Jump to content

Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill!


"LISE"

Recommended Posts

Solbris II skrev for 19 timer siden:

  Når det gjelder hylingen du nevnte, er det en form for plystring? Og kun ved et gitt turtall? I så fall er det bare propellen som plystrer fordi den er dønn riktig satt opp!

Fikk dette forklart av eier av Sleipner. 
 

Er en form for plystring ja. Skal løsne på boltene på flensene og inn med føleblekk nå som den ligger på vannet. Så.blir det ny test etter justering.

 

Jernbåten skrev for 19 timer siden:

Hylingen kan også settes opp av blackjack om den er for dårlig luftet eller mangler fett. Ofte må man lufte et par ganger for å få ut all luften.

 

Takk for tips, skal gi den en runde eller to til med lufting og fett.

 

 

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev 25 minutter siden:

Er en form for plystring ja. Skal løsne på boltene på flensene og inn med føleblekk nå som den ligger på vannet. Så.blir det ny test etter justering.

Det er selve bladene på propellen som lager plystringen. Det kommer av at de skjærer vannet på en eller annen måte som gjør at det plystrer på et gitt turtall. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde noe rust og saltutslag på kjølevannsinntaket.

 

20211109_133514.jpg.76fdda4f3839cc4afdd767e7bf7cc07c.jpg

 

Hva som ruster er jeg usikker på, kan det være stålarmeringen i slangen? Det er iallefall ikke 100% tett her.

 

20211109_134301.jpg.18728133ae5eefc51f7f4be7f252b861.jpg

 

Skrudde ut slangestussen. Gul og blank utvendig, rød inni. Filte litt på utsiden og inni for å se hvor langt inn rødfargen gikk.

 

20211109_134238.jpg.4962a4b9a925f9206278efe77e59ae54.jpg

 

20211109_134252.jpg.eb1aa3fce7ef1e6ba2c839d6fa7fd03d.jpg

 

Vel, tok ingen sjanser. Spanderte på en tiendels båtpenge til ny stuss i biltemakvalitet.

 

Utvendig filing på bendet og ventilen gir en blank gul farge. Hvordan den er inni? Aner ikke.

20211109_134341.jpg.98a6bbb3a0c143e5e01202ce36393204.jpg

 

Designet med et 90g-bend mellom gjennomføring og ventil er uheldig. Tenker derfor skifte hele greia til kompositt neste år, og samtidig flytte litt på hullet for å få ventilen rett ned på gjennonføringen og opp i et sjøvannsfilter. Dette krever at jeg støper igjen dagens hull og det var det ikke tid til.

 

Gjennomføringen ble i følge forrige eier byttet et år eller så før salg, så det gjør at det hele er under 10år. Sover godt i god tro på at dette holder til neste års oppsett!

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har feilsøkt 'plystring' til å komme fra propell, cutlesslager som blir tørrkjørt og fra Volvo-kondom som kjører med luft og/eller manglende fett. For meg er det umulig å høre forskjell på disse tre. Alle opptrer i et gitt frekvensområde.,

 

Ventilen over hadde ikke levd lenge om bord i Hulda. I stedet for 90 grader bend, setter jeg inn T-stykke og plugger åpningen jeg ikke bruker. Lettere å stake opp om noe skulle sette seg i innløpet. Truedesign eller tilsvarende er sikkert utmerket. Hadde ventil fra dem i 10 år på forrige båten. Akslingen som drar ventilkula på Truedesign var den gangen rustfritt stål. Hva de bruker nå, vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Jeg har feilsøkt 'plystring' til å komme fra propell, cutlesslager som blir tørrkjørt og fra Volvo-kondom som kjører med luft og/eller manglende fett. For meg er det umulig å høre forskjell på disse tre. Alle opptrer i et gitt frekvensområde.,

 

Ventilen over hadde ikke levd lenge om bord i Hulda. I stedet for 90 grader bend, setter jeg inn T-stykke og plugger åpningen jeg ikke bruker. Lettere å stake opp om noe skulle sette seg i innløpet. Truedesign eller tilsvarende er sikkert utmerket. Hadde ventil fra dem i 10 år på forrige båten. Akslingen som drar ventilkula på Truedesign var den gangen rustfritt stål. Hva de bruker nå, vet jeg ikke.

Hva foretrekker du å bruke @Hulda?

Er det en jeg skal høre på når det gjelder slike ting må det jo være deg!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og der forsvant noe av nattesøvnen @Hulda 😅 Hva reagerer du mest på, er det tæringen, designet med bend eller kombinasjonen? 

 

Bruker å ta den opp annenhver høst/vår slik at den ligger ute 1.5år i gangen. Men nå vurderer jeg sterkt å ta den opp allerede til våren å fikse denne gjennomføringen. Har også to mindre gjennomføringer samt et ekkolodd som ikke er i bruk lengre og skal støpes igjen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva Solbris ll sikter til, men her er svar som jeg antar er dekkende for begge:

Ventilen til @"LISE"har irring nedover midten av ventilhuset, samt en del flekker. Det kan (understreker kan) skyldes korrosjon spindel/ventilhus. Når jeg ser slikt, så blir ventilen skiftet omg. De som titter på byggingen av Hulda, ser at jeg byttet to slike ventiler for et par år siden, Biltema.

 

Når det gjelder materialer i ventiler og gjennomføringer, fra det jeg synes er finest og nedover:

Ordentlig bronse, altså kobber/tinn-legering

AISI 316L eller bedre (6Mo, Monel, etc) forutsetter bonding på 316

Avsinkingsherdet messing, foretrekker bonding

Kompositt (Truedesign og de der)

 

Så kan man krangle i det uendelige om hvorfor og ikke :-)

 

Hulda har fremdeles de rustfrie ventilene som, til manges forundring, ble kjøpt på skroten til 7 kroner kiloet i 1998. Montert på innsveisede gjennomføringer i AISI 316L og har stått nedykket i sjøvann i minst 228 måneder. Og funker like bra i dag, som den dagen det ble montert.

 

Da forsvinner Hulda for en stund.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Skjønner ikke helt hva Solbris ll sikter til, 

😁😁😁

Du vet hva du snakker om når det gjelder metall! Jeg har lest tråden om bygging av Hulda. Så skriver du noe om dette temaet er det bare å lære @Hulda!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...