Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

Etter nå å ha lest meg opp må jeg si som trådstarter:

 

Hjertelig takk for engasjementet og at dere fortsatt kommer med gode råd. Kjekt å se at det er god tone og friske saklige diskusjoner. Helt sikkert nyttig for flere enn meg!

 

Noe av deg jeg har fått med meg er å "følge hjertet" og ta med kona og barna på råd. For min del kan denne rorkult-diskusjonen legges død. Jeg synes det er flott å stå bak et ratt og nyte rederlivet; når så langt lir.

 

Oppsummert:

- Har fått med meg mye info som vil være til nytte når jeg nå skal vurdere båter både hva gjelder design, seil og motorisering.

- Utstyr som jeg nå klassifiserer som viktig er kartplotter, tridata, vhf, autopilot, dieselvarmer, ais-sender og ankervinsj (gjerne framme)

- Har også fått noen sjekkpunkter hva gjelder motor, rigg, rekkestøtter og innredningsløsning.

 

Takk for alle bidrag sålangt, men kjør gjerne innspill videre!

Link to post

Fordi rorkult må styres aktivt hvert eneste sekund, man er låst til en og samme posisjon i båten og man har lett for å bli sittende stille og bli sliten i muskler. Rattet kan jeg håndtere med to fingre, eller beinet for den saks skyld, jeg kan slippe det noen sekunder om nødvendig, jeg kan sitte eller stå akkurat slik det passer meg. 

En skal høre mye rart.

Jeg kan sitte/stå hvor jeg vil og styre. I cockpit, oppe på sargen eller framme under sprayhood.

Jeg styrer med foten når jeg slår.

Link to post

et tips til fra meg. Ta kontakt med nærmeste seilforening og bli med som mannskap på klubbregatta. Selv om du ikke har noen planer om begynne med slikt, vil du kunne skaffe deg mye nyttig kunnskap om seiling generelt og du får jeg sett litt ulike båter på en helt annen måte enn når man inspiserer en båt som ligger for salg. Selv kjøpte jeg flere seilbåter før jeg "fant meg selv"... De to første var rene volumbåter med mest mulig plass for pengene, før jeg gikk over til båter med mer fokus på seilegenskaper. For andre kan det være riktig å gå andre veien. Og man sparer en hel del for hvert sparte båtbytte :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg hører til de som er litt negativ til storseil på rull, kanskje spesielt for uerfarne seilere. et

Her er jeg som sagt helt enig. Jeg forstår ikke hvorfor rullestor blir spesielt anbefalt for uerfarne seilere. Raskere å rulle ut? Kanskje det, men vi snakker om sekunder i forskjell og slett ikke enklere. Du er mer følsom på at bomen er i riktig høyde, som oftest må du både passe på å holde igjen på rullen mens du ruller ut. Samme inn igjen.

 

Når det gjelder selvslående fokk er jeg også enig. Med mye vind bakfra (lens og romt slør) er det ofte greit å seile med bare forseilet (genoa), og her fungerer den selvslående fokken dårlig fordi den er liten og slank. Det er dessuten greit å engasjere mannskapet med noe når dere seiler?

Link to post

Her er jeg som sagt helt enig. Jeg forstår ikke hvorfor rullestor blir spesielt anbefalt for uerfarne seilere. Raskere å rulle ut? Kanskje det, men vi snakker om sekunder i forskjell og slett ikke enklere. Du er mer følsom på at bomen er i riktig høyde, som oftest må du både passe på å holde igjen på rullen mens du ruller ut. Samme inn igjen.

Hva mener du med ar en må passe på rullen når det rulles ut/inn? Er det varsomhet og tempo eller noen som fysisk må bistå med noe her? Dere vet - jeg stiller dumme spørsmål.

 

Takk også for ditt råd Framtia. Skal vurdere det.

Link to post

Med rullestorseil har man en trommel inne i masten der man skal ved hjelp av liner trekke adskillige kvadratmeter seilduk, samt spiler, inn gjennom en trang spalte. Det finnes flere produsenter og man kan lese litt av hvert om hvor godt de ulike systemene fungerer. Mange her er åpenbart svært fornøyde og har aldri hatt problemer med å få seilet inn når de måtte ønske det. Andre har erfaring fra trege systemer, der man kanskje må være nøye med bommens høyde, hvor mye man holder igjen osv for å få en problemfri innrulling. En kan så klart også se for seg det skrekkscenariet at man får en feil på systemet, med det til følge at seilet låser seg i utrullet tilstand. 

 

Jeg har hatt to seilbåter med rullestor og to med klassisk, og mener at klassisk storseil har en drøss fordeler fremfor rullestor. Men i et bruktmarked er det jo ikke sikkert det er dette som skal ha avgjørende betydning om du finner en båt du liker.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det er litt forsjkellige mekanismer, men vanligvis må du holde igjen i motsatt ende når du ruller ut eller inn. På samme måte som for rulleforseil ønsker du ikke at vinden tar tak og hele seilet "røskes" ut, og du ønsker å legge seilet passe stramt og kontrollert når du ruller inn igjen så derfor holde igjen på uthalet. Nå er problemet ubetydelig i lite vind og når man går for motor rett mot vinden, men hvis det blåser litt mer, det er bølger, du skal reve etc. og du har vinden lit mer fra siden er det litt mer komplisert.

 

Men: jeg vet at rulleseilsforkjempere er uenig med meg, så det er ikke bare himmel og heller. jeg vil bare gjenta at etter min mening er vanlig storseil bedre egnet for nybegynnere.

Link to post

Jeg personlig synes den er litt "stutt" For høy/kort.

Litt campingvogn med seil på rull

Det sagt, sikkert en ok turbåt, men ikke forvent allverdens seilegenskaper. Fin planløsning dersom du klarer deg med 2 lugarer. Bør være litt prutningsmonn da flere av disse ble lagt ut på 500' tallet i fjor. (og ble liggende)

Link to post

jeg vil bare gjenta at etter min mening er vanlig storseil bedre egnet for nybegynnere.

Når en sånn diskusjon engang går.

Det er andre ting en inn-/utrulling som teller mer.

Ei rullemast er betraktelig tyngre enn ei vanlig mast. Det gir økt vekt hvor man ikke vil ha det.

En mister muligheten for å flytte busen ved å bruke Cunningham.

En mister muligheten for å ta kraft ut av øvre del av seilet ved å bruke akterstaget.

En mister muligheten for å sette pre-bend på masta.

Link to post

Jeg personlig synes den er litt "stutt" For høy/kort.

Litt campingvogn med seil på rull

Det sagt, sikkert en ok turbåt, men ikke forvent allverdens seilegenskaper. Fin planløsning dersom du klarer deg med 2 lugarer. Bør være litt prutningsmonn da flere av disse ble lagt ut på 500' tallet i fjor. (og ble liggende)

 

Er dette uttrykk for din smak (da vet jeg at det er ulike syn på Bavaria) eller en teknisk vurdering?

Link to post

Skriver jo nettopp "jeg personlig"

Hva angår seilegenskaper så er lystall for denne båttypen relativt lavt, uten at jeg husker eksakt. ( ca. 1,10 i gammelt system) Rullestor bidrar heller ikke til det positive i så måte med redusert areal kontra standard seil. Men for all del, seilmessig sikkert ok til turbruk og det er jo det du skal bruke skuta til. Men du spør nå engang om meninger, dette er mine.

Link to post

Kaster meg inn i denne - masse innspill her, kommer med et par til!

 

Har kommet samme vei som deg, fra motorbåt, til nå min tredje seilbåt (Vindø 30 - Maxi 999 - Bavaria 38AC)

 

Det første jeg vil si - tenk gjennom bruken din! Mer konkret, familie/hyggeseiling eller regatta, høres definitivt ut som første.

Deretter, når du er på ferie, hva liker dere?

Mer konkret, ligger dere på skjæra i uthavn, eller mest i gjestehavner? og ligger dere mye på svai?

 

Jeg er kategori mest hyggeseiling, men en og annen regatta. Mest uthavn, og da helst til land - meget sjelden på svai.

 

 

Så mine kriterier:

-to lugarer, bad bak (Mest konfortabelt, og gir stue-rom fra cockpit. Så på noen tre lugarersversjoner, vurderte da ombygging-)

- Ankervinsj bak til mitt behov. I mine 10 år i seilbåt ligger jeg sjelden på svai, vi gjør ca 50 overnattinger pr år.

- Ville helst ha rorkult - med måtte gå for ratt nå. Seilingsmessig har de begge fordeler og ulemper, mer en smak/vane sak. Men i havn er det deilig å slippe å ha pidestallen i cockpit, som du har med ratt.

- Dyptgående, ikke mer enn 1,7m var viktig for meg. Fordi jeg liker uthavner og skjær - selv om det seiler noe dårligere. Bavaria har gjennomgående på sine modeller dyp og grunn kjøl. Ligger du på svai eller gjestehavn, ta dyp kjøl.

- Motor! For Bavaria, unngå det minste motoralternativet - det er nettopp det, for lite. Du trenger motor når du har sjø og vnd rett i trynet, da trenger du krefter. Har 55 hk på min nå, aldeles nydelig. Men 40HK hadde vært nok, 29 er for lite på den båten.

 

Praktiske løsninger, størrelse på cockpit. For å få en cockpit som var i nærheten av min forrige Maxi 999 (33 fot), måtte jeg til 38 fot nå. Slik er det bare-!

Og skal du bruke båten i begynnelsen/slutten av sesongen, varmer er et must. Utrolig deilig. På sommer, ikke behov.

Personlig mener jeg autopilot er et must, men vi forflytter oss ganske langt -

 

Velkommen til en verden av kompromisser - og nye gleder!

Link to post

30 HK kan absolutt være nok - og rikelig i en 33 foter. Men tommelfinger på Bavaria, er at minste motoralternativ på modellen er gjennomgående for lite. Dvs det er helt greit i vindstille, men når det stamper sjø i mot, og vinden er rett i tryne, får du for lite fart.

Tror dette er veldig avhengig av båttype, etter det jeg forstår går 35/36 fots Janneau / Bennetau aldes flott med 29 hk. Og mange Bavariaer og går flott med 29 HK, hvor minste tilbudte alternativ fra verft er 19HK.

Min forrige Maxi 999 på 33 fot klarte seg greit med 18-19 hk, den veide 4,5 tonn. Men fine linjer - var helt på kanten. Med trebladet foldepropell falt den til litt under 5 knop i stampesjø - og det er minimum jeg vil ha.

Men spør eier om fart i motsjø og motvind, de fleste gir deg et ærlig svar. Og søk eventuelt spesifikt råd her på modell og konfigurasjon, alltid noen som har konkret erfaring.

Link to post

Vi har hatt en Bavaria 32 AC fra 2002 som er ikke så ulik denne Bav.33. Vi hadde en tur til Shetland med den men vi solgte den igjen etter en sesong for vi ble litt frustrert hvordan båten oppførte seg i sjøen. Det skulle ingenting til før den kastet roret. Ikke gøy. Både den Albin Ballad som vi hadde før og den Jeanneau Sun Fast 37 som vi hadde etterpå hadde mye bedre seilegenskaper. Vi likte heller ikke storseilsjkøyte på hyttetaket. Dette gjør at en i praksis ikke seiler aktiv når det skal vinsjes hver gang man skal dra litt inn. Mye gøyere å ha skjøte med utveksling i cockpiten. Bokomfort var fin i Bavariaen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Takk for innlegget, Fanafjord. Jeg mener å ha hørt at disse to - eldre Bavaria 32 og den nyere 33 - ikke uten videre kan sammenlignes; i disfavør av Bavaria 32. Akkurat hva dette gikk i er jeg usikker på, så det blir bare synsing.

 

Kanskje noen kan avkrefte eller bekrefte dette?

Link to post

Det er klart de har gjort forbedringer, jeg kjenner ikke 33eren, så det kan godt hende den har fått en mer effektiv ror. Likevel den har storseilskjøyte på hyttetaket. Det er noe en bør tenke gjennom. Det frigjør cockpitplass, men man kan ikke styre storseilet så raskt og effektiv at det blir til at man bare setter den og nesten glemmer den så lenge man ikke endrer kurs. Raske endringer med variernde vindstyrke/rettning blir i praksis ikke gjort. Dette gjelder ikke bare Bavaria, men også Beneteau og mange andre båter fra 2000 tallet. I de siste årene har mange verft gått vekk fra hyttetaket og jeg tror det er nettop på grunn av dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

bc45, sjekket litt og du har rett. De siste Bavariabåtene har skjøte igjen på hyttetaket.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...