Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

8 minutes ago, Midtpinne said:

Hmm, @chrisrik og jeg har forsåvidt kokt i hop en tjeneste for dette.

 

Kanskje vi burde være snille og fortelle dere adressen. Gi meg et par dager til å snakke med @chrisrik så kanskje vi skaffer oss et fornuftig DNS-navn og legger det på en server som ikke er på ei hjemmelinje slik det er nå.

Takker og bukker for det, det er jo sikkert fattigsmanns versjonen dette da med AIS fra marine traffic og andre som jeg bruker , men det er jo en start.

Sånn er det og være ufrivillig ufør pensjonist, ellers hadde jeg nok hatt meg en VHF AIS sender og mottaker

 

 

Link to post
Share on other sites

Nortonis Havulk skrev 5 minutter siden:

Takker og bukker for det, det er jo sikkert fattigsmanns versjonen dette da med AIS fra marine traffic og andre som jeg bruker , men det er jo en start.

Sånn er det og være ufrivillig ufør pensjonist, ellers hadde jeg nok hatt meg en VHF AIS sender og mottaker

 

Fattigmanns og fattigmanns... Tar man dekningskart for edge, 3g, 4g og 5g, så ser man raskt at ganske mange bruksområder dekkes tilstrekkelig. Videre vil jeg si at dette er noe mer fremtidsrettet teknologi enn VHF-båndet... ;-)

 

@Midtpinne, vi får hive oss rundt og trykke på knappen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

JA nå fikk dere oss meget nysjerrige her hehe

Jeg prøvde den kystverket sin, men som nevnt tidligere så ser jeg ingen fritidsbåter på den.

 

Jo vist dere sier det at det er bra saker, så tror jeg gjerne på det.

Har 4g router i båten, så jeg har så si god dekning rundt.

Link to post
Share on other sites

Da var Beta 1.0 "offentlig".

 

https://ais.oram.no

 

SamH har i sin post rett før her, beskrevet prosedyren for å bruke tjenesten i OpenCPN. Men bytt ut kystverkets IP adresse med ais.oram.no og bruk portnummer til det geografiske område man ønsker AIS-data fra (og bruk TCP).

Vi har også hele Norge, men som skrevet tidligere krever dette både båndbredde og datakraft, så bruk fortrinnsvis et litt mer lokalt uttrekk.

 

For de av dere som har AIS-mottaker ombord som har kontakt med verden, bidra veldig gjerne med AIS-data. Dette gjøres akkurat slik som hos MarineTraffic, men vi styrer alt gjennom ais.oram.no og port 10100 (UDP).

Her kan også Raspberry Pi med RTL-SDR bidra (SignalK, Kplex, eller hva man måtte ønske).

 

Merk, tjenesten vår endrer eventuelt AIVDO-meldinger (ownship) til AIVDM ("andre").

 

Lykke til. Det står litt mer, enkelt forklart på hjemmesiden.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 8 minutter siden:

Knall initiativ! 
Jeg har ikke testet enda, og vet jo ikke hva dere kjører bak hver sone - men om dere først deler opp, er ikke "Troms & Finnmark" og "Vestland" veldig store soner med potensielt mye trafikk, både for klient som skal bruke det, og backendløsningene?

 

Jeg kan være enig i at sonene kanskje er litt store. Mulig vi ser på en finere oppdeling etter hvert. Spesielt for nettbrett og mobiler kan det fort bli litt mye tenker jeg. På de maskinene jeg har og tester på, fra småmaskiner som Odroid til ganske drøye PC-er, kjører OpenCPN fint med flere soner koblet til. Odroiden(H2+) er treg uansett med OpenCPN, spesielt med kart fra Ocharts, AIS-dataene ser ikke ut til å påvirke den spesielt negativt.

Jeg har aldri blitt helt venn med OpenCPN på nettbrettet, det er ganske svakt og slår av skjermen jevnlig, noe jeg liker dårlig. Men jeg skal prøve å bruke det litt mer framover for å få en følelse av om det virker ok eller ikke.

Det blir sikkert forandringer etter hvert som vi får testet mer. Regner med å finne flaskehalser som vi ikke har sett når vi kun har vært to som bruker det.

Vi er veldig interessert i mer data. Så dersom flere er villige til å sende til oss er vi glade for det. For de som allerede sender til MarineTraffic og AISHub burde det være å bare legge til en adresse til. Se: https://ais.oram.no/

Link to post
Share on other sites

 

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Knall initiativ! 
Jeg har ikke testet enda, og vet jo ikke hva dere kjører bak hver sone - men om dere først deler opp, er ikke "Troms & Finnmark" og "Vestland" veldig store soner med potensielt mye trafikk, både for klient som skal bruke det, og backendløsningene?

 

Har kjørt med relativt svake systemer (Rasperry Pi Zero WH med SignalK) denne sleit. Samme med en Samsung Note 3 med termux. Samsung Note S10 og oppover henger med Troms-sonen.

 

Men ja, det er unødvendig å sitte i jolla utenfor Tromsø og ha oversikt over innseilingen til Vardø... :-p

Revidering av sonene, kommer nok. I alle fall når foring av AIS-data øker.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, chrisrik said:

Revidering av sonene, kommer nok. I alle fall når foring av AIS-data øker.

Testet litt hjemmefra, først med Vestland og så med hele Norge men det så ut som datavolumet stabiliserte seg ganske likt i begge tilfeller, omkring 1,7kB/s så enten throttler nå OpenCPN eller så gjør backend det?

Uansett neglisjerbare datamengder dette her.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Nortonis Havulk skrev for 2 timer siden:

Jeg ga opp opencpn på nettbrett, det var så tungvint og tregt, ivertfall med Ocharts.

 

Jeg synes jeg fikk inn hele norskekysten når jeg valgte vestlandet porten.

 

 

Det er en god del overlapp mellom sonene, testa vestland nå og jeg så båten langt opp i Nordland.

 

 

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Testet litt hjemmefra, først med Vestland og så med hele Norge men det så ut som datavolumet stabiliserte seg ganske likt i begge tilfeller, omkring 1,7kB/s så enten throttler nå OpenCPN eller så gjør backend det?

Uansett neglisjerbare datamengder dette her.

 

Vi throttler ikke. Serveren vi leier er noe svak. Foreløbig ser det ikke ut som den sliter og jeg kan ikke se at vi dropper noe enda. Vi har en VPS på webhuset med 1 CPU, 2GB RAM og 50GB disk.  Vi vil helst bruke pengene våre på båtene våre så dersom vi ikke trenger kraftigere server så venter vi med å øke den, men jeg regner med at vi vil ha flere CPU-er og muligens disk også etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 1 time siden:

Vi throttler ikke. Serveren vi leier er noe svak. Foreløbig ser det ikke ut som den sliter og jeg kan ikke se at vi dropper noe enda. Vi har en VPS på webhuset med 1 CPU, 2GB RAM og 50GB disk.  Vi vil helst bruke pengene våre på båtene våre så dersom vi ikke trenger kraftigere server så venter vi med å øke den, men jeg regner med at vi vil ha flere CPU-er og muligens disk også etter hvert.


Hvis dere trenger kraftigere jern (og har et sted å ha det) så har jeg en veldig pent brukt Lenovo arbeidsstasjon med Xeon-prosessor, 32 GB disk og enten 256 eller 512 GB disk (husker ikke i farta). Den er ca 5 år gammel, men har stått ubrukt i rundt 2.5 år. Den er ikke rack-monterbar, så dere må enten ha den liggende på en hylle eller stående på gulvet. Jeg kan finne modellnr osv i morgen om interessant.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 2 minutter siden:


Hvis dere trenger kraftigere jern (og har et sted å ha det) så har jeg en veldig pent brukt Lenovo arbeidsstasjon med Xeon-prosessor, 32 GB disk og enten 256 eller 512 GB disk (husker ikke i farta). Den er ca 5 år gammel, men har stått ubrukt i rundt 2.5 år. Den er ikke rack-monterbar, så dere må enten ha den liggende på en hylle eller stående på gulvet. Jeg kan finne modellnr osv i morgen om interessant.

 

Takk for tilbudet, men det er stabilt Internett som er bøygen vår akkurat nå. Potensiell hardware har vi, det vi ikke har er redundante linjer som vi kan stole på er oppe over lang tid. Derfor en VPS hos en leverandør vi har erfaring med fra før og som vi tror vi kan stole på leverer en stabil tjeneste. Webhuset ser også ut til å være en av de bedre på pris etter hvert som vi må skalere opp.

 

Jeg jobber forsåvidt med å drifte datasentre plassert rundt omkring i verden, men jeg vil ikke blande dette inn i det

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 11 timer siden:

 

Jeg kan være enig i at sonene kanskje er litt store. Mulig vi ser på en finere oppdeling etter hvert. Spesielt for nettbrett og mobiler kan det fort bli litt mye tenker jeg. På de maskinene jeg har og tester på, fra småmaskiner som Odroid til ganske drøye PC-er, kjører OpenCPN fint med flere soner koblet til. Odroiden(H2+) er treg uansett med OpenCPN, spesielt med kart fra Ocharts, AIS-dataene ser ikke ut til å påvirke den spesielt negativt.

Jeg har aldri blitt helt venn med OpenCPN på nettbrettet, det er ganske svakt og slår av skjermen jevnlig, noe jeg liker dårlig. Men jeg skal prøve å bruke det litt mer framover for å få en følelse av om det virker ok eller ikke.

Det blir sikkert forandringer etter hvert som vi får testet mer. Regner med å finne flaskehalser som vi ikke har sett når vi kun har vært to som bruker det.

Vi er veldig interessert i mer data. Så dersom flere er villige til å sende til oss er vi glade for det. For de som allerede sender til MarineTraffic og AISHub burde det være å bare legge til en adresse til. Se: https://ais.oram.no/

 

Dette var et veldig fint initiativ! Jeg har heller ikke kommet til å investere i AIS ennå, men dette er jo helt knall i mellomtiden!

 

/RR

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Monterte i fjor en ny Pc med OpenCPN og Ocharts i en båt til en kompis. Det har frem til nå fungert upåklagelig. Nå har han plutselig fått problem med kartene. Det vil bare laste seg inn en liten firkant med kart som ikke er større enn et kvadrat på ca en nautisk mil. Da skjer det ikke noe med kartet før båten har seilt utenfor denne firkanten, da laster det seg opp en ny firkant med kart fremfor båten. Dette gjør at det ikke er mulig å kunne lage noen ruter i kartet og heller ikke kunne planlegge seilas ut fra kartet i OpenCPN.

Er det noen som har noe løsning på dette?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Håper alle har hatt en fin båtsesong hittil, og med navigasjonsutstyr som bare virker og virker og er til å stole på:thumbsup:

 

For dere som er interessert i videreutviklingen av OpenCPN, som f.eks nye tilkoblingsmuligheter o.l., så har Dave og Teamet kommet med en alpha-test utgave versjon 5.7.

 

Dette kan følges her:

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-7-alpha-test-268872.html

 

 

Innkopiert her hva det er de arbeider med, fra begynnelsen av tråden:

 

OpenCPN Version 5.7 Alpha Test
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hello all,

As mentioned elsewhere, the next Production release of OpenCPN will include native NMEA2000 support. We are now ready to begin a limited Alpha test of this version.
Here are some Release Notes.

1. NMEA2000 (N2K) native support is available as a standard OpenCPN "Connection", configured in Settings->Connections.
2. The following N2K interfaces/gateways are supported:
a) Actisense NGT-1 serial USB gateway
b) Yacht Devices YDNU-02 serial USB gateway
c) Generic socketCAN interfaces, linux only.
3. All N2K interfaces are only supported in fully native mode by OCPN core.
4. OCPN does not convert native N2K data into NMEA0183 or SignalK protocals, neither for internal use nor for re-transmission.
5. In this Alpha test, OCPN does not transmit anything onto the N2K bus. We use a "listen-only" mode. N2K transmit mode is planned for the Release, however.


Please re-read and digest items 3 and 4..................!

..................................................................................................................................................................................

 

Dette KUN ment som en orientering til dere som har behov for slike nye muligheter i OpenCPN for fremtiden!

 

Med ønske om en fin høst.....!

 

Seastar:thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 7 timer siden:

Vet ikke hva du trenger @Gladlaks1, men ser at du kan laste ned GPX-filer fra https://www.barentswatch.no/fiskinfo/ som kan importeres som ruter/punkt i OpenCPN.

Vet vel ikke helt hundre prosent selv heller :-) Som registrert fisker så får man en tilgang der bruk kommer inn og ut av kartet etterhvert som andre båter melder inn og ut. Videre så skal man kunne f.eks sette en slepestrak når man setter bruket og melde denne inn direkte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...