Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

Takk for tipset, Bergen!

 

Båten ser bra ut og Hanse 350 legges til listen. Har en fetter som har hatt en 3-kabiners Hanse på 37 fot(?). Flott båt. Han var veldig fornøyd med seileegenskapene på den, vet jeg, selv om han har solgt nå.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg helt skjønte den, Popeye70; Hvis det regner, blir det vått gjennom båten? :-)

 

På denne Bavaria 37 er toalettrommet bak, såvidt jeg kan skjønne: http://www.finn.no/56939969

 

På denne 3-kabiners versjonen, kan det se ut som om badet er foran ved siden av forpigg: http://www.finn.no/56014710

 

En annen sak: Ser at noen har hvite/lyse salonger: Er ikke det upraktisk når man kanskje setter seg med seilklær eller har barn ombord?

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir vått gjennom båten når man må gå gjennom salongen med våte klær/støvler for å gå på do foran.

 

Det kan vel stemme at det er forskjell på plasseringen av toalettet på forskjellige varianter av B37, ja. Jeg husket i farta bare den typen jeg såvidt vurderte før vi kjøpte vår båt. Den hadde doen foran. Hvis du ser bilde av salongen tatt forover fra nedgangen ser du fort om det er én eller to dører på skottet foran salongen. Er det to dører er doen foran. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk - da forstår jeg. :-) Noterer poenget. Mye nyttig informasjon.

 

Jeg sitter nå; sålangt med følgende liste over aktuelle båter:

 

- Bavaria 34/36/37.

- - Modellen 32 (fra 2010)og 33 (til 2007) Cruiser er ikke blitt kommentert. Kom gjerne med erfaringer/synspunkter!

- Hanse 350.

- Beneteau Oceanis 343.

- Jeanneau Sun Fast 35/37/Odyssey 36/36i.

 

Bra liste!

 

Hva er forskjellen på Odyssey 36 og 36i?

Og for den del Bavaria 36 og 37?

Link to post
Share on other sites

Det var vel jeg som kastet ut S.O. 36/36i. Jeg husket at det var to utgaver av denne modellen, men når hjernen har jobbet litt så husker jeg at forskjellen ikke er 36 vs 36i. Grunnmodellen heter Sun Odyssey 36i, men den finnes også i en performance-utgave. Da er "Performance" føyd til i modellnavnet, og det står også på skroget på sidene bak ("Sun Odyssey 36i Performance"). Performance-utgaven seiler litt bedre, og det skyldes dypere kjøl (og høyere mast, hvis jeg husker korrekt).

 

I'en står forøvrig for "injection mould", som refererer til hvordan båten er støpt..

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forskjellige Bavaria-modeller så er det mer veient. Det er gjenbrukt samme skrog i flere modeller, som ikke nødvendigvis er markert med samme størrelse. Innredningen varierer, men som du har merket deg kan det være store forskjeller på innredningen i to utgaver av f.eks. 37-foteren. Tilsvarende for andre Bav-modeller, så du må nesten bare kikke og se hva du liker selv. Minst én 36-utgave har doen foran, men jeg vet ikke om det gjelder alle. Det kan også være noen modeller som har langsgående kjøkkenbenk på motsatt side av salongen, mens andre har den klassiske L-byssa ved nedgangen. Hva du foretrekker blir smak og behag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Et par kommentarer: Stiv aksling er meget vedlikeholdsvennlig/har lave vedlikeholdskostnader kontra drev. I tillegg kommer propellen närmere roret slik at man får bedre styring gjennom at vannströmmen kommer närmere roret og er mer effektiv.

 

Jeg har hatt en Jeanneau Sun Fast 32 i 10 år og vil påpeke en vesentlig detalj kontra Sun Odyssey: Kontroll av storseil er lettere/sikrere i en Sun Fast med storseilskjöte i cocpit kontra på tak som Sun Odyssey. Samme gjelder for "Performance"-utgavene av övrige båttyper. Jeg seiler regatta sammen med mine 3 sönner og tur sammen med min kone og hund (Tröndelag og Nordmöre). Jeg vil anbefale deg å tenke over hvordan du ser for deg båthåndteringen på tur dersom dere blir overrasket av mye vind. Hvis det er med deg som med meg, så må du håndtere seilingen i praksis alene på tur (sammen med autopiloten).

 

En absolutt forutsetning er å ha tilgang til storseil-sköjte (det tauet som holder bakenden av storseilbommen nede) samtidig som at du kan styre med roret. Når vindkastene kommer må du gi ut på tauet slik at båten ikke legger seg så langt over at det kommer luft på roret og båten runder opp i vinden med påfölgende stress for kaptein og mannskap. Etter det jeg har erfart er det for tregt/for vanskelig å slippe ut nok tau på de båtene som har storseil-kontrollen på taket når det er mye vind.

 

Generelt er "Performance"-båter bedre satt opp og dimensjonert for sikker kontroll/seiling, oftest utrustet med sterkere (bedre) wincher/kjöl/ror/mast/tausystemer - dette gjör opplevelsen ombord mye bedre for de som er med, Ofte har disse båtene blykjöl, som jo er en fordel i forhold til vedlikehold (i tilllegg til det rettende moment). Dette betyr altså ikke at en "ikke-Performance" båt ikke egner seg til seiling eller til ditt bruk. Jeg vil bare anbefale deg å vurdere dine seilbehov i tillegg til bad/bysse-behov også :-). 

 

Tenk også over störrelse på seil. Min 32 fot har 25 kvadrat storseil og omtrent det samme som rulle-forseil (genua). Disse seilene drar du ganske greit opp for hånd. En 37-fot har 40 kvadrat storseil og det samme arealet i forseil. Her trenger du skikkelig verktöy (winch) for å dra de opp. Rent bortsett fra at kostanden öker proposjonalt med arealet, öker også kreftene proposjonalt. Slik sett vil jeg anbefale en båt i nedre del av området du har spesifisert. Hvis noe henger seg opp, og du ikke får seilene ned har du ett (potensielt stort) problem. Nye (årets) storseil rullesystemer fungerer vistsnok bra, men de som er 5-10 år kan ha funksjonsproblemer etter det jeg har hört. Lazy-jack fungerer meget bra slik jeg erfart, samtidig som det ordinäre systemet er meget driftssikkert.

 

Generelt sett seiler tunge båter sakte i lite vind, og dette er gjerne tatt hensyn til med "Performance"-utgavene (större rigg). Vi (inklusive kona) observerer at vi seiler oftere enn andre seilbåter vi möter (motor er som regel igang), Dette tror vi skyldes at båten seiler godt selv i lite vind; det er jo mye triveligerere å höre kjölevannet sukle enn motoren dure! I vår 32-foter er det en 18hk Yanmar, som gir i overkant av 6 knops fart på stille sjö. Er det så mye vind at det er bölger, seiler vi heller - det er mye mindre bevegelse og mer behagelig rent bevegelsesmessig med seil oppe!

 

Jeg vurderer forövrig å kjöpe en Jeanneau Sun Fast 37, med ok bad, stort byssekjöleboks og 9 sengeplasser/3 kabiner. Jeg har også seilt ombord i Sun Fast 35i som også er en flott båt med tanke på innreding i 2kabins-utgave. Begge disse leveres med stiv aksling. Og du finner de med blykjöl :-). 

 

Jeg vil også anbefale deg å seile regatta. Du lärer meget fort båten din å kjenne og finner raskt ut hva som fungerer og ikke fungerer. Og ikke minst - hva må du gjöre når det blåser opp og må redusere seilareal. Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for at du tok deg tid til en så grundig kommentar, Maiko. Må nok fordøye dette litt. Både dette med seilareal og storseilskjøte-opplegget, må jeg studere nærmere. Ikke minst gjøre undersøkelser av når vi begynner å se på konkrete båter.

Link to post
Share on other sites

Det ble mye bra her! Takk.

 

Ingen har kommet med erfaringer fra Bavaria 32/33 eller Beneteau sin 31/32-foter, men jeg har fått råd om å snuse på "startbåter" i nedre del av 32-37 området.

 

Synspunkter på disse?

http://www.finn.no/57325958 (Beneteau 31)

http://www.finn.no/57264942 (Bavaria 32 Cruiser)

http://www.finn.no/56403004 (Bavaria 33 Cruiser - 2007 modell)

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av de du nevner der, ville jeg helt klart gått for bav 33 cruiser 2007. Vesentlig større enn de andre, er drøye 34 fot, mye bedre skap og lagringsplass, store køyer i pigg og aktercabin. Seiler bra. Ser ut til å være bra utstyrt, bra kvalitet på denne serien av bavaria

Link to post
Share on other sites

Den er god! Vi så på en 30 Cruiser for noen år siden. Problemet med den var størrelsen på forpiggen, synes vi. Er også litt usikker på om 32 Cruiser (2010) er romslig nok her, men 33 utpeker seg som en grei størrelse. Synes også 37 ser bra ut.

 

Takk for din tilbakemelding!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du gjør noe feil samme hvem av de du skulle velge. Alle er kurante båter som duger helt fint for de fleste turseilere.Ta en tur ombord og se hvem du liker best, det koker egentlig ned til smak og behag angående matrielaer og stil. Bavaria med de små vinduene kan virke noe mørk innvendig og modellserien ble ikke gammel før de nye med større vinduer kom, jeg har en mistanke om at disse også er litt mere tungsolgt som brukt. 

Angående å velge en båt I nedre leie av 32-37 fot så får du da båt som er billigere å drifte  med tanke på båtplass, forsikring, seilpriser (her øker prisene fort jo større båt du har) etc. Men du får også en båt som på alle måter er mindre innvending og som har et trangere cocpit og dekk å jobbe på. I tillegg vil ofte mindre moderne flatbunnede båter oppleves som "livligere" I dårlig vær enn en større.  

Siden du har budsjett til noe større og to tenåringer ville jeg I alle fall tatt med familien ombord på visning for å oppleve forskjellen på 31, 35 og 37 fot.

Oceanis 34 som du linket tidligere er I så fall et bra kompromiss.   

Link to post
Share on other sites

Her jobbes det og vurderes videre. :-)

 

Akkurat nå vurderes et par Bavaria i Bergens-området. Den ene er en Bavaria 32 Cruiser 2010-modell, som jeg har linket til tidligere. Den andre er en 2006-modell Bavaria 37 med 2 kabiner.

 

Må innrømme, som noen har nevnt at jeg har mer sans for 2006/07-designet, enn både det nye for 2010 og deretter 2013 (tror jeg). Mener det ble byttet design enda en en gang da.

 

Så til spørsmålet: Dette med nedsenkbar badeplattform, som er på disse nyere modellene; hvor praktisk er egentlig det? Ser jo fordelen når du ligger med hekken inn mot kaien i båsen, men ellers? Har det noen fordel/hensikt å ha tilgang til badeplattform akterenden på en enklere måte under fart? Tenker da på mann over bord, jollebruk og kanskje også om denne nedsenkbare plattformen kan være utsatt for slag/smeller mot bryggen i verste fall. Hva mener dere? Ser jo på båtmesser at de fleste nye båter, neste uansett merke, kommer med slike løsninger nå (noen er også elektriske).

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet: Dette med nedsenkbar badeplattform, som er på disse nyere modellene; hvor praktisk er egentlig det? Ser jo fordelen når du ligger med hekken inn mot kaien i båsen, men ellers? Har det noen fordel/hensikt å ha tilgang til badeplattform akterenden på en enklere måte under fart? Tenker da på mann over bord, jollebruk og kanskje også om denne nedsenkbare plattformen kan være utsatt for slag/smeller mot bryggen i verste fall. Hva mener dere? Ser jo på båtmesser at de fleste nye båter, neste uansett merke, kommer med slike løsninger nå (noen er også elektriske).

Nedfellbar badeplattform har både fordeler og ulemper. Bavarias badeplattformer er store og gir god plass til bading, soling og fiske, så når man ligger fortøyd til land eller på svai gir plattformen stor glede. Det er også deilig å ha en svær landgang når man ligger med hekken mot brygga. Underveis er plattformen en ulempe. Det blir mer styr hvis man skal fikse noe med jolla på slep eller hvis man må hente opp noen fra vannet. Bavarias plattformer ligger kun 20-25 cm over vannet og i litt bølger vil plattformen slå hardt i sjøen. Det er ikke gunstig ved mob. 

Link to post
Share on other sites

Vi har en Bavaria 37 Cruiser 2007 modell (året før nedfellbar badeplattform), to kabiner og 40 hk motor.   Jeg har sålangt ikke savnet en større badeplattform hverken til bading, fiske eller jollehåndtering.  Når båten ligger med akterenden til kai, fungerer den faste/innbygde plattformen helt fint som et stigtrinn inn i båten.

 

Vi er ellers svært godt fornøyd med båten etter 4 års bruk.  37 fot er stort nok til å takle ruskevær uten for mye sprut og spetakkel, samtidig er lay-out med 2 kabiner optimal med tanke på plassutnyttelse.  Stort bad, god lengde på sofabenk i begge sider av salongen og mer plass i lugaren foran enn sammenlignet med 3 lugar lay-out.  Båten er solid og har fungert uten feil så langt.   Det er selvsagt rom for forbedring, vi har etterisolert kjøleboksen og satt inn elektronisk termostat, vi har installert "peis" (se avatar bildet) og bygget om bestikkskuffen med en std Ikea kjøkkenskuff i to etasjer, + litt andre småting.

 

Før vi kjøpte denne båten, prøvde jeg en 2005 modell Bavaria 34.  Det er større forskjell på en 34 og 37 enn det man skulle tro.  37 fot gir mye mer båt både med tanke på innvendig volum men også når det gjelder oppførsel og følelse i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...