Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Ja, og jeg har flagget hva som er min limit og motivasjon. :-) Har jo hørt på helfrelste eiere av Halberg Rassey, Sweden Yachts ol., men jeg har da kun råd til en 80-tallsbåt og det er helt uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Hva slags styring er det på en "typisk hvit båt" som Beneteau, Jeanneau, Hanse, Bavaria? Whitlock Cobra er et trekkstag-system, ikke sant? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Mulligan Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 80-tallsbåt og det er helt uaktuelt. Det er ikke noe galt med 80 talls båter hvis det er skikkelig gjort. Seiler selv en båt bygget i 1982 og jeg skal ha den i mange år enda. Et lite innspill. SO35 har treverk som kjernemateriale. Og for en båt som nærmer seg 15 år kan det være litt risiko. Slik sett er Bavaria et sikrere kort. De har konsekvent brukt Airex. Whitlock Cobra er et trekkstag-system, ikke sant? Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Det er ikke noe galt med 80 talls båter hvis det er skikkelig gjort. Seiler selv en båt bygget i 1982 og jeg skal ha den i mange år enda. Jeg ser det poenget, men er ikke så innstilt på å ta alle oppgraderingene som følger med og gjerne den ekstra risikoen for tilstand. Har alltid hatt "gammel" båt og vil nå ha noe nyere, bla med bedre standard for bad; eller så får jeg ikke med mine tenåringsdøtre og da er halve moroa borte. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Hva slags styring er det på en "typisk hvit båt" som Beneteau, Jeanneau, Hanse, Bavaria? Whitlock Cobra er et trekkstag-system, ikke sant? Dette var interessant! Noen som har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Jeg sjekket litt i dag, og det ser ut som nesten alle vanlige "billige" båter har vaiersystemer idag. Så på en Feeling 39 denne uken, den hadde stag, Cobra 4. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Jeg sjekket litt i dag, og det ser ut som nesten alle vanlige "billige" båter har vaiersystemer idag. Så på en Feeling 39 denne uken, den hadde stag, Cobra 4. Flott den Feelingen som ligger på Finn. Bra barskap. He, he. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Skal jeg gi kun ett eneste råd til en som skal begynne å seile (spesielt sammen med familien), så er det : slipp ut på skjøtene!! Enig! Mulighetene til raskt og enkelt å kunne slippe ut på skjøtene er en sikkerhetsdetalj man ikke skal undervurdere. Enig i at dette er viktig som sikkerhetstiltak. Men jeg antar Erik mente å unngå en av de aller vanligste nybegynnerfeilene: Å seile med for stramme skjøter. Det er morsommere å seile når man prøver seg fram, og finner ut at det ofte går fortere med et lite stikk i skjøtene, speiselt i lett vær. Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Og på vanlig norsk betyr "å slippe ut på skjøtene? Og et "lite stikk i skjøtene"? Dette er helt gresk for meg. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 (redigert) Og på vanlig norsk betyr "å slippe ut på skjøtene? Og et "lite stikk i skjøtene"? Dette er helt gresk for meg. Å slippe ut på skjøtet betyr å slippe seilet lenger ut (slakke på skjøtet). Å seile med et stikk i skjøtet betyr at man slakker litt på skjøtet slik at seilet kommer litt lenger ut (fra vinden). Da får vinden mindre krengende kraft på båten. Hvis det blåser en del kan man få vel så høy fart med et stikk i skjøtet. Seiler man med et stikk i skjøtet tåler båten mer vind før man må reve seilene. Redigert 17.April.2015 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Takk! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Om man har løygangen på hyttetaket er det i praksis helt umulig å slippe ned vogna uten at man har et eget mannskapsmedlem stående der fremme. Om du seiler alene og står på baksiden av et ratt er du helt hjelpeløs, og sjansene for broach er stor (og har du mannskap som føler seg utrygge så er ikke broach det lureste man gjør :-). Spesielt en slik båt som du lenket til over her vil ha liten toleranse mot broach om det er litt vind og bølger. Farene med å ha skjøtet i cockpit er marginale. Selv har jeg sett en turbåt som brakk bommen (løygang på hyttetaket) under en jibb, med det til resultat at en halv bom hang i akterkant av seilet og blafret vilt i cockpit.... Er selvsagt enig i at løygang i cocpit er morsommere å seile med og gir deg bedre trimmemuligheter, men synes du overdriver veldig. Hvis du seiler konservativt og ikke pusher skal det en del til å få en broach. Det holder å slippe ut på skjøtet - du trenger ikke å slipp eut på løygangen, og har du tyskerskjøte når du det fra posisjonen bak rattet. Hvis ikke er det lurt å dedikerer en av mannskapet som storseilstrimmer som passer skjøtet. Hvis en turbåt brekker bomen er det ikke p.g.a. løygang på hyttetaket, da er det fordi de ikke hadde kontroll på jibben i sterk vind. Hvis det samme skjer med løygang i cocpit kan det også være farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 ser at svaret mitt kan tolkes som om at løygang på taket er veldig negativt, noe jeg jo ikke mener. Poenget var å si litt om fordelene med å ha den slik at den kan nås fra styreposisjonen (og ikke la konklusjonen om at det er kun for regattaseilere få stå som noen etablert sannhet). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Haltenbanken Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Hei! Har idag via kontakter fått kommet ombord i en Bavaria 32 Cruiser og en Bavaria 37 Cruiser; den siste en 2007-modell med 2 kabiner. Bavaria 32 er uaktuell. Tildels trang og små kabiner. Eneste lyspunkt er et relativt stort bad. Ellers må jeg si at det var himmelvid opplevelse av lysforholdene (med masse vinduer og luker i 37-en) i disse 2 båtene. Ble ikke seiling, men litt enkle demoer av diverse. Det meste dere har sagt om viktig utstyr i denne tråden ble bekreftet (dieselvarmer, autopilot, cockpitstørrelse osv). En ting som overrasket meg: Akterlugar i Bavaria 37 var overraskende lite komfortabel for 2. Forpiggen var ypperlig. Badet er også beskjedent, men ok. Hvis man ligger i legderetningen i akterkabinen, blir en av to liggende litt klaustrofobisk under cockpit, syntes min kone. Erfaringer? Kanskje vi også bør få vist 3-kabinersversjonen? Her kan det se ut som at eks Beneteau 343 har mye bedre plass i akterkabin (kun basert på bilder). I tiilegg til alt annet i denne tråden; ikke minst vedr seileegenskaper og utstyr, er dette også viktig for oss med en turseiler. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Om man har løygangen på hyttetaket er det i praksis helt umulig å slippe ned vogna uten at man har et eget mannskapsmedlem stående der fremme. Om du seiler alene og står på baksiden av et ratt er du helt hjelpeløs, og sjansene for broach er stor (og har du mannskap som føler seg utrygge så er ikke broach det lureste man gjør :-). Spesielt en slik båt som du lenket til over her vil ha liten toleranse mot broach om det er litt vind og bølger. Farene med å ha skjøtet i cockpit er marginale. Selv har jeg sett en turbåt som brakk bommen (løygang på hyttetaket) under en jibb, med det til resultat at en halv bom hang i akterkant av seilet og blafret vilt i cockpit.... Nå må vi ikke skremme vettet av hverandre her da. Broch og bomknekk er ikke problemstillinger man skal gå og bekymre seg for som nybegynner. Poenget er å starte med å seile under rolige forhold som man er komfortabel med, redusere seilareal tidlig, og slippe ut på skjøtene. Etterhvert som erfaringen øker kan man også begynne å utfordre seg selv og båten mer. Med den fremgangsmåten er faren for broaching og annet veldig beskjeden. Baugspyd: Første jeg setter på. Hvis du vil i uthavn, må det være enkelt for den som står foran å komme i land for fortøyning, og gi enkel adkomst mens du ligger der. Nyere båter har ganske rett stevn, så et baugspyd gir deg også mulighet til å øke avstand til land. Godt poeng, står på handlelista vår denne våren. Noen som vet hva man bør forvente å betale for å få det montert? Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Ellers må jeg si at det var himmelvid opplevelse av lysforholdene (med masse vinduer og luker i 37-en) i disse 2 båtene. Her er du inne på et vesentlig moment. Du sier i ditt første innlegg at du er ute etter maks 10 år gammel båt, helst nyere. Jeg antar vi da snakker sånn ca. om årene 2005-2010. I løpet av disse årene var det stor utvikling hos de produsentene du vurderer. De eldre båtene vil tendere mer mot klassiske interiør med mørkt treverk og marineblå teksil, og ofte små ventiler med mindre innslipp av naturlig lys og gjerne denne kjellerfølelsen motorbåtfolket alltid (og tildels med rette) kritiserer seilbåt for. De nyere enden av disse årsmodellene har ofte tillatt seg litt mordernisering og tildels eksperimentering med lysere materialer og mer naturlig lys. For ikke å starte en ny religionsdebatt skal jeg ikke mene noe om hva som er å foretrekke, men man får gjøre seg opp sin personlige mening om hva man foretrekker. Det høres ut som du er i modus for å se på mange ulike modeller før du tar dine valg, det vil jeg mene er en meget god strategi. Fremdeles, lykke til! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Haltenbanken Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Hjertelig takk for at du deler dine erfaringer og råd! Vi er i gang nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Haltenbanken, leser din kommentar om akterkabin. Er enig at de er trang allesammen. Det finnes noe som heter "sentercockpit". Cockpit ligger høyere og lengre fremme og storseilskjøyte/løygang ligger vanligvis bak cockpit. Under deck blir de da en romslig akterkabin med en gang under cockpit. Denne båten viser prinsippet: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=57253877(Jeg er klar over at det er ingen aktuell båt for deg pga alder, men fant ingenting nytt på finn i farten.) Sentercockpitbåter er ofte en god del dyere enn tilsvarende tradisjonelle båter, men de gir veldig interessante layout under dekk. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Haltenbanken Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Takk for info, Fanafjord! Utfordringen blir å finne en noe nyere turseiler som har både en romslig forpigg og en grei akterkabin (2 kabiner). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 hva med en båt på 38-40 fot? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Haltenbanken Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 (redigert) Ser at det kanskje må vurderes, men da blir bla båtplass en utfordring. Løser det akterkabin-problemet? Redigert 18.April.2015 av Haltenbanken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Vi gikk fra motorbåt til seilbåt som deg for noen år siden. I utgangspunktet så skulle vi ha seilbåt mellom 34-37 fot. Vi tittet på mange men ble ikke helt overbevist før vi "bare" skulle se på en Bavaria 39 cruiser. Den falt vi for begge to. Vi er 2+2 og her er det plass nok i tillegg masse skap plass, 3 fot syken er også kurert :-) Sikkert mange meninger om seile egenskaper men for oss som er bare turseilere holder det i massevis. 3 store lugarer og 2 bad. I førsten syntes jeg 2 bad var litt unødvendig, men fordelen er dobbelt opp med septik lengere tid i utehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 Takk for innspill. Ser jo at jeg innenfor rammen av 750 kan få eks en par år eldre Bav 38-39, men da blir fort konsekvensen: - eldre seil med behov for kanskje umiddelbare kostbare investeringer - eldre elektronikk; gjerne over 10 år gammelt - to bad - ikke ønskelig - både mer leamikk og mer vedlikehold og helt unødvendig med tanke på plassutnyttelse, mener jeg. Dette er nok litt modellavhengig. Er det noen som vet køyestørrelsen på Bav 37 - 2 kabiner - akter? Burde målt i går, men surret bort tiden på så mangt annet jeg skulle få med meg. Og vi opplevde dette som en veldig kjekk båt med en ideell størrelse iht våre behov. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Om 10 år gamle seil er slitt eller ikke kommer mye an på bruken. Hvis de er brukt forsiktig og har vært lite eksponert for sol kan de forsatt være gode. M.h.t to bad er det to fordeler: 1: hvis et er i ustand virker det andre. 2: Hvis du har bad på begge sider - og båten krenger på bidevind - kan du velge det som er nede i le (det i lo får ikke vann - kan kanskje løses med ferskvann fra dusjen men..) Sitér dette innlegget Link to post
Haltenbanken Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 Gode poeng! Og god info til meg som er litt usikker. Holder fortsatt på at jeg ønsker at vi lander på mellom 35-37 i størrelse. Ser nå med fornyet interesse på Beneteau O 343, under forutsetning av at forpiggen i denne båten er stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.