Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Ja @Shortcut, husket det etter at jeg hadde logget meg ut. Enda bestefaren til Admiralen var dansk og het Rasmussen. Sånn er det, hjernen er ikke hva den en gang var, kan man skylde på. Sannheten er vel at den aldri har vært videre skarp og aktiv. Nåja, fra loggen:

09:15 fra kai Hundested. Går for motor til vi kan dreie W. 

Ute på Sjællands Odde er det noe som heter Snekkeløbet. Det er en passasje gjennom Sjællands Rev, som strekker seg ganske langt W. Snekkeløbet sparer en del NM. Admiralen konsulterer diverse dubiøse publikasjoner og befalte den lange veien rundt. Så da så. På veien rundt kom denne dunken:20240519_091506b.jpg.ccde748aab3192ba5fa9b4be94bff93d.jpg

som laget sin egen atmosfære. Jeg lurer på hva den går på. Horisonten var helt brun. Noen dager senere så vi samme på nordgående:

20240520_151854.jpg.d9f3c060a7246066e5b3d4e488060e5a.jpg

Da røyk det hvitt ut av skorstenen. Plutselig endret det farge til det vanlige og den laget sin egen brune tåke igjen. Senere kom Colour Fantasy, den er ikke helt ren i rumpa, den heller. Andre skip røyka ikke på langt nær så mye som de to ovennevnte.

 

Som sagt rundt Sjællands Odde og rundt østspissen av Sejerø. Bare for å ha gunstig vindretning. Opp av horisonten dukket det opp en hurtigvoksende hvit prikk. Og hadde hekken på Hulda i siktet:20240518_154909.jpg.37dec11a7890907d993a580b55fd813b.jpg

Dette er jumbojet på vannet. Bilferge. 

 

Jeg har jobbet litt med storseilet, nå henger den snart 1/4 århundre gamle underbuksa ganske bra:

20240518_180948.jpg.2f5684a647fe8bea2b0d4d7b0747df4d.jpg

 

Og med førsterevet satt, også akseptabelt:

20240520_181204.jpg.31496181373fd766949136970c1a56f7.jpg

Seilet har et problem med at mastliket vibrerer lager en snerrende låt. Åtgjerden skal være å stramme fallet til det slutter å vibrere. Jeg tør ikke å stramme mer. Redd for at fallet skal ryke. For winchen er en Andersen 58 EL, og den drar noe sinnsykt. Nå gjenstår å justere rev 2. Men stresser ikke. Det er ikke meldt særlig vind, trodde jeg. Helt til vi fikk en liten kuling rett i siden.

 

Fra loggen: 

19:00 ankret W av Sejerø Havn på 6 meters dyp. Der 'Den danske havnelods' anbefaler ankring. Merk at kartet gir bunn Cb og Sh. Ligger med avlaster. Utseilt distanse 44,7 NM. 2 timer motor i dag.

 

Sov som en stein hele natta. På formiddagen forsvant den ene pinseturisten etter den andre ut av havnen. Vi fant at vi ikke ville dra videre, men se hva Sejerø hadde å by på. 

 

Cb i kartet stemte:

20240519_092855.jpg.a8740708f2c4dd5af00781011a5982c4.jpg

Onde tunger hevder at Bruce plukker stein. Den kunne ikke vært mer feil. Nå fikk vi i hvertfall bekreftet at winchen ikke har problemer med 50 kg last. Det var litt jobb å få opp ankerkjettingen, i og med at vi hadde snurret noen omdreininger hit og dit i løpet av natten. Ankervakten viste hvorledes nattens seilas hadde foregått. Vil ikke anbefale å ankre rett W av Sejerø Havn. 

 

Så vi putlet inn i havnen og la oss langsetter moloen:

20240519_120323.jpg.ca71fb7426f24300b8fb7f5ce4bde46d.jpg20240519_104931.jpg.338ba0eb9f678104c8f57539ddb295b5.jpg

Dette er den flotteste, reneste og best vedlikeholdte havnen så langt i Danmark. Selv om det var gratis, grunnet feil på automaten, så hadde ikke renholdet tatt ferie. Selve øya ser ut til å ha hatt sine velmaktsdager, som var slutt for en del år tilbake. Nå søker kommunen etter folk som vil bosette seg her ute. Det går en ferge noen ganger om dagen inn til fastlandet:

20240519_120225.jpg.bddabb3ecbb973bd4a282cbf71fc54ba.jpg

Den er gedigent stor i forhold til denne lille havnen. Fergen stikker nesen inn i innerhavnen, vrir seg 90 grader og bakker inn på plass. Ut kommer fastboende, turister, biler og gods. Tenker overfarten til fastlandet tar en times tid. 

 

Nå må jeg ha fem-minutter'n.

Link to post
Share on other sites

Takker. Og de var ikke dum den makkoen.

 

Da ser jeg meg ferdig med Sejerø. Som sagt, en plass man bør besøke om man er på disse kanter. Bare noen bilder i rask rekkefølge:

20240519_123309.jpg.733970ec3c818cfa7406a76c0bd59b31.jpg

20240519_114107.jpg.0dd79efb6c320c39d279bcbb9edb8970.jpg20240519_130552.jpg.9158b479df31379f746444eb9360ac29.jpg

20240518_212809.jpg.29c7619cf5346d0ea0ba929999c4551f.jpg

 

Da forlot vi Sejerø for denne gangen. Kommer tilbake når/hvis vi er på disse kanter. Seilasen gikk i et forrykende tempo:

20240520_111617.jpg.2319e6ad9f5069770fb1585057786d45.jpg

Dehler 34 med genaker. Til slutt ga han opp, startet motoren og forsvant. Vi er kipe når det gjelder diesel og ble liggende og duppe i heten. Dette er mai, det kunne like gjerne vært juli.

 

Vi nærmet oss Røsnes fyr:

20240520_145828.jpg.de34e55e0e5514f3519a046295f05c89.jpg

Dette er den halvøyen nord for Kalundborg, som gjør at Kalundborg ligger inne i en dyp bukt. Mans vi satt uti der og duppet i heten, merket jeg meg at det bygget seg opp en del cumulus over halvøyen. Etter hver begynte bygene (squalls for dem som foretrekker engelsk) å masjere utover i retning Jylland. Litt vind hadde det blitt, så litt taktisk seiling var på sin plass.  Vi taklet den første:

20240520_150548.jpg.0959b857d4ce2e4a8c10e64fd0553717.jpg

Og vi taklet den andre:

20240520_150557.jpg.a3673222b06008b75fd0b8b9e9362e02.jpg

Den tredje som kom masjerende utover fikk vi en snipp av. Den var så kraftig at sjøen var hvit under bygen. 

 

TSS ligger rett borti der. Vinden gjorde at vi måtte ta en taktisk manøver for å krysse i tilnærmet 90 grader. Og så reduserte vinden og dreide. Hvilket gjorde oss til 'sitting duck' uti der. Kalte opp en lastebåt på sydgående som hadde oss i siktet. Og sa noe slikt etter å ha oppnådd kontakt med en fyr med pigin-engelsk 'Captain, we are on collision course. Pls. keep your speed and course. I will turn port, reduce sail, and cross behind you" etter noen sekunder kom svaret: "Do you want me to alter speed and course???" Er det noe rart i at det bulker en gang i blant. Dette var en liten lastebåt på rundt 70 meter. Det kom en virkelig stor rugg på nordgående. Han hadde oppfattet situasjonen da han kom ut under broen, og jeg kunne se at han la om kursen noen grader. Det gikk greit. Vindkantringen var bare for at vinden skulle hente seg inn. De kom med et brak fra mer SSE retning. Hvilket satte oss i en skarp kryss mot broen:

 20240520_214854.jpg.40bbb29cd6cba195aee558bfd3ed5818.jpg

 

Jeg glodde meg sliten etter en gjeng staker, med og uten blink, som både Garmin og Navionics har i kartene sine. Til SB ingen staker:20240520_220809.jpg.7996ac1fb2c8cb33afd0e7569635bee6.jpg

Til BB ingen staker:

20240520_221149.jpg.6fdcbdfa663ddc26b81f893dd9452b75.jpg

Ankom Nyborg 21. mai kl. 00:50. Om man skal dra til Nyborg, som sikkert er en grei plass, gjør det i dagslys. Ikke etter 12 timer til rors i møkkasjø midt på natta. Det er utfordrende å finne frem. Og inne i havnen er det mørkt og trangt. Fant ikke betalingsautomaten. Lette ikke bryggene rundt etter den heller. Fra loggen: Opp kl. 06:30. Lettskyet pent, E 5 m/s, 12 grader. 07:40 fra kai Nyborg. Ikke noe sight seing. Aner ikke hvordan byen er. Og det er to lystbåthavner, hvorav vi havnet i den sydligste. 

 

Det var meldt kuling fra E den dagen. Så vi ville krabbe oss i le av Langeland så fort som mulig. Vi greide det nesten. Med full genoa og ett rev i storseilet dundret vi sydover i mellom 7- og drøyt 8 knop med vinden inn forenom tvers. Mao en slakk kryss. Jeg har skrevet om dustete tyske seilere tidligere. Typer som leier seg en 50-foter uten å ha peiling. Nå møter vi mange, forbausende mange tyske seilere. Skulle tro det var fellesferien i august. Felles for dem alle, er at de er råbra seilere som håndterer båtene helt suverent. Og det er alt fra regattamaskiner med karbonmast og sorte seil, til små turseilere. Imponert. 

 

Fra loggen, igjen: 13:00 fortøyd Rudkøbing. 

Rudkøbing er en virkelig artig og gammel by. Noen bilder:20240523_154729.jpg.f5fc2c0099f12906ee49b09b0647c1ce.jpg20240523_155741.jpg.7a46f2981f268b56c76760d885fed313.jpg20240523_170719.jpg.8fa507766b70418add8dc7b85a5f0087.jpg20240523_170813.jpg.080f979dc50d709f721253bc87d53f91.jpg20240523_170916.jpg.d867c924147434ecf531cfa67a8663b4.jpg

 

De har en gammel vindmølle:

20240523_160208.jpg.f44dfd7554ee3a5bedca842ab008974e.jpg

 

En gang i verden gikk det tog til Rudkøbing. Borti gata til venstre ved kornsiloen ligger bygningen. Men det ligger også en liten perle der, rett til venstre for stasjonsbygningen mot skøytehavnen:

20240523_154418.jpg.772647a0a654ecd722431fbca386c7a3.jpg

Denne unseelige forretning aspirerer til en stjerne i Michelinguiden. Her lages det fisk fra bunnen av. Praktfullt, velsmakende ferske saker:

20240523_152136.jpg.a72cc71337fb6fd157e743a89c42a270.jpg

Skulle man få i seg for mye, et trøstens ord:

20240523_154325.jpg.3f3a0aaf95dffdc6467b3ed335201673.jpg

 

For jeg er der nå. Mine slanke 77 kg er for lengst historie, på grunn av bayere og denne sjappa her:

20240522_174547.jpg.96a654e3d23fe9839c6ba547f88d1434.jpg20240522_174602.jpg.07cadc3634d16525bedad04aa401ef67.jpg

Det er desidert den beste Soft Ice'n jeg har smakt. Jeg var på kjøret da jeg var her sist for 7 år siden. Jeg blir feit!

 

Så det som ikke er så bra. Knekkebrøa koster mellom tre og fire ganger så mye som i Strömstad. 

På vei sydover langs Langeland bygget det seg opp en stygt hyl fra drivverket. Det var Volvokondomet som hadde sugd luft og gått tørt. Nå dryppet det så fort når båten lå stille ved brygga at jeg ikke rakk å telle dryppene. Så da lufting, og det var mye luft. Årlig smøring én gang til. Det dryppet like ille. Så da kom denne patenten til anvendig:

20240523_172145.jpg.75f249e78a6089e713375f7b67f524b7.jpg

Dro til en strips, akkurat så det sluttet å dryppe. Så langt potte tett. 

 

Det er to havner i Rudkøbing. I lystbåthavnen er det vaskemaskiner (ekstra), tørketromler (ekstra) toalett og dusj, samt septiksug. Hulda, med dypgående 2,25 meter blir frarådet å gå inn der. Selve havnen er dyp nok. Men det ligger en sandbanke på utsiden der kartet er '2 til 4 meter'. Det er ikke mudret helt ut. Men industrihavnen, der vi lå, har et eget bygg med toaletter og dusjer. Da vi var der i 2017, var dette bygget nokså nytt. Siden har det ikke vært vedlikeholdt, vaske, forsynt med toalettruller osv. Vi orket rett og slett ikke å dusje der. Og for dette er havneleien DKK 270. Det er et ran. 

 

Det kom et par yngre menn fra en norsk båt på andre siden av havnen for å hilse på. Rett og slett for vi var de eneste norske båtene. To brødre. Den ene hadde fått et engasjement innen teknomusikk i Barcelona. Så da hadde han stappet flyttelasset i 27-foteren, tatt med brutter'n som mannskap og lagt i vei. Det blir Rudkøbing, Marstal, Kiel, kanalen og så til venstre.

 

 

 

 

20240520_181204.jpg

20240523_154427.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg må vente til vi dregger opp ved 11-tiden i kveld. Wasserleben. Tyskland er intollerante, har jeg hørt, når det gjelder båt og promille. Nå går vi nesten fem knop for motor i relativt vindstille. Varmt, skyet. 

Link to post
Share on other sites

24.05.2024 

09:15 fortøyd Marstal. 

Har alltid hatt lyst til å titte innom her. Som mange andre danske plasser, du kan være der en måned med sykkel/knallert for å oppdage 20 %  av det som er severdig. Vi fortøye langsetter under hekken på en østerriksk seilskute. Motorgange iden mudrede kanalen fra Rudkøbing.

20240524_064427.jpg.b4ce26e623ade20154d587b334c4628b.jpg

 

Som lystseiler ville jeg kuttet ut Rudkøbing og gått rett til Marstal. Om man ikke er hekta på soft ice og ovennevnte fiskeretter. Og de som lurer på dette med fluer om bord, ikke klag før dere har møtt vårmygg på sextreff:

20240524_082649.jpg.72b5db96403690c0cd485546f53124c5.jpg

Det var så ille i Marstal at man burde bruke munnbind for ikke å puste insekter. Soft ice'n oppe i byen er forresten helt fortreffelig her også. Ellers så, om man ikke er vaksinert mot pæle-fortøyning, gå helt inn i bunnen av havnen. Her er det et yrende liv, to store lekeplasser for barn og diverse, ikke gratis, tilstelninger. Øl i telt med plagsomt trekkspill. Men vi lå altså her ute på plassen for 'både ikke under 20 meter'. Sammen med noen lokale som heller ikke skjønner dansk. 20240524_110941.jpg.02db40156b74bc7800e599efb1114d7e.jpg20240524_152332.jpg.33a00a76fb1a38821f2aaeb4473b14e5.jpg

 

Jeg ruslet rolig bortover, og holdt på å bli nedrent av de lokale motorsykkelbandittene:

20240525_094702.jpg.05afc4c671069241b3b5cbfe359d47e0.jpg

Det var de lokale 'Stempel Ridderne' på utmarsj. Sammen med meg og vårmyggen. Det var en par muséer jeg gjerne skulle-, men ikke fikk sett:

20240525_101057.jpg.48ff40d48050dcc7d12777cc20253199.jpg

Sjøfartsmuséet og Motorfabrikken.

20240525_100834.jpg.f5a6be9c77d1cb3735e08aed31f0e0c0.jpg

 

Ellers, det er noe sinnssykt med båter her. Og, også her, er seilbåter i stort flertall. Og det er langt flere tyske enn danske. De kommer seilende inn i ytterhavnen i rundt fem knop. Vrenger rundt opp i vinden. Storseilet ligger på bommen på under fem sekunder og så putler de rolig inn og parkerer mellom pæler. Jeg hadde ikke fått det til om jeg sto på hue og dreit i vinkel. Ikke tale om. 

 

Det er også båtopplag her. Med mer eller mindre knuste drømmer:

20240525_100148.jpg.59c2b5296296b992156d1730f918cbb1.jpg

Det er et meget levende havnemiljø. Der det er en stort antall pensjonister med trehjuls el-drift eller rullator. Virker til å være en bra plass å bli gammel. Hvilket jeg ikke har tid til enda. 

 

Så etter et par dager:

25.05.2024

22:40 ankret Wasserleben, dansk side. Det var stort sett motor og 45,4 NM fra Marstal. Null vind, eller bare litt drifting. Så lite vind av en båt som Hulda burde ikke veid mer enn 6 tonn, hatt sorte seil og genaker, for å få noe særlig ut av det. Som sagt, slapp Bruce'n i på 6,4 meter i Wasserleben med 40 meter ketting. Ga 2000 rpm akterover, og det flyttet seg ikke en millimeter. Det var meldt torden og regnskyll. Ble ikke noe særlig av noe av det. Mener å kunne høre noe romling langt borte. Og så kom det litt regn. Mer senere. 

20240525_100419.jpg

Link to post
Share on other sites

So dann bewegen wir uns weiter. Hvilket betyr at vi stadig er i Danmark. Ut den sydlige utgangen fra Marstal. Som går i en merket kanal ut i 20 meter dypt vann. Nordmenn som får paranoia når det er mindre enn 50 meter, bør ikke seile i disse farvann her syd. Ikke er det varmere heller. Altså ut i forbi sydspissen av Ærø og så slak venstresving. Jeg skulle ikke være verre enn tyskerne med spaderor og sorte seil. Så vi heiste storseilet inne i Marstal ytre havn. Hadde glemt å riste ut første og andre revet. Panikk. Lot som full kontroll og lot revene stå. Det er måte på fornedrelse man kan finne seg i. Når hele rullatorbanden står på kaia og glor. Folkene som faktisk muligens har kjent noen som har seilt rundt Kapp Horn med mast og seil i fraktfart. I hvert fall, hadde vind den første biten. Så satt vi der og duppa midt utpå. Etter timer kom vi inn i Flensburg Fjord. Og da er det innmari langt igjen. Den første smaken av Tyskland:20240525_173752.jpg.9cb5d90378e90b6ceac359422c0ddf76.jpg

Men vi hadde det danske coutisy-flagget oppe, og holdt oss konservativt i Danmark. Etter hundre år med motor av og på, seil av og på, landet vi her:

20240526_110616.jpg.8f853a681f9be0a5bb01a609290ee5c3.jpg20240526_110606.jpg.096dc2664fdfb30b994a3f7ac475d969.jpg

Her heter det Wasserleben. Endog om en del av Leben er i Danmark. Titter man nøye på kartet, går grensen over noe blått. Der er det en 10 meter lang bro. Og grensen går midt på broen. Her ligger man og har panoramautsikt til Danmark og Tyskland. Det er frodig grønt, gjøk og svarttrost (nei, ikke sisik) konkurrerer om oppmerksomheten om kvelden og tidlig morgen. Før plenklippertraktoren med pensjonist oppå trykker på startknappen:20240526_123524.jpg.73a1654f33c2ec62da5f42fc2ae496dd.jpg

Mens dampen etter nattens regn forsvinner langs trekronene. Burde jeg heller vært poet?

Ikke bare det:

20240527_093404.jpg.989d96c25b6a6bc9f2c097b77c8db84f.jpg

Rett oppi bakken bak millionærhusene i Euro, ligger Skandiavias største spritsjappe! Dit skal jeg! Ha Ha! Tilbake til det mer seriøse. Dumpet ut 40 meter ankerkjetting, bakket til 2000 rpm, Hulda fløtta seg ikke en millimeter. Slo av motoren og slo på Garmin ankeralarm:

20240527_080832.jpg.69aae59727985febad783303931c3059.jpg

Over viser to døgns rotasjon. Det var meldt heftig vær med styrtregn og torden. Så ikke noe til det. Innbilte meg at jeg hørte noe buldring langt vekke, og det kom et par mindre byger. Men hva gjør vel det når temperaturen er 20 grader. Stranden der inne er lang sandstrand. På søndagen krydde det av folk. Bading, rusling på stranden i skogen. Fred og fordragelighet. Det er en liten marina der. Og rett bak marinaen det renoverte Wasserleben Hotel. Bodde der en natt for 10 år siden. Kom opp fra en tur i Europa, og trengte en overnatting. Plassen anbefales. Ute på fjorden kunne vi vel telle et par motorbåter og 20 seilbåter. Det absolutt kryr av seilbåter her nede. Det er helt enormt. 

 

Ankringen i Wasserleben er MUD, samme faen hva du slipper ned der, så sitter det. Til og med Bruce holder. Så i morges skulle vi videre. Det tok 10 minutter å lirke ankeret ut av mudderet. Anker med legg og to meter kjetting hadde sittet begravd. Det var som å kjempe ankeret ut av betong. Super ankerplass for dem som kommer ned hit. 

 

Vi brakk anker i dag morges. I noe blåst tok vi sikte på Niro Petersen Marina. Og landet på et ledig bryggehode. Vi får eksem bare vi tenker på påler og tauer og bakking og brøling. Så da klasket vi langskips her, i fralandsvind. Noe brøling ble det.

20240527_131536.jpg.db668d16c79e13e86ad160f8e387711a.jpg

Og det kan man si om Niro Petersen Marina, den er ikke lenger drevet av Niro Petersen. Det er noen andre som har kjøpt den. Snakket med en meget vennlig Harbour Master, som nesten kan gjøre seg forstått på engelsk. Med mine fire tyske ord i vokabularet gikk det forbausende greit. Havneleia er ikke avskrekkende. Marinaen er avlåst. Ikke alle betaler leia:

20240527_133836.jpg.c9238e4ce2b22f8e215b477c77c61af9.jpg20240527_133843.jpg.50a18d11f6c1e1ba8386b30fb2240984.jpg

Og blir, i hht. havnekapteinen, forbanna aggressiv når eggene er klekket. 

 

Man kjøper et havnekort. Som vanlig i Danmark. Her kan man betale for dusj, strøm og kortet fungerer som adgang til mariaens låste port. Toaletter og dusjer er i hopetall slikkende rene og polerte. Tenker på den dumpa Rudkøbing, der dritten satt i veggene. Marinaen har ikke tømming av septik enda, men det er planlagt og kommer, arbeidene igangsettes på ettersommeren. La inn to Euro til strøm. To timer etterpå var det tomt. Og det eneste som hadde kjørt var lading av 400 Ah Lithium som var tappet til 60 %. Pluss kjøle- og fryseboks. Og taksten er 0,98 Euro pr kWh. Det regnestykket skjønner ikke jeg. Fire Euro forsvant i løpet av en liten ettermiddag. Harbour Master skjønte det heller ikke. Spasertur i Flensbug, legger ut noen bilder, kommer mer. Jeg er virkelig hekta på europeiske byer, syd for Skandinavia:

20240527_143704.jpg.06d8892a9e198466e2d55c912857e1f8.jpg20240527_143721.jpg.3fd9e1d689c7d7dec3b2bc69fc63b339.jpg

20240527_143839.jpg.df0769869162f0b7d6325049c9f389af.jpg

20240526_123524.jpg

20240527_093417.jpg

20240527_131508.jpg

Link to post
Share on other sites

On 5/23/2024 at 6:49 PM, Hulda said:

Admiralen konsulterer diverse dubiøse publikasjoner og befalte den lange veien rundt. Så da så.

21 minutes ago, Hulda said:

Nordmenn som får paranoia når det er mindre enn 50 meter, bør ikke seile i disse farvann her syd.

 

Jeg husker ikke eksakt hvor jeg var, men jeg tror det var øyen Møn jeg skulle runde, og den "trygge" veien var en lang omvei - men ihht kartene mine skulle det være en snarvei, en renne flere meter dypere enn kjølen min.  Jeg var alene med min datter ombord, hun var fortsatt i barnehagealder, så det gav ikke mening å konsultere henne om hennes mening, så jeg valgte meg snarveien.  Sandbunn er noe mer skånsomt enn stenbunn dersom man først skal berøre grunnen - men i motsetning til sten, så har sand den leie uvane med å flytte på seg, så bunnen kom bare nærmere og nærmere ... en ting var at dybdemåleren sa det, men jeg kunne også helt klart se sandbunnen komme nærmere og nærmere.  Jeg hadde omtrent syv knops fart, full seilføring - detaljene husker jeg ikke, jeg begynte å rulle inn seil, men konkluderte relativt raskt med at jeg ikke hadde noen mulighet til å få redusert farten raskt på noe fornuftig vis.  Jeg prøvde å starte motoren og sette den i bakk, men det medførte ikke stort annet enn at båten ble vanskeligere å styre.  Å berøre sandbunn er sikkert ikke så ille, men å kjøre rett på sandgrunn i syv knops fart ... jeg har heldigvis aldri gjort dét, men jeg kan forestille meg at det ikke er noen god følelse.  Heldigvis gikk det bra, litt senere kunne jeg puste ut, det var blitt dypere.

 

Jeg tror også at det var nordsiden av Møn jeg prøvde en gang - og hadde sikkert ikke mer enn én fot med vann under kjølen til tider.

Link to post
Share on other sites

I Portugal følte jeg at rådene fra de lokale til tider var ekstremt defensive og forsiktige - men de er vel vant med seks meters høye bølger, ref historien om den danske båten som forliste.  Så er det sikkert en del råd og tips som er etterlevninger fra en tid hvor man ikke hadde GPS, gode sjøkart og dybdemåler.  Jeg husker jo at man uten slike hjelpemidler styrte unna "skittent farvann" (Britene mislyktes litt med dette i 1707), mens man nå ofte kan følge med på kartet og seile gjennom områder med mye sten.

 

Da jeg kom til Portugal var det fralandsvind, lite vind og enda mindre bølger.  Jeg fikk den gode idé å seile inn grenseelva da vi krysset den nordre grensen fra Spania.  Der er det grunt, og normalt galskap å gå inn med en seilbåt, men på flatt vann og høyvann går det fint.  Det var mørkt - jeg tenkte som så at "sand flytter på seg, det gjør ikke stener" og valgte en rute som gikk kloss inntil noen skjær - i veldig lav fart, og med fullt fokus på dybdemåler og kart - det var rikelig med plass under kjølen ihht dybdemåleren.  Neste dag ble vi fortalt at det var galskap å seile der vi hadde seilt, og ble fortalt hvor vi skulle seile - det var riktig tenkt av meg at sandbanker flytter på seg, for leia jeg ble forklart var absolutt ikke i samsvar med oppdaterte kart fra Navionics.  Men det var allikevel ganske skummelt, det lille som var av bølger brøt synlig over sandbankene "overalt", og vi hadde svært lite vann under kjølen på vei ut.

 

Det er ellers et mirakel at vi ikke berørte grunnen på vei inn i Tiber.  På vei ut hadde vi med oss råd fra lokale i bagasjen.  Rødt og grønt merke der ble vel satt ned en gang, og så har sandbankene flyttet på seg uten at merkene er blitt flyttet.  For å være trygg bør man gå svært nært, men på utsiden av grønn merking!

Link to post
Share on other sites

Så en ny dag i Flensburg. Natten endte med noen tropiske regnskyll. Jeg hadde glemt å trekke skyveluken over i går kveld, trappen og dørken rundt svømte av vann. Men nå er solen atter fremme:

20240527_160639.jpg.786ef4a147b5a7711bb977fc1f75f086.jpg

Og livet begynner å røre på seg igjen. 

 

Vi har hatt problemer med kjøpt strøm og greier, se over. Så i morges gikk jeg inn til automaten og lastet opp 10 Euro til. Laste opp strøm på stolpen. Fikk melding om at kortet ble avvist. Og nå begynte det så smått å tenne under topplokket til pensjonisten. Ringte Hafen Kapitän Lorentzen. Nå er ikke havnen betjent utenom sesongen, men Lorentzen kom som avtalt. Sjekket kortet på alle mulige måter. Med like stor suksess som meg. For all del god tone. Så kom det med at jeg hadde betalt inn fem Euro på kortet for å for elektro. Og jeg hadde ikke fått ett eneste gram strøm. "I trust you" sa Kapitänen, dro frem lommeboken og betalte ut fem Euro i cash. Moralen er at alt kan gå feil. Kvaliteten er hvordan feilen blir korrigert. Og i dette tilfellet, helt utmerket. Hvilket jo bare skulle mangle, i og for seg. Men vi har ingenting å klage på. Lorentzen presenterte meg for en av formennene hos Niro-Petersen. Jeg har drømt om å få tak i en slik:

20240528_134637.jpg.fc1416ba1ade845ffc4fe07468cd33d3.jpg

Det var et 'moment bitte', og så skulle formannen komme ut til båten og presentere produktet. Deretter inn til 'lager um zu zahlen', noe slikt. De ville ha penger for produktet. Jeg ble NOK 935 fattigere, og en kråkesikker windex rikere. Til neste sommer skal riggen av for kontroll og båten på land for diverse utbedringer, som kondom og cutlesslager. 

 

Produktene til Niro-Petersen er av super kvalitet, de sender over hele verden, inkludert Norge. 'Kaine problem', bare å sende inn varenummer og antall til:

20240528_134729.jpg.d5db47698b4fdd357846962ec604bdc9.jpg

Nei, jeg fikk ikke rabatt for å promotere. 

 

Om en tlme spaserer vi inn til sentrum for en middag. Forresten, til neste sommer kommer det til å gå en strandpromenade fra Niro-havnen og inn til Flensburg sentrum. I dag er det en drøy kilometers spasertur inn. Flensburg har vært på min bucket list siden vi var her med BMW'en for 10 år siden. Må nok si at jeg blir mer og mer glad i byen. Ikke for stor. Helt overkommelig.

 

Til morgenen i dag var vi forresten tvers over veien og handlet et par ryggsekker øl hos Aldi. Vi har en nabo og en sønn som ser frem til litt tysk pils. 30 bokser pils, av varierende størrelse og pris, kom til sammen på Euro 33,88. Det inkluderer 1,28 Euro i tapt pant. Gidder ikke å ta turen opp til spritsjappa på Harrisle. 

Link to post
Share on other sites

Ja, Flensburg er absolutt verd et besøk. Vel og merke om sommeren. 

I dag sitter vi her i pissregnet, mens web cam hjemme i Strömstad forteller om sol og stille vær. Men slik er det fra tid til annen. Vi ligger dog langsetter en flott brygge med 'squicky clean' toaletter og dusjer, nok til å underholde tre marinaer av denne størrelsen. Og med detaljert instruks på dodørene, dog på tysk, hvilket kan være et problem for en nordmann:

20240528_145535.jpg.c1be076ff494ddf31c9349aa0cc2b12a.jpg

Fra Niro Marina, som egentlig ikke heter mindre enn: Marina Flensburg GmbH & Co KG, er det en halvtimes spasertur inn til bunnen av Flensburger Bucht.  Hvilket vil kortes ned når strandpromenaden kommer neste sommer. I går var vi en tur rundt bukten og tok oss et måltid ute:20240528_155601.jpg.eab25fa09dc763bfe1ab614a3f104bca.jpg20240528_162007.jpg.df2efcc93cc5fdca295f2c9cdc54d0fc.jpg

Helt utmerket til ca. 600 norske dollar. Med Coca Cola, pils, kakao, irish coffee. Det lar seg høre.

 

Så har vi en vurdering av vær og føreforhold. Så langt har vi brukt 180 liter diesel siden vi fylte tanken 18/4 i Utgårdskilen (Hvaler). Vi har ca. 400 liter igjen til forbruk resten av turen. Diesel er ikke noe presserende problem. Men være blir så her i hht til Windy:

20240529_083803.jpg.c04c180a4e2610d77db9797143debeb0.jpg

Den neste uken blir det vind mer eller mindre midt i baugen for oss som har tenkt Lillebælt nordover. Nå har Windy allerede redusert styrken på vindprognosen, så ingen ting er spikret. Men vi gidder ikke å pese tre dager for motor for så å ligge inneblåst i Grenaa i noen døgn. Grenaa er ikke videre spennende, men alt er grisedyrt. Man har naturligvis andre plasser nordover. Det er bare at det er så innmari mye mer interessant og rimelig her i Flensburg. I morgen er det mulig at vi spaserer opp til Hauptbahnhof og tar toget til Hamburg Alt Stadt. Kanskje. Et par timers togtur hver vei. Og togene har en frekvens som får Norge til å virke som en bakevje. 

 

Så da har vi besluttet å bli liggende her og vente ut været. For vinden skal dreie på W og SW, som er den 'fremherskende vindretningen'. Og det betyr at vi verken kommer til Lübeck eller Bornholm, i år heller. 

 

Link to post
Share on other sites

On 5/29/2024 at 9:16 AM, Hulda said:

Helt utmerket til ca. 600 norske dollar. Med Coca Cola, pils, kakao, irish coffee. Det lar seg høre.

 

 

Høres dyrt ut.  Minnes vi var i Kiel et av de årene det var så varmt og det også var tørke, jeg tok ungene med på en resturant og vi bestilte vann til maten ... og drakk, og drakk og drakk.  Skulle tro det var champagne vi hadde bestilt, vannet stod for brorparten av sluttregningen!

 

Jeg betalte ca 50 kroner i dag for en solid porsjon med salat, en porsjon tarator-suppe, og en hovedrett med svin og ris og en halvliter med øl.  Det er så langt rekord for mengde mat ifht pris i Bulgaria.  Vel, sant nok, det var litt kantinepreg av stedet (måtte stå en stund i kø for å få mat), og maten smakte litt kjedelig.  Da var det bedre i Tyrkia, fant steder der hvor jeg kunne spise meg mett (dvs, det kommer en brødkorg sammen med maten) på skikkelig god mat (salat, linsesuppe eller kyllingsuppe og hovedrett med kylling) til under 50 kroner, riktignok ikke med øl.  Men da jeg senere tok med familien dit så var plutselig prisene doblet, og som ikke det var nok fikk vi alle sammen magesjau neste dag.  Også serverer de ikke svin i Tyrkia.  Etter nesten tre måneder i Tyrkia har jeg forstått at svin faktisk er svinaktig godt.

Link to post
Share on other sites

Artig å lese, og gøy å se bilder. Du skrev at du ankret opp og satte på ankeralarm. Men hvordan gjør du det egentlig? Dropper anker, kjører det fast og så setter ankeralarm? Eller setter du ankeralarm idet du dropper ankeret? Spør for egen læring :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1)

Maten koster litt mer i den delen av verden der det ikke blir servert magasjau som del av menyen :-)

 

 2) Dropper anker, kjører det fast. Vet hvor mye kjetting jeg kjører ut. Setter diameter på ankeralarmen til litt mer enn utkjørt kjetting. Over var dybden ca. 6,5 meter. Utkjørt kjetting ca. 40 meter. Dia. ankeralarm 75 meter. Og merk det @dennrick, etter at jeg delited Active Captain, har Garmin plottere, radar, ekkolodd, AIS, VHF kjørt prikkfritt!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Hulda said:

Maten koster litt mer i den delen av verden der det ikke blir servert magasjau som del av menyen :-)

Det tror jeg kan skje hvor som helst., men det er klart, risikoen er vel generelt noe større når man spiser på de rimeligste stedene i de landene hvor prisnivået er lavest. I Norge må man ha veldig mye på stell når Mattilsynet kommer på tilsyn, jeg har en venn som driver kafé i København, allerede der ser jeg mye rart som ikke ville overlevd et norsk tilsynsbesøk.

 

Problemet ligger vel også litt i buffet-konseptet, maten kan fort bli stående fremme i idealtemperatur for bakterievekst i mange timer. Jeg tenkte litt over det da jeg åt i dag også.

Link to post
Share on other sites

Spis det de lokale spiser, der de spiser det, når de spiser det. Og sky buffeter som pesten. Da går det stort sett bra, men ingen garantier. Magesjau behøver ikke bety at maten var dårlig som sådan, uvante bakterier i meget små mengder kan også sette ting i gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...