Jump to content

Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill!


"LISE"

Recommended Posts

Da var det altså et faktum, jeg har gått i samme felle som så mange andre før meg, det har blitt tynt med oppdateringer. Men nå står snart en ny vårpuss og nye prosjekter for tur, så på tide og starte opp igjen!

Kan melde om at septiktank fungerer utmerket, bra kapasitet, ingen lukt og lett og tømme! Har dessverre ingen bilder av den ferdig montert.

Kan legge inn litt bilder av en annen jobb som ble gjort før fjorårs-sesongen, nemlig batteri og kabelskift!

bilde

 

bilde

Batteriene er kommet ut og montering av ny krybbe for nye batteri gjøres.

 

 

bilde

Batterirommet er nede i ene benken, og er et nokså stort rom. Her var det også montert en Ardic varmer. Vises hvor denne var montert på venstre side. Denne skal få ny plassering rett fram i bildet slik at den kommer mer ut av veien.

 

 

bilde

I motsatt ende skal det monteres fordelingsskinner. Her ser vi også rør til varmluft. Disse isoleres.
 

 

bilde

Ny krybbe er kommet på plass, og plasten herder.

 

 

bilde

Ardicen har fått ny plass med isolerte slanger. Rommet har også fått litt isolasjon.

 

 

bilde

Klart for nye batterier.
 

bilde

Alt klart for batterier.

 

 

 

bilde

 

Sånn, det var en liten oppdatering på batteri-prosjektet. Strålende fornøyd med nye friske batterier som jeg vet hvordan er koblet! Oppgraderte også hovedkablene til vendebryter/start/dynamo fra 50mmtil 70mm2

Link to post
Share on other sites

Heisann. Ville bare nevne at hvis du synes defrosteren kunne vært varmere, så har du litt å gå på.

Så på bilde nr 3 i post 21. 

Der er vannslange både bøyd og lang, og ikke isolert. Det samme gjelder luftslangen. En sving som det der tilsvarer dobbel lenge i rett linje.

 

Her har du potensialet til å ha mindre varme inne i rommet, og mer der du vil ha varmen.. :smiley:

Hei! Defroster er kaputt og vil derfor bli byttet ut. Dieselvarmeren lager litt mer støy enn ønskelig, derfor har jeg begynt å tenke på et system med vannbåren varme. Går mot et system med Eber d3w og varmeveksler fra motorsløyfe, sammen med VVT, defroster og vifter for cabinvarme. Her er det som du sier stor effekt av å isolere slanger :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fin båt og fin historie. Gammel båt = mye arbeid - herlig arbeid!

Jeg sliter på min 7. båt nå og valgte ny båt sist. Mye arbeid det og da leverandøren hadde gjort en del dårlig arbeid....

Men nå er jeg og båten ship-shape og klar for vår og lang sommer.

Asgeir

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ja, slik gikk det med denne prosjektråden, det ble med 4 innlegg. Det kan man ikke være bekjent med, så på tide å prøve seg meg noen nye oppdateringer. 

 

Så hvordan gikk denne guttedrømmen?

Har nå hatt båten to sesonger, og trass i mye bannskap, mange arbeidstimer og båtlapper er fortsatt båten guttedrømmen. Skal oppdatere med flere "prosjektinnlegg" av arbeidet man har gjort, men kan jo fortelle litt om hvordan de to sesongene som reder har vært. Båten ble anskaffet høsten 2014, og de første turene var korte dagsturer med kaffe og wienerbrød. Jeg måtte bli kjent med båten og friske opp sjømannskapen igjen, og fruen måtte bli båt- og sjøvant. De første turene satt man på nåler og syntes alle lyder hørtes ut som u-lyder, men etter noen små anløp til panikkanfall hos både kaptein og mannskap fant man etterhvert roen og tryggheten i båten. En skryte-tur med et vennepar endte i motorstopp å slep pga. løse dieselkoblinger som førte til at motoren sugde luft, men bortsett fra dette forløp høsten og vinteren uten de store skandalene.

 

Den første vårpussen fant sted, og min to-do-list viste seg å være vell ambisiøs. Følgende ble utført: bunnsmøring, bytte av to skroggjennomføringer, polering/rubbing (kommer eget innlegg), utskiftninger i batteribank og elektrisk anlegg (allerede eget innlegg), ny lader og batterimonitor, montering av ny septiktank (allerede i et innlegg), skiftet ventilhuspakning. Og en haug med andre småting som jeg ikke husker og kanskje ikke er av interesse. 

 

Vår ble til sommer og vi fikk oss 5-6 fine helgeturer med overnatting, samt noen ettermiddagsturer med sol, bad og grilling. Å fin-manøvrere en 31 fots båt med strak aksling i en tettpakket havn var ikke helt lett i starten for en som har mest erfaring fra 20fot med påhengsmotor. Men som i alt annet, øving gjør mester! Alt i alt en fin sesong med bratt læringskurve! 

 

Skal prøve å være flinkere til å oppdatere og ta sakene i kronologisk rekkefølge. Neste innlegg: Polering og rubbing som jeg syntes ble svært vellykket!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Så tråden din nå.

Har vært på jekt etter koblingsskinner. Hvor hva du fått tak i de du har brukt?

Lette lenge selv for å finne noe. Fant ikke noe jeg ville ha hos de vanlige båtforhandlerne. Syntes både de var for små og for dyre. Dro derfor innom et lokalt firma, Elmarin i Kristiansund, som driver med elektro-utrustning av litt større båter. Traff på en hyggelig fyr på verkstedet der som kunne avse en kobberskinne. Dimensjonen er 5x20 mm tror jeg. Borret og gjenget opp hull i passe avstand og skrudde inn en bolt fra baksiden. Dermed var det bare å koble til kabelsko og låsemutter på framsiden.

Link to post
Share on other sites

945` var draumen vår også i ein periode. Tilfeldighetene ville det til at det ikkje vart den båten likevel, Men sansen for båten har eg enno.

Eit velmeinande råd; Lag ei avdekning over den eine av skinnene du har montert, det er snart for å "koma borti" med ein fastnøkkel eller liknande.

Link to post
Share on other sites

945` var draumen vår også i ein periode. Tilfeldighetene ville det til at det ikkje vart den båten likevel, Men sansen for båten har eg enno.

Eit velmeinande råd; Lag ei avdekning over den eine av skinnene du har montert, det er snart for å "koma borti" med ein fastnøkkel eller liknande.

Har montert en "skillevegg" mellom de to skinnene etter at bildene ble tatt :)

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle skrive litt om min første polering av båten. Fant dessverre ikke noen bilder av prosessen så da er det vanskelig for andre å se "før og etter", men selv er jeg veldig fornøyd.

 

"Lise" er jo 30 år og skroget var ikke så blankt som det en gang var. Leste litt rundt her inne på baatplassen og så at flere hadde prøvd ulike remedier og vidunderstoff. Alt fra sandpapir til ulike dyre poleringsprodukter. Selv falt jeg for fristelsen til å prøve med Autosol Kromglans. Dette kan vel beskrives som flytende sandpapir og er hovedsaklig beregnet for metaldeler. Minner litt om tørr tannkrem i konsistensen. Etter å ha prøvd seg litt fram ble framgangsmåten å først bruke en roterende poleringsmaskin av "vinkelslipertypen". Smurte på mye autosol på poleringsputen og smurte på noen klatter bortover skroget. Sprayet så på vann med sprayplaske på poleringsputen og skroget etterhvert som jeg jobbet meg bortover. Dette ble et skikkelig griseri da Autosolen nå ble rennende og sprutet fra poleringsmaskinen, men man så helt klart effekten, Autosolen rengjorde og rubbet dypt. Deretter ble det vasket med klut og vann for å få bort det meste av autosolen fra skroget. Deretter gikk jeg over det behandlede området med vanlig polering og oscillerende polermaskin, og fjernet poleringen med samme maskin. Til slutt ble det påført voks for hånd. Gjorde dette på hele skroget mellom vannlinje og fenderlist.

 

Prosess som tok ca 20 timer, vi var to mann som holdt på to lange kvelder. Resultatet ble utrolig bra, spesielt på den røde stripen! Både den hvite og røde fargen oppleves som mye renere og glansen er mye bedre. Båten så rett og slett 15 år yngre ut og jeg var meget spent på om det ville holde seg slik å være verdt alt arbeidet. Nå to år etter kan det se ut som resultatet av behandlingen har holdt seg, og med vanlig polering som en del av vårpussen har jeg tro på at dette har en langvarig effekt! Skal derfor utføre samme behandling på overbygget som er skikkelig matt etter 30 år med sol, vann og vind! 

 

Kunne dessverre ikke finne noen bilder av prosessen eller resultatet, men skal prøve å få tatt noen bilder når jeg tar overbygget.

Link to post
Share on other sites

Lette lenge selv for å finne noe. Fant ikke noe jeg ville ha hos de vanlige båtforhandlerne. Syntes både de var for små og for dyre. Dro derfor innom et lokalt firma, Elmarin i Kristiansund, som driver med elektro-utrustning av litt større båter. Traff på en hyggelig fyr på verkstedet der som kunne avse en kobberskinne. Dimensjonen er 5x20 mm tror jeg. Borret og gjenget opp hull i passe avstand og skrudde inn en bolt fra baksiden. Dermed var det bare å koble til kabelsko og låsemutter på framsiden.

 

Takk for tilbakemeldingen  :thumbsup:

Vanskelig å finne noe brukbart, synes jeg. Blir, dom du sier, smått og dyrt.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tid for nok et innlegg, denne gang om den største jobben jeg har gjort om bord. Motorromet i LISE er bygget opp at finerplater som er støpt i skroget. Oppe på disse hviler dørken til salong og bysse. Altså er hele hovedetasjen bygget på disse skottene av kryssfiner. Platene har med vært ubehandlet, med unntak av de nederste 10cm som var støpt fast med glassfiber. Etter 30 år med diesel, olje, og annet griseri man får i motorrom, var motorroms-isolasjonen og finerplatene gjennomtrekt av diverse søl. Uansett hva man rengjorde med ville det aldri blitt skikkelig rent, og for ikke å snakke om pumplukta. Bestemte meg derfor tidlig for at disse måtte skiftes ut, og at det ble en omfattende jobb. I båt er det gjerne slik at «alt henger sammen med alt», så tenkte derfor godt gjennom hvordan jeg ville ha ting når alt var ferdig.

 

Har vært litt dårlig med å ta gode nok «før-bilder», og tatt mest bilder av detaljer. Men er to bilder som viser hvordan det så ut rundt motor. Isolasjon som var gått i oppløsning og en motor som svettet og sjelden har vært rengjort. Dette måtte det gjøres noe med!

P1000780.JPG.30601e5ec9ae4a333d1cab8f6dbdde9f.JPG

 

P1000781.JPG.b6e286800139e7e035aac606bc1ca144.JPG

 

 

For å komme til å skifte ut disse skottene må det over rives. Det vil si at byssa og salongen må ut. Salongen var ikke bygd for å bli demontert, så denne fikk vente. Tok Styrbord side først, da byssa var mulig å demontere uten å skjære i stykker hele båten.

 

35_622678133_xl.jpg.c47416de12270615d68c42f7ad25ac10.jpg

 

Skrider til verket!

20160402_181041.jpg.a656ee30d7a36ed19653ef6153988326.jpg

 

Forrige eier hadde montert ny varmvanntank, da den gamle ikke fungerte. Den gamle tanken var umulig å fjerne uten å demontere hele byssa, og var derfor fortsatt på plass. Ny tank var plassert i et stuverom under føttene til kapteinen. Dett var ingen god løsning da man fikk mindre stuverom, og vanskeligere tilkomst til kabel-spagettien under styrekonsoll.

 

Ny tank:

20160402_150738.jpg.b7438962c05dd9e9a38765bbea9810fc.jpg

 

Ny tank demontert:
20160402_181054.jpg.c73131fe1516a36d2934fd4c0961615e.jpg

 

Gammel tank kommer til syne:
20160402_182325.jpg.b9980431ef67d770f559be70fc12e31f.jpg

 

Her er bysse, vvt og dørk fjernet. Som dere ser var den en rimelig heftig kabel-spagetti bak byssa. Styrbord dieseltank og vanntank kommer til syne. Man kan også se oppbygningen av skottene og hvordan det ser ut nedi "kjelleren". Her var det på tide med litt kjærlighet.

20160405_193728.jpg.c9e34bcc200d786116a874b95e082185.jpg

 

Dieseltank av aluminium ble tatt ut, inspisert og trykktestet. Alt ok.

Hjemmelaget vanntank i glassfiber ble tatt ut og rengjort. Tanken har mest sannsynlig en kjerne av kryssfiner kledd med glassfiber. Fant en sprekk i den indre glassfiberen. Denne var det ikke tid til å utbedre, da ny glassfiber/topcoat ville gasset alt for lenge. Bestemte meg for at jeg like greit kan skaffe meg ny vanntank, da den nå er utformet slik at man må ut med dieseltank for å få den ut. Det var verken tid eller budsjett for dette når når jeg holdt på, så tanken ble remontert som den var.

 

Skottet mellom motorrom og tankrom ble revet. Da oppdaget jeg at bakre styrbord motorfeste omtrent var løst og gummien i motorlabben var også slitt i stykker. Over stålplaten motorlabben var festet i lå det noen lag med råtten glassfiber. Så det hele var kun holdt på plass av to små franske treskruer.

20160421_192319.jpg.4f28ca7fe7978aa152681b0bb7f1f553.jpg

 

Dette var selvsagt en stor strek i regningen, og som alltid i båt så tar ting mye lengre tid enn man tror. Så det var bare å bestille nye motorlabber, finne noen med erfaring i oppretting av motorer og brette opp ermene. Motorlabbene er festet i en 12mm stålplate. Denne ståplaten ble lagt i våt glassfiber og så skrudd fast til skrogforsterkningen med fire grove franske treskruer. Så ble det lagt glassfiber rundt platen, skrudd ned eike-klosser i våt glassfiber foran platen for å lage en kant for å ta opp krefter som virker framover. Dette ble igjen dekt med glassfiber.  Har ikke noen bilder av ferdig resultat, men resultatet ble bra og motoren rettet opp.

 

Nå begynte innlegget å bli passe langt så gir meg her. Neste innlegg blir oppbygning av motorrom og bysse!

Link to post
Share on other sites

Har dessverre lite bilder som viser prosessen av oppbygningen på styrbord side, har noe mer på babord, men den kommer vi til senere. 

 

Etter at motor hadde fått nye labber og var festet i riktig posisjon kunne jeg begynne å bygge opp igjen skottet. Brukte det gamle skottet som mal og skar ut nytt skott av 15mm finerplate. Høyden fra bunnen av båten og opp til dørken er ca 80 cm, og det er trangt mellom skott og motor. Det ville derfor blitt trangt og vanskelig å få støpt dette skikkelig fast hengende ned i motorrommet. Klyvde derfor skottet i høyden og monterte nederste del, støpte den fast i bunnen og la på glassfiber på skottet før jeg påføte topcoat i bunnen av motorrommet og opp på skottet. Gjorde det samme på andre siden av skottet i tankrommet. Monterte så øverste del på samme måte før jeg satte ned tankene, støpte de fast og la ny dørkeplate. Alt nytt treverk er nå behandlet på alle sider for å unngå at de trekker fukt og lukt. Støpte også inn 50mm trekkerør for kabler under dørken.

 

Ny dørkplate kommet på.

20160505_154913.jpg.c578e9ae548020ff00a7ae67d5229a5e.jpg

 

Ferdig malt og VVT har fått ny plassering:

20160516_122027.jpg.2e652b9190d1849949f72fa6a581400c.jpg

 

Byttet ut gamle vannslanger med PEX-rør og samlet kablene:

20160519_223310.jpg.034d6ad90770ed3bfb38e702ec2342ca.jpg 

 

Da var det bare å rydde opp og sjøsette båten:

20160524_231321.jpg.940afa68113e02ea17a46d6cd419f88a.jpg

 

Regner jeg hopper litt ut av den kronologiske rekkefølgen og fortsetter neste innlegg med samme prosess på babord side!

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg litt i den kronologiske rekkefølgen og fortsetter med motorrom på babord side. 

 

Dette ble også en storjobb. For å komme til på babord side av motor må salong ut. Denne er ikke bygd for å bli demontert. Slik ser det ut når båten er shinet og turklar:

35_1293546576_xl.jpg.66cf9920959952352b862ae83b7ad677.jpg

 

Da er bord og puter fjernet:

20170620_143356.jpg.31e6a17272c2c38ff091be54e6dabeb0.jpg

 

Salongen er laget av hele lengder i lengderetningen, forsterket med glassfiber i alle kanter og hjørner.
Planen var å kappe salongen på et tverrskott som skiller motorrom og tankrom fra stikkabinen:

Inked20170620_143402_LI.jpg.2aada2780afe155188f1c35fd865aded.jpg

 

Gulvplaten under bordet (nederst på bildet) kunne tas ut hel. Under denne var det nok dørkplate. Listen i forkant av sitteputen kunne også tas av hel. Dermed måtte rygg, sitteplate og "fotplate" kappes. Kun skjæret i "fotplaten" vil bli synlig når alt er montert sammen igjen. Her måtte jeg få til et rett og fint skjær som mulig, slik at jeg kan legge en tynn list her siden. Nede i benken ser man også rommet som inneholder batteriene og dieselvarmeren. Dette rommet var noe av det første jeg oppgraderte når jeg tok over båten. Dette ble nå revet, så her ble det litt dobbeltarbeid. Det var igrunn helt iorden, for i løpet av de tre årene jeg har hatt båten er jeg blitt mye mer pedantisk og vil gjøre ting mer ordentlig.

 

Da var salongen demontert!

20170620_211729.jpg.26cfbc2640cf875b410d4a0b53105d55.jpg

 

Dieseltank er kommet til syne, og luftinntak til motor ses i skutesiden. Til høyre ser man ned i stikklugar etter at ryggplaten i salongen ble tatt ut hel. Her er planen å forlenge sitteplaten ut til skroget og skjære et hull i ryggplaten, slik at man får et lite oppbevaringsrom her.

 

Dieseltank ble heist ut, rengjort og montert mannhull på. Skott mellom tankrom og motorrom ble revet. Da kom babord side av motor fram. Her har det vært trangt og denne delen av motoren har nok ikke fått mye stell siden motoren ble montert. Skiftet hovedstrøm-kabler i "blinde" ved hjelp av speil og mobil-kamera den første vinteren, ellers var det et litt sørgelig syn.

20170706_133620.jpg.21356815b054f87ed100e98a7ba18560.jpg

 

Noen flere detaljebilder

20170706_133543.jpg.22449d9b5c090115ab1a81a775deb17d.jpg

 

20170706_133604.jpg.026160ca66c7e83391f693ecec1dd7c5.jpg

 

P1000791.JPG.59fa98538a49ef74399fafc6e3fcd5b7.JPG

 

Jeg har hatt problemer med "klikking" i startmotor ved varm motor. Kanskje ikke så rart, da den tydelig har hatt tøffe arbeidsforhold. Den fikk nytt startrele. Mer om det her: 

 

Dynamo har ikke hatt noe enklere liv. Denne er montert på siden under varmeveksler, og har nok flere ganger måtte tåle å bli truffet av små lekkasjer og ikke minst av spytting fra varmevekslerens overløp. Vannet har også truffet reima som driver vannpumpen og dynamoen. Denne har kastet vannet rundt. Slik så det ut nede foran på motoren:

20170706_133634.jpg.4d7b885d73b918695c6bb7c2719c833c.jpg

 

Alle disse problemene var jeg mer eller mindre blitt klar over før jeg startet arbeidet. Nye deler var skaffet på forehånd etter bruk av motortegninger og heftig bruk av skyvelære og mobilkamera. Ny brukt "ubrukt" dynamo fant jeg på finn, nytt startrele på ebay fra England, nye silikonbend og overganger fantes på nett, vannslanger, eksosslanger, plugger og reim ble handlet hos lokale forhandlere. Min erfaring er at også lokale forhandlere som kun selger til firma er behjelpelig for en stakkar med gammel båt, bare man spør!

 

En overraskelse fikk jeg meg derimot. Sprekke i eksosmanifoil. Støpegods..! Det er midt i fellesferien og 3 uker til familien skal på båtferie. Motoren er skrudd fra hverandre, manifoilen er sprukket og båten herjet...

20170715_171327.jpg.4b4ab7a3eecf20ba074addb4ce2cd28a.jpg

 

Måtte bruke kontakter. Hvem tar på seg å sveise manifoilen midt i fellesferien. I nabolaget til mine foreldre bor en pensjonert tusenkunstner. Visstnok en av landets svært få gjenlevende som har fagbrev som skips-smed. Og med full utrustet verksted i garasjen. Kan ferien reddes?

 

Link to post
Share on other sites

Manifolden var i god stand bortsett fra sprekken og ingen spor av tæring i kjølekanalene. Under demontering av manifold og turbo oppdaget jeg noe som kanskje var årsaken til at manifolden sprakk. Turboen er støttet opp av brakett fra motorblokken, videre henger jo turbo fast i manifolden. Under demontering oppdaget jeg at turbo kun hvilte på braketten og ikke var skrudd fast. Turbo har dermed tilført mye stress til manifolden som til sluttet har sprukket.

 

Her ser man turbo, og om man ser på manifolden ser man tydelig at manifolden er svart etter eksoslekasje. Turbo er skitten og jeg sliter med turbotrykket. Den blir sendt til overhaling i vinter.

20160419_213052.jpg.65539cbe0204f1ffaeedc3884c55eea2.jpg

 

Manifold ble reparert, nye pakninger kom i posten fra Joros Diesel i Stavanger (ingen tilknytting til selskapet) så slapp å vente på nye fra England. 

 

Oppbyggingen av motorrom kunne fortsette. Jeg valgte å skifte ut skottene på siden og bak motor. Skifte av skott mellom motor og stikk-kabin ville krevd at stikklugar ble "revet". Dette var det ikke tid til om båten skulle brukes. Heldigvis var dette skottet ganske tørt og fint, med unntak av nederste del.

 

Skott skåret ut:

20170715_171352.jpg.cf420eef435e7f9b474236482062e48f.jpg

 

Det gamle skottet taler for seg!

20170715_155414.jpg.364396914b9b8470794c61559e980d51.jpg

 

Ny plate på plass. Bare å støpe inn med glassfiber.

20170715_171332.jpg.71af19472973f4604ff2d34da99072da.jpg

 

Skjære til nytt sideskott:

20170716_122816.jpg.4aec1fca64d232b33cf2f5f4ec4ffb09.jpg

 

Nytt skott ble kløyvd for å forenkle montering og støping av glassfiber.

20170716_151930.jpg.f0ccc4d1026b5268507b29077098ebb8.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Motordeler ble tatt med hjem, rengjort og lakkert.

20170718_212523.jpg.0ca671662f2dd41b11294210d68f5c19.jpg

 

 

Ny dynamo på plass:

20170726_203826.jpg.d7526517582e8921fea27173f74b97e9.jpg

 

 

Ny oljetrykkgiver:

20170726_203808.jpg.6db415a34c104be1bd0751245a9bf7de.jpg

 

Startmotor med nytt rele:

20170726_203917.jpg.5ad7e3f7371290b9e4528de4be9cd7a3.jpg

 

 

Det begynner å ligne på noe!

20170726_213823.jpg.78e35cb980219264ce502bd3ba8924a8.jpg

 

 

20170726_213840.jpg.c0d825fe7cedc13c30379982a51ad46b.jpg

 

 

Tilbakeblikk..

20170706_133620.jpg.21356815b054f87ed100e98a7ba18560.jpg

 

Mye jobb, men når jeg ser tilbake på hvordan det var, er jeg meget glad jeg tok denne jobben!

 

Fortsetter med flere bilder.

 

Øvre del av sideskott kommet på plass:

20170729_120211.jpg.f17d2849ec90478e65b795d7ba67de80.jpg

 

 

Provisorisk oppkobling og første start på 10 mnd!

20170729_120226.jpg.898e295c6fc476264289e92dee53a308.jpg

 

Oppstarten ble vellykket og alt fungerte. Ingen lekkasjer!

Da var der bare å fortsette arbeidet å bygge opp båten. Begynte å haste nå, snart ferie!

 

Tankrom har fått nytt strøk topcoat:

20170730_183757.jpg.ebd724c34f79a79f218b2664be33a8c4.jpg

 

Dieseltank, med nytt mannlokk på plass:

20170801_151512.jpg.898e7437337b47ad8b08186803e0b3b5.jpg

 

Tidligere var det ingen dørk over tanken. Batteriene stod i en kryppe som hvilte rett på tanken. Nå ville jeg ha dørk her, både for lydisolering, men også for å få et finere rom til batteriene. 

 

Bjelke for å holde dørken må på plass. 150kg med batteri skal stå på den nye dørken.spente opp en lekt i riktig høyde, som jeg hektet fast bjelken på. Slik kunne jeg støpe fast bjelken i riktig høyde.:

20170804_182511.jpg.3be1291baecaa6ae7dfe7faf0f808d61.jpg

 

Dørk på plass. Legg merke til ventilasjonskanalen over drillen. Denne er ny og skal kobles til motorromsvifte som suger ut av motorrom og ut i friluft:

20170818_164818.jpg.b61358d305e412098852228f270a8daa.jpg

 

 

Alle flater males. Dette for å freshe opp gamle flater og for å hindre nye flater i å trekke fukt og "båtlukt". Dette gjør jeg over alt i båten der jeg holder på. Bruker spesial-grunning for å stenge inn gammel lukt. Merker stor forskjell på inneklima og "båtlukt" etter at jeg har gjort dette endel plasser nå. Også ny fylle-slange for diesel, industrikvalitet til blodpris!

20170819_175227.jpg.5b43c65566ed907746e9646f9bb147d7.jpg

 

Begynner å bli båt igjen, stor forskjell på før og etter! Mangler fortsatt isolasjon. Her ser man også tydelig ventilasjonskanalen ned til høyre.

20170821_190312.jpg.66b0a272994e0d7901a4215aeb26998d.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Salong begynner å komme på plass igjen:

20170822_153113.jpg.7c841bf489d22faafa54cfda73908187.jpg

 

Batteriene er kommet i sitt nye hjem. Ny plate for koblingene er laget, nå skal jo alt treverk behandles!

20170822_153158.jpg.98193ad8e85d79454e9ef5d1b2ae09ad.jpg

 

Nytt varmesystem er kommet ombord. Nå blir det vannvarme. Mer om dette prosjektet senere!

20170825_174014.jpg.4597014a247eff899829d3954299f376.jpg

 

Salong begynner å ta form! Alt malt med anti-lukt-grunning.

20170826_102710.jpg.0cbb8ee01db79b071027bc1a20dd2fba.jpg

 

Har tatt bilder av ferdig resultat, men det kan alltid framskaffes. 

Det var alt for denne gang! Nå venter julefeiring i Sverige, så nye oppdateringer kommer nok ikke før 2018!

Ønsker dere god jul og godt nytt år!

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev On 12.12.2017 at 22.31:

Moro å følge med på den flott jobben du gjør med Sandviken :thumbsup:

 

Bra noen har glede av å følge med! Mye flott arbeid i din tråd også SoBo :thumbsup:

 

 

sunnmøre skrev 58 minutter siden:

Flott arbeid! Ligg nokre arbeidstimar i dette prosjektet?

 

Takk! Ja, det er da blitt en god del timer disse tre årene jeg har hatt båten. Syntes det er moro å holde på, samtidig er det en stor glede å oppgradere og modernisere henne. Skal ikke stå tilbake for en nyere Sandvik når jeg har fått jobbet med henne ett år eller to til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Espen skrev On 21.12.2017 at 11.40:

Meget bra utført arbeid. Dette gir inspirasjon til oss andre.

denne spesialgrunninga, hva er det?

Grunninga er Nordsjö Sperrehvit Isolerende, noe jeg ble anbefalt på den lokale malingssjappa. 

 

Skal stikke innom båten en dag og ta noen bilder etter at salongen er kommet på plass igjen. 

 

Holder nå på å pusle med varmesystemet om bord. Det er vannbåren varme, med tiltenkt flere romtermostater, motorventiler, vifter, radiatorer osv. Venter nå på en forsendelse med rør-fittings.

 

Monterte varmeren i fjor, og har lagt opp en sløyfe med slanger som distribuerer varmen rundt i båten. Men har ennå ikke montert noe styring på dette. Har brukt vintermånedene på å pusle med elektrisk koblings-skjema og systemskjema for rørene. En liten smakebit.

 

5a78ba50ad9ce_Varmesystemrr.JPG.258cb4b3221f214ad8024e91bb1b347f.JPG

 

Rør opplegget er en sløyfe med seriekoblet apparater. Rekkefølgen på disse er en blanding av prioritet og fysisk beliggenhet i båten. 

 

 

Den elektriske biten av varmesystemet er et sammensurium av brytere og reler. Luktet lenge på ulike styringsenheter, men slet med å finne noen som var lett å programmere, var på 12V, brukte lite strøm, og passet lommeboka. Falt derfor tilbake på "oldtids" teknologi og reler. Det ser nok verre ut en det er, og det finnes en bryter for manuell drift som kobler ut all styringen. 

 

5a78ba2dbaab8_VarmesystemEL.JPG.d48f76d27485974b2aea34b6172e8308.JPG

 

Tanken er som følger: På betjeningspanelet er det tre brytere.

1. On/Off/Natt for hele systemet. Natt er et 30min av/på rele for strømsparing om natten.

2. Manuell / Auto. 

3. Dieselvarmer / Motorvarme / Begge. Her velger man fra hvilken kilde man får varmen fra.

 

Videre er det termostater for ulike soner. Når disse slår seg inn åpner en motorventil/starter en vifte. 

 

Autofunksjonen er slik at om ingen termostater "melder behov" skrus varmeren og pumpene av.

 

Har også lagt inn flotør i ekspansjonstanken, slik at man unngår tørr-kjøring av pumper om man får lekasje.

 

Varmeren, en Eber D3W har intern automatikk og styrer seg selv. Den får bare on/off signal fra det hjemmelagde anlegget.

 

Galskap? Ja, helt sikkert. Men det er jo moro å ha noe å sysle med!

Link to post
Share on other sites

For å fullføre fortellingen om oppbygning av salong så tok jeg i dag noen bilder av det ferdige resultatet.

 

20180207_162520.jpg.4dde8f2176caf6a7feb75752ab639762.jpg

 

Her er rommet for batteriene og varmeren bygd opp igjen. Tilkomst-luke i sittebenken for batteriene, hovedkabler, og varmer. Og luke i ryggen for varmerens ekspansjonskar, CO-alarm og etterhvert skal jeg flytte regulator til solcellepanelet her.

 

20180207_162431.jpg.0cb1d1c4b94dce666c02f081cdb7b459.jpg

 

Med lukene på. Mangler et strøk grunning. Etter at jeg begynte å male/overflatebehandle alle flater av tre, griner jeg på nesa av det ubehandlede!

 

20180207_162421.jpg.41acae6591494c99e784f380fdee1423.jpg

 

Komplett montering. Legg merke til rommet i ryggen framme. Dette var et ubenyttet areal som var over himling i stikkabin. Laget dette til et oppbevaringsrom bak ryggputen nå.

 

20180207_162654.jpg.2d212c385d8e61616c8b52451de225dd.jpg

 

 

Varmeren er kommet på plass og koblet til. Her blir det nok litt omkoblinger etterhvert som jeg får designet varmesystemet mitt.

20180207_162605.jpg.aace706a11b69ec2f228adfc81b9ffbd.jpg

 

 

 

 

 

 

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev On 2/5/2018 at 21.22:

Holder nå på å pusle med varmesystemet om bord. Det er vannbåren varme, med tiltenkt flere romtermostater, motorventiler, vifter, radiatorer osv. Venter nå på en forsendelse med rør-fittings.

 

DET prosjektet ditt gleder jeg meg til å følge! Det står en Webasto vannvarmer i båten min, koblet til defroster og VV. Men jeg har ingen radiatorer eller vifter rundt i båten, og det har jeg tenkt mye på. Hva slags vifter ser du for deg i lugarene? Jeg tenker da særlig på støy osv.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide å gå litt videre med mitt prosjekt med vannbåren varme og styring av dette.

 

Har kjøpt halve østen på ebay, og har nå boden full av diverse deler jeg tror jeg trenger for å skru dette sammen. Er ingen ekspert hverken på elektro eller rør, men har puslet litt med begge deler før så blir spennende å se om ting funker som jeg har tenkt.

 

Har videreutviklet prinsippskissen min for den elektriske styringen. Målet var først å fremst å få noe som virker etter visse funksjonskrav. Det tror jeg ville fungert med forrige skisse i tidligere innlegg. Videre har jeg lagt til noen funksjoner for bland annet for å vise driftsstatus med LED lys. Samtidig har jeg prøvd å forenkle oppsettet litt og tilpasset det til hvilke deler jeg fant på ebay.

 

Legger ved skissen som bilde her. Dette er da altså den elektriske styringen. Varmen avgis i vannbårene radiatorer og vifter.

5aaaf756092f8_VarmesystemEL150318.jpg.a0176d331c94fc09ce1c2b041b720077.jpg

 

Dette er mer en systemtegning enn et kablingsdiagram. Det er mange ledninger og koblinger som her ikke er vist. Har bland annet laget betjeningpanelene merket "Digital Termostat" i tegninger. Skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Skal pusle litt med å montere sammen dette i helga. 

 

Fortsette følger. I mellomtiden kan dere jo fundere på hvordan i huleste dette skal fungere :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...