Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Har prøvd meg på følgende

 

Nmea2000 -> Actisense W2k -wifi-> Mac mini med OpenCPN 5.8.4

 

Hadde håpet jeg skulle få inn egen posisjon, og diverse data fra nettverket. Ser bare antall satelitter, samt at GNSS compass kobler inn fra tid til annen. 

 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Screenshot2024-02-27at11_27_01.png.1d0e10419d575ef048be6dc6c81cb97b.png

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 48 minutter siden:

Har prøvd meg på følgende

 

Nmea2000 -> Actisense W2k -wifi-> Mac mini med OpenCPN 5.8.4

 

Hadde håpet jeg skulle få inn egen posisjon, og diverse data fra nettverket. Ser bare antall satelitter, samt at GNSS compass kobler inn fra tid til annen. 

 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Screenshot2024-02-27at11_27_01.png.1d0e10419d575ef048be6dc6c81cb97b.png

Har du sjekket at Actisense W2k faktisk mottar, og sender videre, data som du savner?

 

Antar at den har en form for admin-panel der du kan se hvilke data som strømmer gjennom?

Link to post
Share on other sites

__jallis__ skrev On 27.2.2024 at 13.21:

Har du sjekket at Actisense W2k faktisk mottar, og sender videre, data som du savner?

 

Antar at den har en form for admin-panel der du kan se hvilke data som strømmer gjennom?

Hmmm… den har admin panel, men tror ikke den fortolker noe data der. Men olexen får en hel regle med setninger derifra, så ingen tvil om at den sender 👍

Link to post
Share on other sites

Har investert i ny Raspberry Pi 5. Installert siste versjon av 64 bits Raspberry PI OS (Debian 12 Bookworm) og siste versjon av OpenCPN (5.8.4-3). Då ser det slik ut:

IMG_20240305_160016.jpg.0b41ac93fe70448887fcd02ee13c04fc.jpg

Korleis får eg flytta knapperekka som er havna midt i bildet??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

Hei

Dave og utviklerteamet jobber med ny versjon av OpenCPN, som etter planen skal bli versjon 5.10.

 

Men først kommer, like rundt hjørnet, en BETA test utgave for de som vil være med å teste og eventuelt vil gi tilbakemeldinger og erfaringer til utviklerne!

 

Dette blir Beta versjon 5.9 av OpenCPN og jeg vil legge ut en lenke når den kommer for de som vil være med å teste, før utgivelse senere på våren/sommeren av helt ferdig produkt av den nye offisiell versjon OpenCPN 5.10

:sailing:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...