Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hei igjen alidal og alle andre

 

Utviklerteamet er sammensatt av topp folk på alle OS plattformer, så etter at Dave ba deg om å legge ut krasj-rapporten, så kommer spesialisten "nohal" som er meget godt inne på maskintypen og det OS som du har, og etter hva jeg ser så har du fått det til å spille:

 

nohal svarte følgende på ditt problem:

Re: OpenCPN Version 5.8.2 Released

alidal...

Please delete OpenCPN.app (move it to trash) and install again. There seem to be some rests of an older version mixed into your application folder.
 
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxx
 
Og da ble det vel iorden tenker jeg, alidal?
 
Lykke til videre:sailing:
OBS!
Og er det andre som har problemer med et eller annet vedr. OpenCPN er det jo bare å gjøre som alidal,  melde problemet på hoved-forumet og det er ingen som blir stående fast på noen måte, bare utviklende og ny kunnskap for alle mann!!!!
 
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

15 June, 2023
FOR IMMEDIATE RELEASE

The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 5.8.4.
OpenCPN Version 5.8.4 is available for immediate download.

This version is a service/maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for linux, Windows, Raspberry Pi, and MacOS computer architectures.

Some features of OpenCPN include:

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display.
Support for MBTiles photo and geographical chart overlays.
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring.
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities.
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support.
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements.

OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com.

OpenCPN Version 5.8. series contains many new features and enhanced functions.

New:

Integrated NMEA 2000 network capability, supporting a variety of popular bus interface adapters

Peer-to-peer networking functions, allow sharing of objects (routes/tracks/waypoints) between interconnected OpenCPN devices.

Redesigned navigational and environmental sensor prioritization feature, allowing multiple redundant fail-over safety modes.

Updated core wxWidgets support to wx3.2.

Full support for scaled display modes on Windows.

Full support for Flatpak on virtually all linux distributions, for both x86 and Arm architectures.

Improved native support for generic Debian linux distributions, particularly plugin system.

Full recognition as an official system for Information Mode on European Inland Waters.

Improved OpenGL graphics support and performance on all platforms.

Incorporate extensive user feedback to resolve various UI flaws and functional errors.

We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 5.8.4, and look forward to your continued feedback.

For Download links, plugins, documentation, and other useful information, visit our support website at:
https://opencpn.org/

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer

Link to post
Share on other sites

Nortonis.....

 

Har ikke noe erfaring med denne tilkoblingen, men regner med at det er en forholdsvis enkel konfigurasjon for å få på en GPS via Blåtann, finner vel hva som er nødvendig i brukermanualen eller ved noen som har gjort det før, har jo hørt om mange som har den løsningen.

 

Eventuelt er det jo viktig i første omgang at blåtann versjonen på laptop snakker godt sammen med  nyere blåtann versjon som sitter i en slik ny GPS, slik at det blir stabilt og bra signal inn til OpenCPN.

 

Men som sagt så har jeg ikke erfaring med påkobling og bruk av blåtann gps!

 

Lykke til:thumbsup::sailing:

Link to post
Share on other sites

Nortonis Havulk skrev On 12.6.2023 at 13.54:

Hei

Jeg har brukt opencpn på en windows laptop og usb gps til nå.

Tenkte og bestille en Garmin Glo2 bluetooth gps mottaker.

Vil den virke med og pare den via bluetooth og så legge den til i opencpn ?

Det bør gå greit. Jeg får inn NMEA 0183 data til Windows OpenCPN fra nettet i båten via en rs232 til bluetooth dings.

 

Etter at den er paret legges den inn som en com port i "bluetooth devices-propertes".

 

Glo2 sender setningene $GPRMC og GPGGA. 

 

https://support.garmin.com/en-US/?faq=BVtvyyWvSU9xNgYfxOWSeA

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har forsøkt å lete litt, men er det noen innstilling for størrelse på staker eller kardinalmerker? Jeg kjører i MAC OS og kartene er gode, men stakene opplever jeg som veldig små. Tips mottas.

 

EDIT: Artig nok forstørret innlimingen i baatplassen.no en del. Jeg må nesten bli trodd på at de framstår mye mindre på min skjerm.

 

/RR 

Skjermbilde 2023-07-03 kl. 21.16.50.png

Redigert av Range Rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei har tidligere fått rask og god hjelp, prøver igjen med noe som er dukket opp, der er masse "skyer" med dybde inni rundt forbi, jeg har jo dybder i kartet og trenger ikke denne tilleggs visningen blir bare litt rotete visning føler jeg. men uansett hva jeg trykker på vil de ikke bort, noen som vet hvordan jeg fjerner de? ikke krise om det ikke går men vil gi ryddigere visning føler jeg.

Link to post
Share on other sites

andlin skrev 20 minutter siden:

hei har tidligere fått rask og god hjelp, prøver igjen med noe som er dukket opp, der er masse "skyer" med dybde inni rundt forbi, jeg har jo dybder i kartet og trenger ikke denne tilleggs visningen blir bare litt rotete visning føler jeg. men uansett hva jeg trykker på vil de ikke bort, noen som vet hvordan jeg fjerner de? ikke krise om det ikke går men vil gi ryddigere visning føler jeg.

Skjermbilde av disse skyene du vil ha bort? 

Link to post
Share on other sites

Symbolene som brukes hentes fra rastersymbols-day|dark|dusk.png i folderen 
C:\Program Files (x86)\OpenCPN\s57data\
Filene inneholder alle symboler for de forskjellige dim-settingene, og det individuelle symbols plassering er indeksert i chartsymbols.xml, samme folder.
 

I zip'en vedlagt har jeg fjernet symbolene fra de 3 filene, dvs. slettet innhold ved angitt indeksering, og "skyene" er vekk. Om noen vil bruke de, avslutt opn, ta backup av egne filer, og legg "mine" i folderen. 
Ellers vanlige forholdsregler for ting man finner på internett..
 

Ikke nødvendigvis en god ide å endre kartsymboler, det er en grunn til at de er der. Når det er sagt, for egen del ser jeg ingen problemer med å endre litt på dette, opn gir ikke mulighet for å endre scamin for de enkelte symboler og det blir for mye clutter med så høy scamin som er satt i kartene fra kartverket.. YMMV


image.png.9da846cf63c543ea45655df80fc5fb4d.png
 

rastersymbols.zip

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vurderer å gå tilbake til å bruke opencpn men har siden sist jeg brukte programvaren gått over til mac. Ser det stadig er en utfordring med å finne usb gps som kommuniserer greit med mac. Noen som har en modell de vet funker? Eventuelt andre løsninger med bluetooth eller wifi som fungere greit uten at man må være it-ekspert.

Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev for 5 timer siden:

Vurderer å gå tilbake til å bruke opencpn men har siden sist jeg brukte programvaren gått over til mac.

Har den pc`n hvert på nett og blitt oppgradert.

 

Mulig du finner svaret her

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:getting_started:gps_setup

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lignende problem, men har foreløpig lagt det på is. Jeg bruker OpenCPN på en ThinkPad laptop med GPS/AIS data fra en Raymarine AIS sender/mottaker. De er koblet sammen med en Actisence USG-1 serie til USB optisk enhet. Dette fungerer utmerket, også om jeg bytter ut ThinkPad'n med en liten Asus PC.

 

Men igår tenkte jeg at jeg skulle teste det mot en 17" Dell laptop (også med OpenCPN installert), men da fikk jeg melding om manglende driver for Actisence enheten, og stuet bort den PC'n. Jeg er tross alt på ferie. Hvordan jeg fikk oppsettet til å fungere med ThinkPad'n og Asus'n, har jeg dessverre glemt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 42 minutter siden:

17" Dell laptop (også med OpenCPN installert), men da fikk jeg melding om manglende driver for Actisence enheten,

Har den pc hvert på nett så den er oppdatert?

Noe her

https://www.google.com/search?q=manglende+driver+for+Actisence+enheten%2C&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

PC'n var oppdatert for det meste før vi dro ut på båtferien i mai. Her i båten har jeg grei nettilkobling. Den linken din så interessant ut, jeg får studere den grundig. Hadde jeg ikke glemt en liten GPS med USB jeg har hjemme, kunne jeg jo også testet og sett om PC'n fikk kontakt med den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Men igår tenkte jeg at jeg skulle teste det mot en 17" Dell laptop (også med OpenCPN installert), men da fikk jeg melding om manglende driver for Actisence enheten, og stuet bort den PC'n.

 

Hvis du vil eksperimentere kan du prøve å installere denne driveren på Dell-PCen: https://actisense.com/wp-content/uploads/2020/01/Actisense-Windows-USB-Pre-Install-v2.12.28-Setup.exe_.zip

 

Den er listet som driver for USG-2. men jeg regner med at den vil fungere for USG-1 også. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Se her ja, nå strømmer det på med hjelp. Men nå har jeg vel rappet tråden til Sebaldus som skal koble GPS til en Mac.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...