Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Nå har jeg fjernet (gitt nytt navn) til den gamle dll-filen. Da forsvinner feilmeldingen, men jeg får fremdeles ikke opp NV-kartene. Når jeg kikker på plugin-ene, ser jeg at en av dem, nvc_pi.dll  har en eldre dato enn de andre. Er dette problemet? Det er vel denne filen som skal erstatte den gamle v1.3 filen?

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars...

 

Har du vært inne på "Utvidelser" og aktivert nv chart plug-in etter at du installerte den?

 

OBS!

Du kan trygt slette den gamle plug in, skulle du senere få bruk for den (tvilsomt!!)...... er det jo eventuelt bare å laste den ned på nytt fra sidene!

 

 

NB!

Dato og data-størrelse på den nye nv chart plugin - filen din ser helt ok ut, så når den blir aktivert blir det nok "sus i serken" skal du se, etter at du kjører en ny oppdateringskontroll!

 

:flag_bp::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Er det noen som er "inne på" og som ønsker å påvirke utviklingen/kart-dekning med Gratis kartpakker fra OpenSeaMap?

Dette er .KAP filer som OpenCPN leser direkte, uten behov for noen plugin.

 

NB!

Jeg har gode erfaringer med OpenStreetMap kartene som dekker landjorda. Jeg bruker en meget bra og gratis Android app "Maps.Me", som bruker disse kartene som blir lagret på enheten og dermed også virker utmerket i offline-modus.

 

Et nytt og spennende prosjekt er "godt i siget"........:

OpenSeaMap er parallellen som skal dekke sjøområdene, og utviklerne/testerne ble i innspurten av ferdigstillelsen av den nye stabile og offisielle utgivelsen av OpenCPN 4.2, gjort oppmerksom offisielt på hvor langt dette prosjektet var kommet.

 

Det ble derfor umiddelbart gjort noen tilpasninger o.l. i OpenCPN-koden, slik at disse kartpakkene allerede nå kan brukes i OpenCPN 4.2!

 

Det ble enighet også om noen tilpasninger og korreksjoner, rent "datateknisk" av disse "raster" kart-pakkene i den nærmeste fremtid, her er en lenke til websiden, slik at dere som er interessert kan teste dette ut.........!

 

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/KAP-charts_from_OpenSeaMap#Installation

 

Det er per idag ikke dekning av noen stor del av Norge, men pakken "North Sea" dekker vel noe av den sydlige delen av Norge, - foreløpig!

 

Spennende utvikling!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, her tror jeg jeg kommer til å følge med. Å installere "North Sea" mappen gikk fint. På bildet under, ser en den nederste linjen der jeg kan klikke på gul "knapp" for å bruke vektorkart fra C-map. Men det hadde vært fint å se hvilke av de blå "knappene" som er for NV-kart og de nye kartene uten å måtte bevege cursoren over "knappen".

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Står fast!

 

Nå har jeg installert Linux Mint 17.3 "Rosa" på min 2008 modell Toshiba. Installasjonen gikk greit, installasjonen av OpenCPN 4.0 gikk glatt og OpenCPN leser kartene jeg har lagt inn.

 

Problemet er at jeg har overgang fra COM til USB. PC'en har kun USB, og Trimble (GPS) har COM-utgang. Overgangen fra COM til USB er fra Clas Ohlson og det er installert et program for å takle denne overgangen (som jeg plukket opp på internett, laget for Linux). Linux ser ikke ut til å reagere på installasjonen og det er ingen plasser i Linux jeg kan gå inn og sette baud rate, paritet etc. Noen som kjenner til hvordan dette blir gjort, eventuelt hvor jeg kan hente programvare som kan kjøre GPS?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Det har vært arbeidet med en service- / vedlikeholds-versjon av siste offisielle utgivelse OpenCPN 4.2.0. fra tidligere i år.

 

Her er en link til presentasjonen og med changelog og andre opplysninger:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-2-1706-release-165757.html

 

Current Beta Release - 4.2.1706

4.2.1706 has been released on 2016-05-06, it fixes several regressions discovered after the 4.2.0 release and implements support for GRIB2 format.

Vista_0.png Download OpenCPN 4.2.1706 for Windows® XP SP3/Vista/7/8/8.1/10​

Apple%20Rainbow_0.png Download OpenCPN 4.2.1706 for Mac OS X 10.7+

ubuntu.png

For Ubuntu Linux and it's derivatives (Linux Mint) and Debian Jessie based distributions, OpenCPN is distributed from a PPA

If you are not sure how to add the repository to your system, read the chapter Configuring Ubuntu PPA in the user manual, changing the PPA address to the reository mentioned above.

 

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

Lykke til

Seastar :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hei

 

Sjefsutvikleren Dave (bdbcat) har i dag gitt ut en Release Candidate (RC 1) av videreutviklingen av OpenCPN.

 

Se lenke for changelog og andre opplysninger:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-2-1724-rc1-release-166771.html

 

Dette er et signal om at det ganske snart vil komme en ny offisiell utgivelse av en ny versjon, som vil få benevnelsen OpenCPN 4.2.2.

 

Gled dere! :thumbsup::clap::yesnod:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Sjefsutvikleren Dave (bdbcat) har i dag gitt ut en Release Candidate (RC 1) av videreutviklingen av OpenCPN.

 

Se lenke for changelog og andre opplysninger:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-2-1724-rc1-release-166771.html

 

Dette er et signal om at det ganske snart vil komme en ny offisiell utgivelse av en ny versjon, som vil få benevnelsen OpenCPN 4.2.2.

 

På grunn av en NY funksjon (GRIBv2 - support) i den kommende vedlikeholds-utgivelsen av OpenCPN 4.2, så er det nå bestemt at versjonsbenevnelsen forandres til OpenCPN 4.4.0 på nyutgivelsen som kommer offisielt om ca. et par - tre dager!

 

Gled dere! :thumbsup::clap::yesnod:

 

Hei igjen

Jeg har vært med å testet denne RC1 versjon 4.2.1724 , utgitt 24 mai, og jeg greier ikke å få frem noen feilskjær/bugs i virkemåten.

Alle andre testere og programutviklere verden over har heller ikke funnet noe, så denne meldingen kom fra Dave (bdbcat) igår:

 

OpenCPN Release 4.2/4.4 Final test
Ahoy, OpenCPN'ers...

 

We are just about ready to release the much-anticipated maintenance update to OpenCPN V4.2.

 

Since we added the new GRIBv2 support, arguably a new Feature, this Released version will be called OpenCPN V4.4.0.

 

The final images are available now in the Beta section of the opencpn.org website. I request that interested testers download these images as a quick "smoke test", just to verify good builds and uploads. I especially want to confirm the armhf build of OpenCPN on the various linux base systems.

 

A special note for linux users:

The ppa for Beta tests has changed. Then new ppa is at

 

https://launchpad.net/~bdbcat/+archive/ubuntu/opencpn

 

Due to some inconvenient requirements of the Ubuntu launchpad system, the Version number for this Beta will be 4.4.3. Unfortunately, this means that if you later want to install the "official" Release from the "Release ppa", you will need to remove the Beta package so that the Release 4.4.0 will install. Otherwise, it looks like a downgrade, since 4.4.0 is "less than" 4.4.3. Sigh...

 

 

I expect to finalize the 4.4.0 Release in a couple of days.

 

Thanks for your support and feedback.

Dave

 
 
Vær oppmerksom på følgende:
Til dere som har tidligere versjoner på maskinen, så vil jeg anbefale at dere foretar en ny installasjon (clean install), etter først  å ha avinstallert og renset ut eventuelle fil-rester (med ccleaner e.l. renseprogram) av den tidligere versjon av OpenCPN.
 
OBS!
Det viktige i denne forbindelse (ikke nødvendig hvis dere velger kun å oppgradere programmet!) er da først å ta en backup av de Ruter og Waypoints o.l., som er i programmet og som man ønsker å ha med seg videre over i det nye programmet.
 
Med en backup av dette kan det enkelt importeres inn i det nye programmet og eventuelt selvfølgelig også til andre laptop'er som bruker OpenCPN, eller nå også Android smarttelefoner og nettbrett!
 
Lykke til :-)
 
NB!
Kommer med et innlegg når den offisielt blir presentert om noen få dager, slik at alle brukere skal være klar over hvor man finner siste offisielle versjon og henvisning til nedlastingssted, for å få denne nye versjon av OpenCPN, til glede og nytte når det gjelder navigasjon for sesongen 2016 og fremover:-)
 
Skip o'hoi :sailing::seeya:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da er OpenCPN 4.4.0 offisielt utgitt, - som den gjeldende versjon av navigasjons-programmet per 13. juni 2016.

 

Se også mitt forrige innlegg over her, #112 , i forhold til noen velmente anbefalinger!

 

 

Her er lenke til annonseringen av utgivelsen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-4-4-released-167818.html

 

Jeg kopierer inn det første innlegget fra Dave (bdbcat), og i denne tråden kan dere følge videre erfaringer og spørsmål/kommentarer.

 

OpenCPN Version 4.4 Released
FOR IMMEDIATE RELEASE
---------------------

13 June, 2016

OpenCPN Version 4.4.0 Released



The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.4.0

This version is a feature upgrade and maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for Linux, Windows, Macintosh, and ARM computer architectures.
Since widespread introduction in 2008, OpenCPN has gained a solid reputation.

OpenCPN is running on hardware from tiny Raspberry Pis with 4" screens up to networked workstations. Specific user scenarios and needs are easily accommodated by using the Plug-in architecture and the wide scope of user settings.
A responsive international user and developer community together with integrated documentation help make installation and use of OpenCPN a pleasure.

Some of the features of OpenCPN include

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display
Full compliant support for official vector charts in S-57/S-63 format and InlandENCs
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from several public sources.

As a successor to OpenCPN Version 4.2, OpenCPN Version 4.4 contains many several features and enhanced functions.

Among them are:

..Support for GRIB V2 format files.
..Measurably improved performance and reliability over all supported platforms.


We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 4.4, and look forward to your continued feedback and support.

More information is available at opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer
 
 
Her kan programmet og tilhørende plugins (se download-flippen) lastes ned:
 
 
Jeg anbefaler alle å lese bruksanvisningen, som finnes både online på nedlastings-siden og i selve programmet under den blå verktøylinje-knappen som har et "spørsmålstegn" som icon, og videre under "Hjelp" - flippen.
 
NB!
Det er sikkert flere som kan hjelpe/svare på spørsmål her på baatplassen, men jeg selv har ikke anledning i det store og hele til å følge opp med support, - annet enn å oppfordre alle til å sette seg godt inn i bruksanvisningen og skal vi si "prøve og feile" ved å lære seg alle konfigureringsmulighetene.
 
Dette er uansett den beste måten å lære seg programmet på, og i tillegg blir man trygg på hvordan eget navigasjonsprogram fungerer i praksis og under ulike forhold på sjøen.
 
Lykke til alle sammen :smiley::thumbsup::sailing:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja, her tror jeg jeg kommer til å følge med. Å installere "North Sea" mappen gikk fint. På bildet under, ser en den nederste linjen der jeg kan klikke på gul "knapp" for å bruke vektorkart fra C-map. Men det hadde vært fint å se hvilke av de blå "knappene" som er for NV-kart og de nye kartene uten å måtte bevege cursoren over "knappen".

 

bilde

 

 

 

Hei!

Kanskje et dumt spørsmål men jeg har odså lastet ned og installert openseamap "NorthSea" på openCPN og nå lure jeg på hvordan har du fått opp dybden i kartet?

 

Mvh

Mic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...