Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

GULE SIDER SKAL IKKE BRUKES TIL NAVIGERING står der

Nei det er riktig som du sier at Gule sider ikke skal brukes til navigering. Lurte bare på om det finnes kart i samme utførelse som er godkjent.

 

Det er vel denne kartpakken du har skjermbilde av da roger-jo?

 

bilde

 

Dette er vel samme karta som selges som båtsport-kart, men digitalisert som rasterkart om jeg ikke tar mye feil.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

For sammenligning har jeg tatt skjermbilde i samme området fra Gule sider sitt sjøkart. Jeg må si jeg liker Gule sider sitt sjøkart veldig bra. Noen som vet om de er i salg for godkjent navigasjon? Og eventuelt hvor?

 

Enig, liker også disse kartene. Har ikke funnet noen mulig måte å kjøpe de på men du kan laste de ned i biter vha Locus, som også er et godt navigasjonsverktøy dog ikke rettet direkte mot båtbruk som Opencpn er.

 

Men forresten, en kan vel kjøpe disse kartene for nedlastning via "Gule sider på sjøen" appen? Men den appen er jo dessverre ikke noe særlig. Kanskje noen luringer kan finne en måte å bruke kartene i annen software?

Link to post
Share on other sites

Har nå lastet ned og installert OpenCPN 4.0 på pc. Som mange har bemerket, virker denne mye raskere enn tidligere versjoner av programmet. Kartene som brukes er NV Charts. Ved første prøve ville programmet laste inn kartene. Etter en del grubling lastet jeg ned filen for utvidelser på nytt og byttet den gamle ut med den nye. Det så ut for at filene var like, noe jeg og fikk melding om da den gamle ble byttet ut. Startet så på nytt igjen og da ble kartene lastet inn automatisk.

Nå virker OpenCPN svært bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har vært den lykkelige bruker av OpenCPN og NV-Verlag-kart et par somre og er strålende fornøyd. Jeg har installert kartene på 2 laptop PC-er, en med Windows 7 32-bit og en med Windows 7 64-bit operativsystem. I forbindelse med oppgradering til versjon 4.0.0 gikk det bra på den første, men på 64-bit maskinen få jeg ikke tak i kartene. Er det noen som har noen tips om hva problemet kan være?

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om Tilegget Ikke er "Aktivrt"

For BSB4 and nv-charts, first install the latest plugin version, then point OpenCPN to the correct chart directories and finally do a "Full Database Rebuild". http://opencpn.org/ocpn/downloadplugins

har du forsøkt karter/ fanen kartfiler og "Oppdateringskontroll" nede til venstre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har stilt noen spørsmål rundt OpenCPN og Mac, men har ikke fått noen svar.

Så jeg bestemte meg til å ofre en gammel Macbook (WMB) for å prøve.

Som ventet måtte jeg inn i System Preferences for å godkjenne åpning av programmet.

Funka fint med kart og det hele. Men.

Mac'en nekter å legge programmet på HD.

Jeg har prøvd å dra det til Dock og App folder. Niks.

Stenger jeg programmet med Cmnd-Q eller slår av maskina så må det hentes fra Downloads og pakkes ut på nytt.

Med advarsler.

Innstillinger og pekere til kart er også vekk.

Tror jeg glemmer dette.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Ja, folderen med de gamle CM93 kartene får også jeg lagt inn. Men den nye C-MAP SD brikken (ref # 33) jeg har kjøpt med kart over Norge og Danmark får jeg ikke lagt inn. Regner med at kartbrikken ikke lar seg overføre (sperret).

Men jeg vil tro at så lenge kartbrikken står i pc-ens brikkeleser så burde OpenCPN programmet finne kartene og vise de på skjermen. Slik som det fungerer i en vanlig plotter. Men den funksjonen får jeg ikke til å fungere i OpenCPN.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På OpenCPN hjemme side står att programmet leser følgende

 

CM93 Version 2.

(C-map Version 3, and later, are in a preprocessed proprietary SENC format and are not supported.)

 

http://opencpn.org/ocpn/chart_formats

 

 

hvilke format er disse C-Max wide...brikkene ?

 

Ikke mye fornuftig informasjon å finne når jeg setter brikken i brikkeleseren, så det står ingen ting om hvilket format det er.

 

På fakturaen fra Maritim står:

 

Varenummer: 9711-95

Produktnavn: C-Map Max Wide Nordsjøen-Danmark Sd Brikke

 

Pris 1.719,20 mva 429,80 Sum inkl. mva 2.149,00 :smiley:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei navid :smiley:

 

Det er ikke mye mer å undersøke og finne ut av med hensyn til den brikken du har skaffet deg....., den kan helt sikkert ikke brukes ifm OpenCPN!

 

Synes Gunga Din sin henvisning til hjemmesidene og også brukerveiledningen og hva som står der vedrørende støttede kartformater og leverandører må være et fornuftig sted å begynne, for å finne de alternativer til kart som vil dekke ditt behov!

 

Hvis du ikke kan bruke noen av rasterkartene som NV Charts leverer, så vil jeg anbefale at du sender Hubert hos o-charts en mail og får han til å hjelpe deg med å finne den riktige dekningen med de kartpakkene som ChartWorld leverer.

 

Dette er jo topp moderne og oppdaterte vektorkart, som med hjelp av en plugin fungerer fint i OpenCPN!

 

Lykke til :thumbsup:

 

 

Generelt ellers:

 

OpenCPN 4.0 fungerer meget bra og er dønn stabil til vanlig basic bruk, - etter både min og andres erfaring så langt!

 

Sjefsutvikleren Dave (bdbcat) har gitt en melding om at teamet vil starte med å videreutvikle og rette småfeil i bestemte funksjoner, for de som bruker programmet til alle mulige mere "avanserte" sammenkoblingsmuligheter og avanserte funksjoner, som jo også OpenCPN har kapasitet til i tillegg til basic GPS posisjons- og navigeringsbehov!

 

Derfor har han annonsert en kort betasyklus med ny betaversjon 4.1.X , som de starter opp ca 1. april, - og som skal bli til den gjennomarbeidede nye versjonen for årets båtsesong, nemlig OpenCPN 4.2.0.

Den er da tenkt utgitt rundt 1. juni 2015, mer eller mindre som en servicerelease av gjeldene offisielle og stabile versjon 4.0.

 

NB!

Hvis det er noen som har funnet noen "bugs", eller andre ting som ønskes forandret, så er det bare å gi tilbakemeldinger til Dave og teamet på det originale forumet til Opencpn.

Her er originalteksten fra Dave fra denne forumtråden:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/new-4-0-x-beta-142177.html#post1764114

 

 

Jeg for min del kommer som tidligere nevnt bare til å være en fornøyd bruker av dette bra programmet nå fremover, og har derfor ikke anledning til å drive noen utstrakt support, eller være med i den nye betatestingen.

 

Men jeg skal jo huske på å annonsere her i tråden når sommersesongens nye servicerelease 4.2.0 av OpenCPN er klar for nedlasting :thumbsup::yesnod::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...