Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Baard...

Tror det er lurt å satse på siste versjon av OpenCPN, om det er Windows versjon eller den som Linux automatisk oppdaterer til som siste kjente versjon....!!?

 

Med alle forbedringene som etterhvert innbefatter samspillet mellom hovedprogram og plugins o.l., - så er det Dave's klare anbefaling at organisasjonen bare skal supportere problemstillinger ut fra siste programversjoner av OpenCPN og tilbehør........!

Derfor anbefaler jeg at du foreløpig bruker programmet med OpenGL OFF, og jeg er sikker på at Dave har funnet årsaken om ikke lenge......, han er "på problemet" fortalte han meg nettopp!

 

Så da får vi se....., lykke til med dine undersøkelser og brukererfaringer, og ikke minst at du videreformidler de til teamet!

 

Ha en fortsatt fin søndag!:thumbsup:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette er min hardware: http://ark.intel.com/products/76978/Intel-NUC-Kit-D34010WYK Bruker openCPN 4.6.1.

Jeg har 8 GB minne i deg, og 80 eller 30 GB SSD disk avhengig av om jeg kjører Windows eller Ubuntu.

 

Jeg har vært ute og testet i dag:

 

A1) Med Open GL, kurs opp. Båten kommer på feil posisjon.Noen grå områder vises sporadisk. Se bilde1 vedlagt. Båten skal være der der er merket av en ring.

 

A2) Med Open GL, nord opp. Båten er i riktig posisjon og det meste ser greit ut. Se bilde 2

 

B) Uten Open GL. Her fikk jeg trøbbel. Applikasjonen hang seg og maskinen ble veldig treg, og jeg måtte drepe applikasjonen for å få maskinen responsiv igjen. Derfor ikke mulig å teste uten Open GL.  Se bide 3

 

Dette skjer både i Windows 10 og på Ubuntu. Jeg får heller ikke testet mer da jeg har brukt mine to install permits.

 

/Baard

 

 

 

image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG

/Baard

Link to post
Share on other sites

Baard...

Hm - hm, slik du beskriver hvordan maskinen din "fungerer" med OpenCPN i testene dine, så gir det ihvertfall en utfordring for utviklerne å finne ut hva som kan være årsaken/årsakene til denne "merkelige oppførsel" akkurat på denne maskin-konfigurasjonen?

 

Kan jo tenke meg at Dave er interessert i å se opencpn.log - filen, både fra Win10 konfigurasjonen din og når opencpn kjører i ubuntu, - siden du har testet likt praktisk resultat i hvordan maskinen/OpenCPN oppfører seg både i win10 og ubuntu?

 

Bra at du har fått forklart dette på det originale opencpn-forumet også, så du vil nok få en respons der etterhvert!

 

Jeg ser nå også at både Hubert og Dave har sendt meg mail-svar på min henvendelse og begge sier at de er på saken for å finne ut hva som her skjer........, så du må følge med på original-forumet for videre oppfølging.......!:thumbsup:

 

Lykke til med problemløsningen og ønsker deg en fin sommer med hyggelig båtliv og trygg navigasjon:sailing:

Seastar

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar - jeg kan sikkert få kopiert ut de filene, men må bytte disk i maskinen for hver gang jeg tester de ulike...Vet ikke helt hvordan jeg kan beskrive det ytterligere i og med at maskinen "henger" når jeg tester uten Open GL på Ubuntu....Mulig det er maskinkonfigurasjonen som er problemet her....

 

Takk for lykke til - hadde jo håpet at dette var på plass til ferien, men må vel finne på noe annet kanskje... :-)

 

/B

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hei gutter, jeg har en Simrad CX44 med full autopilot og VHF også fra Simrad, er det da noe å tenke på i det hele tatt å se på OpenCPN som arvtaker? Tenker meg da om jeg vil få autopiloten til å virke, får jeg posisjon inn på VHFen, hva med ekkoloddet? Jeg teller på fingrene om jeg på et tidspunkt skal skifte til NSS12 som "passer inn i hullet" og samtidig har full Simnet. Jeg er jo en glad gutt som elsker duppeditter, drifter litt linux servere, har loddet min andel chiper osv osv, men ønsker ikke ende opp med noe leamikk som ikke fungerer godt. Er dette noe å forske videre på? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Baard...

Vi har jo fått beskjed fra Dave tidligere vedr. det som du bl.a. har beskrevet av bugs i "kurs opp" modus med OpenGL ON, så her har han nå lagt ut en oppdatert plugin som retter denne feilen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s63-plugin-update-185609.html

 

Meldingen kopiert ut her:

S63 Plugin Update

The S63 chart Plugin for OpenCPN has been updated.

Version 1.6 is available now. Improvements include:
1.Improved rendering in Course-Up mode for OpenGL platforms.

Visit the opencpn.org website for updated download links.
https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/s63.html

Enjoy!
Dave and the OCPN Team.
 
PS!
Vi holder også på med andre forbedringer, slik at det etter en kort testperiode nå fremover, også vil komme en ny programversjon OpenCPN 4.6.2.
Denne skal fixe div. andre bugs som oppstår på de forskjellige OS plattformer og også løsninger på noen problemstillinger med maskinkonfigurasjoner som er litt spesielle!
 
Seastar:sailing:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss...

Er ikke noe inne på det du skisserer, og så har jeg i tillegg ikke noe ledig kapasitet og TID videre fremover til support!

 

Se hva du kan finne ut i den fyldige manualen for OpenCPN på opencpn.org, og du finner nok også noen med lignende "problemstilling" og interesse på hovedforumet for utviklingen av OpenCPN!

Lykke til!

 

Seastar

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Seastar skrev On 20.3.2017 at 8.28:

Hei igjen :-)

 

Her har vi kanskje om ikke så altfor lenge, også en ny mulighet for kvalitets-vektorkart til bruk i OpenCPN for oss i Norge og Skandinavia?

 

Vi har i lengere tid hatt muligheten til å kjøpe oppdaterte og moderne Vektor-kart gjennom f.eks Chartworld med bruk av S-63 plugin i OpenCPN, men det har vært arbeidet lenge med forskjellige alternativer til enklere og ikke minst billigere løsninger tilpasset OpenCPN.

 

Dette ble lansert nettopp, men foreløpig har de ikke satt igang produksjonene av kart for f.eks. Norge, men med videre påtrykk og interesse så er vel det nå med denne nye modellen nærmere realisering enn på lenge.

Her er introduksjonen av nyheten:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/up-to-date-vector-charts-for-opencpn-oesenc-181733.html

 

Her er websiden hvor man kan orientere seg om de nye oeSENC- vektorkartene for OpenCPN:

http://o-charts.org/

 

Kopiert ut fra websiden med litt bakgrunn og mulighetene som ligger i konseptet:

 

bilde

 

oeSENC Charts

OpenCPN Encrypted System Electronical Nautical Charts (oeSENC) are the most economical quality vector charts available. We receive S-57 data directly from Hydrographical Offices, encrypt them in the oeSENC format and deliver chart sets for their individual use in OpenCPN. If your navigation zone is available this should be your first choice.

S-63 UserPermits

S-63 charts are official vector charts with worldwide coverage. However, many popular cruising areas are very poorly covered as the main focus are the requirements of commercial shipping. They have a relatively high price as well. We sell S-63 UserPermits, a key that entitles the OpenCPN user to license S-63 charts from a distributor. O-charts.org has entered into agreements with S-63 Valued Added Resellers (VAR) like ChartWorld that are offering direct distribution channels.

 

Skal vi tørre å håpe på at også oeSENC Vektorkart for norskekysten vil bli en mulighet for oss brukere av OpenCPN fremover?

 

 

Hei:sailing:

En liten oppdatering:

 

Vi har arbeidet lenge for å tilpasse OpenCPN-programmet og samtidig også den nye plugin for oeSENC Vektorkart, slik at vi kan få moderne og up to date Vektorkart på alle OS-plattformer.

Dette betinger da bruk av OpenCPN 4.6.0 og senere utgaver......!

 

Mye av programutviklingen som er gjort hittil i de siste månedene, har ikke minst også hatt for øye å utgi en ny Android versjon av OpenCPN, som da også vil få muligheten til å få slike gode oeSENC Vektorkart for Android smarttelefoner og nettbrett!

Denne nye versjonen av Android OpenCPN- appen vil bli utgitt i den nærmeste fremtid!

 

NB!

Hubert (bcn) fra O-charts.org er for tiden i dialog med Kartverket, for om mulig å få til en avtale, slik at alle vi fritidsbåt-eiere kan få tilgang til lisensierte uptodate Vektorkart fra Kartverket til bruk i OpenCPN!

 

Dette har i høyeste grad med sikkerhet for alle oss som liker å ferdes på sjøen, så vi får håpe at alle Gode krefter kan forenes, slik at en god avtale kan "landes" i den næreste fremtid:thumbsup:

 

Seastar:flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Seastar skrev On 6/7/2017 at 9.00:

Hubert (bcn) fra O-charts.org er for tiden i dialog med Kartverket, for om mulig å få til en avtale, slik at alle vi fritidsbåt-eiere kan få tilgang til lisensierte uptodate Vektorkart fra Kartverket til bruk i OpenCPN!

 

Siste er at det håpes å få til en avtale med Kartverket innen få uker.

 

Det er altså snakk om kart av type OpenCPN Encrypted System Electronical Nautical Charts (oeSENC), som da blir ganske rimelige.

Link to post
Share on other sites

Duppe..., og alle andre som er interessert i TRYGG Navigasjon!:sailing:

 

Vi som har jobbet med dette en god stund, - nemlig at OpenCPN skal kunne få tilgang til førsteklasses og helt oppdaterte vektorkart, levert av Kartverket i en kartpakke som dekker hele norskekysten, ja, - vi har god grunn til optimisme........!

 

Når det gjelder trygghet og sikkerhet for fritidsbåt-flåten så er Kystverket/Kartverket virkelig på offensiven.

http://kystverket.no/Nyheter/2017/juni/tryggere-navigering-for-fritidsbater/

 

Se bare på dette avsnittet jeg kopierer inn her fra en nylig publisert artikkel fra deres web-sider:

 

Nærmere 800 000 fritidsbåter er i aktivitet langs norskekysten i sommersesongen. Kystverket ønsker å bidra til tryggere navigering. Nå tester vi ut grunnlaget for en app som skal gjøre farvann enklere å ferdes i. Målet er å forhindre ulykker og tap av liv. 

Til nå har Kystverkets ansvar i hovedsak vært å trygge hoved- og bileder langs kysten. Men fra neste år vil etaten også gjøre mer for å styrke sjøsikkerheten for fritidsfartøy. Etaten jobber nå med å utvikle grunnlaget for en mobilapp som skal fungere som navigasjonsstøtte under ferdsel til sjøs.

- Kysten er ikke noe asfaltert landevei. Det du ser, er ikke nødvendigvis det du får. At den som er båtfører har god kunnskap og sunt båtvett er viktig, sier seniorrådgiver i Kystverket, Trond Langemyr.
- Og kartene om bord må være oppdaterte og brukes nøye. Gode holdninger og dømmekraft på sjøen får vi ikke gjort noe med i dette arbeidet, men god navigasjonsstøtte vil kunne bidra til at båtførerne gjør tryggere valg.

 

Dette viser at Kartverket jobber meget seriøst og fremtidrettet, så jeg er overbevist om at vi fritidsbåt-brukere (og OpenCPN-brukere) vil få mye å glede oss over i den nærmeste fremtid denne sesongen!:thumbsup:

 

Lykke til alle sammen:sailing:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev On 5/31/2017 at 19.04:

Baard...

Vi har jo fått beskjed fra Dave tidligere vedr. det som du bl.a. har beskrevet av bugs i "kurs opp" modus med OpenGL ON, så her har han nå lagt ut en oppdatert plugin som retter denne feilen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s63-plugin-update-185609.html

 

Meldingen kopiert ut her:

S63 Plugin Update

The S63 chart Plugin for OpenCPN has been updated.

Version 1.6 is available now. Improvements include:
1.Improved rendering in Course-Up mode for OpenGL platforms.

Visit the opencpn.org website for updated download links.
https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/s63.html

Enjoy!
Dave and the OCPN Team.
 
PS!
Vi holder også på med andre forbedringer, slik at det etter en kort testperiode nå fremover, også vil komme en ny programversjon OpenCPN 4.6.2.
Denne skal fixe div. andre bugs som oppstår på de forskjellige OS plattformer og også løsninger på noen problemstillinger med maskinkonfigurasjoner som er litt spesielle!
 
Seastar:sailing:

Hei,

 

Ja - jeg har installert siste versjon og ny plugin. Det fungerer nå bra med Open GL og kurs opp. Jeg fikk ikke testet dette før i helgen, da jeg ikke har fått anledning til å ta ut båten. Mange takk for god hjelp og godt arbeid. 

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Kartverket har gjennomført noen tester med laser dybdemålinger fra fly, og nå vurderes det å gjennomføre dette for alle norske kystområder i tidsrommet frem til 2022.

Sitat

 

 

I tillegg til Kystverket (delprosjekteier) deltar også NTNU, SINTEF Ocean, Combitech AS/AB, True Heading AS, Kartverket og Sjøfartsdirektoratet i utviklingsarbeidet. App-utviklingen utgjør del av digitaliseringsarbeidet til Kartverket og Kystverket.

 

Høres jo virkelig strålende ut. Men for et land som Norge er det jo også egentlig på tide.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

GRATULERER til alle gamle og nye brukere av OpenCPN!

 

Da kan vi gå offentlig ut med nyheten om at o-charts.org har inngått avtale med Kartverket om distribusjon av deres gode, detaljerte og til enhver tid helt oppdaterte Vektorkart for hele kysten av Norge.

 

Disse digitale kartene (oeSENC-formatet) lisensieres for bruk i OpenCPN, både for de som benytter PC (Windows/Mac/Linux) og Android-app.

 

Vi har holdt på en stund med testing av publiserings-/nedlastingskanalen samt interne prosedyrer i den sammenhengen.

 

Dette fungerer nå slik det skal og senest igår kveld lastet jeg ned igjen etter vårt TEST-program og installerte både på PC, smarttelefon og nettbrett, - og jeg må si at jeg er meget imponert over de detaljrike Vektorkartene fra Kartverket.

 

Det er lagt opp til at kartene for hele norskekysten kjøpes som en pakke, men på grunn av den totale størrelsen på nedlastingen, så er pakken delt opp i 5 subsets slik at man kan laste ned kun det området man har mest bruk for........, og lignende hensyn!

 

Prisen?

Vi kjører fortsatt en lukket test-gruppe, men det er sagt at dette vil bli offentlig tilgjengelig i løpet av august....., og jeg tror de fleste vil sperre øynene opp når det gjelder prisen for den totale kartpakken for Norge!

 

Jeg kommer tilbake med flere opplysninger i neste uke....!

 

Skip o'hoi

 

 

 

Link to post
Share on other sites

shipahoy...

 

Du kan installere på 2 enheter per lisens.

En del av avtalen og opplegget med Kartverket er hyppige oppdateringer, så her er det snakk om helt oppdaterte kart hele tiden, og det er med oppdateringene et helt år for prisen per lisens.

 

Hvis man ønsker videre oppdateringer etter ett år så kan man bare fornye lisensen videre, og jeg gleder meg til å kunne fortelle dere hva som blir prisen.........., den blir meget gunstig!

 

Og hvis du har behov for å ha disse Vektorkartene fra Kartverket på flere enn to devices, ja, - så tror jeg ikke prisen per lisens vil komme til å skremme deg fra det ihvertfall!:thumbsup:

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Hei igjen:sailing:

På o-charts.org vil dere se de forskjellige oeSENC- kartpakkene som lenge har vært klar for kjøp.

Noe av det fine med disse nye kartpakkene i oeSENC-formatet, er at det er implementert hyppige oppdateringer, og det er jo også et krav fra seriøse rådata-leverandører idag at distribusjonen av kart skal være "ferskvare".

 

De av dere som har bruk for kartpakkene for Frankrike og/eller Tyskland, som et eksempel, vil se at det er fast oppdatering av kartene hver mandag, - og det er inkludert i prisen for kartpakkene for et år.

Det gjennomsnittlige prisnivået på de 11 kartpakkene (per dato), som allerede er klar for bestilling på o-charts.org , vil jeg vel hevde er meget gunstig priset.

 

Det er ferietid i Norge....., men de som venter på noe godt, - venter vel ikke forgjeves.....?

Den norske kartpakken fra Kartverket i oeSENC-formatet, er det vel sagt at det kan forventes offentliggjøring av denne nyheten "i løpet av august"!

 

 

Når det gjelder selve programmet OpenCPN for PC, så er den gjeldene offisielle versjon OpenCPN 4.6.1

 

Det pågår stadig videreutvikling, forbedringer og tilpasninger av programmet til de siste versjoner av div. Operativsystem-plattformer o.l.

 

Vi har bak oss en Beta-testing av OpenCPN 4.6.2x, og for et par dager siden kom Release Candidate 4.6.26, - og hvis alt går etter planen og de siste testene fortsatt bekrefter at ting virker slik som det skal, så vil denne RC bli utgitt en av de første dagene som den nyeste offisielle og stabile utgave av programmet og vil få benevnelsen OpenCPN 4.8.0

 

Så her er det mye nytt å se frem til og ikke minst Glede seg over......!

 

NB!

Som egen fast forberedelse til alle oppgraderinger, vil jeg anbefale og si at det er et must å ta backup av bl.a. sine egne brukerdata i programmet, - som tracks, waypoints og ruter!

 

Skip o'hoi:sailing::seeya:

 

Link to post
Share on other sites

Karter og Norge....

 

Såvidt jeg kan huske er Statens Kartverke eid av staten, dvs det Norske folk og finansiert over statsbudsjettet.

Deres er altså våres. Derfor forstår jeg ikke hvordan det kan ha seg at i verdens beste og rikeste land, må man betale gjennom nesa for karter av STATEN, som man da allerede har betalt for en gang eller flere via skatteseddelen.

Nå vet endel av Kartverket og næringslivet er hånd i hånd. Det er meningen at Nordmenn skal innom en kommersiell operatør for å kjøpe karter nordmannen allerede eier. Det faller meg særdeles tungt for hjertet å betale staten for våre karter som er et felleseie.

Eller sagt slik...

Om du ser på hva som er tilgjengelig av GRATIS karter er det KUN i andre land som har MINDRE RESSURSER, MINDRE DIREKTE SJØFARTSNASJONER, men enda gir staten eller hvem en, kartene ut gratis. Til bruk for Feks OpenCPN.

Jeg skjønner nesten ikke at folk kan ha blitt så statslydige av de er villige eller vurderer å betale staten for karter du selv har betalt for å få laget. Det hele med CPN stopper opp med karter for min del. Tanken på å betale Statens kartverk for kartene man allerede har betalt for via skatteseddelen er motbydelig og mere en hva folk bør tåle.

Se bare på dette tullet de setter igang nå for

https://opencpn.no/nyheter/

 

I Norge handler det åpenbart om å rigge det til slik at man skal gå via noen venner av venner fra Statens Kartverk for å kjøpe karter du allerede eier. Dersom "Statens Kartverk" ikke er statlig, men en privat profitorientert organisasjon, bør de jo komme ut av skapet og bli helprivatisert og slutte å skulle ha både fordeler som privat og statlig har.
 

For meg ser det ut til at Statens Kartverk driver litt sånn som Telenor tulla det til for tusenvia av nordmenn som fikk ISDN og ikke bredbånd, for folket skulle melkes om så på selvfornedrende vis.

Jeg fatter ikke at folk finner seg i dette. Å kjøpe karter av egen stat er jo fullstendig ellevillt.

Kansje er det bare meg som ser at andre land gir karter gratis til folket og at det er land med langt mindre kroner en Norge.
Så hva er feil her?

Passivt nikkedukkefolk eller en stat som pokker ikke tenker på annet en å vri kroner ut av folk uansett hvor lugubert?

 

Link to post
Share on other sites

Randesund39...

Min erfaring er at Kartverket over de siste år har forandret sin policy, slik at de idag legger vekt på gode og overkommelige løsninger når det gjelder gode og sikkerhetsklarerte kartløsninger og andre sikkerhetsløsninger for oss fritidsbåt-eiere.

De skal ha ros for imøtekommenheten og de praktiske løsninger, som gjør vårt prosjekt oeSENC-kartformatet til bruk i OpenCPN mulig.

 

Det blir opp til hver enkelt om de vil benytte seg av tilbudet eller ikke, - så enkelt er det! :-)

Lykke til med dine prosjekt du også....

God helg!

 

Seastar

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...