Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

2 hours ago, Roger jo said:

Tenker du på  å laste ned  "Gratis versjonen av CM 93" så  er ferskeste versjon ca. 2013. 

 

 

Ok, det var litt i det elste laget.

Er det andre nye oppdaterte karter som er "lettdrevne" ?

O-Chart sine er jo svintunge og drive, funker best på en laptop/pc 

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 32 minutter siden:

O-Chart er utrolig tregt. Nytter ikke hva du gjør. Jeg har kun inne det området jeg er i.

Hej

Jag vet inte vad du menar, har du laddat ner mer än ett område i Norge och inte skapat sjökortsbuntar jobbar datorn med alla nerladdade. Med sjökortbuntar kan du välja bara det av fem områden i Norge som du är. Eller om man är i gränsen mellan två, ha båda dessa i samma bunt. Jag har kört i en en Raspberry 4 och upplevde det inte särskilt trögt. Kom dock inte riktigt överens med den så nu kör jag via en Mini Pc och skärm som blir kvar i båten.

Hälsningar Ove

 

 

543386019_2021-11-16(2).png.3847159aab2bcb8ede84d0f26527d955.png1746777847_2021-11-16(3).png.f3313fd1cb6024403e042d86a0f736d0.png

Link to post
Share on other sites

Ja leser dette oeSENC kartene er vektor baserte og rendres underveis, står også det er karter som krever mer datakraft av båte cpu og ram. 

Som nevnt så har jeg prøvd Ocharts på Pi 3B , og 2 nettbrett.

Man kan glemme og panorere rundt om man zoomer litt ut, når jeg var gasnke tett innpå så virka det, men ellers gikk det helt i stå så si.

 

Usikker om dette buntingen som blir fåreslått, regne med den ikke rendre bilder di plassene man ikke ser på uansett i sanntid.

 

Jeg hadde en usb hub tilkoblet nettbrettet med mus og usb gps, hadde våre veldig kjekt måte og kjøre som kartmaskin.

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje subjektivt hva vi ser på som tregt, utgangspunktet har mye å si. Jeg sammenligner med en 12 core Intel I7 på 2.60GHz. Jeg har ikke spesielt bra tålmodighet med Piene til desktopbruk. De funker bra til andre småting.

 

@Ove T Jeg vet ikke hva du mener med buntingen, jeg har ikke det valget. Jeg har bare O-Charts for Lofoten-Troms-Finnmark lastet. Kanskje valget kommer dersom jeg legger til flere. Drar jeg til Nordland legger jeg inn dem også o.s.v.

 

oesencpi.png.cb95a398f064282f8047551cab050170.png

Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 16 timer siden:

Som nevnt så har jeg prøvd Ocharts på Pi 3B , og 2 nettbrett.

 

En Pi 3B vil nok oppleves som endel tregere enn en Pi4 med 4 eller 8 GB minne. Da har du også luksusen at du kan lage deg en liten ramdisk og ha aktivt kart liggende i minne for å speede opp aksessen hver gang kart må leses fra disk.

 

Får du tak i en ny Pi 4 med 4 eller 8 GB minne så kjører den på 1.8 GHz mot 1.5 GHz for de første Pi 4, forutsatt at du bruker siste versjon av RaspiOS. De nyere revisionene lar seg også enklere overklokke hvis du kjører noe annet enn RaspiOS.

 

Pi 4 har også USB 3.0, som gjør den til en god kandidat til å kjøre operativsystemet fra SSD via USB. Det gir også en veldig god forbedring i ytelse, og reduserer risikoen for korrumpert filsystem (som SD-kortene er utsatt for). Jeg kjører 5 stk Pi 4 rett fra SSD nå, uten problemer. 3 av dem kjører med PoE-HAT og får strøm via nettverket (slipper egen strømforskyning), men det er ikke så aktuelt i båt.

 

Men når alt det er sagt, så ja, Raspberry Pi har sine begrensinger. Det er små, enkle, billige datamaskiner, og kan ikke erstatte en vanlig PC 100%. Men det finnes også andre SoC-løsninger som er raskere enn Raspberry Pi, eller så kan man bruke f.eks. en Intel NUUC som hever nivået enda litt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nuc har våre litt aktuelt, men det og ha en hel pc stående i båten er ikke noe jeg kunne tenkt meg.

Så måtte blitt nettbrett eller en laptopp.

 

Ja vet Asus har jo mye kraftigere sånne micro maskiner, men di Ocharts karta er veldig tunge, så dumt og kjøpe en sånn for og igjen finne ut at den ikke klare det, til og med eldre laptopper sliter.

 

Opencpn har altid våre min favoritt, men jeg har rota til og kjøpt ocharts 3 ganger pga jeg har fiklet så mye med forskjellige nettbrett og Pi instalasjoner.

 

Jeg liker ikke systemet til ocharts der man blir helt låst til maskinen, og om man  tuller litt så plutselig virke det ikke på den samme maskinen lengre.

 

Ser dem har kommet med kart via usb dongle nå, den virke ikke på Android, så da er det vel igjen Linux og windows.

Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 1 time siden:

 

Jeg liker ikke systemet til ocharts der man blir helt låst til maskinen, og om man  tuller litt så plutselig virke det ikke på den samme maskinen lengre.

 

Ser dem har kommet med kart via usb dongle nå, den virke ikke på Android, så da er det vel igjen Linux og windows.

 

Det eneste bra med O-charts er at det er ferske kart til Opencpn. Selv med dongle har jeg endt opp med å betale dobbelt opp.

Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 1 time siden:

Ser dem har kommet med kart via usb dongle nå

 

En liten presisering: Kartene ligger fremdeles lokalt på enheten din, men lisensen knyttes til dongelen. Så du kan i teorien ha kartene liggende på 10 maskiner, og bare flytte dongelen frem og tilbake så den er tilkoblet til den maskinen du bruker der og da.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Pi-er i båten, de er greie småmaskiner. Spesielt pin-oppsettet er veldig ok på dem, og veldig godt dokumentert. Men jeg har brent opp 3 Rpi 4 i båten. De tåler ikke mye varme og risting.

 

Nå har jeg en Rpi3b+ som autopilot og det funker fint. Har laget en app så vi kan styre fra android.

 

Opencpn kjøres på en odroid H2+, nettbrett og en vanlig laptop. Jeg foretrekker laptopen når jeg lager ruter og leker. Odroiden er ok som fast på styerposisjon, og grei nok med O-chart.

 

Kanskje man skulle skrevet en sky-plugin for å synke ruter og track. Kanskje det allerede finnes, det må sjekkes.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 1 time siden:

Men jeg har brent opp 3 Rpi 4 i båten. De tåler ikke mye varme og risting.

 

Du vet ikke tilfeldigvis om de nye revisjonene av RPi4 er bedre på dette området? De tåler høyere frekvens (1.8 GHz vs 1.5 GHz) enn de tidligere RPi4 pga ny strømstyring, men jeg aner ikke om det er andre forbedringer også.

 

Jeg bruker bare RPI'er hjemme til diverse oppgaver i mitt hjemmenett, ikke i båten, men har hatt en tanke om en slags båtcomputer (ikke navigasjon) som kan stå og gjøre diverse småoppgaver. Sensorer, stort sett...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

 

Du vet ikke tilfeldigvis om de nye revisjonene av RPi4 er bedre på dette området? De tåler høyere frekvens (1.8 GHz vs 1.5 GHz) enn de tidligere RPi4 pga ny strømstyring, men jeg aner ikke om det er andre forbedringer også.

 

Jeg bruker bare RPI'er hjemme til diverse oppgaver i mitt hjemmenett, ikke i båten, men har hatt en tanke om en slags båtcomputer (ikke navigasjon) som kan stå og gjøre diverse småoppgaver. Sensorer, stort sett...

 

Jeg vet ikke om de er bedre, men jeg har en kompis som sier de er det, en anekdote med andre ord. Jeg tror også det ville gått bra dersom jeg hadde satt en vifte på dem, jeg hadde ingen kjøling. Har en 4B som kjører Pi-Hole hjemme og det går helt greit, den er ikke spesielt varm, men den jobber ikke hardt heller.

Jeg prøvde å google litt, men fant ikke noe om det i farta, sitter på jobb så det er begrenset hvor mye tid jeg har til det akkurat nå.

Jeg tror det som tok mine var litt for hard bruk i et røft miljø. Kanskje var det en dårlig batch. Etter det jeg husker kjøpte jeg dem ganske rett etter at de kom ut, fra Power. Jeg fikk dem erstattet på garanti, og jeg var helt åpen på hva jeg hadde gjort. Men de var enig i at de burde tåle å kjøre slik de var levert.

Link to post
Share on other sites

Denne Odroiden som du kjøre med ocharts, hva oppløsning kjøre du på skjermen der.

Blir det for tungt for en sånn maskin og kjøre 1080p ?

 

Når du nevner nettbrett, kan jeg spørre om hva nettbrett du bruker for opencpn og ocharts ?

Har et forsåvidt nytt samsung nettbrett nå 10.5 tommer, men det er jo av den kjipste versjonen. Tab A

Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 17 timer siden:

Denne Odroiden som du kjøre med ocharts, hva oppløsning kjøre du på skjermen der.

Blir det for tungt for en sånn maskin og kjøre 1080p ?

 

Når du nevner nettbrett, kan jeg spørre om hva nettbrett du bruker for opencpn og ocharts ?

Har et forsåvidt nytt samsung nettbrett nå 10.5 tommer, men det er jo av den kjipste versjonen. Tab A


Nettbrettet er en Samsung Galaxy Tab 6 Lite. Skulle jeg kjøpt den i dag ville jeg kastet litt mer penger på en litt kraftigere. Men det er mest fordi jeg bruker den mye mer enn jeg hadde trodd jeg skulle. Den er blitt surfestasjon nr. 1 egentlig.

 

Odroid H2+ er kraftig og kjører det meste. Ingen problemer med 1080p  på den. Dessverre kommer de ikke til å lage flere da de ikke får tak i deler. Det er synd, jeg kunne tenkt meg et par til. Jeg bestilte et par N2+ og bruker de som erstatning: https://www.hardkernel.com/shop/odroid-n2-with-4gbyte-ram-2/

Gjør du det må du huske å kjøpe eMMC Module N2.
De har ikke wifi, så skal du bruke wifi bør du kjøpe en USB/WiFi dongle.
 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev 1 time siden:

Har prøvd og lastet ned Opencpn 5.5 beta i noen dager nå, ikke tilgjengelig.

Er det noen som kan dsele instalasjonsfila ?

Not Found

Could not find the requested resource.


Feilmelding når jeg prøver og laste den ned.

Hei

Det er bare den siste Beta som er tilgjengelig, tidligere uaktuelle Beta'er blir jo naturlig satt utilgjengelig.

 

Per idag gjelder denne:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-5-5-1114-rc-2-released-257894.html

 

og den virker fint hos meg!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...