Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 59 minutter siden:


72 timers fyring på 3dl fuel? Hvor stor er den Eber'n?

Godt du følger med. Det har gått med (etter husken) 5- til 6 liter. Altså en hundrings. Skrivefeil, ellers måtte effekten vært mindre enn et thelys. Men selv det synes jeg er greit. Eber'n er på 4 kW. Det er bare så vidt den surrer rundt. Det forbauser at den ikke må kjøre på mer for å øke temperaturen 10- til 20 grader i forhold til utetemperaturen. 

Link to post
Share on other sites

Hei på dere!

Det foregår litt på hjemmefronten. En digresjon, de som skal ta Norskerenna de neste par dagene har dårlig prognose:

20240212_095303.jpg.5a54c9909f18b3072f88eda6cfb6a5e9.jpg

Det er nokså lite vann tversover. Ellers har vi spring nipp i dag. Kan spasere der det for et par dager siden var en meter vann. Til morran i dag sprutregnet det til akkompagnement av 4 kuldegrader. Nå snør det. Så kommer regn og mildegrader om et par dager.

 

Båt:

Da er Robert dy på den nærmeste installert, Måtte lag en hylle til hydraulikkpumpen:

20240210_120227(Conflict2024-02-1216_39.58).jpg.a8cabb8e36d7d7291b259e4d2d5a6fb0.jpg

Ser den fra undersiden. Selve hyllen er 'tappet' tvers gjennom 'bakveggen'. Montert blir det slik:

20240212_153338.jpg.d522fbee87527433daa26044f9a7e1c7.jpg

Det er ikke Hulda som krenger 90 grader, det er baatplassen. Den sorte, tykke slangen er 90 kvadrat DC som leverer strøm til akterskipet. Det kom i konflikt med hydraulikkslangene, og måtte heves en smule for å gå klar. Nede på hylla under hydraulikksylinderen, der de hvite elekrorørene går, er det igjen kun 1 dings. Dette er strømmen til akterlanternen. Forbindelsen skal flyttes akterover. Nedi der gjenstår i hovedsak rydding/klamring og fjerning av ledninger. Legg merke til at hydraulikksylinderen står på en bunke shims. Hver av dem 10 mm tykke. Nå gjenstår det å få orga fire stk M8x100 mm maskinskruer med linsehode. For at det skal bli perfekt. Shimene er planslipt med ekte Elo båndsliper:

20240210_143759(Conflict2024-02-1216_39.59).jpg.bd0943019b173e959b197c87e333adf4.jpg

Bare om noen skulle betvile kvaliteten.

 

Nå kommer, etter å ha gredd ut kabelherva, å legge dørkene høyere. Inspeksjonsluke til elektro og hydraulikkpumpen til Robert. Intensjonen er at det også skal bli plass til stuerom innimellom her og der. Jeg prøver å gjøre det annerledes enn hva det er på en del produksjonsbåter. At man må rive halve båten for å komme til deler som sjelden går i filler. Neste gang skal jeg fikse bildene så de kommer rett vei.

 

Og én ting til, advarsel til andre hobbysnekkere. Jeg har fått så mang hakk i tommelen at fingeravtrykksemsoren ikke kjenner igjen fingeren. Uintelligent dust.

 

Link to post
Share on other sites

Husker båten jeg tok bilde av som sank før jul? I går var arbeids/slepebåt 'Flink' med dykker og hevet båten. Deretter ble den tauet bort til portalkrana der den hang i natt med varmeovn inni. I dag:

20240214_095646.jpg.a053d7fdbb76d1610cac042766722829.jpg

Etter et par måneder under vann. Jeg måtte stikke inn og spørre hva det var som var årsaken til at den sank så fort. 'Vi har underskrevet krav fra forsikringsselskapet på at vi ikke skal fortelle om havariårsaken. Dog kan vi bekrefte at det ikke var sprukken kulekran, som mange har trodd'. Jeg mente at det trodde vel ikke jeg heller, i og med at en sprukken kran normalt lekker ganske lite. Så da så. Båten har overhode ikke vært på land. Og det har ikke blitt foretatt utvendig jobb på båten. Jeg slo frempå at det eneste jeg kunne tenke meg som kunne gi en så stor lekkasje, var om en plastslange frøs og hoppet av åpen ventil. Fliret jeg fikk fra gutta kunne vel tyde på at jeg muligens var inne på noe. Eneste utvendige skade som var åpenbar, var knekt pullpit. Så etter at motoren hadde gått noen timer og sikkert fått sitt stell, gikk båten av gårde for egen maskin.

 

Da jeg reiste ned for å lage maler, har det kommet en del snubletråder i forbindelse med rusthull i sveis med lekkasje når motoren går, montering av ny autopilot- som var 10 ganger mer omfattende enn beregnet, heving av dørker osv. Men nå, om piloten funker under test, er mesteparten ryddet av veien, og jeg kan fortsette med maler. I forbindelse med oppdrag autopilot, ryddet jeg samtidig i litt ledninger:

20240214_123115.jpg.7ac89fa8b0d34bc376279ed6c0688b32.jpg

Og bildet viser noe, ikke alt, som ble fjernet på strekket skottet der Raymarine er montert og ca. 1.7 meter i retning av der kameraet er. Og det er ingenting som har sluttet å funke.

 

Er det OK at jeg skriver så mye, eller blir det for mange detaljer? Jeg kan godt skrive mindre. Det er bare dritt på TV'n i kveld, har ikke noe å gjøre før det lysner i morgen.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, husker bildet av denne under vann. Det høres jo nesten ut som at det her bare var å heve den, starte motoren og seile av gårde som om ikke noe hadde skjedd?

 

Jeg setter ihvertfall pris på innleggene dine. Personlig skulle jeg ønske at flere skrev mer i disse abstinens tider inn mot båtsesongen som jeg virkelig begynner å glede meg til. 30 cm med snø i Drammen på fredag. Eller regn. Dette har vært en sånn vinter jeg opplevde som barn på 70- og 80-tallet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 37 minutter siden:

 

Er det OK at jeg skriver så mye, eller blir det for mange detaljer? Jeg kan godt skrive mindre. Det er bare dritt på TV'n i kveld, har ikke noe å gjøre før det lysner i morgen.

 


Skriv og ta bilder @Hulda! Det er en fryd å følge med i tråden din, i disse abstinenstider som dennrick så riktig sier. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En liten før leggetid. Kjørte i gang Robert dy i dag. Se bilde:

20240215_115956.jpg.d755dd4b8e52efdf41e250fd884a8dfb.jpg

Det er ingen liten dings, begynner å bli nokså tettpakket nedi der. Robert skal i hht. spec. kun krenge noen få grader under drift. Så jeg har funnet opp en seilbåtvariant. En plasslange som går fra luftingen, opp i høyden og ender i en svanehals. Da kan Robert kjøre nesten opp ned, så lenge det er nok olje i beholderen. Så langt så godt. Og det er her hjernen kobler ut. Ikke Raymarine, min hjerne. Robert startet og ga fra seg en lite hyggelig lyd. Det skaket og ristet. Akkurat som om strømmen ble borte, og kom tilbake. Nede til venstre for beholderen er det noen terminaler. To for clutch og to for motor. Frem med multimeter. Sikringer hadde full gjennomgang. Men strømmen var slått på og displayet til Ray viste 'Standby'. Ingen strøm på terminalene. Har hjernen koka? Ikke min, denne gangen, men Ray sin hjerne. Så 30000 spenn flagre av gårde. IKKE NOE STRØM. Tenke tenke. Sikringen inne i Ray er jo 40 A. Den kan umulig ryke når sikringen ute på terminalen er 25 A og motoren trekker ikke mer enn ca 16 A. Og Ray er beregnet for 30 A. Tenke tenke. Minuttene tikker av gårde. Akkorden blir dårligere og dårligere. AHHH! Det kan jo ikke være strøm på terminalene når ikke Ray-hjernen sender ut strøm. Hallo i luken! Men hvorfor breker hydraulikken så innmari? Jeg sjekket oljen rett før oppstart. Var forbauset over at det var så mye olje i beholderen. Jeg hadde jo tapetsert høvelbenken og halve kjellergulvet med hydraulikkolje da jeg måtte trikse med hydraulikkslangene. Skrudde opp fyllepluggen på oljebeholderen og tittet nedi. Stakk skrutrekkeren ned som peilepinne. Nesten tomt. Aha-oppvåkning nr. 2, eller var det nr. 3? Pumpen hadde laget bråk fordi det var luft i den. Fylte opp og alt var fryd og gammen. Luftingen, som foreskrevet- og utført- lufter bare hydraulikksylinderen. Jeg trenger ferie. Slappe av.

 

Da returnerte jeg til maler:

20240215_155231.jpg.55f86fa349e1a853e4d4807e5099fe3e.jpg

Nå er jeg dritlei pappsløyd også. Nå må jeg få opp noe kryssfiner før jeg går videre. Hvis ikke vil små feil akkumulere seg til fullstendig sammenbrudd. Det regner som faen. Det skal regne i hele morgen også. For tre uker siden var dieselprisen i Strömstad SEK 17,45. Nå er den steget til i praksis NOK 20,00. Det er ikke lys i tunnelen.

Link to post
Share on other sites

Nå holder jeg ikke 20 grader i båten. Temperaturen ligger på 12- 15 grader. Og det er bare så vidt Eber'n hvisler og går når utetemperaturen svinger rundt null grader. Det har vel gått med diesel for et par hundrelapper på en uke. Jeg jobber, stresser og banner så jeg holder kroppsvarmen på topp.

 

Etter husken bruker Eber rundt 1/4 liter i timen på full blås. Lenge siden jeg har lest bruksanvisningen.

 

Men nå er snøen vekk fra båt og brygge. Isen har så og si forsvunnet fra bukten. Stort sett meldt røde grader fra nå og til slutten av februar. Dog mye regn og sludd.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en times tur utpå i går for å teste systemene. Blikkstille og solskinn, første fine dagen på flere uker, uten is i bukten.

 

  • Autopiloten fungerer prikkfritt. Og den er mye mer støysvak enn den gamle. Fornøyd med den så langt, har ikke fått testet den under seil.

 

Så det negative:

  • Garmin i cockpit har ikke noe strøm. Noe har skjedd.
  • Jeg har montert oppladbare AAA batterier fra Biltema i fjernkontrollen til autopiloten. Helt toppladede batterier holder i fem minutter. Bare dritt.
  • Nå er vinduene i overbygget så krakelert at de er vanskelige å se gjennom når solen skinner på dem. Når det ikke er sol, er de helt greie. Får se om jeg kan polere vekk noe av krakeleringen. Trenger nye vinduer. Masse jobb, tar sikker tre- til fire godværsdager.
  • Eksoslekkasje fra aggregatet mellom slange og rør helt akter. Lukter dritt og brente bavianer. Enkel fiks.

Det ble mer negativt enn positivt. Uansett, mer jobb. Verdifullt å teste litt før man legger ut på tur. Det er ikke noe garanti for at det som funket i fjor også skal fungere i år.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. 

 

Garmin i cockpit fikk ikke strøm. Etter mye ball og skallegnukking (har ikke hår), fikk jeg forfulgt en del ledninger og fikk merket dem. Rent midlertidig. Her kommer innrømmelsen at hjernen min nok har kommet i størkningsfasen. For, her er tidligere vurdering, om strøm til Garmin Cockpit bare står på, vil det være en mulig vei for strømlekkasje om koblingen bare henger der når Garmin har siesta i skapet sitt inne i båten. Og DC-anlegget er aktivt. Ikke alt er to-polet. Derfor denne:

20240225_115404.jpg.628db3aa7b48b7eec6c24ebe08077e90.jpg

Tydelig: Plotter. Denne må trykkes på, diode lyser grønt, og strømmen ligger og trykker på for å engasjere Garmin Cockpit. Faen også. Oppsiden er at jeg fikk merket noen kabler. Godt jeg ikke fant frem avbiteren. For der var: NMEA 0183, 2000, kompasslys, styrestrømene til Andersen Winch osv. Det kunne blitt årets nedtur. 

 

Ellers hadde vi besøk av Reidar, som frisket opp til et par-og-tredve m/s. Det var så det røyk av vannet. Noen sjekket fortøyninger:

20240223_130938.jpg.2ff614e3c60dfb476daaa57387011bf5.jpg

Andre lot det bare stå til, og det gikk stort sett bra det også:

20240223_130848.jpg.deabf1f654cd5482f48a44983f299003.jpg

Den eneste som kom i avisen for å ha slitt seg, er en nokså stor flåte/husbåt som heter 'Why Not'. Den parkerte seg inn i lemmen til en tråler. Sto det i Strömstads Tidning. Vi hadde også her nede springflo. Gutta på Strömstads SPA har peiling, to paller og kompressorene til bobleanlegget holder seg tørre:

20240223_125828.jpg.70ab2d5ebaca5f6b4175217cd3200d26.jpg

Det er en brygge under kompressorene. 

 

Båtbygging:

A4 bolter med sekskanthoder har blitt erstattet med:

20240223_140909.jpg.2085e39d036321e5088c4837653688ae.jpg

M8x60 lettgalvaniserte skruer med linsehode fra Bauhaus. Den butikken på Vestby er slett ikke billig, men de har det mest utrolige av greier. Mutrene til disse karbonskruene er fremdeles A4. Med tanke på alle skriverier om at rustfritt mot rustfritt kliner seg på gjengene. Karbonstål mot rustfritt gjør det ikke, selv om det trekkes tørt. Men det ruster hemningsløst, om kommer vann til. Dette er montert på en tørr plass. Hulda må ha mer enn en halvmeter vann i bunnen før vannet kommer opp hit. Så en YouTuber som sleit med en tilsvarene autopilot. Dritten var begynt å lekke, umulig å få det fra hverandre. Systemet, tilsvarende mitt over, var montert under dørken i et stuerom, der det ble lempet ned fendere og vått tauverk. Da må det jo gå til helvete etter noen år. Jobbet forresten på en båt i forfjor, en UK-båt. Det var så vått der de elektriske koblingene var plassert at fortinnede kobberledninger var irret tvers av. Elendig design og kunnskapsløs eier. Det eneste verktøyet han hadde om bord var en knipetang og lommekniv av typen 'Swiss Army Knife'. Og det hadde han greid seg med fra Middelhavet til Canada og til Strömstad via Azorene. Litt flaks skal man ha. Jeg er ikke en av dem, med flaks.

 

Det ble også tid til en dags snekring:

20240224_185131.jpg.2621bf85f823d26ce4905a173a106a17.jpg

Nå ser rommet under cockpit slik ut, på begge sider. Om et par dager fortsetter jobben. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare én ting til, med tanke på at diesel går sur etter ett års lagring. Monterte dette i 2018:

20180506_094653.jpg.fe722f551affb37efb9217a2bd405f33.jpg

Doble filtre der man kan bytte filter under gange, manometer som forteller om filter begynner å gå tett. Fylte opp, engasjerte det høyre filteret, og har siden glemt hele greia. I forrige uke engasjerte jeg det venstre filteret og stengte for det høyre filteret. Motoren går uansett som en klokke. Nå er pumpeprisen på landstasjonene i Strömstad billigere enn grønn diesel i Norge, der jeg ferdes. 7 % FAME blir det servert uansett. Bilene våre går uansett. Så nå fyller jeg noen jerykanner og dumper bil-dieselen ned på hovedtanken til Hulda. På landstasjonene i Strömstad er det konstant kø av norske dieselbiler som fyller til ca. NOK 19/liter. Så omsetningstakten på lagertankene er meget god. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte diesel i Palma i helgen. 1,62Eur pr liter. Vil tro det er en god dose FAME her også. Sist vi fylte var i Gibraltar. De sa det var samme diesel der som hos spanjolene på andre siden av bukta. Hos meg fyller jeg alltid på aktre tank  - så har jeg en transferpumpe som fyller til fremre tank, gjennom et eget Racor filter med vannutskiller. Godt med BioProtect 2 på. Alt forbruk er fra fremre tank

 

Jeg har også doble racor ved vender og manomenter til motoren - men i skitvær utenfor Biscaya gikk det tett. Ikke i filteret - men i banjokoblingen på tanken og i kuleventilen der jeg kan stanse diesel til motoren. Potte tett. Seige klumper. Filtrene var også sorte - men ikke tette. DA det ikke hjalp å bytte filter skjønte vi jo fort tegninga..

 

Det var ikke vann i tanken - vi sugde opp diesel fra bunnen av tanken - og alt var rent. Og alt har vært rent siden. Kanskje gammal møkk? Vet ikke - det var nå potte tett. Enkelt å fikse når vi først fant ut av det.  Litt slitsomt å stå på hue i båten når det er 4-5 meter motsjø - men det gikk greit det også.

Læringen for meg er at uansett hvor godt forberedt vi kan være så kan det gå tett. Og da er det greit å ha nok filter og nok verktøy og nok papir ombord :-) 

 

I en nødsituasjon kan vi kjøre motoren rett fra aktre tank - har diesel slange ferdig til det. Men da går returen til hovedtanken fortsatt - så i lengden funker ikke det.

 

Fordelen med systemet mitt er at dieselen som kommer til hovedtanken alltid er filtrert. Først gjennom en grovsil på transferpumpa. Så gjennom et Racor filter med vannutskiller. Burde i teorien holde. Men det gjorde det altså ikke.

 

Jeg heller mot at det var gammal møkk. Jeg trodde tankene var rene i og med at vi hadde vært uti mye vær før - men sånt vær som vi hadde utenfor Biscaya har vi ikke vært i over så lang tid - så da ble det vel rista løs noe i en krok på tanken :-)

 

Link to post
Share on other sites

@Bittelitenjeg tror at fremtiden for oss dieselbåtene kommer til å bli mer utfordrende. Når man ligger og seiler internationalt, kan man ikke velge sin leverandør med omhu. Man må ta det som er tilgjengelig på den plassen man kommer. Jeg har en kompis som er sjøkaptein. Eller rettere var. De bunkret (møkkete autodiesel) i Brasil og skulle til Southampton UK. Midtveis gikk filtrene til hjelpemotorene tett. Etter noen timer hadde de ikke flere filtre igjen. De siste par døgnene gikk hjelpemotorene uten filtre, og de fikk så vidt hostet seg til kai i Southamton. Og dette var rundt 10 år siden. Selv har jeg fått dårlig diesel ved et par anledninger. Så med FAME i tillegg, bør vi nok passe på med bioprotect. Og sjekke for vann. Og forberede oss på at tanksjau blir rutine. Det eneste lyspunktet er at om man fyller der det er stor omløpshastighet, så holder dieselen langt mer enn de garanterte 12 måneder. Foruten det, ser vi en svett og møkkete fremtid i møte. 

 

Hulda fyller fra dekksgjennomføring ned i 500 liter hovedtank i kjølen. Fra der blir dieselen sirkulert via filter opp til 140 liter dagtank, evig rundans (polering). Motoren suger fra dagtanken via dedikert grovfilter (to som kan swithce) og finfilter før høytrykkspumpen. Slik sett, med 5 liter/time i forbruk, kan motoren kjøre omtrent et døgn på garantert ren diesel. Det gir noe spillerom om hovedtanken skulle gå tett. Hvilket den har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...