Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Det er forsåvidt OK for min del at det blir skjerpa inn, skal jeg først ta et kurs så vil jeg jo lære mest mulig på en bra måte...

 

Håper ikke kravene til dokumentasjon for fartstid blir et problem, har hatt båt større enn 8 meter i tilsammen 5-6 år, men har kun forsikringspapirene å vise til.

 

Er det ellers skjær i sjøen for fritidsbåtskipperen? Tar gjerne i mot hint om det skulle være noe, vil ikke stå med feks ferdig kurs hos noen som ikke blir godkjent...

 

Skulle gjerne gått kursene hos deg, Poseidon, men du har vel ikke intensivkurs for oss som bor for langt unna? Om du kunne kjørt noe sånt før 1. juli så hadde du fått meg øverst på lista...

Link to post
Share on other sites

Tok "hurtigkurs" i høst, se her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det med røyken bedrer seg litt etterhvert. Uten belastning så ryker den  akseptabelt til 70-80% av maks turtall. Ved pådrag kommer det fremdeles en stor, hvit røyksky som røyklegger hele nærområdet...

 

Det neste blir å skifte olje og filtre. Det er nok ikke så smart å kjøre for mye på det som står i nå. Olja lukter litt rart, håper det ikke er diesel i den?

<{POST_SNAPBACK}>

SveinHa: det ser ut som den ryker litt mer rett etter oppstart. Deretter blir det relativt OK - lett grå røyk som lukter litt olje, litt diesel - som det pleier å være med store motorer. Ved pådrag slipper den hvit/lysegrå røyk - regner med det er uforbrent diesel.

 

Når det gjelder olje, så står det i manualen at 15w-40 kan brukes, men bare dersom den har nok svovel. Har fått en kontakt på rimelig olje, så det beste er vel å bestille single grade 40 som står nevnt først og som det beste i manualen.

 

Ellers høres maskina veldig bra ut - går jevnt og uten noen ulyder. Skal bli festlig å teste den på maks etterhvert - med marsjfart på 18 knop i bemanningsoppgaven må det være et godt potensiale for fart, hehe...

<{POST_SNAPBACK}>

Disse maskinene startes med at "govenror" spinnes opp med bloweren, og øyeblikkelig gir "Full Fuel" ved oppstart. Dette gir vanligvis en del hvit røyk når den starter, og gjerne i ett minutt etterpå. Denne "Full Fuel" prosessen vil også gi et lite skimmer av diesel ut av eksosen og derfor kjølevannet ved oppstart. Dette vil forsvinne fort.

 

Rensk eller skift luftfilterene... dette vil begrese lufttilførsel, som igjen vil begrense max turtall, men ikke max diesel, noe som kan forklare litt om hvorfor du får hvit røyk ved fult pådrag.

 

Jada, etter en stund så vil oljen ombord gi en litt ukjent lukt ..... som du ikke finner i firetakterene ... og forresten manualen dekker mange bruksområder, men den vil klart si at 15W-40 olje ikke skal brukes til maritimt bruk. 40W olje er riktig.

 

Og JA... disse maskinene høres ut som "the business" ... veldig fint på tomgang, og når en drar på litt, så er det en unik lyd fra eksosen.... noe som gjør at en med en gang kan høre hvilken maskin som er ombord.... Jeg har to rekke seksere selv av disse to-takterene..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt OK for min del at det blir skjerpa inn, skal jeg først ta et kurs så vil jeg jo lære mest mulig på en bra måte...

Ja, du er inne på noe der. Det er en ordentlig storopprydding man nå foretar i Sjøfartsdirektoratets regi......

Håper ikke kravene til dokumentasjon for fartstid blir et problem, har hatt båt større enn 8 meter i tilsammen 5-6 år, men har kun forsikringspapirene å vise til.

Såvidt jeg kan bedømme burde din fartstid være OK, og forsikringspapirene har jeg aldri hørt at noen har hatt vanskeligheter med.

 

Er det ellers skjær i sjøen for fritidsbåtskipperen? Tar gjerne i mot hint om det skulle være noe, vil ikke stå med feks ferdig kurs hos noen som ikke blir godkjent...

Her kan det være fort gjort å lure seg selv, spesielt i år er det nok særdeles viktig å sikre at kursarrangøren har godkjenningen sin iorden før kurset begynner.

 

Skulle gjerne gått kursene hos deg, Poseidon, men du har vel ikke intensivkurs for oss som bor for langt unna? Om du kunne kjørt noe sånt før 1. juli så hadde du fått meg øverst på lista...

Jeg takker for tilliten, og det er ikke mer enn noen dager siden jeg hadde en som ringte fra Oslo og spurte om jeg kunne tenke meg å arrangere kurs der borte - kanskje en god ide ? :wink: ? :wink: Men det ser ut for at interessen blir rikelig stor her på disse kanter fremover, så jeg har visst mer enn nok å henge fingrene i.

 

Ellers finner man litt om Fritidsbåtskipperen på min hjemmeside: Båtskolen POSEIDON med linker videre til læreplanen.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I dag har det skjedd mye positivt, og det uten at jeg har vært i nærheten av båten!

 

Bergen dieselkontakt er jo hjelpsomheten selv, fikk serienummer og alt - som jo mangla på motoren min... Dobbel dose olje og dieselfilter er på vei, samt sinkanoder. Fikk tips om noen greier som var helt nødvendige i kjølevannet, det får jeg i oslo. Singelgrade 40 var ikke noe problem å hente i Fredrikstad.

 

Bergen dieselkontakt samt en annen mekaniker jeg snakka med mente at det med oljetrykket ikke var noe problem. Er visst helt normalt at det er lavt på tomgang - og at det spretter opp rundt 1000-1200. Fikk et råd om å måle direkte med et finere instrument - inntil det skjer tror jeg nok jeg lar den gå på hurtig tomgang for sikkerhets skyld... ?

 

Så nå ser det bra ut for den prøveturen søndag!

 

Fikk også kjøpt meg Kystnavigasjon av Winge, har bladd igjennom og tror det skal gå greit. Mye her som jeg har hatt lyst til å lære lenge, slik som strømberegninger og bestikk i det hele tatt. Skal jo være skipper for venner på 46 fot katamaran i Adriaterhavet til sommeren, tenkte jeg skulle navigere på gamlemåten mens noen sjekker kartplotteren uten å fortelle meg posisjonene - se hvor nøyaktig jeg kan få det til... Før om årene har det gått mye på "dead reckoning" - ikke å forakte det heller, men skal bli fint å lære mye mer...

 

Hørte av han jeg kjøpte boka av at pensumet blir mindre mens antall timer stiger? Har det noe med at viktige ting ikke har blitt forstått godt nok slik som det har vært?

 

En annen ting er jo det at fritidsbåtskipperen gir rett til å ta 12 betalende passasjerer - det er faktisk ganske stort ansvar, så det er jo ingenting å si på at det blir skjerpa inn...

 

Så nå haaaar jeg jo starta å teeenke..... Hva om jeg klarer å få den klasset om et par år? :smiley: Tror nok det blir med tanken, å få alt godkjent som ship shape ombord vil nok koste like mye som jeg gav for båten +++ Blir nok med et par spleiseturer i året med venner og kjente - så får jeg i alle fall fylt tankene! Går jo rundt 1500 liter, er jo rene investeringen med fulle tanker...!

Link to post
Share on other sites

Divemaster: det kommer jo endel røyk det første minuttet som du skriver, men det med pådraget skjer også når den har gått en snau time... Kan vel være at jeg har en injektor som henger - har to som er overhalt og tenkte starte å skifte de rundt. Er det noen knep for å gjette seg frem til hvilke som er dårlige? Hørte snakk om å kutte en og en sylinder, må man montere den helt ut for å få det til?

 

Ellers lurer jeg på om det er verdt pengene å få fornya alle injektorene - om det sparer maskinen for problemer, og kanskje litt drivstoff sånn at det veier opp for utlegget???

Link to post
Share on other sites

......... det kommer jo endel røyk det første minuttet som du skriver, men det med pådraget skjer også når den har gått en snau time... Kan vel være at jeg har en injektor som henger - har to som er overhalt og tenkte starte å skifte de rundt. Er det noen knep for å gjette seg frem til hvilke som er dårlige? Hørte snakk om å kutte en og en sylinder, må man montere den helt ut for å få det til?

 

Ellers lurer jeg på om det er verdt pengene å få fornya alle injektorene - om det sparer maskinen for problemer, og kanskje litt drivstoff sånn at det veier opp for utlegget???

<{POST_SNAPBACK}>

Går ut ifra at det ser noenlunde slik ut.....

 

Bilde

 

Som du kan se er det en lang arm (fuel rack) som går opp langs hele sylinderbanken...hvor en liten, justerbar arm er festet, og går inn i dysens V festeanordning.

 

Bilde

 

Ved å kjøre maskinen på tomgang, og med ventildekselet av, så kan du "kvele" (skyve til zero fuel)en og en dyse med et skrujern, mens en annen ser på eksosen, og om den klarner opp. Dette bør du ikke gjøre hvis du har liten plass, er usikker, elle på noen som helst måte er i tvil, da fingrer kan gå med, og maskinen kan bli skadet ... er jo mye bevegelige deler her da.

 

Jeg hadde heller tatt litt tid, skiftet ut de to, og beveget meg fremover... hadde muligens kjøpt inn to nye, slik at jeg kunne ha en hel banks dyser klar og ovehalt...

 

En del ting som kan gå galt, men ta deg tid, så går det greit. Fuel Rack setup kan forbedre økonomien drastisk, men dette bør gjøres av en som vet hva han gjør.... mye leamikk der inne. Fjerning av dysr er relativt lett, men ikke løsne noe på racken... bare skru av dieselrørene, løsne opp ventilene, og vri vekk løftearmen. Fjern klemmen som holder dysen og løft ut...

 

Bilde

 

Monter ny dyse inn igjen, og vær så snill og bruk momentnøkkel for dyseklemmen og ventilarmen. Dieselrørene kan brukes om igjen hvis du er forsiktig, men hadde vel kjøpt inn et par av disse til å ha i reserve også...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takk for utførlig svar - håper du ikke røska ut en injektor bare for å vise meg, hehe!

 

Tror nok jeg skulle fikse å ordne det meste etter beskrivelsene dine + manualen, har jo skrudd på mye greier og bilmotorer opp gjennom årene...

 

Allikevel, tenker som så at kanskje det er verdt å kaste litt penger på denne motoren, finne et bra og ikke for dyrt verksted - og få en skikkelig gjennomgang av den...? Bergen dieselkontakt, som jo har hatt denne båten inne, mente at den er verdt å satse på omtrent uansett - og da blir det fort forskjell på å holde den gående noen år på egen hånd og å få den fulgt opp profesjonellt...

 

Det står 18000 på timetelleren, fikk opplyst at disse normalt må totaloverhales ved 22000. Skal ringe Bergen igjen og sjekke i detalj hva som er gjort med den før den kom til Oslo - om jeg får feks 4000 timer ut av den ved å bruke noen titusen, ja da er jeg faktisk veldig fornøyd. Det blir jo mange år privat bruk av det!

 

En annen ting jeg lurer fælt på, er jo forbruket... Det begrenser jo fort bruken - regner med at den drikker diesel for et par hundrelapper i timen - skal bli spennende å se...

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur ute og lufta båten i dag. Nydelig vær! Var en tur innom Hankøsundet - og jammen så jeg ikke en blå skute ved kai her.

 

Bilde

Skikkelig skute dette her.

Mulig det er noen "turister" som synes båten tar stor plass i gjestehavna i Pinsen - men blir det trangt kan vi kanskje legge oss på utsiden?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann! Den båten der kjenner jeg ja...

 

Takk for at du dokumenterer at den lever i beste velgående! Jommen ligger jolla mi der også!

 

Fikk beskjed av sjefen sjøl der ute om å legge den der den ligger, så det skal nok være i orden...

 

Legg dere gjerne longside, men tenk på at det er en lettbygd båt - vil for eksempel ikke ha godt av en colin archer i betong og skvalp...

 

Det blir å legge den i bøye på det mest hektiske denne sommeren, men jeg har uansett båtplass ved Hankø frem til 15. oktober.

 

Blir ellers å treffe fredag og søndag - søndagen blir spennende med planlagt prøvetur...

Link to post
Share on other sites

Heisann! Den båten der kjenner jeg ja...

 

Takk for at du dokumenterer at den lever i beste velgående! Jommen ligger jolla mi der også!

 

Fikk beskjed av sjefen sjøl der ute om å legge den der den ligger, så det skal nok være i orden...

 

Legg dere gjerne longside, men tenk på at det er en lettbygd båt - vil for eksempel ikke ha godt av en colin archer i betong og skvalp...

 

Det blir å legge den i bøye på det mest hektiske denne sommeren, men jeg har uansett båtplass ved Hankø frem til 15. oktober.

 

Blir ellers å treffe fredag og søndag - søndagen blir spennende med planlagt prøvetur...

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen tunge båter fra oss nei. Ikke start opp så tidlig på søndag da. Er fare for at det blir sent på lørdag.
Link to post
Share on other sites

Hehe - skal slippe bråk og dieslestank på søndagsmorran!

 

Det blir ikke noen tur før firetida tidligst - det er da jeg muligens får med skipper...

 

Pleier det være skikkelig med liv ved Hankø i pinsa da? Kanskje skal jeg ta lørdagskvelden her også da?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært i Hankø i pinsa før. Men med værmeldinga for helga er det nok fare for at "Fredrikstad Princess klubb" og en hel del andre tar seg en tur. Så et par Princesser som ble klargjort i dag. En liten på 50 fot og en litt større på 57 fot. :eek:

Link to post
Share on other sites

Hehe - 57 fot skremmer ikke meg lengre! Er sikkert større enn Hankøfjord, men tenk å skulle polere alt det der!

 

Da trives jeg bedre med noe som har gjort en skikkelig jobb på vestlandet, og som skal få gjøre jobben mange år til som bobåt...

 

Ikke gjør det så mye om noen legger seg inntil med skitne fendere heller!

Link to post
Share on other sites

Regner nok med det ja - men tror uansett at det ikke er altfor mye fritid der i gården???

 

Nei, trives som jeg har det - selv om jeg gjerne skulle hatt endel ekstra tusenlapper til alt utstyret som skal inn...

 

Dessuten synes jeg det lukter mer ramsalt sjø av nyttefartøyer - skulle gjerne hatt slepebåt som Poseidon feks! Nei, forresten, det blir trege saker i forhold... Gleder meg til å teste marsj og toppfart ja!

Link to post
Share on other sites

Hehe - 57 fot skremmer ikke meg lengre!

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmmm, nå følte jeg Perlen ble liten med sine gode 40 fot når slike kommentarer forløper :lol::lol:

 

Har du sjekket anodene på båten ? Forstår det slik at båten har ligget stille over lengre tid uten vedlikehold, eller har jeg lest feil ? (greit å ha anodene under kontroll før søndagens jomfrutur (da ser jeg bort fra turen rundt brygga ))

Link to post
Share on other sites

Neida - 40 fot holder jo i massevis det! Viktigste er at man har den båten man liker best å ha selv...

 

Anoder til motoren fikk jeg i dag fra Bergen Dieselcontact - stor var overraskelsen da det ikke var oppkrav men bedriftspakke med giro... Bare hjelpsomhet der i gården!

 

Eller er det anodene under skuta du tenker på? De som er løst opp i havet for et par år siden...? Tror ikke det blir å gå på slipp før tidligst sensommeren. Fikk et godt tips om billig slipp i Skien - trenger jo å stå en stund tenker jeg... Hørte uansett ikke noen som helst ulyder fra akslingen under prøveturen - så det er vel solide saker som tåler et par år uten sink...?

 

I morgen kveld eller tidlig lørdag blir det oljeskift med fnye filtere selvsagt. Lurer også på om jeg bør ta kjølevannet nå - men fikk ikke kjøpt de greiene som skal oppi. Får holde noen uker til, blir ikke så mange timene gangtid uansett - håper på en tur rundt Missingen eller Søstrene.

Link to post
Share on other sites

Halois!

Gratulere! :flag:

Må si jeg satt lenge å studerte bildene av den på finn.no.

Men jeg har finni ut classic`n ikke blir byttet ut før jeg har råd til å kjøpe en verftsbygget stålbåt.

Som gammel sveiser er nok stål det materialet jeg liker best.

Men med de kravene jeg setter blir det nok en stund til......

Men synes din var liddelig fin da :smiley:

Her er min drømmebåt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...innkode=5329715

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller er det anodene under skuta du tenker på? De som er løst opp i havet for et par år siden...? Tror ikke det blir å gå på slipp før tidligst sensommeren. Fikk et godt tips om billig slipp i Skien - trenger jo å stå en stund  tenker jeg... Hørte uansett ikke noen som helst ulyder fra akslingen under prøveturen - så det er vel solide saker som tåler et par år uten sink...?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er jeg langt fra noen ekspert på galvanisk tæring etc., men har ihvertfall lært å ha respekt for dette. Jeg ville da IKKE ta sjansen på bruk av skuta uten anodene, ville være fryktelig trist om en skroggjennomføring skulle ryke grunnet dette (er redd du da må se langt etter ev. forsikringsoppgjør). Du trenger forsåvidt ikke på slippen for å ordne dette. Der er sikkert en dykker du kan få til å gjøre jobben med å plassere for en billig penge.....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Aha - det var gjennomføringene du tenker på ja... Det er vel et godt poeng - skal se om jeg kan komme til flest mulig i alle fall...

 

Om jeg får en dykker til å sette på nye, så hjelper det vel ikke dersom en er nesten tæret igjennom og ryker ved mekanisk belastning?

 

Når den skal på land så må jeg jo transportere den uansett - så da blir det jo en viss påkjenning på alt i skroget...

 

Tenker litt høyt her - hva som er en fornuftig mellomting... Tror ikke det er mer enn 3 gjennomføringer - dette er jo ingen bobåt med haugevis av utstyr... To for toalettet i alle fal - og de kommer jeg til. Kjølevannet til motor kommer jeg og til - og den gjennomføringen er gedigen og solid...

 

Skal se om jeg kan spore opp flere - mulig det er en for vasken i forpiggen. Men den bør jo være over vannlinja - slik som alle utslippene fra motorrommet.

 

Regner med at slike ting som aksling og ror ikke bare gir seg helt spontant - går uansett fint å komme til.

 

Tror det blir å ta med noen ekstra plugger og filler - sjekke alle gjennomføringene når jeg legger til kai igjen. Og brannøkser er det jo ombord i verste fall...

 

Har forresten hørt om å blåse opp flåten inne i båten - får håpe jeg ikke får bruk for det knepet ja....!

 

Høres det greit ut for en prøvetur på et par timer?

 

Firefighter: skulle forsåvidt gjerne hatt stålbåt jeg og - men blir det ikke veldig kaldt på vinteren da? Har hørt om iskald dørk og 25 under taket på stålbåter... Liker også at tre og glassfiber kan jeg jobbe med selv - men det er kanskje ikke så ille å lære seg å sveise? Hehe - har jo noen år på det da, denne skuta beholder jeg så lenge jeg klarer...

 

Hmm... tør ikke tenke på om trefotssyken fortsetter..... :eek:

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror det er klokt om du bruker litt tid og penger på anodesjekken/bytting.

 

For all del, ikke misforstå meg, det er ikke meningen å være negativ. Men om så er tilfelle at gjennomføringer skulle være tæret, og tåle lite, så kan du gjøre mye for å redde skuta. Maritim selger eksempelvis en pakke med assoserte treplugger i forskjellige størrelser (koster en femtilapp eller så).

 

Ryker en gjennomføring, bruker du enten treplugg å erstatter, eller for den saks skyld en presenning som du legger foran hullet og binder fast til rekka. Vannmengdene vil presse på presenninga slik at den holder seg på plass til du får skuta trygt i havn i nærheten av kran eller slipp........

 

På en så stor skute, ville det undre meg om ikke der er mer gjennomføringer enn det du tror.

 

Vær også klar over at der hvor det er størst tæring/mulighet for tæring er rorblad/ror/propell. Viktigheten av å sette på anoder er derfor størst der. I det store og det hele vil jeg tro du trenger 4-5 anoder.

 

Utover vinteren som kommer, vil jeg anbefale at du studerer en del artikler utarbeidet av deriblant rssr om anoder på trebåter. For mye bruk av dette på trebåter kan skape et nytt problem, nemlig at trevirket rundt gjennomføringer blir svakere, slik at det til sist blir bortimot støv.... Hver mann sin mening. Jeg er selv i tvil om hva jeg skal gardere meg mest mot, tæring på gjennomføringer, eller skade på trevirke rundt gjennomføringer ? (det siste skal vistnok ta lengre tid).

 

Har du to-polet system i båten ? Da stiller det seg litt annerledes, vær klar over det. Jeg kjenner ikke så mye til detaljer om det, men vet at mange andre her har stor kompetanse på dette.

Link to post
Share on other sites

Utover vinteren som kommer, vil jeg anbefale at du studerer en del artikler utarbeidet av deriblant rssr om anoder på trebåter. For mye bruk av dette på trebåter kan skape et nytt problem, nemlig at trevirket rundt gjennomføringer blir svakere, slik at det til sist blir bortimot støv.... Hver mann sin mening. Jeg er selv i tvil om hva jeg skal gardere meg mest mot, tæring på gjennomføringer, eller skade på trevirke rundt gjennomføringer ? (det siste skal vistnok ta lengre tid).

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette noe spesielt for trebåter at du har anoder tilkoplet gjennomføringene? De fleste plastbåter har ikke jording på gjennomføringene, uten at de smuldrer opp i utide for det. Jeg vet at enkelte båter har jordledning innvendig mellom gjennomføringene, men disse tilhører tross alt mindretallet.

 

Har en artikkel liggende om dette med anoder et eller annet sted, og der oppfordres det til nøkternhet når det gjelder antall anoder. Tæringen har en tendens til å øke ved montering av flere anoder, da du skaper spenningsfelter mellom disse som ikke var der fra før. Særlig i trebåter er det viktig å være oppmerksom på dette, da det kan føre til at treverket smuldrer opp. Og da blir man fort våt på beina...

 

Jeg tror jeg ville vært mer bekymret for anoder på ror og hylse/propell enn på gjennomføringene. Men det enkleste er vel å se hvor det har vært anoder før, og montere tilsvarende nye?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...