Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Hei:flag_bp::thumbsup:

 

BETA 5.5.1129  (Release Candidate 4) er utgitt og er da versjonen det testes videre ut ifra - før offentlig utgivelse av det som vil bli den nye OpenCPN versjonen:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-5-5-1129-released-258367.html

 

Kopiert inn fra
Changelog:

1. Correct signalK management of some null sensor values.
2. Correct plugin settings->page insertion/deletion logic
3. Improve MacOS color scheme for Light/Dark mode switching
4. Improve GRIB Sea Surface Temp color presentation


Notes:
1. This is the fourth Release Candidate. What this means is this: If testing shows no "show-stoppers", then we simply change the Version indicator to "5.6.0", and publish as an official Release.
2. Special Request, MacOS users: Please test Light and Dark mode, and the various OCPN dialogs and plugins for readability. Some of these color setups have been tweaked for better useability.

I really think that this is "it".


Good Luck, and Thanks for your help
Dave

 

NB!

Husk å oppdatere til eventuelle nye versjoner av de plugins dere bruker, bl.a. er siste versjon av oeSENC plugin nå versjon 4.3.2.6

Gå til "Utvidelser" -fanen og trykk på "Oppdater Katalogen" (master) og så blir de som er ny markert med en "pil" på oppføringen!

Lykke til:yesnod:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Da er den nye versjonen gjennomtestet og lansert, gratulerer alle sammen!

 

OpenCPN 5.6.0

Latest
 
@bdbcat bdbcat released this 8 hours ago
 
 

5 December, 2021
FOR IMMEDIATE RELEASE

The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 5.6.0.
OpenCPN Version 5.6.0 is available for immediate download.

This version is a feature upgrade and maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for linux, Windows, Raspberry Pi, and MacOS computer architectures.

Some features of OpenCPN include:

  • Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display.
  • Support for MBTiles photo and geographical chart overlays.
  • Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.
  • AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring.
  • Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities.
  • Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
  • Broad International Language support.
  • PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements.

OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com.

As a successor to OpenCPN Version 5.2.4, OpenCPN Version 5.6.0 contains new features and enhanced functions.
Among them are:

  • Incorporate extensive user feedback to resolve various UI flaws and functional errors.

  • Support extended display resolutions and modes, including Dark Mode on supported platforms.

  • Extend Plugin system program interface, enabling new new classes of Plugins with enhanced features.

  • Increased performance in all areas, particularly when using OpenGL graphics acceleration.

  • Improved reliability over all supported platforms.

We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 5.6.0, and look forward to your continued feedback.

Download OpenCPN Version 5.6.0 at
https://github.com/OpenCPN/OpenCPN/releases/tag/Release_5.6.0

For Plugins, documentation, and other useful information, visit our support website at:
https://opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer

 

NB!

Husk å oppdatere til eventuelle nye versjoner av de plugins dere bruker, bl.a. er siste versjon av oeSENC plugin nå versjon 4.3.2.6

Gå til "Utvidelser" -fanen og trykk på "Oppdater Katalogen" (master) og så blir de som er ny markert med en "pil" på oppføringen!

 

 

Da er denne utviklingssyklusen og Beta-testingen fullført:thumbsup:

Lykke til alle sammen med et godt verktøy til båtlivet:flag_bp:

 

Ha en Riktig fin Advent- og Julehøytid.....!

:santa:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg anskaffet meg en windows laptop, Surface pro.

 

USB donglen fra O-Charts er ankommet, kjøpt kart og bundet dette til usb donglen.

USB GPS mottaker har jeg og, så nå skal det endelig bli skikkelig gang på OpenCPN og vekk med dette Embark (Cmap) nettbrett styret  :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Hei
 
Det er nå en helt ny og forbedret o-charts plug-in, som erstatter den tidligere oeSENC plugin.
 
 
 
Kopiert inn fra lenken:
 
NEW o-charts plug-in - oeSENC/oeRNC pi retired

For the use of the vector and raster charts from our o-charts site a new plug-in is in place from today: the o-charts plugin


It unifies the former and now retired oeSENC and oeRNC plug-ins into one, implementing learnings from the last years and hopefully making live easier for the user.


- Preparation of chart sets will be much faster

- Differential updates are available: only updated parts of a chart set will be uploaded, hence less time and less risk of broken updates


- under macOS the o-charts key dongle is supported now




From now on requests from the oeSENC or oeRNC plug-ins will be rejected and the user be asked to install the new plug-in. To install use the plug-in manager from within OpenCPN at Options|Plugins
Requests = new chart sets or updates for active chart sets.
Please disable the retired plug-ins and rely only on the new one.

- Request the new or updated sets and install them in the new format
- disable entries in the chart file tab for active oeSENC or oeRNC charts you are requesting updates for
- don't touch chart sets that are expired. The new plug-in does deal with them and supports the deprecated formats.


An updated manual with the four simple steps to install the charts here:
https://o-charts.org/manuals/index.php?lng=en


Happy navigation!
Hubert
 
NB!
Les den oppdaterte manualen for hvordan man installerer kartene
 
Lykke til
Seastar
 
 
 
Link to post
Share on other sites

Det er få ting som får meg til å føle meg så dum som o-charts.

 

System: Ubuntu 20.04.

Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg kommer videre herifra?

861770582_Screenshotfrom2022-03-0221-41-37.png.7d94b8c4c8e4d48d0229d5c7a9c223be.png

 

 

Dersom jeg trykker "Create System Identifier file..." komer det noe der, men det forsvinner etter omstart av OpenCPN.

Jeg ser ingen steder å legge inn innlogging til o-charts.

Det skjer ingen ting dersom jeg trykker "Show EULA".

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 2 minutter siden:

Du må sette en hake i box'n for å aktivere den nye plugin.....

 

Husk først å deaktivere den gamle oeSENC plugin!

 

NB

så er det viktig for alle å være klar over at man må ha siste versjon av OpenCPN versjon 5.6.0

 

Plugin er og var aktivert. Men takk for svar.

 

Jeg tok og sletta den gamle konfigen som er dratt med siden Ubuntu 16.04 og startet helt på nytt. Kopierte inn o-charts-info fra gammel config fil over til ochart-plugin og nå funker det. Ser til og med at jeg får ned kartene som går ut om en måned.

 

:)

 

Føler meg litt mindre dum nå, fakstisk litt fornøyd.

 

Nå er det bare å gjenta på maskina i båten, men der skal jeg fjerne oesenc plugin før jeg oppdaterer opencpn.

 Uansett så har jeg jo en konfig som funker nå som jeg kan bruke.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle openCPN folk, jeg har versjon 5,2,4 som jeg kjørte i fjor med kart nedlastet gjennom programmet, det fungerte veldig bra. Ser nå lenger opp i forumet at det er kommet ny versjon, og en annen måte å laste ned kart på forstår jeg, er det så mye bedre versjon at jeg må ta jobben med å forandre på alt? prøver å lese engelsk men blir ikke helt klok på det, husker å legge inn kart spesielt var et styr..... Så å mener dere, er det bry vert å oppdatere?

Et annet spørsmål, når jeg åpner programmet å kartene jeg har blir vist, står det at de går ut en dato, blir det fornyet automatisk, og ny innbetaling kommer, eller må jeg gjøre noe?

Link to post
Share on other sites

andlin....

 

Hvis du ønsker å oppdatere kartet ditt fremover etter at lisensperioden på et år har gått ut, så må du selv fornye / kjøpe lisens for et nytt år.

Les mer om dette i manualen , se lenke vedlagt!

 

Men det er ingen ting i veien for at du bare bruker de kartene du har, selv etter at "datoen " for gratis oppdateringer er passert!

 

NB!

Ønsker du å kunne oppdatere til de nyeste kartene videre, så må du ha OpenCPN versjon 5.6.0 (eller nyere), samt siste o-charts plugin versjon 1.0.5.0 (eller nyere)

 

OBS!

Hvis du limer inn denne lenken i adressefeltet i Google Chrome nettleseren, så vil du vel få opp en box fra Google Translate, der du kan velge norsk språk, slik at du lettere kan lese manualen for nedlastinger av nye oppdaterte kart!

 

https://o-charts.org/manuals/index.php?lng=nb

 

Lykke til:thumbsup:

 

Seastar:sailing:

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev for 9 timer siden:

OBS!

Hvis du limer inn denne lenken i adressefeltet i Google Chrome nettleseren, så vil du vel få opp en box fra Google Translate, der du kan velge norsk språk, slik at du lettere kan lese manualen for nedlastinger av nye oppdaterte kart!

 

https://o-charts.org/manuals/index.php?lng=nb

 

ja Høyre klik på siden med musa så kommer boksen merket Grønn opp,"klikk på oversett til norsk.

image.png.88c04328f568de167df3de56bec08619.png

 

Eller gjør som Lars H sier klikk på boksen "Rød pil"  og velg "Svensk" Norsk  Sumoi og Eesti virker ikke hos meg.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei...

Kun til orientering!

 

Vi kjører BETA test på det som blir versjon 5.6.2 "om noen uker" iflg Dave, utviklersjefen :

 

Begynnelsen av innlegget hans er Googleoversatt til norsk:

 

OpenCPN Beta 5.6.1-1 utgitt

Hei alle OpenCPN- brukere.

Her begynner vi Beta-testen av OpenCPN 5.6.1. Denne betatestserien vil resultere i produksjonsutgivelsen av OpenCPN 5.6.2 om noen uker.
Denne utgivelsen er ment å være en rask feilrettingsoperasjon, med minimale endringer i brukergrensesnittet. Svært få funksjonsforespørsler ble vurdert. Så jeg forventer at denne testserien skal være jevn og enkel.
 
 
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXCCCCCCCCCCCCCCC
 
 
Da ser jeg frem til sesongen med "nyrenovert" versjon av OpenCPN:thumbsup:
 
Jeg kommer ikke til å følge opp videre angående denne Betautviklingen her på forumet, men skal huske på  å opplyse her når den ferdige nye versjonen blir utgitt (om noen uker...!):sailing:
Seastar:flag_bp:
 
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

NY versjon av OpenCPN for PC er lansert, Versjon 5.6.2:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-5-6-2-released-263598.html

 

 

 

Til orientering her i denne tråden:

 

Versjonen OpenCPN for Android 5.6.2, er også lansert og kan lastes ned /kjøpes på Play Butikk, eller for de som allerde har kjøpt den, så kommer det automatisk Gratis oppdatering.

 

Lenke til Android versjon tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/117419-opencpn-utvikles-nå-også-for-installasjon-på-android-enheter/?do=findComment&comment=2357378

 

Lykke til alle sammen og ha en

God og fin sesong på sjøen!

 

Skip o' hoi:sailing:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

OBS på en bug i generering av RMB i 5.6-> om du lar OPN styre autopiloten og følger ruter.
OPN bytter om origin og dest-waypoints i setningen som vist under.  5.2.4 er OK


En workaround er å installere plugin' NMEAConverter_pi, generere en ny RMB setning, og blokke den OPN-originale(ECRMB om du ikke har endret talkerIDn) fra output.

Konvertering:  
$IIRMB,$ECRMB1,$ECRMB2,$ECRMB3,$ECRMB5,$ECRMB4,$ECRMB6,$ECRMB7,$ECRMB8,$ECRMB9,$ECRM?10,$ECRM?11,$ECRM?12,$ECRM?13,$ECRM?14
 

Under, eksempel shared installasjon, samme korte rute. 
# Activate route

$ECRMB,A,0.000,R,,001,5906.557,N,00938.412,E,0.001,348.396,-0.015,A,A*61 (5.2.4)
$ECRMB,A,0.000,R,001,,5906.557,N,00938.412,E,0.000,132.417,-0.014,A,A*6 (5.6.2)

# Activate waypoint 002 in route
$ECRMB,A,0.000,R,001,002,5906.435,N,00938.006,E,0.242,239.801,-0.007,V,A*44 (5.2.4)
$ECRMB,A,0.000,L,002,001,5906.435,N,00938.006,E,0.242,239.615,-0.007,V,A*51 (5.6.2)

# Activate waypoint 003 in route
$ECRMB,A,0.038,L,002,003,5906.364,N,00937.652,E,0.435,243.750,0.007,V,A*75 (5.2.4)
$ECRMB,A,0.038,,L003,002,5906.364,N,00937.652,E,0.435,243.673,-0.005,V,A*5A (5.6.2)

# Activate waypoint 002 in route
$ECRMB,A,0.001,R,001,002,5906.435,N,00938.006,E,0.241,239.832,0.009,V,A*65 (5.2.4)
$ECRMB,A,0.000,L,002,001,5906.435,N,00938.006,E,0.242,239.627,-0.008,V,A*5F (5.6.2)

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hei og God sommer:sailing:

Gjeldende videreutviklede versjon av OpenCPN, altså dagens versjon 5.6.2, -

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html 

 

har ikke virket med tidligere plugin for raster kartene fra tyske NV charts.

 

Til orientering så har det nå kommet en oppdatert versjon av denne plugin:

 

Today, 22:47   #1
Registered User
5stars.gif
clear.gif
Join Date: May 2012
Posts: 1,055
 
NV Charts plugin (Windows Only)

A plugin for displaying charts purchased from NV Charts - https://eu.nvcharts.com/ - is now in the master catalog, with the title NV Charts.

This is a fork of Dave Registers's nvc_pi adapted to build a managed version. Information about the plugin is here: https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/nvcharts.html

Before installing it is best to uninstall previous versions of the plugin.

Mike
 
 
OpenCPN kan jo brukes med flere kartpakker innstallert, slik at man på oppgavelinjen bare kan velge hvilke kart man vil vise, eller side om side i to kartvindu samtidig!
 
Men dagens førstevalg når det gjelder kart, må jo bli gode oppdaterte vektorkart som er å få kjøpt her:
 
 
Fortsatt god sommer!
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig er det nok, men siden dette har svært lite navigasjonsmessig relevans tvil jeg på at noen gidder å ta seg bryet med det. En SignalK-server plugin er nok adskillig enklere å få til, evt skrive om noe som finnes, ikke minst med tanke på at auth og json-parsere er lettere tilgjengelig på en JS-plattform.

 

Men igjen, det har lite/ingen relevans til aktiv navigasjon, ikke forvent for mye av andre, hack ihop noe selv om det er viktig for deg.

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Lars H. said:

NAIS viser ikke fiskebåter under 15m og fritidsbåter under 45m.

Ok det er såpass, nei da er det en del mangler ja.

Så bare det var en API der og kunne regnet med en plugin for det kunne våre noe.

Tenkte det var noe som Marine traffic

Redigert av Nortonis Havulk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En enklere måte å hente inn denne ais-informasjonen er ved å bruke kartverkets ais-stream.
Obs på at den ikke har noen geografiske avgrensninger og bruker mye av både cpu og båndbredde. Men for underholdningens skyld kan det jo prøves.
 

Alt du trenger er en ny connection som under:
image.png.e1b472617c5df288c23a62e732aa562f.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...