Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Har du bitt i det sure eple og lest manualen?.

Har bare lest god ord fra de som bruker Mac.

 

Joda, fikk installert den.

Vanligvis er det slik at åpning av nedlastinger kan godkjennes individuellt.

Her gikk det ikke.

Jeg måtte sette maskina vid åpen for å få det til.

Kan indikere at det er noe mer enn utpakkingsfila som følger med på lasset.

Vi får se.

Link to post
Share on other sites

 

Vanligvis er det slik at åpning av nedlastinger kan godkjennes individuellt.

Her gikk det ikke.

Jeg måtte sette maskina vid åpen for å få det til.

Kan indikere at det er noe mer enn utpakkingsfila som følger med på lasset.

Vi får se.

merkelig, ikke opplevd det. hjemmesiden ser ut som den er nede.

Og med det andre tullet du hadde, så mulig en burde fjernet alt og lastet ned fra den norske siden.

 

den Norske er oppe https://opencpn.no/ har du meldt deg inn?

lastet rett ned derfra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er tre trinn.

-Kun apper fra Appstore.

-Kun Applesigned apper. (Sjekket og godkjent av Apple).

-Alle apper. (Du er på egen hånd).

 

Det er noe annet rart. Det står at du skal trekke Appen til Appfolder.

Appfolder forsvant med Mountain Lion.

Et annet sted står det at Mountain Lion ikke er støttet lenger.

Jeg grubler videre.

Link to post
Share on other sites

Det er tre trinn.

-Kun apper fra Appstore.

-Kun Applesigned apper. (Sjekket og godkjent av Apple).

-Alle apper. (Du er på egen hånd).

 

Det er noe annet rart. Det står at du skal trekke Appen til Appfolder.

Appfolder forsvant med Mountain Lion.

Et annet sted står det at Mountain Lion ikke er støttet lenger.

Jeg grubler videre.

???

 

Om du får tilbakemelding om at appen ikke er godkjent, kan du gå inn på: Systemvalg -> Sikkerhet og personvern

Her kan du slå av denne typen sikkerhet, eller klikke på en åpne likevel-knapp.

"Appfolder" kan du lage ved å trekke "Programmer" mappen til "Dock". Evt. du kan trekke appen til Programmer mappen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Bare som en opplysning så har sjefsutvikleren av OpenCPN, Dave (bdbcat), lansert en alfa-test utgave av programmet for installasjon på Android enheter.

 

Siden det er så mange som er interessert i dette, til bruk på sine smarttelefoner og nettbrett, så kan dere som er ekstra interessert og kanskje også har lyst til å være med å teste/utvikle dette prosjektet frem til offisiell utgivelse av OpenCPN for Android, - følge med på hva som skjer i denne tråden:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-for-android-alpha-test-4-1-409-a-144262.html#post1796676

 

Blir spennende å følge med på hvordan dette blir i praktisk bruk!

 

Ship o'hoi :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror det er litt praktisk å opprette en egen tråd for denne videreutviklingen av OpenCPN for Android, som jeg omtalte i innlegget over her, så da anmoder jeg om at denne nye tråden blir brukt til dette emnet:

 

https://baatplassen.no/i/topic/117419-opencpn-utvikles-n%C3%A5-ogs%C3%A5-for-installasjon-p%C3%A5-android-enheter/

 

 

NB!

 

Da blir det enklere å følge den vanlige videreutviklingen av OpenCPN for bruk på Windows, Linux og IntelMac i fortsettelsen av denne tråden!

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nix, NV-charts er rasterkart, ikke vektorkart. Men det er bra kart. Jeg har slike kart på en Win 8.1 PC for Kragerø til Svenskegrensen og Svenskegrensen sydover til Varberg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg "fikk de med" på CD da jeg kjøpte da jeg papirkart for en uke siden. Dette er inkludert, og for svenske NV kart følger det også med havnebeskrivelser i trykt versjon. De gamle papirkartene mine var over 5 år gamle, så det var tid for litt frnyelse. De digitale rasterkartene fra NV er bra, men jeg foretrekker så absolutt vektorkart. Og disse NV-kartene kjører helt utmerket med OpenCPN kartprogram. På kartplotteren har jeg C-map vektorkart som jeg også skal oppdatere før ferien. Ellers verserer det jo C-map kopier for PC også rundt omkring.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei sleipnern!

 

Se i bruksanvisningen for OpenCPN 4.0..........., der står det hvordan du går frem for å bestille og installere de beste og helt up to date vektorkartene som leveres idag.

 

Du må ha en plugin og et "fingeravtrykk" av maskinen........, og dette er tilgjengelig for nedlasting hos o-charts.

Du kan ved behov ta kontakt per epost med Hubert hos o-charts, som er firmaet som håndterer dette for OpenCPN.

Du får topp vektorkart for alle områder som du måtte ønske deg.

 

Selve kart-pakkene du måtte ønske kjøper du hos Chartworld.com, men som sagt les om fremgangsmåten i bruksanvisningen og få event Hubert eller noen andre til å assistere deg ved behov!

 

Jeg har tidligere i denne tråden omtalt dette med uptodate vektorkart:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/#entry1684010

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Dette var jaggu ikke enkelt, ikke vil maskina godta nedlastinger, videoforklaringene er håpløst å se, og fremgangsmåter svært tungvinte!

Om jeg må maile for å få hjelp tror jeg vi holder oss borte fra dette.

Har brukt Ocpn i flere år og er svært fornøyd men det må jo være enklere fremgangsmåte i 2015 en dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg plundra en del med dette på en Mac.

Den ville ikke installere før jeg slo av all beskyttelse.

Jeg hadde en gammel WMB liggende som jeg ofret for å se på OpenCPN.

Virker greit, men jeg må ha ei gammaldags mus for å bruke den.

OpenCPN takler ikke styreflata.

Jeg avskriver denne på erfaringens konto.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen flere som har problemer med at ikke c-map kartene (fra 2011) vises. Finner mappen og er fornøyd, men viser ikke noe kart.

Har testa ett par bærbare med win 7 uten hell. 

Funker greit på båten der eg oppdaterte fra 3.2.0.

Har ikke fått testa de tipsene nevnt før i tråden ennå.

Link to post
Share on other sites

Har OpenCPN ver. 4.0.0 og CM93 kart på en laptop med Win 7. Det ser ut til å fungere bra. 

Men får ikke satelitt fix på en usb gps. På nmea windu er det kommunikasjon fra gps, men det er bare 000`er, ikke noe mer. 

 

Er det noe gps test som kan brukes i OpenCPN annet enn nmea tekst streng som vises ?

 

GPS er en 64 kanals med usb tilkobling. Driver er innstallert og virker. Com port 17 og baud 9600.

 

Jeg tester innendørs, har lagt gps`en i vinduskarmen, men prikk oppe i høyre hjørne i kompass/gps vindu er rød.

 

Noen tips ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...