Jump to content

Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill!


"LISE"

Recommended Posts

Har litt lite bilde fra sluttføring av vannvarmesystem del 2. Er ikke hjemme for tiden, men skal få tatt noen nye bilder snart slik at jeg kan vise hva som er status nå og mine erfaringer og videre planer.

 

Tenkte derfor ta et innlegg om det elektriske ombord som trengte litt kjærlighet. Båten er jo halvfabrikat og min far som innredet den er flinkere snekker enn elektriker. Slik så anlegget ut etter 30 år med mekking på et ikke så godt utgangspunkt.

bimostitch_pano_1.jpg.e53ed7020f2da45cc3dede55df189960.jpg

 

En flott miks av automatsikringer fra et 80-tallshus, sprø rekkeklemmer, eirete sukkerbiter og noen ny-installasjoner litt her og der. Heldigvis var mange av kablene merket med navn eller nummer.

 

Her noen bilder jeg tok mens jeg rehabiliterte motorrom der byssa og førerplass er tatt ut. Totalt kabel-kaos!

20160405_193731.jpg.70dfe01021f5f86fef12757002ba18c9.jpg

20160404_174722.jpg.018f579cf17d08c295054f7be2764ed9.jpg20160402_181054.jpg.b2c85147cf011c6d77204a7cdb3f90cb.jpg

 

I forbindelse med mine prosjekter i båten har jeg montert opp endel nytt elektrisk utstyr, og på et tidspunkt måtte jeg slutte å lappe på det gamle. Skjønte at alt måtte ut og at det ble tidkrevende å bygge opp igjen. Det er også vanskelig å komme til når Bysse nå er på plass igjen.

 

Ut med jævelskapen!

20170315_160022.jpg.970923cb15f34cc941ccc5d9f80806c2.jpg

 

Utstyret var montert på en 12mm finerplate som er synlig på baksiden (badet). Valgte derfor å lime på en finerplate for å lettere unngå at spissen på skruene slår igjennom. Som dere ser er det trangt da dette er under rattet.

 

20170316_191132.jpg.411da8d176b8ffd03a17e82bc9aa0f90.jpg

 

Et strøk maling og alt ser så mye freshere ut!

20170317_191416.jpg.91fd297e15838ab94f9be2d93fb29815.jpg

 

I taket inne på badet ligger baksiden av instrumentpanelet samt de fleste av bryterne på kartbordet. Valgte å montere egen samleskinne for minus der for å rydde opp i kablingen. Limt fast med Biltema multibond. Måtte være litt kreativ for å slippe å holde den fast til det herdet. Til høyre ses NMEA2000 nettverket til Garmin ombord, plasskrevende. Varmluftslangen er fra defroster og går til vinduer. Stort varmetap i denne, burde isoleres.

20170319_191411.jpg.92b51cfcd6ceeadc58ebb2aac55cdea1.jpg

 

Fortsette følger....

 

Link to post
Share on other sites

Innertaket ble tatt ned for å  identifisere og rydde litt i kablene.

20170329_211442.jpg.b303dd23cfa488b70388152e68cd7dc5.jpg

 

Startet på monteringen av nye sikringspanel og kabelgater. Gikk for slissede kabelkaneler slik at jeg kan ta inn og ut ledningene der de skal. Måtte bestille hos min lokale elektriker.

20170320_232702.jpg.ed228eaaa85d5e1b75b1a4030b571118.jpg

 

Mye kabel på trange plasser. Minusskinne byttet jeg tidligere så denne kunne jeg beholde delvis tilkoblet og det hjalp på i kaoset.

20170319_191448.jpg.c2ff3dcb775e3e59ed25fe97b9affc8c.jpg

 

Det begynner å nærme seg ferdigstillelse.

20170403_214920.jpg.6c85e4319e74ed57822e6d8052d3ed4d.jpg

 

Sikringspaneler fra biltema til venstre, rele og noen midlertidige sikringer i midten. Victron DC-DC konverter (TV bla.) og samleskinne minus til høyre.

 

Har allerede behov for flere sikringer, så releet er flyttet og det er montert opp sikringspanel der også. Midlertidig sikringspanel er også byttet til samme type som resten. Egen "underfordeling" fra DC-DC konverter.

 

Sikringene er bak en plate under rattet. Shinet opp denne i samme slengen. Før:

35_1242806554_xl.jpg.cad7d0c2a7dd95d0fb44643a63c6359b.jpg

 

Fjernet en høyttaler som tidligere var brukt til walkie talkie, og plugget skruehullene. Slipte ned gammel lakk.

20170312_141336.jpg.84607091d9c1dfab2b8eb3eb3fe812fa.jpg

 

Lakkerte høyttalerdeksel:

20170312_191819.jpg.c05a56ae2a531d64a72d4a199a780fc2.jpg

 

Ny lakk på:

20170313_175848.jpg.24f244bd000aa662edaf456b02e808cf.jpg

 

Ferdig koblet og panel på. Panelet(luken) er festet med snap-hengsel og kan fjernes raskt.

20170403_215431.jpg

 

Oppsummert så var det mye arbeid i krevende arbeidstillinger. Alle kabler er har egnede kabelsko med krympestrømpe og nummering. Men utrolig fornøyd med resultatet. En fryd å feilsøke og montere nytt utstyr!

Redigert av "LISE"
utvidet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Ser det er blitt over to år siden siste oppdatering. To små barn, jobb og redusert helse har ført til at båt-prosjektene ikke har kunnet gått så fort som jeg ønsker. Likevel har det da skjedd noen småting de siste årene, og har heller ikke lagt ut her alle de gamle prosjektene som er gjennomført. 

 

Ikke alle prosjekter er planlagt. På sesongens første tur i 2019 (får ta opp tråden der jeg slapp) begynte plutselig turteller å hoppe mellom 0 og marsjturtall, mens motoren gikk som normalt. Trodde først reima til dynamoen sluret litt, for hadde akkurat koblet inn lading på forbruksbanken som var rimelig tappet etter 2 døgn med mye forbruk. Før jeg rakk å sjekke batterimonitoren så gikk turtelleren i null og temperaturen steg. Skjønte med en gang at nå var det noe galt med reima som driver dynamo og vannpumpe. Fikk satt motoren i tomgang og løftet på motorlukene i en h** til fart. Mistanke om røket reim bekreftet.

20190524_145752.jpg.74b1cb9fbb68cb24920270332d3d7315.jpg

 

Heldigvis var det en flytebrygge bare noen hundre meter fra oss, så tok meg til denne og stoppet motoren med en gang baugen var inntil. Med denne manøveren, røyk og lukten av svidd gummi var selvsagt stemningen på topp hos Admiralen.

 

Tenkte at dette var en quickfix, ny reim hadde jeg jo liggende. Da møtte jeg to problemer: Brankett for dynamo var sprukket:

 

20190519_214303.jpg.eff723afe65409fe480d60ab7ea2772b.jpg

 

Ny reim gikk ikke på mellom øverste reimhjul og varmeveksler. Jeg har byttet denne reima en gang tidligere, men da var varmeveksleren av for rengjøring, så tenkte ikke over det:
20190524_145729.jpg.626b963b1cac7f5628bfed0ee7357ad1.jpg

 

Dette var ingen quickfix, så løsningen ble ett tretimers slep til mine foreldres hytte. Og litt organisering for å skaffe bil og barnestol for hjemturen.

 

Ny dynamobrakett var ikke å oppdrive, så fikk min go-to-guy til å sveise skadene på den gamle, og forsterke den kraftig.

Har dessverre ikke bilder av braketten.

 

Dynamo montert igjen med ny reim:

20190524_173640.jpg.cb1533f363d5b7df383672e033890de9.jpg

 

Fikk maskinert en spacer for å løfte ekspansjonstanken slik at det lar seg gjøre å bytte reim uten å løsne ekspansjonstanken.

20190524_173645.jpg.423681ca5b66ef508c1717645220a698.jpg

 

20190524_173643.jpg.dc3bf66958523dd7e5fc0ddd1e239e11.jpg

 

 

Montert igjen, bare rengjøring gjenstår.

20190901_120219.jpg.fd74cfdf6c1c144ef51de62a9dd38148.jpg

 

 

Så ikke alle prosjekter er like planlagt eller velkomne, men slik er det med gammel båt.

 

Skal prøve å oppdatere tråden litt med de tingene som har skjedd de siste årene, selv om det meste er gjort for flere år siden. 

 

Status per nå er at  "'alt" ser ut til å fungere og båten er klar til bruk. Bruken er dessverre liten for tiden, men håper på bedre (båt)tider i årene som kommer.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hopper igjen i kronologien og skriver en post om et dagsaktuel prosjekt. Båten har ikke vært på land på to år og er meget grodd og skriker etter vedlikehold.

 

To to listen:

Spyling, bunnsmurning og sink

Polering og voks under fenderlist

Bytte av propell

Bytte av cutless

Bytte av pakkboks

Sjekke aksling for kast

Inspeksjon av baugpropell

Rengjøre og lakere i "kjølsvinet"/kjølen

Modifisere motorlabber og rette opp motor

 

I havnen jeg ligger tar de opp båtene med kran. Båter opp til 30fot får plass i en vogn de har og kan kjøres litt lengre inn på land for opplag/vedlikehold. Båter over 30fot må stå på kaikanten og er forbeholdt korte opphold.

 

Jeg tok derfor turen til nabohavnen som tilhører samme småbåtlag og fikk satt opp der. Der tar de opp med vogn og hjullaster.

 

20210929_174655.jpg.2e7c35e02fa624354fcd8d26502e72c6.jpg

 

Denne havnen har litt kraftigere høytrykksspyler enn jeg har brukt tidligere. Så her kom det fram noen gamle skader som har vært skjult bak flere lag bunnstoff.

 

20210930_125610.jpg.f4b083ac58af0505beb626ef7c72021a.jpg

 

Bilde over er tatt bak på flapsen og er ca. 5cm stor. Altså ingen stor sak.

I tillegg dukket det opp en skade under kjølen. Ikke særlig dyp eller alvorlig, mest kosmetisk. Har ingen bilder av skaden, men her er den ferdig slipt.

 

20211025_162500.jpg.d5cde4587831db4b16e6c9154130d0d9.jpg

 

20211025_162510.jpg.2795ce2804f707d1308afdf09515abdd.jpg

 

Så var det å demontere propell, men før jeg demonterte merket jeg meg at akslingen har slipespor ca. 5mm utenfor cutlesslageret.

20210930_125536.jpg.853b89890b2d01c7bc39632ddd99f8ed.jpg

 

 

Teorien er at akslingen blir presset inn ca. 5mm ved marsj/fult pådrag. Dette rimer med at motor står for høyt på bolten på motorlabbene, og at momentet blir for høyt. Har også merket meg en vibrasjon fra 3/4 pådrag og oppover. Noe som også sammen med alder er grunnen til at jeg nå vil gå over hele drivlinjen.

 

20200619_092239.jpg.e44b5c64208a9ae9e042405a2fdbe3b6.jpg

 

Over et bilde av motorlabben. Byttet disse for noen år siden og de nye labbene bygde mindre enn de gamle. Derfor ble den stående helt øverst på bolten. Dette må fikses nå.

 

20210930_125940.jpg

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 1 time siden:

Hadde du ikke nettopp av klemflens for å bytte pakkboks🤔🤔

Jo hadde en egen tråd der jeg slet med flensen. Tenker å henvise til den her og ta med alle de andre tingene jeg holder på med i samme slengen .

Link to post
Share on other sites

Bildene fra oppsett er vel en 3-4uker gamle. Har jobbet ujevnt og trutt siden da med ulike saker. 

 

En av de saker jeg slet med var å få av flensen på akslingen. Denne måtte jo av for å få ut aksling, pakkboks og cutless. Med denne ute skulle jeg også få "god" tilgang nede i kjølen for rengjøring og oppmaling.

 

Flensen hadde et lag med overflaterust og jeg mistenkte at denne kunne by meg på problemer. 

 

20211008_133938.jpg.1db3558bdcfbb1f710a68c9403a9e920.jpg

 

Får å få akslingen bakover og skape arbeidsrom måtte jeg fjerne et lite skott mellom lasterom og motorrom.

 

20211008_145918.jpg.dde56a46bcb1ba57e03c736943514e05.jpg

 

Tok den løs fra giret, dro akslingen bakover og løsnet de fire setskruene.

 

20211009_145018.jpg.d2b276a80e236213946679d3f84754b1.jpg

 

Satte på en avtrekker og varmet opp.

 

20211008_152315.jpg.9fffe05f2de11680d241eab454899568.jpg

 

Ingen ting skjedde!

 

Var usikker om det var kun kile og setskruer som holdt dette sammen og hvordan jeg skulle få det av. Spurte derfor ekspertisen her inne og fikk gode råd:

 

Etter noen dager med bekymringer, bannskap og mislykkede forsøk kom den endelig av. 

 

20211010_144600.jpg.431046bdf6db178a58041ae6382fe597.jpg

 

20211011_164858.jpg.8a8dc2000fc26e0a40fd979c19f4969c.jpg

 

Rust klemte godt på kilen og setskruene hadde laget grader i akslingen slik at den var vanskelig å trekke av. 

 

20211013_091148.jpg.1ab921b8cdb1d9269550c764818a3e3b.jpg

 

Aksling hadde også noen skader på gjengene til propellen siden det var brukt setskrue på mutteren.

 

20211013_091222.jpg.04291134827d1d2633e44ede9a9bc3aa.jpg

 

Aksling og flens ble levert på mekansik verksted der de klokket aksling, plandreide og honet opp flensen samt reparerte gjenger og laget ny mutter.

 

 

Fortsettelse følger!

 

 

Link to post
Share on other sites

Akslingen var ute og da var det bare å bryne seg på cutless lageret. Det var ikke mye slarke å kjenne i lageret, men gummien så sprø ut og har en mistanke om at dette ikke har vært skiftet under båtens 35 årige liv.

 

20211004_134931.jpg.e0247741c889b784d77c54322f65c74d.jpg

 

 

20211014_102516.jpg.05bc64a3019ecfc4f0b3d23d2a657a0d.jpg

 

Fjernet setskruene og skar på langs inn i lageret med bajonettsag. Tok ut gummien først for å få bedre kontroll.

 

Vanskelig å vite om jeg var gjennom, og ville ikke skade hylsa. Skar derfor to tette spor for da var det lett å se om biten i mellom løsnet.

 

20211014_110307.jpg.2c72e62d6a89c8bcf6a5e62b08de4943.jpg

 

Fikk ut den midterste biten og brukte kløyva på hammeren for å få et godt tak i resten av lageret og trakk dette ut.

 

20211014_111144.jpg.7b21a1ed52b31e099b24e34e0ec69449.jpg

 

Hylse og aksling kontrollmålt og nytt lager ankom i posten.

 

20211031_140321.jpg.6c89ce02a35461d47c5f3060a28f4474.jpg

 

Hadde lest noen tråder om andre som skifter og oppskriften virket å være enkel. Kjøl ned lager, varm hylse, smør opp og skubb inn.

Så kom det nok en nybegynnertabbe.

Hadde lageret 20min i kjøleskapsfryseren, varmet hylsa og "skulle bare sjekke". Jommen gikk ikke lageret lett inn! 3 cm inn sa det stopp... HAMMER! løpte febrilsk å hentet en liten hammer og slo på med trekloss. Nok en 2cm inn så bom stopp.

 

20211031_145744.jpg.23b394c33763a476ffb616bbfe306eb9.jpg

 

Skulle selvsagt kjølt lageret lengre, varmet hylsen mer, brukt bedre smøring og hatt alt klappet og klart før jeg "skulle bare"!

 

Ring en venn! 

Fikk hjelp og fikset et gjengestag igjennom hylsa med to dreide endelokk for å sentrere staget.

 

20211101_123554.jpg.c0377c826967d7ed2e654e0577eae884.jpg

 

Så var det å varme hylsa med gassvarmer, kjøle lageret med frysespray og stramme til på skrallenøkkelen. Måtte varme og kjøle tre ganger og kjøle det hele ned med vann imellom før lageret var inne.

 

Man lærer mye av å ikke gjøre alt helt rett fra starten av, ikke minst nye banneord! Men med rette bekjente, krativitet og pågangsmot løser det meste seg!

 

Bunnsmøringen gikk knirkefritt 20211107_152633.jpg.12cbef3d6e0f5521be0c106796a1b851.jpg

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sliter jo med en vibrasjon, mangler 200 omdr. på full fart og har en slipp-prosent på nesten 50 på marsjfart. Tenker derfor det er fint å gå ned litt på stigningen. Har tidligere kjøpt en "brukt ubrukt" propell på finn. Går fra 22x22 til 22x20.

 

20211116_144812.jpg.e361d497ea86e5323686e1228faf689e.jpg

 

Ny propell får en runde med polerdisc på vinkelsliper.

 

Monteres med nylagd mutter, låseskive og sink. Nå står akslingen litt langt ut, skal trekkes litt inn mot giret.

 

20211117_102802.jpg.299dd9c84ee62441338c0ef155a682fb.jpg

 

Akselflens er blitt plandreid og honet opp. Gir den en runde med hammerlakk.

20211107_153744.jpg.0952992715206b2d29bbf0dc141ab550.jpg

 

 

20211108_202417.jpg.ad4eda90b8ba544120e81fd03515e9e4.jpg

 

Montering av flensen gikk knirkefritt. Litt fett og varme så gled den inn.. 😆

 

20211109_133040.jpg.a0a4b0a45485357d4660e0320354ddce.jpg

 

Fortsettelse følger.. Bannskap igjen 😅

 

 

 

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest i forskjellige tråder om litt ulike framgangsmåte ved montering av propell. Tenker da særlig på om propellen skal varmes og om konen skal smøres. Jeg valgte å varme propellen til ca 40grader, akslingen hadde utetemp som var på ca  5g. Smurte litt fett på kon og loctite på gjengene. Skrudde til med det jeg tror var passende makt. Korrekt? Vel det får jeg vite om propellen faller av, eller nesten gang den skal av.

20211117_094809.jpg.bdcf3453b02690bceda3c4b3dba3af3c.jpg

 

20211117_102811.jpg.a82c28c12317a4ea7ce35de8fb108862.jpg

 

Har tidligere nevnt at motoren stod montert for høyt på bolten til motorlabbene.

 

20200619_092239.jpg.fc32a0ac76c884d255f251b83c0b8240.jpg

 

Planen er å borre nye hull i den 90graders vinkelen som er mellom motor og labb, for å komme lengre ned på pinneskruen.

 

Skrudde opp motoren ca 10mm, før jeg kilte under motoren med treklosser mot skroget.

 

20211109_133018.jpg.3ac68b29f4a183d3b9153b1edf4bd731.jpg

 

20211109_133023.jpg.68f5ee36c79c403772cfe927d64c9897.jpg

 

Så var det å senke motor ned på treklossen og få modifisert brakettene.

 

Når jeg skulle montere tilbake oppdaget jeg at motorlabben på babord side var slarkete... Fa€₩ i H€(×=£=! 😅

 

Gikk for samme labben igjen, men opp fra 70 til 80 i shore. Skal tåle 30% mer belastning, samt at å montere motor lengre ned på pinneskruen vil minske momentet betydelig. 

 

Skar i stykker den gamle labben og brukte den som shims under ny labb.

 

20211118_112709.jpg.d1411c93eeb97c8d14f62a69e4b2246d.jpg

 

Labbene er festet i en gjenget stålplate som er skrudd og plastet til skroget/skrogforsterkningen.

 

20211118_101957.jpg.9b5ab905ac4d45e837114270e30f3b5a.jpg

 

20211118_102019.jpg.fe543891a523cd23d9e221e23e5590ab.jpg

 

 

Så var det å hekte sammen aksling og gir for oppretting.

 

Syntes ikke flensene gikk sammen som de skulle og fikk ikke til dette med føleblekket. En titt utenfor forklarte hvorfor.

20211118_143745.jpg.b7bbc16b396440dbdce614adea5f51f8.jpg

 

Bosset på den nye propellen er ca 20mm lengre enn den gamle. Derfor ligger den an mot cutlesslageret med ca. 0.5mm glipe mellom gir og akselflens.

 

Fa€₩ i H€£₩€??€! Å kun være teoretisk faglært og ha gammel båt byr stadig på nye hodepiner!

 

Så, da var det å tegne opp en skisse og ta opp telefonen! 

 

Planen er å få dreid en spacer mellom flensene.

 

20211122_142335.jpg.31226d88224127c4723f97f0b4905b28.jpg

 

Fortsettelse følger!

 

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 20 timer siden:

Du kan og kappe av cutleslageret

 

Turde ikke kappe med håndverktøy, redd for at gummien skulle løstne. Men det er kanskje overdreven bekynring? 

 

Måtte også da av med ror, akselflens, pakkboks, og ut med aksling igjen. Valgte derfor et avstandsstykke.

Link to post
Share on other sites

Mens aksling og flens var på verksted tok jeg en titt på baugpropellen. Det er en Vetus fra 1986 på 3kw.

 

20211026_195350.jpg.b0ec159c052b72f31eb6c98126a97fa1.jpg

 

20211017_155635.jpg.b41dbb4c873965dfcc9761f83e7fce15.jpg

 

Hadde en bekymring rundt denne og det var bruken av sink. Det var ikke noe sink på når jeg kjøpte, og min far som var første eier kan heller ikke huske å ha hatt sink. I følge manual jeg fant på nett etter myye leting skal denne enten ha egen sink eller bondes til sentral sink. Min hadde ingen av delene.

 

Her på avtappingsskruen på girhuset skulle det i følge manualen vært en skru med innvendige gjenger for feste av sink.20211017_160757.jpg.70a2237dd69d8f475a6dec77abf18325.jpg

 

20211017_160743.jpg.9770aced7df23b21266dd6e3c5bc382b.jpg

 

Effekten på baugpropellen har heller ikke imponert meg. Har derfor en plan om å bytte den orginale 3-blads propellen fra 86 til en moderne 6-blads propell. Det andre jeg tenkte å gjøre er å oppgradere kabeltverrsnittet på kablene. Baugpropellen er forsynt med 12-14m (t/r) 50kvmm fra forbruksbank. Dette fører nok til stort spennigstap (ikke målt). Står mellom å legge en ny 95kvmm kabel  (og slå sammen de to på 50kvmm), eller sette inn ekstra thruserbatteri. 

 

Men først må tilstandenpå girhuset sjekkes. 35år uten sink..!?

 

20211017_160121.jpg.8fad22fbb196fc931ad67cd9b959f008.jpg

 

Åpner det

 

20211017_160257.jpg.b26def7046fec8b034f6b6a0c079ebeb.jpg

 

Og ut kommer det 1dl vann etterfulgt av olje.. OK, gåen simmerringer og kulelager. Ta med hjem for videre inspeksjon, og evt. bestilling av nye tettninger og lager.

 

Flesen knakk så fort den fikk se verktøyet..20211026_121900.jpg.c99fb50de97640ea740ea2985a570bd3.jpg

 

20211026_121846.jpg.3952d819b03f0879bb1134ccc593e785.jpg

 

35år uten sink setter sitt preg. Søppel.

 

Kontakter Vetus i Nederland, og får svar av norsk importør at girhus er gått ut av produksjon og det finnes ikke erstatningsdeler da de har endret overgang mellom motor og girhus.

 

Ut med resten..

20211026_212021.jpg.73aa7b8e2caf54058d7ed7f14bab26c3.jpg

 

 

Kontrollmåler tunell og festehullene.

 

Passer godt med ny thruster fra Side-power, må kun borre opp skruehullene 1mm. 1stk SE60 på lager hos Seatronic, bestilles asap.

 

SE60 stiller krav til 120kvmm og anbefaler 2x70 (per fase). Da blir det å planlegge for ekstra batteri.

 

Utvide forbruksbanken (2x140ah Gel) med et ekstra batterii baugen, eller utvide startbank (100ah AGM)? (Valget er tatt) 

 

Fortsettelse følger!

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en ide om at disse siste innleggene skulle komme ganske "live" ettersom dagene gikk, slik gikk det ikke. Båten ble tatt på land 29.sept med mål om å gjøre meg ferdig før snøen og kulda kom, da stenger de ned slippen for sesongen og båter blir stående til våren. Båten gikk på sjøen igjen 24. November i et jævlig ruskevær! 

 

20211124_115436.jpg.08ed0226b0e00cc9ab0630fc2d8816d5.jpg

 

Dagen etter så det slik ut..

20211125_223751.jpg.c9c243b1cb8558341cde6f909b9ed1ca.jpg

 

Rakk akkurat å få den på sjøen før kong vinter gjorde sin inntreden.

 

Skal fortsette å poste innlegg for å vise hvordan det her gikk til, men de er ikke live.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt gikk jeg for løsningen med eget baugpropellbatteri i baugen.

 

Det er diskutert mye her inne hva som er beste batteriløsning for thruster og vinsjer. Noen kobler dette på forbruksbanken som ofte er størst, noen sverger for dedikerte batterier som lades med separat lader eller dc-dc ladere, mens endel kobler et dedikert batteri parallelt med andre batteribanker med skillereleer, bryter eller lignende. Siden jeg hadde 50kvmm allerede trukket opp valgte jeg å sette inn et AGM spiralbatteri parallelt med eksisterende startbatteri som er AGM Flat. 

 

Var inne på tanken om å sette inn et ekstra forbruksbatteri der framme for å minske spenningstapet og utvide kapasiteten i forbruksbanken. Har 2 x 140Ah Gel på forbruk, noe som gir noe slikt som 2x 900CCA, et ekstra slikt ville fungert godt. Forbruksbanken er 5år gammel og dimensjonert for 2 døgn utehavn vinterstid. Når denne konker om 3-5år går jeg over til lithium og utvider kapasiteten. Pris og vekt gjorde at jeg ikke ville bruke pengene på å utvide en 5år gammel batteribank jeg likevel skal fase ut på sikt.

 

Laget en konstruksjon som både holder batteriet, samt støtter opp thruster-motoren. Den skal støttes opp om den er montert i mer enn 30g vinkel. Hos meg er det cirka 45g.

20211201_210805.jpg.a4e15147982cd4ebc0284c308bb503bc.jpg

 

Pluss-kabelen fra startbatteriet går inn på en 1, 2, 1+2 bryter sammen med pluss fra thrusterbatteriet. Dermed kan jeg velge å koble alt fra hverandre, eller hvilket batteri som skal kjøre thrusteren. Normalstillingen for denne bryteren blir 1+2. Videre er utgangen fra bryteren koblet inn på et rele som styres fra styreposisjon. I parallell med denne er en nødbryter i tilfelle relet ikke fungerer. Dermed er thrusteren strømløs helt til blir skrudd på via rele, og det hele kan sammenkobles og frakobles med brytere ved spesielle (nød)tilfeller.

 

20211201_210818.jpg.8941dc551b9fc375999ad9367df5bda5.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fy flate for en innsats over mange år! Fantastisk lesing!😃😃

Er mektig imponert over utholdenhet og innsats! Er jo blitt ny båt!!!

Håper virkelig at gleden ved bruk langt overgår mengde jobb!

👍👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige tilbakemeldinger, det motiverer til flere innlegg!

 

Ny baugpropell var selvsagt strek i regningen, bokstavelig talt. Men den skyver mye bedre enn den forrige. Den gamle vetusen var oppgitt til å ha skyvkraft på 50kg, den nye fra Side Power er oppgitt til 60kg ved 10.5v og 73 ved 12v. Noe mer støy fra den nye, men det får jeg leve med!

 

Så var spaceren ankommet og gled rett på plass! 

 

20211201_210957.jpg.d1bba24bcd7a37c255b29fe0231ceee3.jpg

 

Syntes det var vanskelig å rette opp med to mellomrom mellom flensene å forholde seg til. Noen som har noen tips?

 

Gjorde så godt jeg kunne med oppretting på land. Sjøsatte og tøffet rolig på tomgangsturtall den 1.5nm lange veien til hjemmehavn. Ingen utovekkende vibrasjoner. Prøvde å gi på noen 100rpm ekstra og hørte en summelyd som var ny. Dro derfor av på gassen og tok det rolig. Skal få med meg noen med litt mer erfaring på området.

 

Nye motorlabber ble montert, og motor kom ca. 18mm lengre ned på bolten. Har fortsatt litt å gå på, så venter an finoppretting og ser hvordan det ser ut da. Kanskje velger jeg å shimse opp mer under labbene.

 

20211201_211011.jpg.dd8eeb9a3306a9840c37c44a76f16041.jpg

 

 

Tidligere hadde jeg fettsmurt pakkboks med simmerringer. Denne holdt ikke helt tett og det kom inn både litt vann og fett.

 

20210930_125940.jpg.5a2574adc7943be6fc33811d96a600bf.jpg

 

Ville prøve volvokondom / blackjack. Var litt skeptisk til at denne kun har en tetteleppe, og hvor godt den tetter om akslingen ikke ligger midt i hylserøret. Eneste måten å finne ut er å prøve. 

 

20211201_210901.jpg.4e170f8f8ee452a4557ee906ef09ece7.jpg

 

Sjøsatte, tett! Klemte på gummien og det strømmet mye luft ut før det kom en spryt sjøvann. Tenker at holder den tett med luft, holder den tett for vann. Ikke en dråpe på den korte strekningen jeg kjørte og de to-tre ukene den har ligget på sjøen.

 

20211208_154436.jpg.c93f201a6378a765095fa833b6f9f44b.jpg

Link to post
Share on other sites

Den nye klemringen din holder tett! Det kan du ta helt med ro!😊😊 Pakkboks med fett og veke skal lekke litt. 

Når det gjelder hylingen du nevnte, er det en form for plystring? Og kun ved et gitt turtall? I så fall er det bare propellen som plystrer fordi den er dønn riktig satt opp!

Fikk dette forklart av eier av Sleipner. 
Vil du ha vekk lyden kan du runde kanten på propellbladene eller rett og slett justere turtall. 
Fortsett det gode arbeidet!😁😁😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...