"LISE" Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Har litt lite bilde fra sluttføring av vannvarmesystem del 2. Er ikke hjemme for tiden, men skal få tatt noen nye bilder snart slik at jeg kan vise hva som er status nå og mine erfaringer og videre planer. Tenkte derfor ta et innlegg om det elektriske ombord som trengte litt kjærlighet. Båten er jo halvfabrikat og min far som innredet den er flinkere snekker enn elektriker. Slik så anlegget ut etter 30 år med mekking på et ikke så godt utgangspunkt. En flott miks av automatsikringer fra et 80-tallshus, sprø rekkeklemmer, eirete sukkerbiter og noen ny-installasjoner litt her og der. Heldigvis var mange av kablene merket med navn eller nummer. Her noen bilder jeg tok mens jeg rehabiliterte motorrom der byssa og førerplass er tatt ut. Totalt kabel-kaos! I forbindelse med mine prosjekter i båten har jeg montert opp endel nytt elektrisk utstyr, og på et tidspunkt måtte jeg slutte å lappe på det gamle. Skjønte at alt måtte ut og at det ble tidkrevende å bygge opp igjen. Det er også vanskelig å komme til når Bysse nå er på plass igjen. Ut med jævelskapen! Utstyret var montert på en 12mm finerplate som er synlig på baksiden (badet). Valgte derfor å lime på en finerplate for å lettere unngå at spissen på skruene slår igjennom. Som dere ser er det trangt da dette er under rattet. Et strøk maling og alt ser så mye freshere ut! I taket inne på badet ligger baksiden av instrumentpanelet samt de fleste av bryterne på kartbordet. Valgte å montere egen samleskinne for minus der for å rydde opp i kablingen. Limt fast med Biltema multibond. Måtte være litt kreativ for å slippe å holde den fast til det herdet. Til høyre ses NMEA2000 nettverket til Garmin ombord, plasskrevende. Varmluftslangen er fra defroster og går til vinduer. Stort varmetap i denne, burde isoleres. Fortsette følger.... Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Innertaket ble tatt ned for å identifisere og rydde litt i kablene. Startet på monteringen av nye sikringspanel og kabelgater. Gikk for slissede kabelkaneler slik at jeg kan ta inn og ut ledningene der de skal. Måtte bestille hos min lokale elektriker. Mye kabel på trange plasser. Minusskinne byttet jeg tidligere så denne kunne jeg beholde delvis tilkoblet og det hjalp på i kaoset. Det begynner å nærme seg ferdigstillelse. Sikringspaneler fra biltema til venstre, rele og noen midlertidige sikringer i midten. Victron DC-DC konverter (TV bla.) og samleskinne minus til høyre. Har allerede behov for flere sikringer, så releet er flyttet og det er montert opp sikringspanel der også. Midlertidig sikringspanel er også byttet til samme type som resten. Egen "underfordeling" fra DC-DC konverter. Sikringene er bak en plate under rattet. Shinet opp denne i samme slengen. Før: Fjernet en høyttaler som tidligere var brukt til walkie talkie, og plugget skruehullene. Slipte ned gammel lakk. Lakkerte høyttalerdeksel: Ny lakk på: Ferdig koblet og panel på. Panelet(luken) er festet med snap-hengsel og kan fjernes raskt. Oppsummert så var det mye arbeid i krevende arbeidstillinger. Alle kabler er har egnede kabelsko med krympestrømpe og nummering. Men utrolig fornøyd med resultatet. En fryd å feilsøke og montere nytt utstyr! Redigert 30.April.2019 av "LISE" utvidet (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Hr-gerdts Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Du er en tusen kunstner! Vannvittig imponerende alt det du har utført! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Hva har skjedd videre det siste året? Du har jo lagt ned et betydelig antall timer i båten og sikker noen kroner også. Kunne godt tenkt meg å gjort noe forenklet av det du har gjort. Kanskje neste år :-) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
"LISE" Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Hei Ser det er blitt over to år siden siste oppdatering. To små barn, jobb og redusert helse har ført til at båt-prosjektene ikke har kunnet gått så fort som jeg ønsker. Likevel har det da skjedd noen småting de siste årene, og har heller ikke lagt ut her alle de gamle prosjektene som er gjennomført. Ikke alle prosjekter er planlagt. På sesongens første tur i 2019 (får ta opp tråden der jeg slapp) begynte plutselig turteller å hoppe mellom 0 og marsjturtall, mens motoren gikk som normalt. Trodde først reima til dynamoen sluret litt, for hadde akkurat koblet inn lading på forbruksbanken som var rimelig tappet etter 2 døgn med mye forbruk. Før jeg rakk å sjekke batterimonitoren så gikk turtelleren i null og temperaturen steg. Skjønte med en gang at nå var det noe galt med reima som driver dynamo og vannpumpe. Fikk satt motoren i tomgang og løftet på motorlukene i en h** til fart. Mistanke om røket reim bekreftet. Heldigvis var det en flytebrygge bare noen hundre meter fra oss, så tok meg til denne og stoppet motoren med en gang baugen var inntil. Med denne manøveren, røyk og lukten av svidd gummi var selvsagt stemningen på topp hos Admiralen. Tenkte at dette var en quickfix, ny reim hadde jeg jo liggende. Da møtte jeg to problemer: Brankett for dynamo var sprukket: Ny reim gikk ikke på mellom øverste reimhjul og varmeveksler. Jeg har byttet denne reima en gang tidligere, men da var varmeveksleren av for rengjøring, så tenkte ikke over det: Dette var ingen quickfix, så løsningen ble ett tretimers slep til mine foreldres hytte. Og litt organisering for å skaffe bil og barnestol for hjemturen. Ny dynamobrakett var ikke å oppdrive, så fikk min go-to-guy til å sveise skadene på den gamle, og forsterke den kraftig. Har dessverre ikke bilder av braketten. Dynamo montert igjen med ny reim: Fikk maskinert en spacer for å løfte ekspansjonstanken slik at det lar seg gjøre å bytte reim uten å løsne ekspansjonstanken. Montert igjen, bare rengjøring gjenstår. Så ikke alle prosjekter er like planlagt eller velkomne, men slik er det med gammel båt. Skal prøve å oppdatere tråden litt med de tingene som har skjedd de siste årene, selv om det meste er gjort for flere år siden. Status per nå er at "'alt" ser ut til å fungere og båten er klar til bruk. Bruken er dessverre liten for tiden, men håper på bedre (båt)tider i årene som kommer. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 7.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 (redigert) Hopper igjen i kronologien og skriver en post om et dagsaktuel prosjekt. Båten har ikke vært på land på to år og er meget grodd og skriker etter vedlikehold. To to listen: Spyling, bunnsmurning og sink Polering og voks under fenderlist Bytte av propell Bytte av cutless Bytte av pakkboks Sjekke aksling for kast Inspeksjon av baugpropell Rengjøre og lakere i "kjølsvinet"/kjølen Modifisere motorlabber og rette opp motor I havnen jeg ligger tar de opp båtene med kran. Båter opp til 30fot får plass i en vogn de har og kan kjøres litt lengre inn på land for opplag/vedlikehold. Båter over 30fot må stå på kaikanten og er forbeholdt korte opphold. Jeg tok derfor turen til nabohavnen som tilhører samme småbåtlag og fikk satt opp der. Der tar de opp med vogn og hjullaster. Denne havnen har litt kraftigere høytrykksspyler enn jeg har brukt tidligere. Så her kom det fram noen gamle skader som har vært skjult bak flere lag bunnstoff. Bilde over er tatt bak på flapsen og er ca. 5cm stor. Altså ingen stor sak. I tillegg dukket det opp en skade under kjølen. Ikke særlig dyp eller alvorlig, mest kosmetisk. Har ingen bilder av skaden, men her er den ferdig slipt. Så var det å demontere propell, men før jeg demonterte merket jeg meg at akslingen har slipespor ca. 5mm utenfor cutlesslageret. Teorien er at akslingen blir presset inn ca. 5mm ved marsj/fult pådrag. Dette rimer med at motor står for høyt på bolten på motorlabbene, og at momentet blir for høyt. Har også merket meg en vibrasjon fra 3/4 pådrag og oppover. Noe som også sammen med alder er grunnen til at jeg nå vil gå over hele drivlinjen. Over et bilde av motorlabben. Byttet disse for noen år siden og de nye labbene bygde mindre enn de gamle. Derfor ble den stående helt øverst på bolten. Dette må fikses nå. Redigert 7.November.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Andora Svart 8.November.2021 Link til dette innlegget Svart 8.November.2021 Hadde du ikke nettopp av klemflens for å bytte pakkboks🤔🤔 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2021 Link til dette innlegget Svart 8.November.2021 At aksling presser seg fremover ved pådrag er helt normalt. Men det er bedre å shimse under labbene enn å bruke lange bolter ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"LISE" Svart 8.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2021 Andora skrev for 1 time siden: Hadde du ikke nettopp av klemflens for å bytte pakkboks🤔🤔 Jo hadde en egen tråd der jeg slet med flensen. Tenker å henvise til den her og ta med alle de andre tingene jeg holder på med i samme slengen . Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 8.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2021 Bildene fra oppsett er vel en 3-4uker gamle. Har jobbet ujevnt og trutt siden da med ulike saker. En av de saker jeg slet med var å få av flensen på akslingen. Denne måtte jo av for å få ut aksling, pakkboks og cutless. Med denne ute skulle jeg også få "god" tilgang nede i kjølen for rengjøring og oppmaling. Flensen hadde et lag med overflaterust og jeg mistenkte at denne kunne by meg på problemer. Får å få akslingen bakover og skape arbeidsrom måtte jeg fjerne et lite skott mellom lasterom og motorrom. Tok den løs fra giret, dro akslingen bakover og løsnet de fire setskruene. Satte på en avtrekker og varmet opp. Ingen ting skjedde! Var usikker om det var kun kile og setskruer som holdt dette sammen og hvordan jeg skulle få det av. Spurte derfor ekspertisen her inne og fikk gode råd: Etter noen dager med bekymringer, bannskap og mislykkede forsøk kom den endelig av. Rust klemte godt på kilen og setskruene hadde laget grader i akslingen slik at den var vanskelig å trekke av. Aksling hadde også noen skader på gjengene til propellen siden det var brukt setskrue på mutteren. Aksling og flens ble levert på mekansik verksted der de klokket aksling, plandreide og honet opp flensen samt reparerte gjenger og laget ny mutter. Fortsettelse følger! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Andora Svart 8.November.2021 Link til dette innlegget Svart 8.November.2021 (redigert) Ok, da er jeg med👍syntes det var litt rart hvis du skulle ha det av igjenn allerede🙈🙈 Redigert 8.November.2021 av Andora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 13.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2021 (redigert) Akslingen var ute og da var det bare å bryne seg på cutless lageret. Det var ikke mye slarke å kjenne i lageret, men gummien så sprø ut og har en mistanke om at dette ikke har vært skiftet under båtens 35 årige liv. Fjernet setskruene og skar på langs inn i lageret med bajonettsag. Tok ut gummien først for å få bedre kontroll. Vanskelig å vite om jeg var gjennom, og ville ikke skade hylsa. Skar derfor to tette spor for da var det lett å se om biten i mellom løsnet. Fikk ut den midterste biten og brukte kløyva på hammeren for å få et godt tak i resten av lageret og trakk dette ut. Hylse og aksling kontrollmålt og nytt lager ankom i posten. Hadde lest noen tråder om andre som skifter og oppskriften virket å være enkel. Kjøl ned lager, varm hylse, smør opp og skubb inn. Så kom det nok en nybegynnertabbe. Hadde lageret 20min i kjøleskapsfryseren, varmet hylsa og "skulle bare sjekke". Jommen gikk ikke lageret lett inn! 3 cm inn sa det stopp... HAMMER! løpte febrilsk å hentet en liten hammer og slo på med trekloss. Nok en 2cm inn så bom stopp. Skulle selvsagt kjølt lageret lengre, varmet hylsen mer, brukt bedre smøring og hatt alt klappet og klart før jeg "skulle bare"! Ring en venn! Fikk hjelp og fikset et gjengestag igjennom hylsa med to dreide endelokk for å sentrere staget. Så var det å varme hylsa med gassvarmer, kjøle lageret med frysespray og stramme til på skrallenøkkelen. Måtte varme og kjøle tre ganger og kjøle det hele ned med vann imellom før lageret var inne. Man lærer mye av å ikke gjøre alt helt rett fra starten av, ikke minst nye banneord! Men med rette bekjente, krativitet og pågangsmot løser det meste seg! Bunnsmøringen gikk knirkefritt Redigert 13.November.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 26.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 (redigert) Sliter jo med en vibrasjon, mangler 200 omdr. på full fart og har en slipp-prosent på nesten 50 på marsjfart. Tenker derfor det er fint å gå ned litt på stigningen. Har tidligere kjøpt en "brukt ubrukt" propell på finn. Går fra 22x22 til 22x20. Ny propell får en runde med polerdisc på vinkelsliper. Monteres med nylagd mutter, låseskive og sink. Nå står akslingen litt langt ut, skal trekkes litt inn mot giret. Akselflens er blitt plandreid og honet opp. Gir den en runde med hammerlakk. Montering av flensen gikk knirkefritt. Litt fett og varme så gled den inn.. 😆 Fortsettelse følger.. Bannskap igjen 😅 Redigert 26.November.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 28.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 (redigert) Har lest i forskjellige tråder om litt ulike framgangsmåte ved montering av propell. Tenker da særlig på om propellen skal varmes og om konen skal smøres. Jeg valgte å varme propellen til ca 40grader, akslingen hadde utetemp som var på ca 5g. Smurte litt fett på kon og loctite på gjengene. Skrudde til med det jeg tror var passende makt. Korrekt? Vel det får jeg vite om propellen faller av, eller nesten gang den skal av. Har tidligere nevnt at motoren stod montert for høyt på bolten til motorlabbene. Planen er å borre nye hull i den 90graders vinkelen som er mellom motor og labb, for å komme lengre ned på pinneskruen. Skrudde opp motoren ca 10mm, før jeg kilte under motoren med treklosser mot skroget. Så var det å senke motor ned på treklossen og få modifisert brakettene. Når jeg skulle montere tilbake oppdaget jeg at motorlabben på babord side var slarkete... Fa€₩ i H€(×=£=! 😅 Gikk for samme labben igjen, men opp fra 70 til 80 i shore. Skal tåle 30% mer belastning, samt at å montere motor lengre ned på pinneskruen vil minske momentet betydelig. Skar i stykker den gamle labben og brukte den som shims under ny labb. Labbene er festet i en gjenget stålplate som er skrudd og plastet til skroget/skrogforsterkningen. Så var det å hekte sammen aksling og gir for oppretting. Syntes ikke flensene gikk sammen som de skulle og fikk ikke til dette med føleblekket. En titt utenfor forklarte hvorfor. Bosset på den nye propellen er ca 20mm lengre enn den gamle. Derfor ligger den an mot cutlesslageret med ca. 0.5mm glipe mellom gir og akselflens. Fa€₩ i H€£₩€??€! Å kun være teoretisk faglært og ha gammel båt byr stadig på nye hodepiner! Så, da var det å tegne opp en skisse og ta opp telefonen! Planen er å få dreid en spacer mellom flensene. Fortsettelse følger! Redigert 28.November.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
husky dane 85 Svart 28.November.2021 Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 Du kan og kappe av cutleslageret Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 29.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 husky dane 85 skrev for 20 timer siden: Du kan og kappe av cutleslageret Turde ikke kappe med håndverktøy, redd for at gummien skulle løstne. Men det er kanskje overdreven bekynring? Måtte også da av med ror, akselflens, pakkboks, og ut med aksling igjen. Valgte derfor et avstandsstykke. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 29.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Mens aksling og flens var på verksted tok jeg en titt på baugpropellen. Det er en Vetus fra 1986 på 3kw. Hadde en bekymring rundt denne og det var bruken av sink. Det var ikke noe sink på når jeg kjøpte, og min far som var første eier kan heller ikke huske å ha hatt sink. I følge manual jeg fant på nett etter myye leting skal denne enten ha egen sink eller bondes til sentral sink. Min hadde ingen av delene. Her på avtappingsskruen på girhuset skulle det i følge manualen vært en skru med innvendige gjenger for feste av sink. Effekten på baugpropellen har heller ikke imponert meg. Har derfor en plan om å bytte den orginale 3-blads propellen fra 86 til en moderne 6-blads propell. Det andre jeg tenkte å gjøre er å oppgradere kabeltverrsnittet på kablene. Baugpropellen er forsynt med 12-14m (t/r) 50kvmm fra forbruksbank. Dette fører nok til stort spennigstap (ikke målt). Står mellom å legge en ny 95kvmm kabel (og slå sammen de to på 50kvmm), eller sette inn ekstra thruserbatteri. Men først må tilstandenpå girhuset sjekkes. 35år uten sink..!? Åpner det Og ut kommer det 1dl vann etterfulgt av olje.. OK, gåen simmerringer og kulelager. Ta med hjem for videre inspeksjon, og evt. bestilling av nye tettninger og lager. Flesen knakk så fort den fikk se verktøyet.. 35år uten sink setter sitt preg. Søppel. Kontakter Vetus i Nederland, og får svar av norsk importør at girhus er gått ut av produksjon og det finnes ikke erstatningsdeler da de har endret overgang mellom motor og girhus. Ut med resten.. Kontrollmåler tunell og festehullene. Passer godt med ny thruster fra Side-power, må kun borre opp skruehullene 1mm. 1stk SE60 på lager hos Seatronic, bestilles asap. SE60 stiller krav til 120kvmm og anbefaler 2x70 (per fase). Da blir det å planlegge for ekstra batteri. Utvide forbruksbanken (2x140ah Gel) med et ekstra batterii baugen, eller utvide startbank (100ah AGM)? (Valget er tatt) Fortsettelse følger! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 1.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2021 Hadde en ide om at disse siste innleggene skulle komme ganske "live" ettersom dagene gikk, slik gikk det ikke. Båten ble tatt på land 29.sept med mål om å gjøre meg ferdig før snøen og kulda kom, da stenger de ned slippen for sesongen og båter blir stående til våren. Båten gikk på sjøen igjen 24. November i et jævlig ruskevær! Dagen etter så det slik ut.. Rakk akkurat å få den på sjøen før kong vinter gjorde sin inntreden. Skal fortsette å poste innlegg for å vise hvordan det her gikk til, men de er ikke live. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Som nevnt gikk jeg for løsningen med eget baugpropellbatteri i baugen. Det er diskutert mye her inne hva som er beste batteriløsning for thruster og vinsjer. Noen kobler dette på forbruksbanken som ofte er størst, noen sverger for dedikerte batterier som lades med separat lader eller dc-dc ladere, mens endel kobler et dedikert batteri parallelt med andre batteribanker med skillereleer, bryter eller lignende. Siden jeg hadde 50kvmm allerede trukket opp valgte jeg å sette inn et AGM spiralbatteri parallelt med eksisterende startbatteri som er AGM Flat. Var inne på tanken om å sette inn et ekstra forbruksbatteri der framme for å minske spenningstapet og utvide kapasiteten i forbruksbanken. Har 2 x 140Ah Gel på forbruk, noe som gir noe slikt som 2x 900CCA, et ekstra slikt ville fungert godt. Forbruksbanken er 5år gammel og dimensjonert for 2 døgn utehavn vinterstid. Når denne konker om 3-5år går jeg over til lithium og utvider kapasiteten. Pris og vekt gjorde at jeg ikke ville bruke pengene på å utvide en 5år gammel batteribank jeg likevel skal fase ut på sikt. Laget en konstruksjon som både holder batteriet, samt støtter opp thruster-motoren. Den skal støttes opp om den er montert i mer enn 30g vinkel. Hos meg er det cirka 45g. Pluss-kabelen fra startbatteriet går inn på en 1, 2, 1+2 bryter sammen med pluss fra thrusterbatteriet. Dermed kan jeg velge å koble alt fra hverandre, eller hvilket batteri som skal kjøre thrusteren. Normalstillingen for denne bryteren blir 1+2. Videre er utgangen fra bryteren koblet inn på et rele som styres fra styreposisjon. I parallell med denne er en nødbryter i tilfelle relet ikke fungerer. Dermed er thrusteren strømløs helt til blir skrudd på via rele, og det hele kan sammenkobles og frakobles med brytere ved spesielle (nød)tilfeller. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Ruffen35 Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Veldig imponert over jobben du gjør! Morro og følge med på👍😃 Sitér dette innlegget Link to post
Nina132 Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Mye artig å se her! Skjønner meg ikke så mye på båtutstyr og sånt, men det går bra når man har en mann som gjør. Da blir det båtferier likevel! :D Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Fy flate for en innsats over mange år! Fantastisk lesing!😃😃 Er mektig imponert over utholdenhet og innsats! Er jo blitt ny båt!!! Håper virkelig at gleden ved bruk langt overgår mengde jobb! 👍👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
"LISE" Svart 11.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Takker for hyggelige tilbakemeldinger, det motiverer til flere innlegg! Ny baugpropell var selvsagt strek i regningen, bokstavelig talt. Men den skyver mye bedre enn den forrige. Den gamle vetusen var oppgitt til å ha skyvkraft på 50kg, den nye fra Side Power er oppgitt til 60kg ved 10.5v og 73 ved 12v. Noe mer støy fra den nye, men det får jeg leve med! Så var spaceren ankommet og gled rett på plass! Syntes det var vanskelig å rette opp med to mellomrom mellom flensene å forholde seg til. Noen som har noen tips? Gjorde så godt jeg kunne med oppretting på land. Sjøsatte og tøffet rolig på tomgangsturtall den 1.5nm lange veien til hjemmehavn. Ingen utovekkende vibrasjoner. Prøvde å gi på noen 100rpm ekstra og hørte en summelyd som var ny. Dro derfor av på gassen og tok det rolig. Skal få med meg noen med litt mer erfaring på området. Nye motorlabber ble montert, og motor kom ca. 18mm lengre ned på bolten. Har fortsatt litt å gå på, så venter an finoppretting og ser hvordan det ser ut da. Kanskje velger jeg å shimse opp mer under labbene. Tidligere hadde jeg fettsmurt pakkboks med simmerringer. Denne holdt ikke helt tett og det kom inn både litt vann og fett. Ville prøve volvokondom / blackjack. Var litt skeptisk til at denne kun har en tetteleppe, og hvor godt den tetter om akslingen ikke ligger midt i hylserøret. Eneste måten å finne ut er å prøve. Sjøsatte, tett! Klemte på gummien og det strømmet mye luft ut før det kom en spryt sjøvann. Tenker at holder den tett med luft, holder den tett for vann. Ikke en dråpe på den korte strekningen jeg kjørte og de to-tre ukene den har ligget på sjøen. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Den nye klemringen din holder tett! Det kan du ta helt med ro!😊😊 Pakkboks med fett og veke skal lekke litt. Når det gjelder hylingen du nevnte, er det en form for plystring? Og kun ved et gitt turtall? I så fall er det bare propellen som plystrer fordi den er dønn riktig satt opp! Fikk dette forklart av eier av Sleipner. Vil du ha vekk lyden kan du runde kanten på propellbladene eller rett og slett justere turtall. Fortsett det gode arbeidet!😁😁😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jernbåten Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Hylingen kan også settes opp av blackjack om den er for dårlig luftet eller mangler fett. Ofte må man lufte et par ganger for å få ut all luften. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.