Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Starter med dette en forhåpentligvis laaang og kronglete tråd om prosjektet jeg har gått i gang med. Jeg har lenge ønsket meg en båt med god, stor og firkantet boplass - og nå har jeg fått viljen min...

 

http://www.femelement.no/hankoefjord/1.jpg

http://www.femelement.no/hankoefjord/2.jpg

http://www.femelement.no/hankoefjord/3.jpg

 

Det dreier seg om tidligere Tinganes, som visstnok gikk i Gulafjorden eller noe sånt. Byggenr 133 fra brødrene Aa i Hyen.

 

Saken skal visstnok gjøre godt over 20 knop, det står 18 som marsjfart i papirene...

 

Det ble en liten prøvetur, og det gikk fort ja... Og med en flott røyklegging av hele fjorden... Detroiten på 400 hk har nok sett sine bedre dager, men det var ingen tegn til at den tar kvelden helt med det samme... ?

 

Skroget ser bra ut det jeg kan se, og den er helt tett. Ikke for mye rust på bolter og sånt, og flere ser ut til å ha vært skiftet.

 

Så langt har jeg startet med å bli kjent med alt ombord, samt å rive ned et par av sittegruppene akter. Her blir det snart sitte/soveplass i form av en elller to sofaer i u-form. Den ene er så godt som ferdig etter en iherdigdag med snekring. Ellers blir det etterhvert kjøkken, garderobe og litt åpen gulvplass. Selve kabinen er på 17-18 kvadrat, større en hybelen jeg håper å flytte ut fra til høsten!

 

Akkurat nå er jeg inne i panikkfasen, tenker til stadighet på om hele bunnen kan være råtten, om motoren skjærer seg og jeg må ha slep, og hva alt dette kommer til å koste....

 

Så her er det gjengen på baatplassen kommer inn da - særlig dere som har kastet dere utpå liknende galskap selv!

 

Det jeg ser for meg som problemer og utfordringer er dette:

 

- Båten må flyttes fra Hankø til Oslo utpå høsten, trenger noen med sertifikat til å hjelpe med dette... Driver og melder meg på fritidsbåtskipper, håper det blir klart i løpet av året!

 

- Motor må gåes over og gjerne jukses litt med, skal blant annet være en oljelekkasje og litt lavt oljetrykk... Om den bare går 100-200 timer så får jeg tid til å planlegge og anskaffe byttemotor på mer nøytrale 180-200 hk...

 

- Båten må jo på slipp - tar gjerne imot tips og tilbud. Har muligens en kontakt i Strømstad der jeg kanskje kan stå en stund billig.

 

- Nå har jeg en sesong bak meg i helårsbåt, samt med å bo i den i perioder - og det er MYE som skal læres og som kan gå galt.... Trenger tips om hvordan alt dette er i større båter.

 

Kommer tilbake med bilder og detaljer når det gjelder probllemer og små seire underveis!

 

(En annen ting: hvordan hadde det vært å arrangere en liten tur til høsten? Jeg stiller med båt og reker om det lar seg gjøre som en vennetur, tenker på det juridiske og ansvarsmessige... )

 

Da går turen nedover for litt jobbing - ønsker dere andre en god langhelg på sjøen!

 

Hans Christian

Link to post
Share on other sites

Hvilken Detroit står ombord ?

 

Mest sansynlig en 2 takter diesel V8 eller V6 ...evt rekke 6 ... hvis du har en rekke 6, så har jeg 800 sider med manualer tilgjengelig på PDF fil (32 MB). Disse maskinene er nesten uslitilige og vil med litt tilsyn svive i årevis ... lett å skifte dyser og alt det der .... mange, og relativt billige deler å få tak i, så hadde vurdert en overhaling i stedet for utskifte først.... samt å tenke på å ta ut rundt 50% på økonomisk marsjfart i stedet for 75 - 85%

 

Denne er nok i industriell utgave, så burde kunne gå 3000 timer mellom hver overhaling, men de har en liten tendens til å lekke litt olje.

 

Alternativt hvis du hadde mye sot under belastning, så kan det kanskje tyde på problemer med turboen (lett og "rimelig" å skifte ut), eller på turboslangene mellom turbo mellomkjøler - blower. Evt noe filterproblemer .... (mangel på luft)..

 

Gi disse maskinene luft, diesel og god olje, så vil de starte og svive i all evighet ... god kjøling er også viktig... tror at du kanskje også vil ha governoren satt til 1950 RPM max, som mange av de industielle maskinene hadde... hvis så er tilfellet, så burde denne maskinen vare leeeeeeenge...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Her må vi bare ønske lykke til med "galskapen" som du selv kaller det. Håper at drømmene dine oppfylles, og at det ikke blir eventuelle problemer som blir det mest fremtredende. Jeg har sans for de som kaster seg over slike prosjekter :yesnod:

 

...... hvordan hadde det vært å arrangere en liten tur til høsten? Jeg stiller med båt og reker............

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det må jo være den perfekte baatplassen-båt :smash:
Link to post
Share on other sites

Dæggern steike ta, denne vil jeg ha !!

 

Til syvende og sist er det regjeringa heime som setter min begrensning :lol:

 

Nok om det, du er redd for råtten bunn og dårlige maskiner. Denne har vært i komersiell drift ? Da kan du isåfall være sikker på at alt i båten er kontrollert og atter kontrollert for eventuelle feil og mangler slik at det ville ikke bekymre meg så veldig mye.....

 

Transport til Oslo, det bør ikke by på noe særlig problem å få tak i en som kan lose skuta opp. Mannskaper bør heller ikke bli noe problem.

 

Båten er nå i privat eie. Å invitere venner og bekjente på reketur, blir på akkurat samme måte som alle andre privatbåter, slik at juridiske betenkninger skal du her slippe å tenke på. Husk bare å ha en forsikring etc., men det gjør jo du uansett....

 

Gratulerer og lykke til, her har du virkelig mye muligheter for å få en fin hytte, palass og bolig.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for svar alle sammen!

 

Da er panikkfasen over, tror nok den kom av at jeg har tilbrakt nesten en uke borte fra skuta, da baler det på seg med tanker og invendinger...

 

Divemaster: dessverre mangler nummerskiltet, men det er en V8 firetakter, serie 92 ut i fra manualen. Hadde opp ene dekselet i dag, og det er lett å bytte injektorer ja! Blir vel å flytte rundt de to overhalte som fulgte med for å se om røyken minsker.

 

Starta den opp i dag, og da forsvant enda litt av panikken - starter på slaget og går jevnt og fint. Ble litt skremt av olje i kjølevannet (fersk), men det er mulig det bare har samla seg opp i rørenden jeg tappa fra opp gjennom de siste årene.

 

Det står 18000 på timetelleren, tenkte jeg skulle sjekke om hva som ble gjort før 94 da den kom til Hankø og ble tatt ut av rute.

 

Luftfiltrene ser ikke så bra ut, må nok skiftes/vaskes. Det lekker litt olje fra eksosdelen på den ene turboen, på maks belastning.

 

Den lekker olje, har visst et rykte i området for det... Har fått noen sure kommentarer fra lokale båtfolk, men det er kanskje litt misunnelse i det også? Men den bruker nok olje uansett - og det er brukt 40-olje på den for at det ikke skal renne ut. Det jeg lurer på er om for tykk olje kan ha ført til lavt oljetrykk? Kan det feks være noe så enkelt som tette oljefiltre?

 

Dieselen er jo noen år gammel, og sikkert full av vann. Tanken er åpna og skal spyles ut senere.

 

Etter å ha tilbrakt litt tid med maskinen så begynner jeg å tro du har rett, at dette skal gå bra mange timer til... Har prata med en mekaniker i Mandal som virka som han hadde skikkelig peiling, mulig det blir en tur ned dit. Om det finnes noen andre som er gode på disse og nøkterne, så tar jeg gjerne imot tips!

 

Jada, Baltic, Astor Bastard3000 og Jorhei: takk for støtte!

 

Tok med et par venner forleden, uten å forberede de. Han ene utbrøt spontant: "Jeg skjønner at jeg har for liten risikovilje..." Så det gjelder jo å satse!

 

Perlen: du vil ha båten min, men du har ikke luktet den enda! Så jeg vil gjerne ha ozon-generatoren din, når jeg bare får ordna med det banklånet...

 

Klikk: den har et bra potensiale ja - jeg har gått lei av lite plass, her er det en stor og firkanta salong - og et stort akterdekk å bygge ut på sikt! Den er 15,18 meter, 49,80 fot.

 

Jeg skrev ikke at jeg har sjekket med både skipskontrollen og Engelsviken som klasset den sist, og det var ingen anmerkninger på skroget. Den var klasset frem til ca. 2000, så det kan vel ikke ha skjedd allverden de siste årene av forfall...?

 

Så da håper jeg å komme litt videre på søndagen, foreløpig er det ominnredning som står først på timeplanen. La merke til at det som var der overhodet ikke var limt. Det gikk i skruer og spiker, så jeg har brukt det samme selv. Det er nok mye bevegelse i et sånt stor og relativt lett skrog, så jeg regner med at alt trenger å være litt fleksibelt?

 

Fortsatt god båthelg!

 

P.S: om noen trenger ekstra vester, så er det bare å si ifra! Har mange kledelige 70-tallsvester å gi bort til den som kommer og henter! :-D

Link to post
Share on other sites

En ting til: hvor mange timer trenger en så stor dieselmaskin til å "blåse" seg ren etter noen år i opplag? Kanskje er det best å ta en tur før jeg starter å sjekke injektorer og slikt? Tenker som så at om den bare får olje og kjøling så tåler den vel noen timer selv om det feks skulle være en ventil, turbo eller topp-pakning som er gått?

Link to post
Share on other sites

Divemaster: dessverre mangler nummerskiltet, men det er en V8 firetakter, serie 92 ut i fra manualen.

92-serien er to-takter

og det er brukt 40-olje på den for at det ikke skal renne ut. Det jeg lurer på er om for tykk olje kan ha ført til lavt oljetrykk? Kan det feks være noe så enkelt som tette oljefiltre?

Detroit Diesel to-taktere skal ha single grade olje og ikke f.eks. 15w40 eller lignende som er vanlig på andre motorer, så vidt jeg husker er det 40 olje den skal ha.

 

Har etterhvert handlet DD-deler for noen titusen og vil anbefale Bergen Dieselcontact. Trivelige og hjelpsomme folk (Hovden på delelageret) og lavere priser enn andre DD forhandlere. Tror de har litt spesielle priser for privatpersoner. Ta en telefon til de om du trenger deler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om manualen jeg har er den rette da, det er da vitterlig to ventiler pluss injektor på hver sylinder... I manualen som gjelder serie 92, så står det også nevnt at disse ble produsert i både to og fire-takt. Er det kanhende firetakteren som er skjelden da?

 

Takk for tipset, nummeret til Bergen Dieselkontakt stod faktisk på manualen. Veldig hyggelig med firmaer som gir litt rabatt til privatkunder!

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om manualen jeg har er den rette da, det er da vitterlig to ventiler pluss injektor på hver sylinder... I manualen som gjelder serie 92, så står det også nevnt at disse ble produsert i både to og fire-takt. Er det kanhende firetakteren som er skjelden da?

<{POST_SNAPBACK}>

Da må du nok finlese manualen litt bedre :lol: Detroit to-taktere finnes i to varianter og det er med 2 eller 4 eksosventiler pr sylinder. De har ikke innsugningsventiler i vanlig forstand men porter nede i sylinderen. Når stemplet nærmer seg nedre dødpunkt åpner det for en rekke porter i sylinderveggen og bloweren blåser inn friskluft samtidig som alle (2 eller 4) eksosventilene er åpne.

 

Hvilken røyk har du (hvit/blå/sort) og ryker den likt hele tiden eller bare ved kald motor?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hehe - da henger det sammen... Så veldig ut som en firetakter for meg som er vant med biler, men så så det ut som det kunne være en blower i midten også da... Tenkte såvidt på at det kunne være flere ventiler pr sylinder/funksjon selv om det er en gammel motor - men tenkte ikke på/visste ikke om akkurat denne kombinasjonen...

 

Får starte en ny tråd for hele prosjektet - panikkfasen er jo over nå, selv om jeg glemte å stryke det ordet i tittelen innen 24 timer...

Link to post
Share on other sites

Får starte en ny tråd for hele prosjektet - panikkfasen er jo over nå, selv om jeg glemte å stryke det ordet i tittelen innen 24 timer...

<{POST_SNAPBACK}>

Det synes jeg ikke du skal gjøre, kanskje Andreas eller batdilla heller kan hjelpe deg med endring ?

 

Synes de første innleggene bra illustrerer oppstart på prosjekt, nyttig for ettertid ?

Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje jeg rett og slett skal beholde det med panikkfasen? Er jo sånn rett som det er med stor båt, hehe...

 

I går hadde jeg tenkt å snekre litt på inventaret, men ble spurt om jeg kunne flytte båten... Greit å kunne få hjelp av de som har fritidsbåtskipperen klar! Litt spennende siden det var uvisst hvordan den slår ut bak osv, men en liten luftetur rundt brygga gikk greit. La den død en halvmeter fra, stille og pent.

 

Det ser ut som om det med røyken bedrer seg litt etterhvert. Uten belastning så ryker den akseptabelt til 70-80% av maks turtall. Ved pådrag kommer det fremdeles en stor, hvit røyksky som røyklegger hele nærområdet...

 

Det neste blir å skifte olje og filtre. Det er nok ikke så smart å kjøre for mye på det som står i nå. Olja lukter litt rart, håper det ikke er diesel i den?

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få olja analysert, forresten?

 

Oljetrykket er lavt på lave turtall, når jeg gir på litt så kommer det opp ganske bra. La også merke til at det synker til nesten null i både motor og gir akkurat når giret slår inn... Kan det være at oljepumpa rett og slett er utslitt? Den ser rimelig lett ut å demontere, så jeg tenkte å sjekke på pris på en renovert/sjekket brukt pumpe... Er det andre ting som kan føre til en slik feil?

 

Nå er det avtalt en større tur med kystskipper, blir vel til søndagen. Håper olje og diesel er klar til da!

Link to post
Share on other sites

SveinHa: det ser ut som den ryker litt mer rett etter oppstart. Deretter blir det relativt OK - lett grå røyk som lukter litt olje, litt diesel - som det pleier å være med store motorer. Ved pådrag slipper den hvit/lysegrå røyk - regner med det er uforbrent diesel.

 

Når det gjelder olje, så står det i manualen at 15w-40 kan brukes, men bare dersom den har nok svovel. Har fått en kontakt på rimelig olje, så det beste er vel å bestille single grade 40 som står nevnt først og som det beste i manualen.

 

Ellers høres maskina veldig bra ut - går jevnt og uten noen ulyder. Skal bli festlig å teste den på maks etterhvert - med marsjfart på 18 knop i bemanningsoppgaven må det være et godt potensiale for fart, hehe...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med spennende prosjekt. Skal bli spennende å følge med utover. Galskap? Ordet finnes ikke i mitt vokabular når det gjelder båter. Derimot har vi fine ord som 'store muligheter', 'lage det slik man vil ha det', osv. Lykke til - og husk å holde oss oppdatert på bildefronten så snart det er noe å rapportere i så henseende.

 

P.S. Du er nok ikke alene om å bli litt i tvil når du setter deg tilbake og tenker litt på hva du har begitt deg ut på. Er i tvil selv jeg. Ikke om jeg skal klare å fullføre prosjektet, men hvordan et slik dråg som Princessen blir å ha med å gjøre i det daglige når man vil en tur på vannet. Ser en del praktiske ting som jeg ikke tenkte så mye på da jeg handlet. F.eks. kan vi bare glemme å legge til ved brygga der mange farter om sommeren for å bade. Men det er vel slik man har lettbåt til...

Link to post
Share on other sites

P.S. Du er nok ikke alene om å bli litt i tvil når du setter deg tilbake og tenker litt på hva du har begitt deg ut på. Er i tvil selv jeg. Ikke om jeg skal klare å fullføre prosjektet, men hvordan et slik dråg som Princessen blir å ha med å gjøre i det daglige når man vil en tur på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Batdilla, dersom du tenker på manøvreringsmulighetene kontra sjømannen, er du kommet til himmelen. Kort og godt er det langt enklere å manøvrere den nye skuta i i forhold til hva du er vant med.

Link to post
Share on other sites

...Kort og godt er det langt enklere å manøvrere den nye skuta i i forhold til hva du er vant med.

Dette er kraftig OT i denne tråden, men... Riktignok har jeg 2 motorer å manøvrere med, men like fullt er det akslinger og ikke drev som sitter der, da... :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. :sailing:

 

Regner med at det er samme båten som lå på Hankø i fjor sommer.

 

NB! Ikke gi bort for mange vester. Hvis du skal til Oslo med denne, må du regne med å bil stoppet for kontroll av Havnevesen/politi hver gang du tar med venner på reketur. De er raske til å komme ombord for å sjekke at du har like mange vester som det er folk ombord, og da er godt å ha alle disse gamle vestene liggende.

Link to post
Share on other sites

Lett å manøvrere... Kanskje er det meg det er noe galt med, men jeg kan LIKE en båt som er vrien å manøvrere! Så lenge jeg får det til da... Husker leie av elvebåt i England, første gangen jeg hadde kommando på noe av den størrelsen. Firkanta balje, var nesten umulig å ta bakover. Men etter noen dager var det en fryd å tråkle seg mellom andre båter med klaring på noen centimetre her og der. Ble observert av en engelskmann som kikka lenge før han sa: "I wouldn´t do that in english..." Når de lokale er fornøyd med anløpet så kan man være det selv også!

 

Når det gjelder Hankøfjord, så var den lettere å ta enn motorseileren jeg har hatt i et år. Sparker kraftig til sida, men lar seg lede akterover i begge retninger på tomgang. Skal bli spennende å ta den inn til Missingen første gang!

 

Skal ikke gi bort for mange vester nei, men får nok 10-12 klumpete saker tilovers. Regner med å flytte med de 10-12 jeg har i forrige båten - pleier ALLTID (minus en sommertur med havblikk i fjor) ha med nok vester til alle...

 

Skal komme tilbake med mer, og kanskje en båttur for de som er interessert?

 

Sjekka forresten med fritidsbåtskipper i dag - ser ut som det er vanskelig å få den unna før til høsten... Er et par muligheter med intensivkurs, men jeg vet ikke om det er den beste løsningen? Er det noen her som har erfaring fra slike kurs? Synes de som holder til på Lysaker virka veldig skikkelige, blir nok der - med start i september og ferdig i januar.

Link to post
Share on other sites

Sjekka forresten med fritidsbåtskipper i dag - ser ut som det er vanskelig å få den unna før til høsten...

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøfartsdirektoratet skjerper kravene til utdanning like etter sommeren. Det medfører flere timer undervisning og strengere eksamenskrav......... Bare så du er klar over det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet skjerper kravene til utdanning like etter sommeren. Det medfører flere timer undervisning og strengere eksamenskrav......... Bare så du er klar over det.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og det skjer allerede fra 1. juli.....

 

Jeg snakket med Sjøfartsdirektoratet senest nå i ettermiddag om denne saken, for å ordne min egen godkjenning til å fortsette undervisningen til høsten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...