Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Du har vel gjerne rett i at det er flere gjennomføringer - men tror ikke det er veldig mange uansett. Mesteparten av skroget er åpent og lett å komme til - det liker jeg med tanke på fremtidig vedlikehold...

 

Tror nok jeg skulle fiksa det verste om noe ryker underveis - men kanskje en ide å se om jeg rekker ta med ei ekstra pumpe... Treplugger har jeg i massevis. Kanskje sørge for å ha en presenning klar også...

 

Båten er jo i glassfiber støtta av tre, så det ryker nok ikke utenfor selve gjennomføringa.

 

Får vel lære meg noe mer om elektrisitet ombord og i sjøen - men er rart med det, har hatt en sperre på å lære om strøm i mange år nå! Får vel ta meg sammen nå som det er stort prosjekt på gang...

 

To-polet system vet jeg foreløpig ingenting om...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "ny" båt, artig å se denne igjen etter gammelt! Jeg kjenner den rimelig godt fra ca. dag 1, det var nemlig min svoger som fikk den bygget i sin tid, og som brukte den som skyssbåt i mange år. Opprinnelig stod det en MWM V-12 ombord, båten var til å begynne med 1 meter kortere, men ble forlenget ganske raskt for å oppnå lovet marsjfart. MWM-motoren ble også skiftet ut etter hvert, det var ganske upraktisk og dyrt å ta den ut ca hver 6. måned for overhaling. Forøvrig er båten bygget i finsk x-finer og plastbelagt, konstruktør var Otto L. Scheen som den gang tegnet de fleste båtene for Brødrene Aa. Dersom du er interessert, kan jeg formidle kontakt med min svoger, han fikk bygget båten mens han var inne til førstegangstjeneste på Madla, så han er fremdeles en mann i sin beste alder med noenlunde intakt hukommelse!

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott!

 

Tenkte det ville dukke opp noen som kjente denne, men at det skulle bli noen som kjenner den så godt - og tilogmed bestilte den - det var jo hyggelig! Tar gjerne en prat med svogeren din - sender en im også.

 

Det med forlengingen hadde jeg forsåvidt gjetta gjaldt marsjfarten. Er derimot overrraskende at den fikk skifta motor. Vet ikke om du har fulgt med på tråden, men tilstanden til motoren er jo det jeg tenker mest på for tida - har jo mye å si for budsjettet framover... Hadde nok ikke hatt råd til å beholde den mwm-en nei!

 

Det er også betryggende å høre at den har vært bygd med plast fra starten, hadde forsåvidt gjetta på det. Skroget ser jo veldig fint ut, og er helt tett - men man vet jo aldri...!? Håper og tror den finske kryssfineren er stappfull av gift...

 

Lurer også på om den gikk i fast rute eller om det var annen type trafikk på den? Skal få opplyst fra Bergen dieselcontact hva de har gjort med maskinen senere - håper virkelig at den hadde en fulloverhaling en stund før båten ble solgt østover... :lol:

Link to post
Share on other sites

....og prisantydningen den gang var av de høyere aner  :rolleyes:

Rundt 990.000 så vidt jeg husker......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... enda en grunn til å trives med Hankøfjord - hadde blitt rimelig nervøs over å ha en million eller mer flytende på sjøen, uansett type og stand...

 

Nå har jeg pakka opp greiene fra Bergen dieselcontact. Ikke nok med at de stoler på at jeg betaler for meg, det mangler faktisk giro i pakka! Må nok ta en telefon på onsdagen!

 

Olje fikk jeg fra Reginol, tusenlapp for 40 liter. Så nå skulle det være nok for den prøveturen, selv om lommeboka lider! Noe helt annet enn å skifte olje på Yanmaren feks, gikk litt over literen der...

Link to post
Share on other sites

Snakket med svogeren til han som bestilte båten nå i kveld. Det var interessant og hyggelig det.

 

Et spørsmål dukka opp, angående lengde og sertifikater på denne. Den er 26 brutto registertonn og 15.18 meter lang. Jeg trodde den var for tung i tillegg til for lang - men er det kanskje ikke tilfelle? Er det faktisk vekt som teller, eller hva?

 

Om jeg kan gå tilbake til planen om å kappe av 20 centimeter, så er jo det glimrende. Skal sjekke med skipsregisteret på onsdag - men tar gjerne imot tips om det er noen som har god peiling på dette.

 

Forstod det som om det var sjelden båter ble målt opp igjen i oslo-området, de hadde ikke noe svar på hvor mye det skulle koste og hvordan det gjøres.

 

Er litt redd for å kappe av, bestille måling, og så viser det seg at det er målt feil før eller noe sånt... Hvordan måler skipsregisteret selv? Er lasermåling slik som snekkere og andre gjør det kanskje en god løsning for å sjekke faktisk lengde pr idag før jeg eventuelt kutter?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg pakka opp greiene fra Bergen dieselcontact. Ikke nok med at de stoler på at jeg betaler for meg, det mangler faktisk giro i pakka! Må nok ta en telefon på onsdagen!

<{POST_SNAPBACK}>

Ypperlig at det lar seg gjøre å handle småting uten å måtte betale ekstra for oppkrav. Jeg opplevd det samme denne uken da jeg bestilte gelcoatsparkel fra Viksund. Den rette fargen var ikke til å få tak i andre steder. Sendte dem en mail, og to dager senere lå pakken i postkassa. To dager etter det igjen så kom giroen. Snakker om service!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål dukka opp, angående lengde og sertifikater på denne. Den er 26 brutto registertonn og 15.18 meter lang. Jeg trodde den var for tung i tillegg til for lang - men er det kanskje ikke tilfelle? Er det faktisk vekt som teller, eller hva?

Hei hschrde,

Faktisk vekt har faktisk ingen verdens ting med saken å gjøre i det hele tatt :wink:

Den bruttotonnasjen som kan være avgjørende for sertifikatkravet er nemlig ikke et vektmål, men et hulmål. Det er i tillegg målt etter høyst besynderlige regler....

 

Hvis målebrevet viser at den er 26 brutto, så angir det innvendig hulrom i båten, med fratrekk av enkelte rom som ikke måles. Du er ikke så langt over grensen på 25 brutto, så det er mulig at du kunne knipe deg under med et kunstgrep. I noen tilfeller har man f.eks løftet dørken, forandret på et lukearrangement eller kalt en lugar for "radiorom" - radiorommet skal nemlig ikke måles .....

 

 

Om jeg kan gå tilbake til planen om å kappe av 20 centimeter, så er jo det glimrende.  Skal sjekke med skipsregisteret på onsdag - men tar gjerne imot tips om det er noen som har god peiling på dette.

Som du er kjent med setter reglene for sertifikatkrav to grenser; den ene er brutto 25 tonn, den andre er totallengde 15 meter, ingen av dem må overskrides. Hvis den totale skroglengden er 15,2 meter, slik at det dreier seg om 21 cm for å komme unna lengdegrensen så skulle det ikke være så vanskelig. Du måtte i såfall kappe den spisseste delen av baugen, deretter sette en "teoretisk" baug på tvers slik at total lengde ble 14,99 - og til slutt f.eks montere den avkappede baugbiten med skruer og lasker slik at den gikk over til å være en "løs forlengelse av skroget".

 

Men når dette er sagt, hvorfor ikke ganske enkelt gå kurset og avlegge prøven for D5L "Fritidsbåtskippersertifikat". Det ligger en del informasjon på hjemmesidene mine.. Finner du den rette skolen så er kurset både hyggelig og lærerikt - og jeg vil påstå at du har større glede av tiden på sjøen enn du ellers ville ha fått.

 

Lykke til med et flott fartøy!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Aha - så det ER brutto registertonn som gjelder...

 

Det med å kappe og så montere løst hadde jeg nesten tatt for gitt var mulig, lover og regler gir som oftest slike pussige utslag...

 

Når det er hulmålet som gjelder, så tror jeg nok det blir fritidsbåtskipper allikevel - det er godt mulig jeg kommer til å bygge ut med feks hems til soveplass bak styrhuset eller noe sånt.

 

Når det er sagt, så kan jeg vel muligens flytte en vhf ned i forpiggen sånn foreløpig, det kommer helt an på hvor mye det koster å måle opp igjen og hvor byråkratisk det er.

 

Hørte ellers at siden den er registrert som passasjerfartøy (men også notert med mangler) så må det klasses ned før en fritidsbåtskipper kan føre den? Trodde det var den enkelte turen som avgjorde dette, at det var ok så lenge ingen betalte - men det er kanskje feil?

 

Det blir nok en telefon til skipsregisteret igjen ja!

Link to post
Share on other sites

Den bruttotonnasjen som kan være avgjørende for sertifikatkravet.....

Hvis målebrevet viser at den er 26 brutto, så angir det innvendig hulrom i båten, med fratrekk av enkelte rom som ikke måles. Du er ikke så langt over grensen på 25 brutto, så det er mulig at du kunne knipe deg under med et kunstgrep. I noen tilfeller har man f.eks løftet dørken, forandret på et lukearrangement eller kalt en lugar for "radiorom"  -  radiorommet skal nemlig ikke måles.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er beklagelig at feilaktig informasjon skaper mye forvirring, noe hschrdes innlegg # 63 tyder på. Sitatet over inneholder flere feil ved at:

1. Det informeres at det er mulig å få bruttotonnasjen under 25 ved enkelte "grep". - Informasjonen er ikke korrekt fordi det rett og slett er umulig å få ommålt fartøyet etter gamle måleregler. Disse reglene ble faset ut i 1994 ved full ikrafttredelse av 1969-reglene. Imidlertid er fartøyets "gamle" bruttotonnasje gyldig så lenge det ikke foretas endringer ombord som endrer bruttotonnasjen.

2. Det var heller ikke så enkelt å endre bruttotonnasjen som det kan virke av sitatet. Skrogvolumet ble målt til topp av bunnstokk og innerkant spant. Skulle volumet minkes, måtte bunnstokker og spant fores opp. Maksimale bunnstokkhøyder og spantedimensjoner var gitt som funksjon av fartøyets lengde (maks. = "paragrafbåt"). Å omdisponere bruken av rom for å knipe på bruttotonnasjen var betinget av at rommet som kunne utelates fra bruttotonnasjen, var beliggende over dekk. Under dekk var alt volum tellende i bruttotonnasjen uansett hva deler av underdekksvolumet ble anvendt til.

3. Hvis man skal ha håp om å "måle ned" dette fartøyet i dag, må helt nye beregninger etter 1969-konvensjonens prinsipper utarbeides. Bruttotonnasje etter 1969-reglene inkluderer alt volum, tom. skorsteinen. Tonnasjeberegninger utføres ved hjelp av programmer godkjent av Sjøfartsdirektoratet på grunnlag av linjetegning. Det vanskelige i dette er jo at bruttotonnasjen basert på nye regler, ikke nødvendigvis trenger å minke - den kan like gjerne øke i forhold til den gamle.

4. Om man skulle ende opp med en bruttotonnasje mindre enn 25, beregnet etter nye regler, har dette desverre ingen betydning mht. sertifikatkravet. Det vil da være utstedt et nytt målebrev (etter 16/12 1983) og båten har lengden +15 m som utløser kravet. Ta en titt i kvalifikasjonsforskriften § 1-1 (2). Som det fremgår, er grensen på 25 bruttotonn kun interessant i konkrete enkelttilfeller når tonnasjen er mindre enn 25, lengden større enn 15 m og målebrevet fra før 16/12 1983 - slike "tilfeller" er unntatt sertifikatkrav. Dette er mao. en opplysning vedrørende statiske tilfeller, ikke om en grense man kan tilpasse seg til. Det bør for øvrig klart fremgå at det er største lengde = 15 m, med unntak av lavere grenser for fiske- og passasjerfartøy, som utløser krav til navigatørsertifikat for fører.

 

 

Som du er kjent med setter reglene for sertifikatkrav to grenser; den ene er brutto 25 tonn, den andre er totallengde 15 meter, ingen av dem må overskrides.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er feil, se punkt 4 over og § 1-1 (2) i kvalifikasjonsforskriften. Jeg trodde folk i "skolevæsenet" var kjent med grunnleggende forskriftsbestemmelser. :wink:

 

 

Hvis den totale skroglengden er 15,2 meter, slik at det dreier seg om 21 cm for å komme unna lengdegrensen så skulle det ikke være så vanskelig. Du måtte i såfall kappe den spisseste delen av baugen, deretter sette en "teoretisk" baug på tvers slik at total lengde ble 14,99   -   og til slutt f.eks montere den avkappede baugbiten med skruer og lasker slik at den gikk over til å være en "løs forlengelse av skroget".

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er også svært feil. Skrogdeler montert med skrueforbindelser skal medmåles i lengden. Enkelte har fått oppfatningen av at det er mulig å brenne av en del av baugen for deretter å montere den avkappede biten med skruer og få fartøyets lengde begrenset til "kuttet". Slikt er selvsagt for dumt til å være sant. Det går riktignok en del fiskefartøyer rundt med påskrudd baug, men disse har enten lurt myndighetene eller seg selv. Flere har gjort endringen i den tro at slikt at går an - og ikke fått noen effekt ut av det - mao. de har lurt seg selv. Andre har kappet baugen, satt inn tett skott i kuttet og gjort hele vertikalbaugen ferdig med skansekledning tvers over og det hele. Når så Skipskontrollen har målt om fartøyet har det reelt vært et forkortet fartøy - hva man så har endret og skrudd på etter Skipskontrollen har gått på land er en annen sak.............Men slikt skal man vel ikke oppfordre til i dette forum, vel........ :nono:

 

På den annen side - dersom fartøyet skulle vært CE-merket som fritidsfartøy, er det litt andre regler for måling av lengde: En skrogdel som kan demonteres på en ikke destruktiv måte og som ikke endrer den strukturelle integritet av fartøyet og som heller ikke bidrar til hydrostatisk- eller hydrodynamisk løft, skal ikke medmåles i lengden Lh (length hull) slik denne defineres i ISO-standarden som legges til grunn ved CE-sertifisering. Lh er for CE-merkede fritidsfartøyer det samme som største lengde slik denne måles for alle andre fartøyer.

 

På den annen side - nok en gang - hvis det er slik å forstå at denne båten ble solgt uten gyldig passasjersertifikat, er hun jo i dag i utgangspunktet å anse som et fritidsfartøy og hvis hun tidligere (før 16/6 1998) ikke har vært fritidsfartøy (dvs. uten gyldig passasjersertifikat), skal hun jo CE-merkes nå når hun evt. for første gang "plasseres" som fritidsfartøy på EØS-markedet. Unntaket kan være hvis forrige eier har hatt henne som fritidsfartøy (uten sert.) i 5 år etter 16/6 1998.

 

Uff ja, det er mange ifs and buts med gamle båter........

 

Det kan kanskje lønne seg å være klar over at så lengde hun har offisell lengde over 15 m, vil de aller fleste ombygginger av dekkshus mm., utløse ommålingskrav med beregninger på godkjent program osv. som nevnt over.

Redigert av Røylen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm... blir nok enklere å ta kurset enn å sloss med papirmøllene!

 

Dette med CE var jeg ikke klar over - er det noe som MÅ gjøres? Blir det i så fall problemer med det når dette er en gammel båt?

 

En annen ting er om jeg trenger kystskipper eller ikke slik saken står nå... Klassingen er gått ut, men den står jo fremdeles i skipsregisteret. Er det sånn å forstå at den nå er fritidsfartøy pr definisjon, men med sertifikatkrav? Blir det da sånn at jeg kan la den stå i skipsregisteret som den er, og føre den lovlig så lenge jeg har fritidsbåtskipper?

 

Tror også jeg skal tenke meg om før det blir snakk om å måle den på nytt - ser jo ut som om mindre endringer kan utløse et skikkelig byråkrati... Har lyst på den hemsen, men den kan kanskje bli laget i isopormoduler med en luke opp fra salongen. Da blir den grei for bruk når man ligger stille, og kan demonteres for sikt bakover og mindre vindfang på turer....?

Link to post
Share on other sites

Hmmm... blir nok enklere å ta kurset enn å sloss med papirmøllene!

<{POST_SNAPBACK}>

Ombygging om ommåling blir jo fort omfattende og kostbart og du har ikke særlig mye igjen for det. Jeg ville tatt Fritidsskipper'n og glemt alt det andre. Jeg tok den i høst og det er både nyttig og gøy. Du har jo en stor båt (nesten så en burde kalle det "Skip") så den kunnskapen får inn på kurset kommer godt med i alle fall. Sjekk opp flere kursalternativer, der er sannsynligvis flere skoler i ditt område som driver med dette og de har gjerne forskjellig opplegg med undervisningstidspunkter og pris. Jeg tok "Aftenskolen Stavanger" sitt kurs i Haugesund og jeg synes det opplegget var svært så greit. Hvert delkurs tok en langhelg, torsdag-søndag eller fredag-søndag med undervisning 18:00-21:00 på ukedagene og 09:00-18:00 i helgene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nok bestemt meg for kurs ja - på Lysaker. Synes de virka skikkelige og ikke for dyre heller!

 

Hadde en anelse om at slikt som med den rutebåten kan skje - det er ikke så helt enkelt å måle opp 15 meter helt dønn nøyaktig heller... Har prøvd meg på Hankøfjord, fikk noen ganske rare resultater - er nok målebåndet mitt som har krympa.

 

Da gjenstår vel egentlig bare å sjekke med skipsregisteret om hvilken status båten har, slik at det ikke blir noe tull... Må få meldt eierskifte også - så snart jeg har fått betalt et restbeløp som forfaller nå.

 

Er det i det hele tatt noen fordel å tinglyse eierskifte forresten? Ser at noen gjør det - men det er vel mest aktuelt om man skal prøve å få lån på båten...?

Link to post
Share on other sites

Dette med CE var jeg ikke klar over - er det noe som MÅ gjøres? Blir det i så fall problemer med det når dette er en gammel båt?

<{POST_SNAPBACK}>

Trolig får du ikke krav om CE-merking, men du bør vel være forberedt på at et krav om CE-merking (ettersertifisering) kan komme. Reglene er jo rimelig klare: et fartøy som ikke har gått som fritidsfartøy innenfor EØS før 16/6 1998, skal være CE-merket dersom det nå "plasseres på EØS-markedet", uansett alder og opprinnelse. Unntaket er som tidligere nevnt: dersom eieren av yrkesfartøyet selv har konvertert til fritidsfartøy og beholdt dette i sin eie i min. 5 år etter 16/6 1998, er det ikke krav til CE-merking for slikt fartøy.

 

Et annet forhold som mange ikke er klar over: Dersom det er snakk om et passasjerfartøy (dvs. et fartøy med gyldig passasjersertifikat eller tillatelse til begrenset passasjerbefordring, maks. 12 pax) gjelder sertifikatet som regel alltid kun i et relativt begrenset fartsområde. Hvis du nå velger å gå utenfor dette begrensede farvannet, gjør du selvsagt dette uten betalende passasjerer - det er kun deg og "alle dine venner" ombord. Du benytter mao. ikke sertifikatet og fartøyet er for anledningen ikke passsasjerfartøy slik dette defineres i sertifikatet, men derimot et fritidsfartøy. I ytterste konsekvens hefter da fartøyet for utestående forhold som fritidsfartøy, f.eks. manglende CE-merking. Spesielle seilingstillatelser utover sertifikatets fartsområde, f.eks. for å gå til verksted/slipp er selvsagt noe annet.

 

Gamle (ikke historiske) trebåter har blitt ettersertifisert selv om plastbelagt kryssfiner trolig ikke dagligkost. Det kan trolig svare seg å velge lavere kategori, C eller D. Imidlertid bør jo dette stå i et rimelig forhold til et evt. passasjersertifikat. Dessuten skal sikkert forsikringsselskapet ha et ord med i laget dersom f.eks. kategori D ikke henger på greip i forhold fartøyets størrelse og antatte bruksområde.

 

En annen ting er om jeg trenger kystskipper eller ikke slik saken står nå... Klassingen er gått ut, men den står jo fremdeles i skipsregisteret. Er det sånn å forstå at den nå er fritidsfartøy pr definisjon, men med sertifikatkrav? Blir det da sånn at jeg kan la den stå i skipsregisteret som den er, og føre den lovlig så lenge jeg har fritidsbåtskipper?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er riktig at båten ikke har gyldig sertifikat som passasjerfartøy eller som annet yrkesfartøy, er den pr. def. et fritidsfartøy. Det er Sjøfartsdirektoratet som avgjør fartøytypen. Så lenge disse ikke endrer fartøytypen, skjer intet i Skipsregisteret. Sistnevnte retter seg etter Sjøfartsdir. på slike "tekniske" områder. Og så lenge du ikke tar initiativ overfor Sjøfartsdir. for å endre fartøytypen, blir Hankøfjord stående som passasjerfartøy der, men med evt. ugyldig sertifikat. Ansvaret er ene og alene ditt for at du ikke benytter fartøyet i passasjervirksomet når fartøyets og/eller dine personlige sertifikater ikke er i orden.

 

Som fritidsfartøy (som den jo er uten gyldig sertifikat) kan du benytte båten med minimum D5L - fritidsbåtskippersertifikat. Ulempen er at du får årsgebyr som yrkesfartøy så lenge den står oppført som "passasjerfartøy".

 

Du er pliktig til å melde eierendring til Skipsregisteret. Evt. manglende foretaksnummer i forhold til det å være et "rederi" av yrkesfartøy ( hvis du velger ikke å endre fartøytypen), kan sette i gang en endringsprosess vedrørende fartøytype.

Link to post
Share on other sites

For å ta det siste først - tar en telefon til skipsregisteret når jeg har fått de originale papirene og forrige eier sender faks til samme angående eierskifte. Så får det vise seg hva den kommer til å ligge inne som, det er jo mange båter som går over til å bli fritidsbåter - så det skulle vel ikke være det største problemet? Det eneste jeg lurer på da er jo hvor mye det koster...

 

Når det gjelder det med CE-merking så får jeg lete etter opplysninger i emneoversikten. Men hvem er det som eventuelt kan kreve slik merking?

 

Uansett så er jeg vel ikke den eneste som har stor båt som tidligere har vært i yrkestrafikk, så det må vel være en viss fornuft og forståelse rundt dette...?

Link to post
Share on other sites

Hehe - bør nok endre det ja...

 

Lurer på om det helt har gått opp for meg hva jeg har starta på?

 

Venter bare på første skikkelige prøveturen nå... Får muligens tilbud om intensivkurs for fritidsskipper de neste ukene - er veldig frista til å hoppe på selv om det er litt dyrt... Kunne ta den turen selv, helst med hjelp ombord selvsagt.

 

En av de virkelig store fordelene med Hankøfjord er at selv om det er 400 hester med to turboer bak, så blir det et veldig behagelig støybilde fremme i styrhuset. Bare en hyggelig hvining langt der bak...

Link to post
Share on other sites

En liten ting om oljetrykket...

 

Når jeg starter Detroiten, med ny olje og filtere, så er trykket opp mot 3 kilopund pr kvadratcentimeter. Deretter synker det ettersom motoren blir varm, og til slutt faller det under 1.5 kp/cm2 - helt ned mot 0.8.

 

Er det sånn som flere har ment, at dette er helt OK? Synker trykket fordi viskositeten øker?

 

Er det også best å holde den gående rundt 700-1000 rpm så lenge den er varm, bare for sikkerhets skyld?

 

Den ryker også litt mindre nå - det skal bli spennende å teste med belastning noen timer snart...

Link to post
Share on other sites

Da er det i boks! Har bestillt plass på intensivkurs, ferdig 12. juni!

 

Opplegget ser bra ut, hele pensumet til fritidsbåtsertifikatet og instrumentkurset til slutt. Det eneste som er litt usikkert, er hvor lang tid sjøfartsdirektoratet bruker på å faktisk utstede beviset. Jeg har tilsammen 5 år med båt større enn 8 meter - mesteparten av denne tida dokumentert med forsikringspapirer.

 

Håper virkelig det kan blir sankthanstur med Hankøfjord!

Link to post
Share on other sites

En liten ting om oljetrykket...

 

Når jeg starter Detroiten, med ny olje og filtere, så er trykket opp mot 3 kilopund pr kvadratcentimeter. Deretter synker det ettersom motoren blir varm, og til slutt faller det under 1.5 kp/cm2 - helt ned mot 0.8.

 

Er det sånn som flere har ment, at dette er helt OK? Synker trykket fordi viskositeten øker?

 

Er det også best å holde den gående rundt 700-1000 rpm så lenge den er varm, bare for sikkerhets skyld?

 

Den ryker også litt mindre nå - det skal bli spennende å teste med belastning noen timer snart...

<{POST_SNAPBACK}>

Naturlig at oljetrykket synker etterhvert som varmen stiger ... oljen varmes opp og glir lettere gjennom systemene ... Mine synker også ganske langt ned .... faktisk så har jeg opplevd at alarmen gikk ... men da var det feil olje ombord (15W 40).... mens med 40W har jeg ingen problemer..

 

Så vidt jeg husker (og på mine 6-71), så skal disse to-takterene svive med mellom 450 og 550 RPM på tomgang ..... maskinen kjøles jo fort ned mens kjølevannet sirkuleres .... hvilken temperatur har du på marsjfart ??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...