar, og sender videre, data som du savner?

Antar at den har en form for admin-panel der du kan se hvilke data som strømmer gjennom?

Hmmm… den har admin panel, men tror ikke den fortolker noe data der. Men olexen får en hel regle med setninger derifra, så ingen tvil om at den sender 👍

• 1 måned senere...

Hei

Dave og utviklerteamet jobber med ny versjon av OpenCPN, som etter planen skal bli versjon 5.10.

Men først kommer, like rundt hjørnet, en BETA test utgave for de som vil være med å teste og eventuelt vil gi tilbakemeldinger og erfaringer til utviklerne!

Dette blir Beta versjon 5.9 av OpenCPN og jeg vil legge ut en lenke når den kommer for de som vil være med å teste, før utgivelse senere på våren/sommeren av helt ferdig produkt av den nye offisiell versjon OpenCPN 5.10

:sailing:

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Seastar skrev On 10.6.2024 at 22.38:

Hei igjen

Da har den nye versjonen, som foreløpig er i BETA-utgave for testing kommet:

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-v5-9-1-beta-test-starts-286845.html

:sailing:

Jeg sitter og gjør klar min navigasjons-PC til årets båtferie, og den har versjon 5.8.4-0 installert fra fjorårets ferie. Jeg ser at det ikke er sluppet noen nyere offisiell versjon for PC, men er den nye beta-versjonen moden nok for produksjon, eller bør jeg bare bli på 5.8.4.0? @Seastar - tør du synse noe om dette?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jag kör betavarianten hemma på en dator med GNSS mottagare och en egen AIS mottagare och AIS från Internet inkopplat dygnet runt. Jag har kört så sedan betavarianten kom och det fungerar. Det som inte fungerar är om du har en dator som inte klarar av att GL funktionen är inkopplad. VIII man testa i båten är det ju bra att ha den officiella versionen nerladdad så man kan byta tillbaks om det skulle behövas.

Ove T skrev 4 minutter siden:

VIII man testa i båten är det ju bra att ha den officiella versionen nerladdad så man kan byta tillbaks om det skulle behövas.

PC med OpenCPN er bare backup for kartplotter og mobil (og knust nettbrett) med Navionics, så det er neppe farlig å gjøre son du sier: Kjøre beta, og ha siste offisielle release lastet ned og klar i tilfelle…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei Popeye70.....

God sommer..., Beta er Beta, - er jo min holdning! - og er jo tiltenkt de som vil være med å teste i praksis ny programvare/forandringer til det bedre!

Det har jo også kommet en videre beta 2 og Dave har klar en beta 3 en av de første dagene, så her testes det....., og når den nye versjonen lanseres offisielt så blir nok det meget bra og gjennomprøvd!

Jeg legger inn lenke her i denne tråden, til nedlasting av den nye offisielle versjonen når den utgis!

Om jeg "tør å synse" ?

Vel-vel, jeg har respekt for Beta utgaver, samme hvor god de ser ut til å være, og derfor så bruker jeg selv fortsatt 5.8.4 som jo er knall bra!

I tillegg er jeg med å tester BETA-utgaver på annen maskin, og til mitt behov av tilkoblinger og bruk så fungerer det jo helt uten noe problemer for meg, men som sagt jeg bruker ikke BETA-utgaver som eneste alternativ til navigasjon på hovedmaskin!

BETA er BETA, og jeg ser frem til nyutgivelsen med de forbedringer som da er implementert!

Fortsatt god sommer alle sammen!

Seastar

• 2 uker senere...

Hei

Igår kom utviklingsteamet med Dave i spissen med BETA versjon 4 , antatt å være den siste i utviklingen og uttestingen........., og Dave skriver:

OpenCPN v5.9.4 Beta test released

Hello all
Here is an update to the formal Beta test series of OpenCPN. This is version 5.9.4
This Beta series will result in the production release of OpenCPN v5.10.0.
We expect that this Beta (Beta-4) will be the last prior to Release.
In other words, what you see in this Beta is what you will see in Release.

Notes:
1. All reported bugs and suggestions have been resolved or discussed, as appropriate. Please check your specific reports, and provide status and comments.
2. If you have an open issue at github, please close or comment as appropriate.
3. Current crowdin translation files have been included in this release. Please verify.

Special Notes:
1. The embedded user documentation for Windows And MacOS versions has been significantly upgraded to reflect the content of the online Wiki. Please have a look. Comments appreciated.
2. The "Startup Wizard" translation/localization from crowdin has been integrated. Please verify.

Thanks in advance for all your feedback and help.
Dave

Da er det nok ikke mange dagene før jeg kan legge inn lenke til nedlasting av den nye offisielle versjonen av OpenCPN 5.10.0 , og med oversikt over hva som er nytt i den nye versjonen!

Reply With Quote
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Da er BETA-testingen av den nye offisielle utgivelsen av OpenCPN ferdig, og Dave har annonsert utgivelsen i denne forumposten:

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-10-released-288468.html

kopi av innlegg 1:

OpenCPN Version 5.10 Released

10 August, 2024
FOR IMMEDIATE RELEASE

The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 5.10.0.
OpenCPN Version 5.10.0 is available for immediate download.

This version is a service/maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for linux, Windows, Raspberry Pi, and MacOS computer architectures.

Some features of OpenCPN include:

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display.
Support for MBTiles photo and geographical chart overlays.
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring.
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities.
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support.
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements.

OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com.

OpenCPN Version 5.10. series contains many new features and enhanced functions.

New:

Grib plugin adds direct GRIB file download capability, from multiple online resources.

Enhanced native NMEA2000 network interface capability, from numerous third party gateway devices.

Update core wxWidgets support to wx3.25.

Full support for Flatpak on virtually all linux distributions, for both x86 and Arm64 architectures.

Native support for generic Debian linux distributions, particularly plugin system.

Improved OpenGL graphics support and performance on all platforms.

Incorporate extensive user feedback to resolve various UI flaws and functional errors.

Improved embedded UserManual, mirroring evolving online Wiki presentation.

Improved reliability and stability across all platforms.

We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 5.10.0, and look forward to your continued feedback.

For Download links, plugins, documentation, and other useful information, visit our support website at:
https://opencpn.org/

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer
free skrev for 4 timer siden:

Jeg ser både fordeler og ulemper med usb dongle,

Bare fordeler hvis en trenger mer enn 2, Ingen dongle til båt` PC`n.

Du laster  nr.1 ned til Båt pc`n  og bruker nr 2 ned lasting til donglen  til andre Pc/netbrett

Kartene er topp. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

free skrev On 11.8.2024 at 15.24:

Takk for svar. Jeg ser både fordeler og ulemper med usb dongle, det ser ut til at du kan ha kartene på 2 dingser uten usb dongle, det vil kanskje være tilstrekkelig for mange, jeg ser ikke bort fra at den den dingsen ikke er der jeg er akkurat når jeg trenger den. Er kartene gode?

Jeg har på to dingser - funker fint til mitt behov. Slik jeg forstår o-charts-hjemmesiden så er det bare å bytte dings ved behov - dingsen har egen id, men maks to om gangen med mindre du har egen avtale. 

Det eneste jeg savner er at wp, ruter og spor ikke synkroniserer mellom dingsene, men det er til gjengjeld enkelt å overføre filer. 

Etter jeg har skrudd på ymse knapper så blir jeg mer og mer fornøyd, men det krever litt interesse for programmet når det er såpass mange valgmuligheter. 

/RR

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...