Jump to content

Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill!


"LISE"

Recommended Posts

Det er ikke minst moro å se hvor mye flinkere og grundigere du er blitt fra du begynte med "Lise". Nå er du på et nivå der du stiger inn blant heltene på BP, skikkelig grundig og gjennomtenkt arbeid du gjør! Moro å følge med på, - og fortsett med å pøse på med bilder, det er så mye mer levende å henge med på fortellingen din da. Gleder meg til å høre om hvordan du får varmeopplegget på plass. Du skriver du har handla halve østen på eBay. Kan du fortelle noe mere om hva det er du syns du trenger?

Link to post
Share on other sites

 

Takker for gode ord! Skal prøve å bli flinkere med bildene. Liker jo svært godt å lese andres tråder med bilder, så får prøve å bidra litt selv. Men så er det jo det å huske ta bilder når man er ivrig å står midt i det..

 

Key Freak skrev On 7.2.2018 at 21.30:

.....Hva slags vifter ser du for deg i lugarene? Jeg tenker da særlig på støy osv.

Jeg bruker Eberspacher helios, og de bråker alt for mye. Leste endel om forskjellige vifter og erfaringene rundt disse, og fellestrekket for alle var at de støyer for mye. Valgte dermed den som jeg syntes hadde det beste designet. Har montert to stykker nå, skal bli tre totalt. Har montert datavifter i de to jeg har montert. De er tilnærmet lydløse, men gir meget begrenset med luftgjennomstrømning. Jeg gikk for datavifter som var laget for å være stillegående og gir dermed litt begrenset luftmengde i utgangspunktet. Skal nå prøve å kjøpe en datavifte med større luftmengde, for å finne kompromisset mellom lyd og varme. Har montert "0 1 2" bryter på viftene, med motstand for å kunne velge mellom høy og lav hastighet. Skal ha radiatorer i tillegg, så tenker å bruke viftene som "booster" når båten skal varmes opp, eller det kaldt ute.

 

Nero II skrev On 16.3.2018 at 11.49:

....... Du skriver du har handla halve østen på eBay. Kan du fortelle noe mere om hva det er du syns du trenger?

For den elektriske styringen har jeg handlet endel bryter med forskjellige funksjoner. feks. On/Off, On/Off/On, On/On, 0/1/2. I tillegg er det endel releer, forsinkelsesreleer, termostater, LED indikatorer, Dioder, plugger, kabler, osv. Brukte systemskisse for å finne ut hva jeg trengte. Endel av utstyret blir nok vraket med tanke på utseende og kvalitet, og endel blir nok overflødig. Men mye billigere å kjøpe litt ekstra på ebay enn å handle det i norske butikker. Prøver å støtte den lokale handelen, men i et slikt "eksperiment" blir det rett og slett for dyrt, og for lite utvalg.

Når det gjelder rørdeler har jeg også handlet etter systemskisse. Mye varierende kvalitet på varene, så har bestilt mye dobbelt opp fra forskjellige leverandører. Skulle dette bli vellykket blir nok endel komponenter byttet ut med deler fra rørleggeren. Min filosofi når det gjelder bygging av rørsystemet er at jeg ønsker å ha færrest mulig koblinger med slangeklemmer, og heller ha rør-skjøter med gjenger og tetting.

 

Her er et lite utvalg:

20180317_213123.jpg.015baea3600b8963c2ffc16f24aa0552.jpg

 

20180317_213657.jpg.96cbf01f424e68233d942bd4af2d2aa4.jpg

 

 

M/S AIOLOS skrev for 13 timer siden:

Imponerende utvikling i båten og utførelsen av alt. Hvilket merke og betegnelse har varmeren din ?

 

Har en Eberspacher D3W, vannvarmer. Montert i fjor og meget fornøyd med den så langt. Tar litt lang tid å varme opp båten fra 5-10g til "t.skjorte" temperatur, men bor 5min fra båtplassen, så fort gjort å kjøre innom båten å sette par varmen noe timer før man skal ut på vinteren. Vurderte en 5kW varmer, men endte på 3kW for å hindre unødig start/stopp og halvfart med medførende problematikk.

Link to post
Share on other sites

Har også Helios-vifter ombord i båten. Har dei orginale viftene montert. Desse fungerer greitt til å varme opp båten. Har i tillegg montert datavifter bak dei orginale viftene. Har iogså montert inn ein dataradiator med to 120mm datavifter som er heilt stillegåande. Har lagt vannslangen under dørken slik eg får litt "gulvvarme". Håper at dette skal halde båten varm, etter at dei støyande viftene har tatt seg av oppvarminga.

Link to post
Share on other sites

Artig prosjekt!

Jeg har hatt et lignende hjemmelaget opplegg med vannvarmersystem nå i 3 år, og det er blitt bygget om utallige ganger etter behov og ting som virket lurt på papiret ikke var så smart i praksis. Nytt i år er at jeg har montert inn 1,5kw el varmer på systemet. Dette fordi vi for det aller meste ligger i gjestehavn og betaler for strøm. Det har vært litt forstyrrende om natten at dieselvannvarmeren plutselig slår seg på. Da er det bedre med et system som er litt stillere.

 

I starten forsøkte jeg meg på å parallelkoble alle forbrukere, styrt av magnetventiler. Magnetventilene var av kina typen og viste seg å suge mye mer strøm enn oppgitt og ble glovarme. Så dette ble skrotet, og alle forbrukere i serie. Etterpå la jeg til en treveisventil styrt av el aktuator og termostat. Denne kobler ut/inn motor ved 75 grader eller manuelt. På denne måten slipper jeg å varme opp hele motoren unødvendig. Dette funker bra, og kjølevannet blir mye fortere varmt.

 

Styringen av vannvarmer og el kolber har jeg valgt å ha på termostat på kjølevannet, men det er kanskje lurere å la lufttermostaten til forbrukerene styre det istedet slik du har. 

 

Har også koblet til GPS trackeren til systemet, denne hadde et releuttak slik at jeg kan sende melding og slå av/på systemet. Dette har jeg brukt mye til å forvarme båten og sjekke lufttemperatur.

 

Hvilke radiatorer benytter du? Jeg mangler varme på bad, og kunne tenkt meg radiator her og ikke defroster.

En annen ting og tenke på med et stort kjølesystem er at du behøver en stor eksapnsjonstank. Min er på ca 2ltr, og i knappeste laget. Ved kjølevann på 4-5 grader er den tom, og stappfull ved 80 grader.

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre Smart og bare montere dataviftene bak de originale. Blir nok noe dårligere luftstrøm og (ubetydelig) ekstra støy av å ha dobbelt opp, men gir større fleksibilitet.

 

@eriklepeHar vært inne på tanken med en EL-kasset selv, men vi få systemet opp å gå før jeg legger mer penger i det. Varmtvanntanken min går både på EL (1,2kW) og varmesløyfe, så den kan i teorien brukes som EL-kasset.

 

Slo tidlig fra meg å lage parallellkoblinger, da det fysisk blir alt for mye slanger, samt at mine "forbrukere" ligger ganske fint i en sløyfe i båten, der også prioriteten stemmer godt. Jeg skal gå for motorstyrt treveisventil fra kina, styrt av romtermostater. Har også koblet inn en varmeveksler med motorventil (bryterstyrt), som gjør at jeg kan hente varme fra motoren kjølevannsystem. Har kun termostater på forbrukerne, varmen i sløyfa styres av varmerens interne automatikk.

 

Jeg har kjøpt inn konvektorer i aluminium, noen for innfelling og noen for utenpåliggende. Kun montert en foreløpig på toalettet, denne er på 30cm og gir nok varme til å holde lunken der inne. https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/inbygningskonvektor.html

Teoretisk skal mine tre radiatorer avgi tilsammen 800W, og med noen hundre watt i varmetap vil jeg tro man greier å holde varmen i sommersesongen. De tre Helios-viftene avgir teoretisk 2kw hver, men med datavifte tror jeg nok de kun avgir 300w. Har også en 4kW defroster koblet i sløyfa, men denne brukes kun med motor i gang, bråker veldig mye og trekker endel strøm. Kjører forøvrig defrosteren når vi koker ombord, da denne henter lufta utenifra og sørger for overtrykk i salongen og at steke-osen presses ut. I tillegg holder den vinduene fri for dugg.

 

Har en ekspansjonstank på 1,5L. Ser dette kan bli knapt når systemet er utvidet.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å skrive litt om romkontrolleren jeg skal bruke for å styre varmen. Det er altså en vannsløyfe som sirkulerer varmt vann rundt i en seriekoblet sløyfe. I denne sløyfen er det koblet inn en rekke motorstyrte treveisventiler som, når koblet inn, gjør sløyfen lengre ved å gå igjennom flere radiatorer. Heliosviftene er koblet inn i sløyfa hele tiden, men avgir kun varme av betydning når de er igang.

 

For å styre motorventilene og viftene har jeg laget flere romkontrollere. De ulike sonene er:

  • salong - radiator og Helios-vifte
  • toalett - radiator
  • forpigg - radiator og Helios-vifte
  • stikkabin - Helios-vifte

Så rom/sonekontrolleren.

Startet med å tråle igjennom ebay i jakt på egnet termostat. Mekanisk reostat var vanskelig å finne for 12v. Måtte dermed gå for digital. Ville ha en som "husker" innstillingene når den blir strømløs, ikke for stor, ikke for stygg og gjerne en der lyset slukket/dimmet etter en stund. Men fant ingen jeg var helt fornøyd med, men endte opp med denne: https://www.ebay.com/itm/12V-Digital-Thermostat-Heat-Cool-Controller-Temperature-Alarm-Sensor-Meter/192379840156?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Vil ha det slik at når jeg skrus på varmesystemet så får alle romkontrollerne strøm, men de skal ha egen bryter for å bli skrudd på. Bryteren har to innstillinger, 1. Auto med termostat, 2. På uansett temperatur.

 

Koblingsskjema:

5aaee90a42e96_Koblingtermostat.JPG.9800118e628a70af7a92995403ec03ac.JPG

Grønn er minus, rød er pluss fra varmesystemets hovedbryter, grønn er pluss ut fra termostat og vil gå til vifte/motorventil.

 

Så, hva skal man montere dette i? Valgte å lage meg noen "hus" i teak.

 

Utgangspunktet var en gammel dørkarm:

20180217_163948.jpg.a2700fa1801a01e1e60e6bdd25c46b42.jpg

20180217_163952.jpg.127629431da40cb234b5e67e39f02df1.jpg

 

Grovkappet

20180217_164013.jpg.78794aa9b30c1da30247c9249a9c034b.jpg

 

Frest ut 

20180217_164021.jpg.5a017f4cbb8ad8893d45f3a38209e978.jpg

 

Finkappet og frest hjørneprofiler

20180217_172319.jpg.ec427c9b634db6d830e70c1893e7753e.jpg

 

Skjært hull for montering av bryter, LED og termostat20180316_223734.jpg.e052e31b639b2fec0ec128b1dbdf73c6.jpg

 

Lakkert

20180316_223724.jpg.ab82b7fd548fd52f98dbbea718a6033e.jpg

 

Montert inn komponentene. temperaturgiver stikker ut i nerkant.

20180316_223753.jpg.1e318bb0eabb4a9f1498464c80f32b59.jpg

 

Mangler kun klistermerke over display.

20180316_223746.jpg.d9c52aabfd15bb28770b6ebe64a9a8e9.jpg

 

Funksjonstest: OK

 

20180318_234143.jpg.371f1b92d1ba7e629302f0a224e97cf2.jpg

 

Enheten måler ca 16 x 7 cm, litt i største laget, men slik blir det når det er hjemmelaget.

Link to post
Share on other sites

Elegant arbeid!

 

Du har rett i at dataviftene er i svakaste laget. Kunne gjerne tenkt meg å finne nokon som var litt kraftigare enn dei eg har. Varma opp salongen til 21 grader i går, slo deretter på kun dataviftene. Har tre stykker i salongen. Det var berre så vidt at desse klarte å halde varmen. Ute var det 1 grad, og rimeleg godt med vind. Når det er ca 5 grader trur eg at dataviftene vil klare jobben greitt. Når det er kuldegrader så må eg nok køyre Helios - viftene. Uansett kjekt med dataviftene, berre så vidt ein høyrer at dei går.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten pause i oppdateringene her. I år har påsken blitt tilbringt hos svigers i Sverige. Lite båtliv i Uppsala-traktene, men tok en utflugt til Norrtälje en dag, og var på gamle Pythagoras motorfabrikk som nå er museum. Der produserte de tidligere motorer av merket "Drott" og "Fram". Lyden og lukten av denne stilnet litt av abstinensene til båtlivet!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide med en oppdatering på styresystemet til varmeanlegget.

 

Laget meg en plate som skal bli bryterpanel for varmestyringen med mer. Denne laget jeg av 4mm kryssfiner, pålimt "Dryppstopp"-plate (tips lært her på forumet). Her er utskjæring til brytere ol. igang. Sagen er en 12v stikksag fra bosch, fantastisk til småjobber!

 20180316_214622.jpg.0532801ce13d7da4ba315cb32d3a9c68.jpg

 

 

Ferdig utskjært. Den grønne tapen er markeringer for å vise hvor innsyn til panelet blir blokkert av førerstol.

20180316_222448.jpg.4ee9239395b6d31e2c442ba27f2f875e.jpg

 

De fleste brytere, ledlys osv. montert. Også montert inn en bryter og stikk til 220V anlegget ombord.

20180317_204547.jpg.fdae0e702d7d5195189d5763b61ba8c6.jpg

 

Komponentene montert, klar for sammenkobling.

20180404_204814.jpg.567fae457fa4fcede486713d7195587e.jpg

 

Dette prosjektet innebar en god del lodding. Dette har jeg begrenset erfaring med. Det endte opp med at jeg varmet opp polene i bryteren for mye, slik at den smeltet og mekanikken feilet.

20180405_220034.jpg.dcb064c6c87e51351a115f5f5a9b8b34.jpg

 

Fant ut at jeg måtte demontere bryterne for at loddingen ikke skulle ødelegge den. Litt øving på en ødelagt bryter.

20180408_111928.jpg.305a4c30651f298f36f8a73c251d6975.jpg

 

Ferdig loddet, klar for krympestrømpe.

20180408_114511.jpg.d1df24dcfba73df190f4c76c6426808f.jpg

 

Montering av diode for å styre at strømmen kun går en vei. 

20180412_151806.jpg.516c81e6fbd2d9430f4a55697f69c5a4.jpg

 

 

Ferdig koblet. Øverst til venstre ses romtermostaten som skal styre salongen, denne er lik tidligere beskrevet termostat. Eneste forskjellen er at denne er montert i styrepanelet. Øverst til høyre er de fire bryterne som man betjener anlegget med. til venstre for disse er det fire LED som indikerer systemstatus. To vanlige reler, og timerrele. Timerrelet kontrolerer kun minus lederen, og det funker ikke i mitt oppsett. Måtte derfor bestille nytt fra ebay. Ikke alltid like lett å forstå varebeskrivelsen på ebay. Nederst sees tilkoblingskontakter for systemet.

20180412_164459.jpg.3e9c0f2d63f397292baf58dc1bb1d27b.jpg

 

 

Gjennomførte en enkel funksjonstest. Alt så ut til å fungere med unntak av timerrelet, som skal gi meg en nattfunksjon som skrur anlegget av/på i intervaller på eksempelvis 30min for å spare strøm. Rimelig fornøyd med å ha greid å bygge mitt eget styringssystem. Blir spennende å se om alt fungerer sammen når det er klart.

 

Har ikke bilde av framsiden, men det kommer!

20180317_204715.jpg

20180316_223714.jpg

20180412_142226.jpg

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved siden av førerstolen var det et lite skap med skyvedører. Akkurat stort nok til å romme 4 vinglass. Dette skapet kunne jeg avse for å få plass til mitt bryterpanel. 

20180226_134746.jpg.bbdc2ea8d4b0a54ad6921d90adaa876e.jpg

 

20180226_134730.jpg.fc81b3e732c965594883783a53c6e608.jpg

 

Har målt opp og skjært til platen som nå er blitt til bryterpanel.

20180228_144744.jpg.1c75a3ac3d75f5ff98810b1883f0b11c.jpg

 

For å få større lysåpning og lettere tilgang demonterer jeg listene rundt. Disse var i største laget siden de også inneholdt spor til skyvelukene.

Må kappe ut en bit glassfiber

20180415_141936.jpg.e9ee83dc97e6c43448456b70b995dd5c.jpg

 

Glassfiber kappet ut. Denne gang med 12V mulitkutter fra Bosch. Nok et kjekt og meget håndterlig verktøy. Har ingen tilknyttning til Bosch eller forhandlere., men syntes dette er geniale verktøy spesielt i båt der plassen ofte er begrenset.

Her ses panel prøvemontert. Må Montere på nye slankere lister rundt åpningen, men dette får bli en annen gang.

20180415_142309.jpg.ae18c54925c9669e99a846e676840e4e.jpg

 

Med førerstol nede har man fortsatt enkel tilgang til bryterne. 

20180415_142323.jpg.8035490a73eb576f7d0b2279838a7caa.jpg

 

Det er en liten 10cm klaring mellom stol og panel, så går helt fint å betjene med stolen nede. 

20180415_142335.jpg.ed4346ab1a1c8af083a981c4da6f0818.jpg

 

Man kommer også til 220V stikk fra bysse selv med stolen nedfelt.

20180415_142342.jpg.3ae1926b7fced0c7646de442662b7480.jpg

 

 

20180226_134737.jpg

Redigert av "LISE"
skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har lest denne tråden og er imponert over arbeidet du legger med i detaljene på båten. Flott arbeid. Jeg har selv kjøpt samme båt, men uten targabøyle... ser at du har en litt annen variant enn vanlig...Har du tips på hvor jeg kan få kjøpt dette? Antar Sandvik er en, men vil se litt alternativer før jeg bestemmer meg

Mvh

Odd-Inge 

 

Redigert av Kvalitetstid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Takk for gode ord @sunnmøre og @Kvalitetstid, morsomt å holde på! Noe blir man selv fornøyd med og andre ting føler man kunne vært gjort bedre.

Targabøylen jeg har er etter det jeg forstår den første utgaven de leverte. Opprinnelig tror jeg det bare var en lanternemast på midten og at første eier (min far) etterbestilte targa i aluminium når Sandvik tilbød det. Senere kom Sanvik med ny utgave i glassfiber.

Min var rimelig slitt når jeg kjøpte båten, 30 år med slitasje og flere overmalinger hadde satt sine spor. Demonterte alt utstyr  og tilpasset targaen for nytt utstyr før jeg leverte den inn på et lakkeringsverksted som pusset ned og lakkerte på nytt. Gjenbruk av VHF-antenne og Horn, så nye kabler, radar, lanterner LEDbar, GPS-, AIS-, og TV-antenne. Legger ved bilde før og etter. Ikke så lett å se detaljer, men rimelig fornøyd med resultatet.

FØR:

20170622_131045.jpg.434d71d2fc6a6f5cb65dd7aefa7b2762.jpg

 

 

ETTER:

20180716_110300.jpg.a1fe6e44cf16b4b92b9c1fbc6fc48c37.jpg

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

På tide med en ny oppdatering.

 

Møter av og til på lokale lesere som spør hvordan ting går, så vil ovenfor de og dere andre bare presisere at denne tråden er langt fra up to date, og det meste jeg skriver om ble utført for flere år siden. De par siste årene har det ikke blitt gjort så mye, men den gamle dama er i god form og ligger nå bare klar til bruk.

 

Så hva skal man skrive om nå da.. fortsette på varmeanlegget kanskje?

 

I siste innlegg var kontrollpanelet kommet midlertidig på plass. Vi får se litt på røropplegget da.

 

En haug med rørfittings og komponenter kommer sammen. Systemskjemaet jeg jobber etter ligger i et tidligere innlegg.

20180413_153008.jpg.7e366f029d507d70cffe52856e3f1e94.jpg

 

Her ser vi to samlestokker med elektriske treveis-ventiler koblet sammen. Disse skal lede vannet ut i radiatorsløyfer når den elektroniske romtermostaten gir beskjed om behov. Laget også en treveisventil med hageslangekobling på. Dette for å kunne fylle og drenere systemet. Til sist varmeveksler som skal separere varmesløyfe for motor og varmeanlegg.

20180414_203014.jpg.b3045622256e38f169710cf8c2b9c38a.jpg

 

 

Her er vekslene rele og hurtigkontakter kommer på motorventilene og montasjen er påbegynt.

20180429_135420.jpg.f0d2fb538f56f88ba75dc452251b900d.jpg

 

Samlestokk og varmeveksler på plass. Systemet skal hel-isoleres når ting er ferdig koblet, funksjons- og trykktestet.

20180429_144946.jpg.ff6527469bf2edbc83fb4186d5d47949.jpg

 

Disse to ventilene styrer om vannet skal gå via varmeveksler eller ikke, og om det skal sendes varmtvann til radiator for salong.

Den andre samlestokken er plassert lengre fram i båten og styrer varme til radiatorene for toalett og forpigg. Varmeregistrene med vifte har alltid varmt vann sirkulerende i seg.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deler opp innleggene så er det lettere å jobbe med.

 

Installasjon av første og største radiator

20180413_174742.jpg.f0e04831cc0c1beebfa41b78f1124e7c.jpg

 

Denne skal plasseres under salong. I forbindelse om oppbygning av salongen etter bytting av skott til motorrom flyttet jeg inn sokkelen litt her for bedre tilgang til motorromsluke og for å lage plass til radiator. Ikke ferdig med finish på sokkel og luke ennå. Sokkel er en finerplate i poppel lakket med lakk med farge. Får duge under her, da ingen ser hit likevel. Hvit sokkel skal kles med teak-bladfiner.

20180413_174800.jpg.c055b4eee6d22105e5aacc04ca4c093b.jpg

 

Kommet på plass. Mangler å montere en beskyttelseslist i teak.

20180414_172000.jpg.ebd6ea02f97698be6fad396ac212b508.jpg

 

De 90graders slangestussene stikker nå inn i rommet med varmer og samlestokk som avbildet i forrige innlegg.

 

Alt for denne gang!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Oppgradering av stikklugaren har stått på listen siden jeg kjøpe båten. Dette var en stor jobb, og ble stadig flyttet lengre ned i prioriteringslisten. Men i fbm. montering av vannvarme skulle det skje.

 

Fra salgsannonsen:

35_1506234317_xl.jpg.04c228a8337721d12bfa15f3f69bcb2f.jpg

 

Startet med å kaste ut madrasser, sengetøy og begynte og demontere dørken.  

20180429_152519.jpg.3709c78412c3b19ebd58d7ddce08e8c3.jpg

 

I skott mot motorrom ses den nye platen som ble satt inn ifm. oppgradering av motorrom.

20180429_152600.jpg.303eed3ebcc56f41b8f61eb41e3dc009.jpg

 

Gammel dørk borte. Denne hadde mye svikt i seg og var helt svart på undersiden av år i fuktig og innestengt miljø. Topcoaten under her var også rimelig skitten. 

20180504_193309.jpg.b68881ff85e866be4fba0dac3cac1997.jpg20180504_193334.jpg.3ce3f0100faaffef8efb22b0a2127404.jpg20180504_193323.jpg.d1785367816e8ebc2025f766eb55ea3f.jpg

 

 

Lekting til ny dørk er i gang. Også rengjøring og sliping av topcoat.

20180506_133317.jpg.d01e2ca4e0f00d26b40fb22eb86a49a3.jpg20180506_133304.jpg.9d385bbe98d2011057b3e07d7f1a7ba9.jpg

 

Ny topcoat kommet på i bunnen, og maling med luktsperre på veggene.

20180508_204818.jpg.0342d3e73a50ee0e6bb87c12e68abaf0.jpg20180508_204806.jpg.483005e4bf19bc6cd4af8458f479964d.jpg20180508_204826.jpg.5609d571c12156504b013ee82d02f107.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ny fast dørk på plass, spilebunn under madrass:

20180513_131456.jpg.54bd0bc676286bebc8f0cb364f9524c6.jpg

20180513_153930.jpg.342cad56c7d9467362962eb80a8d6cc0.jpg

 

Tidligere var det sammenhengende dørk fra tverr-skott foran motor og helt fram i baugen. Så var alle vegger satt på denne dørken. Nå har jeg forlenget veggene ned i skroget og tettet med glassfiberstøp for at rommet under dørken i stikklugar skal være et separat rom. La derfor spilebunn for å kunne lufte under madrass. Det vil også sirkulere endel luft her ifm. varme og ventilering. Dette lir videre forklart i senere innlegg.

 

På siste bilde ses ekkoloddgiver, kompass for autopilot og en isolert slange til varmeanlegget. Nytt skrogtrekk har latt vente på seg, men ny formskåret madrass og overmadrass er kommet på plass, og veggene midlertidig malt hvite.

Link to post
Share on other sites

Mer mer. Vil svært gjerne se mer av varmeløsningen din :-)

Tror jeg skal gå for noe lignende selv, etter å ha lagt over 1000m PEX da vi bygde hus for noen år siden, og bodd der i 12 år nå er jeg blitt en stor fan av vannbåren varme. Både enkelheten når det gjelder å få fram varmen dit man trenger den, samt den jevne, lydløse funksjonen i det hele. Tror ikke jeg vil gå for så mye koblinger som du har, er tross ikke så mye rom hos meg så en eller to sløyfer bø duge.   

Tenker å koble opp en varmeveksler så man kan hente varme fra motoren når den går, vurderer en slik - har du kjøpt inn noe der?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 17.4.2019 at 20.59:

Tenker å koble opp en varmeveksler så man kan hente varme fra motoren når den går, vurderer en slik - har du kjøpt inn noe der?

 

Har montert varmeveksler for sammenkobling med motor ja, lik den du linker til. Har ikke prøvd dette i paraksis ennå da jeg ikke har koblet til motoren. 

 

Her er den montert opp med isolasjon, slangestusser, lufteskrue og grovfilter:

20180429_135427.jpg.88d6fa80d4d7e74da05bc8e1c0b0afba.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte og monterte vannvarmer startet jeg med en liten sløyfe som inneholdt varmer, varmtvannstank, en stor defrostervifte, samt to mindre konvektorer med vifter, alt manuelt styrt med av/på brytere. Testet ut dette en sesong før jeg monterte flere komponenter og styring som delvis beskrevet her i tråden.

 

Her er et bilde fra første installasjon. Det viser en konvektor med vifte og en sirkulasjonspumpe som er plassert i trinnet mellom salong og forpigg. Bildet er tatt ovenifra og ned. Toalett inn til venstre, forpigg ned på bildet og stikkabin opp og ut til høyre.

20180415_142625.jpg.020fa11c6cacc09642b910672b51133d.jpg 

 

I det nye oppsettet skulle det også inn en vifte til høyre som blåser luft inn i stikkabin. Tatt hull til vifte:

20180415_151153.jpg.ef9b7f3ec915c3b5618d7bfd38e4114d.jpg

 

Her er et bilde for å lettere orientere seg. Trapperom med stikkabin til høyre.

20180415_153136.jpg.9eeb9519ad7621cad1b91d70ff9e7e6c.jpg

 

Saget ut hull til vifte. Merk at dette skjedde før jeg rev stikkabin:

20180415_151039.jpg.8f1e5f59b35137261bcdddc9e138badf.jpg

 

Ny vifte på plass:

20180415_154548.jpg.047081cc064ee984f657cd6c35bcd321.jpg

 

Sett fra innsiden:

20180415_154738.jpg.be360595148e5dc905c52e86c544e4ca.jpg

 

Så kommer en tanke om at dette rommet burde henge sammen med rommet under dørk og madrass i stikkabin. Dette for å sørge for litt sirkulasjon i dette rommet.

 

Skjærte derfor ut bunn i trapperommet og støpte inn plater som forlenget skottet til venstre og nede i bilde, for å avgrense og tette dette rommet fra øvrige rom. I topp og høyre ser man at det nå er åpent til stikkabin.

20180506_133223.jpg.5f4059cd16c2f818ab9d2738c6faf375.jpg

 

 

Ned til venstre i bildet ser vi at det er åpent under og opp til trapperommet.

20180508_204826.jpg.aa0f067bf7250b79a9657fb4e32f7d45.jpg

 

Ny topcoat i skrogbunn og vannslanger tilkoblet og isolert.

20180508_214121.jpg.4bbaa5f2e23290f754734cc249b54762.jpg

 

Oversiktsbilde. 

20180508_214131.jpg.9d406a0f0fbe8ecb150ec3087923c21f.jpg

 

Nå er altså trapperommet åpent til rom under dørk og seng i stikkabin. I tillegg er det en stor luftventil under siste trappetrinn. Dette sørger for at man ikke får stillestående luft under dørk, noe som ville ført til fukt og lukt.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...