Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

Det er turseiling eller behagelig støyfri forflytning på sjøen, vi er ute etter. Ikke kuling og det å greie å presse båten fra 8,5 til 9,8 knop for seil. Kan jo hende jeg ser annerledes på det om noen år, men nå går vi fra motorbåt til seilbåt med mål om å bli turseilere.

 

Sa du mindre svigermorfeller.....kan hende jeg må revurdere standpunktet mitt her. Ved regattaseiling går hun kanskje overbord, dvs SOB (Svigermor Over Bord). He, he.

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post

Det første jeg vil si - tenk gjennom bruken din! Mer konkret, familie/hyggeseiling eller regatta, høres definitivt ut som første.

Deretter, når du er på ferie, hva liker dere?

Mer konkret, ligger dere på skjæra i uthavn, eller mest i gjestehavner? og ligger dere mye på svai?

 

...

 

- Ankervinsj bak til mitt behov. I mine 10 år i seilbåt ligger jeg sjelden på svai, vi gjør ca 50 overnattinger pr år.

 

Mye gode tanker fra Jonny her. Jeg har lyst til å kommentere en ting jeg er veldig enig i, og en ting jeg er litt uenig i.

 

Dette med hva som er deres bruk er uhyre viktig. Når vi andre her er uenige om ting som rorkult, rullestor og slikt snakker vi tildels utfra egne preferanser, tildels utfra hva vi gjetter er dine behov, men vi vet jo ikke egentlig. Og det å sette tur opp mot regatta blir ganske tabloid, for i realiteten finnes det jo masse nyanser mellom de ytterpunktene. Så å finne ut hvor viktig det er for dere å seile blir vesentlig. Er dere av typen som vil seile uansett forhold, kaste dere ut i dårlig vær og oppsøke utfordringene? Vel, da er kanskje ikke fransk eller tysk volumbåt riktig valg uansett. Eller er dere godværsseilere, som vil bruke motoren i stedet for å krysse i hard motvind, som vil holde dere i beskyttet svensk skjærgård og ligge i havn når det er dårlig vær? Det er vel det siste jeg oppfatter dere å være. Og for å være ærlig på hvor jeg kommer fra i diskusjonen om rorkult og andre ting, Så lenge jeg er på tur med familien og små barn er jeg ganske ekstremt i den siste kategorien. Når Fanafjord sier at storseilskjøte på hyttetaket medfører at man ikke trimmer aktivt, så er jeg helt enig, og tenker hva så, så lenge seilene står sånn ca. riktig og ikke blafrer er jeg faktisk fornøyd under turseiling. Så får jeg heller utløp for regatta- og konkurranseinstinkt som mannskap på båter som rendyrker den interessen.

 

Og så til å ankre på svai. Jeg kommer også fra motorbåtverdenen, selv om jeg har betraktet meg som seiler i en 12-15 år nå. Men når det gjelder svai har holdningene fra motorbåt hengt igjen, og vi har faktisk unngått svai helt til i fjor sommer. Og det var en liten åpenbaring. Lå en kveld og natt i Kosterhamnen (stor bukt) under værforhold der det hadde vært veldig utrivelig med uthavn. Jevn frisk bris over mange timer, en kort periode med liten kuling og mye vindkast. På svai lå vi trygt og fint, og båten holdt seg overraskende rolig der den fulgte de ulike vindskiftene. Så regn med at du kan bli frelst hvis du gir svai et forsøk.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

Mye gode tanker fra Jonny her. Jeg har lyst til å kommentere en ting jeg er veldig enig i, og en ting jeg er litt uenig i.

 

Dette med hva som er deres bruk er uhyre viktig. Når vi andre her er uenige om ting som rorkult, rullestor og slikt snakker vi tildels utfra egne preferanser, tildels utfra hva vi gjetter er dine behov, men vi vet jo ikke egentlig. Og det å sette tur opp mot regatta blir ganske tabloid, for i realiteten finnes det jo masse nyanser mellom de ytterpunktene. Så å finne ut hvor viktig det er for dere å seile blir vesentlig. Er dere av typen som vil seile uansett forhold, kaste dere ut i dårlig vær og oppsøke utfordringene? Vel, da er kanskje ikke fransk eller tysk volumbåt riktig valg uansett. Eller er dere godværsseilere, som vil bruke motoren i stedet for å krysse i hard motvind, som vil holde dere i beskyttet svensk skjærgård og ligge i havn når det er dårlig vær? Det er vel det siste jeg oppfatter dere å være. Og for å være ærlig på hvor jeg kommer fra i diskusjonen om rorkult og andre ting, Så lenge jeg er på tur med familien og små barn er jeg ganske ekstremt i den siste kategorien. Når Fanafjord sier at storseilskjøte på hyttetaket medfører at man ikke trimmer aktivt, så er jeg helt enig, og tenker hva så, så lenge seilene står sånn ca. riktig og ikke blafrer er jeg faktisk fornøyd under turseiling. Så får jeg heller utløp for regatta- og konkurranseinstinkt som mannskap på båter som rendyrker den interessen.

Tror du treffer ganske godt her! Dette er vårt behov, så dette med hyttetak, trimming og rorkult; er interessant, men neppe relevant for oss nå. Synes allikevel engasjementet er kjekt, da det sikkert er nyttig for andre lesere.

Link to post

Det er turseiling eller behagelig støyfri forflytning på sjøen, vi er ute etter. Ikke kuling og det å greie å presse båten fra 8,5 til 9,8 knop for seil. Kan jo hende jeg ser annerledes på det om noen år

Ja vent å se, det går ganske fort og. Seilbåt er noe helt annet enn motorbåt, og du vil fort få andre preferanser med din nye tilværelse :-)

 

Skal jeg gi kun ett eneste råd til en som skal begynne å seile (spesielt sammen med familien), så er det : slipp ut på skjøtene!!

 

Jeg har ikke inngående erfaring med hyttetaks skjøting, men det er min oppfattning at dette vanskeligjør dette rådet endel.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

...

Skal jeg gi kun ett eneste råd til en som skal begynne å seile (spesielt sammen med familien), så er det : slipp ut på skjøtene!!

...

Enig! Mulighetene til raskt og enkelt å kunne slippe ut på skjøtene er en sikkerhetsdetalj man ikke skal undervurdere.

Link to post

vedr løygang på hyttetaket vs i cockpit. Dette er ikke et spørsmål om du er renbarka regattaseiler eller turseiler som avgjør hva en er tjent med. Jeg vil hevde at en turseiler i vel så stor grad kan ha glede/nytte av å ha skjøting i cockpit. Spørsmålet er om du tror du i det hele tatt kommer til å skulle ønske å seile mot vinden på tur, eller om du som så mange andre da går for motor. Når man krysser bruker man storseilskjøtet til å gi seilet en passende tvist (fordi den relative vindvinkelen er annerledes i toppen av seilet sammenlignet med lengre nede). Deretter bruker man løygangen for å justere båtens kurs mot vinden (høyde), krengning, avdrift osv. Det er her magien i seiling ligger, ved at man kontinuerlig trimmer seilene slik at man får fart i båten. Noen ganger gi man på litt for mye (eller det kommer en vindrosse) og da må trykket i storseilet reduseres. Det gjøres best ved å slippe ned løygangen (fordi da slipper man å miste den tvisten man har trimmet seg frem til). Man bruker derfor løygangen aktivt. Om man har løygangen på hyttetaket er det i praksis helt umulig å slippe ned vogna uten at man har et eget mannskapsmedlem stående der fremme. Om du seiler alene og står på baksiden av et ratt er du helt hjelpeløs, og sjansene for broach er stor (og har du mannskap som føler seg utrygge så er ikke broach det lureste man gjør :-). Spesielt en slik båt som du lenket til over her vil ha liten toleranse mot broach om det er litt vind og bølger. Farene med å ha skjøtet i cockpit er marginale. Selv har jeg sett en turbåt som brakk bommen (løygang på hyttetaket) under en jibb, med det til resultat at en halv bom hang i akterkant av seilet og blafret vilt i cockpit.... 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Mye gode tanker fra Jonny her. Jeg har lyst til å kommentere en ting jeg er veldig enig i, og en ting jeg er litt uenig i.

 

Dette med hva som er deres bruk er uhyre viktig. Når vi andre her er uenige om ting som rorkult, rullestor og slikt snakker vi tildels utfra egne preferanser, tildels utfra hva vi gjetter er dine behov, men vi vet jo ikke egentlig. Og det å sette tur opp mot regatta blir ganske tabloid, for i realiteten finnes det jo masse nyanser mellom de ytterpunktene. Så å finne ut hvor viktig det er for dere å seile blir vesentlig. Er dere av typen som vil seile uansett forhold, kaste dere ut i dårlig vær og oppsøke utfordringene? Vel, da er kanskje ikke fransk eller tysk volumbåt riktig valg uansett. Eller er dere godværsseilere, som vil bruke motoren i stedet for å krysse i hard motvind, som vil holde dere i beskyttet svensk skjærgård og ligge i havn når det er dårlig vær? Det er vel det siste jeg oppfatter dere å være. Og for å være ærlig på hvor jeg kommer fra i diskusjonen om rorkult og andre ting, Så lenge jeg er på tur med familien og små barn er jeg ganske ekstremt i den siste kategorien. Når Fanafjord sier at storseilskjøte på hyttetaket medfører at man ikke trimmer aktivt, så er jeg helt enig, og tenker hva så, så lenge seilene står sånn ca. riktig og ikke blafrer er jeg faktisk fornøyd under turseiling. Så får jeg heller utløp for regatta- og konkurranseinstinkt som mannskap på båter som rendyrker den interessen.

 

Og så til å ankre på svai. Jeg kommer også fra motorbåtverdenen, selv om jeg har betraktet meg som seiler i en 12-15 år nå. Men når det gjelder svai har holdningene fra motorbåt hengt igjen, og vi har faktisk unngått svai helt til i fjor sommer. Og det var en liten åpenbaring. Lå en kveld og natt i Kosterhamnen (stor bukt) under værforhold der det hadde vært veldig utrivelig med uthavn. Jevn frisk bris over mange timer, en kort periode med liten kuling og mye vindkast. På svai lå vi trygt og fint, og båten holdt seg overraskende rolig der den fulgte de ulike vindskiftene. Så regn med at du kan bli frelst hvis du gir svai et forsøk.

Bra innspill -!

Svai: På mine tidligere har jeg ikke hatt dregg forut i det hele tatt - det har påvirket det å legge seg på svai. Har det nå, og må jo si at de gangene jeg har brukt det, når en kommer inn litt sent og skal videre neste dag, er det meget raskt og behagelig. Har nå vinsj i begge ender, og vil nok utnytte svaimulighet mer. Dog er jolle viktig for meg - på svai definitivt, hvis man skal inn et ærend, hvis ungene er rastløse (ja, det skjer ;-)), og ikke minst hvis man ligger i en fin uthavn og vil inn til nærmeste tettsted for proviant eller annet.

 

Løygang: Har tidligere alltid hatt løygang i cockpit, og satt veldig pris på det, raskt kunne slippe ut på skjøte når det frisker på litt, gjør det fra styreposisjon. Et viktig komfortelement ved familieseiling! Men på noen båter er prisen å betale mer snubling i cockpit når man ligger i havn. På min Maxi 999 var det løygang jeg kunne fjerne enkelt, og satt blokka ut i rekka. Fint kompromiss. Har nå på hyttetak, og styrer via vinsj på taket. Vil vurdere å flytte til fast skjøtepunkt med blokk på bøyle på pidestall (mister justering på løygang, et kompromiss..), evt ombygge til tyskerskjøte (heter det vel?), hvor jeg kan kjøre via løygang på taket fra genoa- eller spinnaker vinsj fra styreposisjon.

 

I debatten om ratt versus rorkult - ett for meg viktig argument for rorkult under seiling er å kjenne trim i båten - på kryss kjenner en om trim er god på hvor hardt press du har på rorkulten. Sitter du og tviholder har du definitivt feil trim! Kjenner dette på ratt også, men ikke like direkte. Ett for meg vesentlig aspekt med å måtte havne på ratt, er at det enten kan tas enkelt av (hurtigkobling) og settes bort når i havn, alternativt de foldbare rattene enkelte har.

 

Baugspyd: Første jeg setter på. Hvis du vil i uthavn, må det være enkelt for den som står foran å komme i land for fortøyning, og gi enkel adkomst mens du ligger der. Nyere båter har ganske rett stevn, så et baugspyd gir deg også mulighet til å øke avstand til land. Og så gir det deg mulighet til å bruke genaker! Det er for meg det prefererte familieseil, god fart, behagelig, enkelt å håndtere. Baugspyd er enkelt å montere, og koster ikke allverden. Så for meg er det ikke et kriterie om en båt har det, det er bare å sette på, koster 4-8 båthundringser.

 

Og på utstyr og utrustning generelt: tenk litt på hva du kan gjøre noe med, og hva som er gitt... Eksempelvis er det ikke noen big deal å sette på en ankervinsj eller baugspyd, men å bygge om badet på størrelse kan du bare glemme.. Noen ting kan tilpasses og endres, andre ting er faktisk som de er. 

Redigert av Jommy1 (see edit history)
Link to post

Ligger en Sun Odyssey 35 på finn som har begge deler. Det så jo egentlig helt ideelt ut, særlig om løygangen i cockpit kan fjernes når den ikke er i bruk. Man kan kanskje rigge til noe sånt på andre båter også, om bommen går langt nok bak til at det gir mening?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=56984765

 

Som gammel jolleseiler føles det nesten unaturlig å seile uten rorkult og en hånd på storseilsskjøtet, men det er klart at ratt blir nødvendig når man går opp i størrelse.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

Ligger en Sun Odyssey 35 på finn som har begge deler. Det så jo egentlig helt ideelt ut, særlig om løygangen i cockpit kan fjernes når den ikke er i bruk. Man kan kanskje rigge til noe sånt på andre båter også, om bommen går langt nok bak til at det gir mening?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=56984765

 

Synes den båten så bra ut! Litt eldre enn vi har tenkt, men bra design innvendig og i tillegg bra på seilsiden.

 

Flere synspunkt på den? Har ikke ankervinsj, men det er jo ting som kan fikses.

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post

Som gammel jolleseiler føles det nesten unaturlig å seile uten rorkult og en hånd på storseilsskjøtet, men det er klart at ratt blir nødvendig når man går opp i størrelse.

 enig...gir ju en helt annen følelse........her en HR 342

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Synes den båten så bra ut! Litt eldre enn vi har tenkt, men bra design innvendig og i tillegg bra på seilsiden.

 

Flere synspunkt på den? Har ikke ankervinsj, men det er jo ting som kan fikses.

 

Synes den virker litt dyr, i alle fall om seilene er gamle. Ser annonser for SO 35 for den prisen tilbake til 2013.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

Og hva blir den størrelsen?

 

På en 30-foter er det perfekt med rorkult, men vil jo tro det blir tungt etterhvert? Har ikke prøvd båter på 40 fot med rorkult, er ikke så mange av dem blant moderne rimelige turbåter akkkurat.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

denne båten er satt opp med genoa og et storseil med negativt akterlik. Det er tyngre å krysse med, og stort sett leveres nå båtene med fokk og større storseil. Min første seilbåt var nettopp en slik SO35, hadde den i en sesong.

Regner med at du med den kommentaren ikke akkurat anbefaler denne båten for "framtia". He, he.

 

Hva er akterlik?

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post

SO35 er en fin begynnerbåt, har bra med plass, praktiske løsninger og er grei å håndtere. Pidestallen tar mye plass i cockpit, og den seiler sånn middels. I mye vind vil du merke at den krenger mye og bracher lett. Bedre enn Bav33, ville heller sammenlignet med Bav36. Jernkjøl.

 

Negativt akterlik betyr at bakerste kant av seilet danner en konkav bue mot masten, med andre ord har seilet mindre areal enn en trekant dannet av bom/mastlengde. På en slik båt er forseilet motoren, mens storseilet benyttes for å balansere båten. Ulempen er som tidligere nevnt at et 140% forseil er tungt å krysse med.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Min siste seilbåt var en Jeanneau Sun Fast 37 som ligner mye til den SO35, både inne og ute. Jeg likte å seile med den. Samtidig var det en komplett turbåt også. Jeg opfatter Jeanneau som tydlig bedre seilere en de gamle Bavariane (før 2010). Men jeg kan ta feil om SO35, her er ja Framtida ekspert som har hatt den. Er det X-yacht du har nå, Framtida?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Synes det ser ut som en meget bra løsning. Mhp forseilet, ikke noe stress å slå med 140%-? Lærer fort timing, klargjør før slag, hal over på rett tidspunkt. Utfra hva du har fortalt om dine ønsker og behov, ser meget attraktiv ut ville jeg si.

En detalj - bredde er 3,49, har du båtplass? Er den 3,50 kan du ha trøbbel, men kommer an på hvor høyt sideliggerne er. Jeg har 11 cm forskjell fra båtbredde til lysåpning båtplass, det går greit med bryggefender og også løs fender. Men med 1 cm blir det antagelig bare bryggefender, hvis du har 3,50 m plass.

Link to post

Da er jeg med: Hva er å foretrekke og hva er mest driftssikkert? Jeg har ikke koblet ratt eller rorkult mot det, men det var kanskje det underliggende. Er bare en novise, men så og si alle seilbåter jeg har vært ombord i har hatt ratt. Også de som driver med kurs og opplæring, så jeg tenkte at det var ok. Finner det også ok å stå bak et ratt i cockpit, men det er sikkert en vanesak.

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...