Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Da er "problemet" med gps fix løst. Gps liker best 9600 baud og opencpn fungerer med det også.

Var ikke gps dekning/signal inne i leiligheten, så da jeg åpnet et vindu og la gps på karmen begynte

led på gps å blinke, noe som viser at det er signal. På Opencpn kom det opp 3 grønne streker i kompass/gps vindu

og "båten" skvatt langt opp på land i Oslo. 

 

Da er det bare å finne en egnet pc til å ha i båten og ikke bruke hjemme pc til det.

 

Har og et nettbrett med android, så om jeg får det igang kan det bli brukt i båten.

 

Kan bare si at programmet ser ut til å være bra.

Bortsett fra da jeg nappet ut gps fra usb porten for å se om det hjalp med gps fix, ble blå skjerm

og fikk framebuffer error eller noe lignende og pc skrudde seg av og den måtte restartes.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er com porten under tilkoblinger i Opencpn som har 9600 baud, det samme har gps musen som bare fungerer med det.

Får ikke lastet in eph fil om den ikke er på 9600 baud.

 

Er ephemeris fil for gås nødvendig å oppdatere ? Står at den gjelder for en uke.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er ephemeris fil for gås nødvendig å oppdatere ? Står at den gjelder for en uke.

 

Det skal selfølgelig være ephemeris fil for GPS, ikke "gås".

 

Hva med tidevann og strømmer, er det et tillegg til Opencpn som skal lastes ned ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hei :thumbsup:

 

Kun en liten orientering for de som går og venter på neste versjon av OpenCPN:

 

Utviklingsteamet som videreutvikler OpenCPN har gjort en stor jobb nok en gang med å tilpasse programmets kodedatabase til de nyeste OS-plattformene (også for Android mobil/nettbrett) for fremtiden......., samt å få fikset noen "bugs" fra siste offisielle stabile utgivelse OpenCPN 4.0 fra januar 2015.

 

Dermed er det blitt forsinkelser med tidspunktet for utgivelsen av neste offisielle utgivelse som skal hete OpenCPN 4.2.

Slik det ser ut nå, så vil den ikke kommer før på sensommeren en gang.

 

Det har til nå foregått en "intern" Alpha-testing og utvikling, og neste steget er jo en BETA testing for alle som vil og er interessert i å delta med testing og videreutvikling frem mot den endelige utgivelsen av en ferdig, stabil og offisiell versjon av programmet en gang på sensommeren, - altså den kommende OpenCPN 4.2

 

OBS!

For de som måtte være interessert i å følge utviklingen, men jeg understreker at dette er en BETA-syklus av programmet, så legger jeg her er en link til beskrivelsen av forandringene (Changelog), som er gjort foreløpig fra siste offisielle versjon OpenCPN 4.0

 

NB!

Dette er en BETA-testversjon, som per dato heter OpenCPN 4.1.602, og som var utgitt 2. juni:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-1-602-release-147302.html#post1839625

 

 

Ha en riktig God Sommer alle sammen! :sailing::seeya:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Her er OpenCPN BETA  4.1.build 925, som ble utgitt igår, 25 september!

 

Anbefales KUN brukt til testing av funksjonene i programutviklingen, for å finne feil og bugs i denne videreutviklingen........!

 

Som nevnt mange ganger tidligere, bruk aldri BETA utgaver som eneste program til navigering, til navigering er det å anbefale OpenCPN 4.0 som per dato er den siste offisielle utgitte program-utgaven.

 

Men for dere som er interessert i å teste ut, her er en lenke til changelog og omtaler:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-1-925-release-153621.html#post1923061

 

 

Lykke til !

 

:sailing::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

BR24 Radar plugin v 1.2 var ikke kompatibel etter jeg gikk opp fra 4.0 til 4.1.925  :confused:  

Men nå er båt sesongen over for I år for meg...

 

Hei igjen GeirT

 

Det er store forandringer i programvarekoden i BETAversjonene fra 4.1. xx og nyere, slik at alle plugins måtte "skrives" om:

 

http://opencpn.org/ocpn/opencpn41_plugins

 

NB!

Det er jo bra at sesongen er over for din del, GeirT, - da du helt sikkert ikke hadde kunnet bruke BETA versjonen . 925 til seriøs navigasjon, - til det er det for mye ny kode og forandringer som foreløpig gir mye resession og trasige bugs!

 

Nei, når den ferdige nye versjon 4.2 ser dagens lys mot slutten av året, så burde du få sy sammen et flott opplegg før sesongen begynner for fullt igjen!

 

OBS!

Frem til den nye OpenCPN 4.2 blir offisielt utgitt, så bruker ihvertfall jeg kun OpenCPN 4.0 m/ de tilhørende plugins beregnet for denne versjonen, på min faste hovedmaskin for navigasjon ombord!

 

For testing av uferdige BETA versjoner, så brukes andre maskiner som kun brukes til testing............!

 

Lykke til videre i den nye sesongen på "bøljan blå", GeirT

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Sjefen for utviklingen av OpenCPN-prosjektet Dave (bdbcat), - var enig i at orienteringen rundt de nye BETAversjonene, med tildels store forandringer "under panseret", er for dårlig opplyst om!

 

Så derfor kom han nå med denne tråden på hovedforumet for OpenCPN:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ocpn-beta-version-4-1-plugins-153715.html#post1924398

 

 

Her kan utviklingen av BETA build.925 følges videre for dere som er interessert, - ikke minst mulighet til å bidra med gode ideer og bugs-testing:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-test-4-1-925-release-153621-4.html#post1924260

 

ship o' hoi :thumbsup::smiley::sailing:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen :sailing:

Det er mange som har vært engasjert i beta utviklingen og testingen av det som skal bli den neste stabile og offisielle utgivelsen av OpenCPN :thumbsup:

 

Etter mange Beta utgivelser i prosessen, så begynner det nå å nærme seg utgivelse av den nye versjonen som vil få navnet OpenCPN 4.2, ved denne nyutgivelsen som mest sannsynlig nå kommer rundt årsskiftet.

 

Sjefsutvikleren for OpenCPN prosjektene for både PC og Android plattformene, Dave Register (bdbcat), har et flott nettsted med mye info om det å bo i båt og ikke minst alle de prosjekter han brenner for:

 

http://www.bigdumboat.com/index.html?fid=4

 

Her finner dere bl.a. oppdaterte lenker til alt vedrørende OpenCPN!

 

 

Ha en riktig God Jul alle sammen :flag_bp::seeya:

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei og Godt Nytt År!

 

På årets første dag ble det utgitt en Release Candidate (RC) av den nå snart ferdige nyutgivelsen som vi har ventet på en stund:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-rc-4-1-1301-release-158718.html#post2003382

 

NB!

I forhold til tidligere offisielle utgivelser, versjon 4.0 og tidligere, så kan ikke denne RC og den endelige utgivelsen bruke de tidligere plugins, men på denne siden finner dere alle tidligere og nye plugins som per dato er klar for denne RC versjonen og den kommende nye offisielle utgivelsen av OpenCPN:

 

http://opencpn.org/ocpn/opencpn41_plugins

 

 

Lykke til

 

Skip O'hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nyeste versjon av OpenCPN 4.2 er utgitt idag og kan lastes ned fra denne lenken:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

Her er en kopi av annonseringen på forumet av Dave (bdbcat):

 

OpenCPN Version 4.2 Released
FOR IMMEDIATE RELEASE
---------------------

3 February, 2016

OpenCPN Version 4.2.0 Released



The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.2.0

This version is a feature upgrade and maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for Linux, Windows, Macintosh, and ARM computer architectures.
Since widespread introduction in 2008, OpenCPN has gained a solid reputation.

OpenCPN is running on hardware from tiny Raspberry Pis with 4" screens up to networked workstations. Specific user scenarios and needs are easily accomodated by using the Plug-in architecture and the wide scope of user settings.
A responsive international user and developer community together with integrated documentation help make installation and use of OpenCPN a pleasure.

Some of the features of OpenCPN include

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display
Full compliant support for official vector charts in S-57/S-63 format and InlandENCs
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from sourceforge.net, and several other sources.

As a successor to OpenCPN Version 4.0, OpenCPN Version 4.2 contains many new features and enhanced functions.

Among them are:

..Increased performance in all modes, particularly when using OpenGL graphics acceleration.
..Integrated Chart Downloader PlugIn, allowing systematic tracking and donwload of latest online charts from several popular sources.
..Integrated World Magnetic Model (WMM) PlugIn, providing accuratley calculated magnetic variation worldwide.
..Major update to embedded Users Manual.
..Measurably improved performance and reliability over all supported platforms.


We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 4.2, and look forward to your continued feedback and support.

More information is available at opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer
 
 
NB!
Lenke til hele denne utgivelsestråden med fortløpende kommentarer og tilbakemeldinger:
 
 
 
Lykke til alle sammen :thumbsup:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Asbjørn2...

 

Vel-vel, oppdatert eller ikke....., det er i hvert fall artig og interessant å ha kontakt med så mange flinke folk som kan sine ting.

 

Pavel (nohal) er jo en av hovedutviklerne og her er hva han svarte forleden dag, når det gjelder det du lurer på:

 

Re: OpenCPN RC(3) 4.1.1329 Release
Quote:
Originally Posted by verkerkbr bilde

On the very top of my list after 4.2 release.

Pavel



Sent from my
iPhone using Cruisers Sailing Forum

 

 

 

Da kan vi vel forvente at han bl.a. vil gjøre dette så snart en ny runde med videreutvikling av OpenCPN starter, som BETA 4.3.xxxx i den nærmeste fremtid !

 

:sailing::thumbsup:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå også lastet ned v4.2, men får denne meldingen hver gang jeg starter programmet, ???

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Supert, Seastar! Lasta ned og installert :thumbsup:

 

Fekk umiddelbart ein følelse av at alt gjekk mykje kjappare når eg zoomer og beveger meg rundt i kartet. Ikkje noko vitenskapelig test, men det er jo følelsen man sitter igjen med som teller :giggle:

 

Tempest...

 

Jeg regner med at du har huket ut for bruk av OpenGL aksellerert grafikk........., og da stemmer din "følelse" meget godt med virkeligheten!

 

Dave (bdbcat) nevnte bl.a. i utgivelse-annonseringen:

 

"Among them are:

 

..Increased performance in all modes, particularly when using OpenGL graphics acceleration."

 

Jeg er meget fornøyd selv også....., og har nettopp sendt en rapport til Dave (bdbcat) etter en kontinuerlig simulert praktisk sjøreise-test siden igår!

 

Dette bl.a. ved å kjøre en vdr-testfil av ferden gjennom "Steinsundet" og ut på Sognesjøen mot Bergen, som jeg tok opp og lagret for en stund siden.

 

Jeg fant ingenting negativt etter denne testen, - meget bra funksjoner på alle de nivå jeg hittil har fått testet, stabilt og med rask visning av kartene i "kurs opp" modustest.

 

Dette er bra,

Ship o'hoi :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå også lastet ned v4.2, men får denne meldingen hver gang jeg starter programmet, ???

 

bilde

 

Lars H. ...

 

Hei igjen

 

Du må slette dine gamle plugins for versjon 4.0 og tidligere...........!

 

For versjon 4.2 finner du de riktige plugins på denne lenken:

 

http://opencpn.org/ocpn/opencpn41_plugins

 

NB!

Vi holder på å oppdatere og ajourføre hjemmesiden på opencpn.org, slik at dette skal bli oversiktlig og greit fremover......!

 

Lykke til, Lars :wink::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå også lastet ned v4.2, men får denne meldingen hver gang jeg starter programmet, ???

 

bilde

 

Det kan se ut som om du har en plugin som ikke er kompatibel med den nye versjonen av OpenCPN. Du har versjon 1.3 av NVC-pluginen,mens det finnes en nyere versjon (v1.4 - http://opencpn.navnux.org/plugins/nvc_pi/nvc_pi-1.4-win32.exe).Prøv å laste ned og installere denne versjonen, så løser det forhåpentligvis problemet ditt.

 

(og så ser jeg at SeaStar postet svar før meg, ja...)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lastet ned den versjonen du linket til Popeye70, men meldingen dukker fremdeles opp. Må jeg inn i oppsettet for OpenCPN for å aktivisere denne? Når jeg nå starter opp programmet får jeg kun opp C-map kartene, ikke de fra NV, og når jeg klikker på verktøyknappen (skiftenøkkelen), skjer det ingenting.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...