function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Divemaster:

 

Jeg har jo ikke fått testa maskinen skikkelig med motstand enda - men den stiger opp til 70 grader når jeg lar den gå i mellomregisteret en stund. Om jeg lar den gå kun på tomgang så ligger den på 40-50 grader.

 

Det eneste som bekymrer meg er at trykket konsekvent er lavt når den er varm, på tomgang ikke over 1kp/cm3... Dessuten faller det til omtrent null både på motor og gir akkurat når jeg sjalter inn giret...

 

Tror det kan være litt lurt å være forsiktig med tomgangskjøring før jeg får visshet i dette - det er jo heller ikke noen maskin som egner seg til å stå og putre! Fra rundt 1000 og oppover har den jo helt OK trykk ser det ut som...

 

Perlen:

 

Antall timer på kurset tilsvarer vel en arbeidsuke med overtid + en lang dag for instrumentkurset. Ser ut som at en del av pakka er at vi bruker den tida som trengs, det vil si ekstra undervisning om nødvendig. Koster litt ja, men tenker som så at det er verdt det å kunne føre Hankøfjord selv når den skal på slipp og inn til Oslo. Vil jo lett bli dyrere å måtte betale noen for dette...

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo ikke fått testa maskinen skikkelig med motstand enda - men den stiger opp til 70 grader når jeg lar den gå i mellomregisteret en stund. Om jeg lar den gå kun på tomgang så ligger den på 40-50 grader.

 

Det eneste som bekymrer meg er at trykket konsekvent er lavt når den er varm, på tomgang ikke over 1kp/cm3... Dessuten faller det til omtrent null både på motor og gir akkurat når jeg sjalter inn giret...

 

Tror det kan være litt lurt å være forsiktig med tomgangskjøring før jeg får visshet i dette - det er jo heller ikke noen maskin som egner seg til å stå og putre! Fra rundt 1000 og oppover har den jo helt OK trykk ser det ut som...

<{POST_SNAPBACK}>

65 - 70 grader når neg er rund 1500 RPM, høyere og opp tol 2000 blir det mellom 78 (Babord med varmtvann) og 85 - 87 på Styrbord.

 

Vanlig at giroljetrykk detter når du åpner for hydraulikken, men skal gå tilbake til "normalt" trykk.

 

Kan jo også være en liten forsinking avhengig av hvordan "governoren" tar opp turtallet når maskinen belastes .. det som skjer er at denne er satt til et visst turtall for tomgang, og når du drar igang en stor propell (min er 62 Cm), med tilhørende motstand, så vil maskinens turtall synke en del, intil governoren gir inn det lille ekstra med diesel som skal til for å holde "bestemt" tomgang. Det motsatte vil skje når du kopler ut giret ... litt opp i turtall, for så å roe seg ned igjen. Mye mekanikk i disse maskinene og ingen elektronikk, så du må bare bli vant med hva som "skal" skje. Når turtallet detter 100 RPM fra 500 - 400 er dette faktisk en stor prosent, og oljetrykket vil dette med om trent samme prosent.

 

Så vidt jeg husker, så detter oljetrykket mitt også under 1Kp / Cm3 på tomgang ved varm maskin, men vil øke litt hvis jeg går på tomgang i lengre tid. skal sjekke neste gang jeg er ute og notere ned hva som skjer med hver maskin ... går ut ifra at du har Alison Gear.... som jeg har... utrolig mykt girskift...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det eneste som bekymrer meg er at trykket konsekvent er lavt når den er varm, på tomgang ikke over 1kp/cm3...

<{POST_SNAPBACK}>

Ville ikke bekymret meg alt for mye, spesielt om motoren ikke har turbo. Jeg sleit med det samme på en gammel 6-71. Ringte importøren, Berner & Larsen, og begynte å forklare at oljealarmen gikk på tomgang. Ble raskt avbrutt med "Glem nå tomgangen, hva er trykket på fullt?" Hensikten med oljetrykket er i hovedsak å sikre at olje når fram til alle steder den skal i fornuftige mengder. På fullt turtall kreves en del trykk for å oppnå tilfredsstillende smøring og kjøling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Antall timer på kurset tilsvarer vel en arbeidsuke med overtid + en lang dag for instrumentkurset. Ser ut som at en del av pakka er at vi bruker den tida som trengs, det vil si ekstra undervisning om nødvendig. Koster litt ja, men tenker som så at det er verdt det å kunne føre Hankøfjord selv når den skal på slipp og inn til Oslo. Vil jo lett bli dyrere å måtte betale noen for dette...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvem er det som kjører slike intensivkurs?

 

Tidspunkt?

 

Pris?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er kurset igang! Det virker greit nok - dekker det som skal dekkes, selv om det forsåvidt blir mye på en uke...

 

Instrumentkurset blir den 12/6 - så er det bare å vente på papirene... Håper det går fort, men et par uker må man vel regne med? Er det noen som vet hvor lang tid sjøfartsdirektoratet bruker til å utstede sertifikatet for tida? Hjelper det å nevne at jeg skal være skipper på utleiebåt den 25/6???

 

Uansett, nå blir det nok tur med Hankøfjord i løpet av juli i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Nå er kurset igang! Det virker greit nok - dekker det som skal dekkes, selv om det forsåvidt blir mye på en uke...

Ja, jeg ser for meg at det kan bli en tøff uke :wink:

 

Hos meg har vi brukt en kveld pr. uke fra oktober til april. Da har man riktignok relativt god tid til å gå gjennom stoffet og "fordøye" det fra uke til uke. Men å kjøre gjennom det hele på en uke........

 

Som du sikkert kjenner til har du vært "heldig med timingen", for fra 1. juli iår gjelder nye regler for D5L, og der beskrives at hele kurset skal være ca 120 timer - og det ville ha vært en laaaaang uke :wink::wink:

 

Når det gjelder ekspedisjonstiden i direktoratet, så kan den variere en hel del. Selv har jeg vel opplevet fra 4 til 6 - 8 uker....

 

Lykke til med kurset, fortell oss hvordan det skrider frem!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, i dag har det vært dag nr. 2...

 

Har kommet gjennom det meste når det gjelder bestikk og slikt, og selv om det ofte stokker seg og blir feil så er det jo logisk og naturlig...

 

Vi er jo en gruppe på kun 5 personer, så det hjelper jo. Det blir tid til å passe på at alle henger med, og til å oppklare det som oppstår av tvil. Men jeg er glad jeg har seilt på papirkart noen år, og brukt kompassrosa til å ta ut kurser! Tror det kan bli veldig frustrerende for noen som har "kjørt" en båt over 8 meter med kartplotter i tre år...

 

Virker som denne delen av kurset er bra - det eneste jeg lurer på er egentlig om jeg skal huske nok fra sjøveisreglene. Men de burde jo sitte i hovedtrekk uansett?!!!

 

120 timer er jo mye tid - så det er mulig det blir bedre fra høsten? Men så er det mye annet som spiller inn også da, slik som hvor stort talent læreren har som pedagog - og ikke minst hvor motivert den enkelte kursdeltaker er!

 

En ting synes jeg er rimelig sikkert, og det er at praktisk kursing er det ideelle... Skulle derfor fremdeles gjerne tatt det ombord hos deg, Poseidon - virker som de fleste bruker kun et minimum av tid ombord for å lære ting direkte.

 

Gleder meg veldig til den seilturen nå. Skal la styrmannen min kikke på kartplotteren en gang i blant bare for å være helt sikker, så kan jeg teste hvor nøyaktig jeg klarer å være uten satelitter men med ny kunnskap innenbords!

 

Det eneste skumle er egentlig at jeg ikke får kikka til båten denne uka heller - det føles ikke bra... Noen som skal innom Hankø???

Link to post
Share on other sites

Da er eksamen avlagt! Regner det som så godt som sikkert at det går bra - selv om det ikke blir 100%.

 

Så blir det vanskelig å vente med å bruke båten til jeg har sertifikatet i hånda - noen som kjenner noen som kjenner noen i sjøfartsdirektoratet? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er eksamen avlagt! Regner det som så godt som sikkert at det går bra - selv om det ikke blir 100%.

 

Så blir det vanskelig å vente med å bruke båten til jeg har sertifikatet i hånda - noen som kjenner noen som kjenner noen i sjøfartsdirektoratet?  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer så meget :flag:

 

Når det gjelder å "kjenne noen i Sjøfartsdirektoratet" så husker jeg at en av mine elever som var avhengig av å få sertifikatet hurtig for å føre Redningsselskapets lokale krysser, han sendte et lite notat sammen med søknaden og fikk sertifikatet sitt i løpet av et par uker.

 

Lykke til med D5L - og en forhåpentlig flott sommer på sjøen :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg endelig lov til å ta Hankøfjord ut på tur!

 

Hadde kanskje litt flaks, fikk en mail fra sjøfartsdirektoratet om at de ikke hadde fått noe passbilde... Vet jeg sendte det, så det ligger vel under et skrivebord. Uansett, stakk innom med en bilde, og fikk god hjelp og sertifikatet et kvarter etter! Synes det var riktig så hyggelig og hjelpsomt sammenligned med hvordan de kunne vært!

 

Så nå blir det en rask tur for å teste og bunkre diesel.

 

Problemet nå er at jeg ligger på en opplagsplass der det kun er en trang renne ut i fritt vann. Det er mudderbunn her, så jeg lurer litt på om jeg skal prøve å komme meg ut på egen hånd i stedetfor å være avhengig av hjelp. Tenker det går an å sette litt fart og gli i fri og et par knop de 100 meterne det gjelder... Får se, må gå ruta med den andre båten og ekkoloddet + kartplotteren et par ganger tenker jeg...

 

Ellers skulle det vel gå greit selv om jeg skulle være uheldig, eller har mudder såpass substans at det kan skade propell og ror selv i et par knops fart?

 

Problemet med å bruke motorkraft i selve renna er visstnok at det går helt tett av sjøgress og saker...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "lappen" :cheers:

 

Hvis du er rimelig sikker på at det bare er mudder og ikke en og annen stein gjemt nedi der er det ikke farlig for båten men du kan sette deg grådig fast i mudder........ Kan være greit å gå ut på fløende sjø slik at du i alle fall ikke synker mer nedpå om du skulle sette deg fast......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig lov til å ta Hankøfjord ut på tur!

Gratulerer så meget som Dekksoffiser kl 5L :flag::flag::flag:

 

Jeg ønsker deg samtidig mange fine turer og andre stunder ombord i det stolte skip HANKØFJORD.

 

... nå er det vel forresten på tide å oppdatere avataren din ... :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

SveinHa: Kan tenke meg at det kan sitte bom fast ja... Skal sjekke om det er dypt nok i renna på lavvann, tror nesten det kan være en fordel å se så mye som mulig av grunnene... Dessuten skulle det være letteste å komme fri da ja!

 

Poseidon: Du har helt rett, nå er det viktigste ordna i alle fall! Bare synd jeg ikke får plass til alle båtene og må korte inn...

Link to post
Share on other sites

Problemet nå er at jeg ligger på en opplagsplass der det kun er en trang renne ut i fritt vann. Det er mudderbunn her, så jeg lurer litt på om jeg skal prøve å komme meg ut på egen hånd i stedetfor å være avhengig av hjelp. Tenker det går an å sette litt fart og gli i fri og et par knop de 100 meterne det gjelder... Får se, må gå ruta med den andre båten og ekkoloddet + kartplotteren et par ganger tenker jeg...

<{POST_SNAPBACK}>

Sist jeg var i Hankø la båten din på gjestebrygga ved hotellet. Ligger den der fortsatt? Sjekk også tid for flo og fjære - kan være at du får nok vann om du treffer flo.
Link to post
Share on other sites

Den ligger ikke ved gjestebrygga nå, den ligger innerst i bukta i to bøyer. Det er dypt der den ligger, men altså en utgravd renne inn dit som er ca 100 meter lang. Jeg fikk hjelp av vaktmesteren ved hotellet til å buksere den inn, men har lyst på en prøvetur til mandagen... Lurer på om vi ikke kom litt utenfor selve renna da vi tok den inn, det virka som bunnen jeg kunne se til styrbord var helt flat... Tenker jeg kommer med motorseileren (jeg ikke har fått solgt) og går renna noen ganger med den. Er det vindstille så kan jeg vel saktens også buksere Hankøfjord ut, synes det er en utfordring å få til ting alene. Som oftest går det bra med ting man ikke hadde trodd var mulig, men det krever jo planlegging for alle eventualiteter...

 

Håper jeg får tatt den første turen på mandagen da, skal bli spennende å logge fart og å se om motoren fremdeles ryker like mye ved belastning...

Link to post
Share on other sites

.... skal bli spennende å logge fart og å se om motoren fremdeles ryker like mye ved belastning...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bli interessant dette da..... HAr blitt "kvitt" mye røyk selv, da jeg har gått igjennom en av maskinene mine etter skifte av 1 dyse... Ventilklaring, dyse timing, fuel rack og tomgang ... utrolig hva det gjorde ... nå har jeg to nesten helt identiske maskiner som sviver rent og pent ...

 

fuel rack setup er frustrerende, og gjerne mer så på V8 maskinen, enn på rekke sekserene... Har fått et par hint og tips fra DD for å gjøre dette...

 

Håper du får en fin tur på sjøen ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ser ut som avgangen kan bli om et par dager...

 

Tenker å gå rolig opp til Moss feks, ligge over der og ta eventuelle småfeil. Deretter inn til Oslo om ting virker OK...

 

Lurer på et par ting - har ikke lyst til å betale for mye for å ligge i Oslo og jobbe på båten... Har funnet et par steder det er greit å legge inntil øyene, bratte bergvegger der en haug med bergkiler skulle gjøre jobben.

 

Hvor lenge har man lov til å ligge i en uthavn av gangen? Har hørt noen nevne tre uker - men det varierer kanskje fra kommune til kommune?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jepp - det var den! Jolla var der og - sammen med Ari..... Sa det til min samboer, men hun så ikke helt hvofor det var så spesielt at jeg visste hvilken båt det var og hvilke motorer som stod i den og at han som eide den nettopp hadde fått lappen for å kjøre den......

Link to post
Share on other sites

Sa det til min samboer, men hun så ikke helt hvofor det var så spesielt at jeg visste hvilken båt det var og hvilke motorer som stod i den og at han som eide den nettopp hadde fått lappen for å kjøre den......

Nei det er ikke alle samboere som har sansen for de viktige ting her i livet.

 

Men hvis du spør henne om hvilken skjorte Ari Behn hadde på seg, og hvilke smykker han hadde rundt halsen - da vet hun det helt sikkert . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk en melding i natt - "var det båten din som var på TV2?"

 

Fikk litt panikk jeg - tenkte den hadde brent opp, eller slitt seg og rasert en brygge eller noe sånt...

 

Skulle vært der og fyrt opp maskina akkurat idet kameraet starta!

 

Drar ned i morgen tidlig - jobber med å finne en billig plass jeg kan ha den mens jeg jobber på den. Har fått et nummer å sjekke hos havnevesenet - like greit å vite hva de mener før jeg legger meg til...

 

Er det noen som vet sikkert hvor lenge jeg feks har lov til å ligge ved en bergvegg ved en av øyene i inde Oslofjord? Selvsagt friareale, og har jo tenkt å oppføre meg bra...

 

Tenker på å få tak i noen gamle dekk i så fall, de egner seg vel bra for fendring under vannlinja...

 

Kan være det blir med en prøvetur i morra, og den andre båten innover - lete opp plasser og teknikker i forkant.

 

Ser ut som det blir vinterplass til overkommelig pris også - synes ikke 5750 er så altfor ille for en så stor båt...

Link to post
Share on other sites

Ja, så har jeg ringt havnevesenet og sjekka. Det er rimelig strengt ja, faktisk liker de ikke engang at man ligger om natta ved øyene innerst i Oslofjorden... Da jeg spurte om å ligge 2-3 dager ved noen små holmer lenger ut som ikke har noen bebyggelse, fikk jeg ikke noe godt svar - virka som det kunne gå bra men at de ikke ville oppmuntre til det...

 

Spørs om det ikke blir kun en liten prøvetur i første omgang...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede ved båten! Ble ikke tid til noen prøvetur, ser det er kun ca 40-50 liter igjen på tanken også... Bør nok fylle litt mer før jeg tar den over til pumpa på andre siden, bare sånn i tilfelle noe rart skjer på veien...

 

Jeg kom inn på høyvann, og fikk loddet mesteparten av området ut fra bøyene. Det ser ut som om kanalen er ganske bred, alternativt så var den dypere og smalere før. Ser ikke ut som om jeg må treffe så veldig presis, men så er det heller ikke mer enn knappe 2 meter de fleste stedene. Begge båtene stikker faktisk 135cm, så sånn sett ble det en fin generalprøve å passere 4 ganger med motorseileren... Men det må nok gjøres på høyvann, og på tomgang for ikke å rote opp og tette til kjølinga...

 

Fikk også to veldig gode nyheter! Ringte han som bestilte båten og hadde den i drift til 1990. Plasten er som jeg trodde en del av konstruksjonen originalt, og skal være meget solid... Skroget mente han skulle tåle selv en hard grunnstøting - så det ser ut som intuisjonen min stemmer med at jeg ikke får de store bekymringene med selve skroget...

 

Den andre gode nyheten var at timetelleren som står i har stått der siden den var ny, uten å bli nullstilt! Motoren ble jo bytta en gang, og har siden hatt endel servicer og overhalinger... Så den har i alle fall ikke gått alle de 28000 som telleren står på!

 

Var hyggelig å måle opp akterdekket og - det havna på drøye 12 kvadrameter klar for utbygging, egentlig...

 

(Men irriterende med lokale som "vet" at bunnpanna er sprukket bare fordi de har solgt mye olje til båten... Kan ikke se noe som drypper jeg da!)

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, så har jeg ringt havnevesenet og sjekka. Det er rimelig strengt ja, faktisk liker de ikke engang at man ligger om natta ved øyene innerst i Oslofjorden... Da jeg spurte om å ligge 2-3 dager ved noen små holmer lenger ut som ikke har noen bebyggelse, fikk jeg ikke noe godt svar - virka som det kunne gå bra men at de ikke ville oppmuntre til det...

 

Spørs om det ikke blir kun en liten prøvetur i første omgang...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hvor nære Oslo du må ligge - men sjekk med Moss havnevesen. Det er flere "langtidsliggere" i Kanalen. Videre har også "Moss Skuteforening" eller hva de heter lagt ut nye brygger rett Nord for Bettongen i Mossesundet. Mulig det er plass til deg der noen dager. Du kan kanksje også sjekke med Kværner i Moss - om de ikke har loadout av nye kabler så har de masse havneplass med god dybde på det gamle Værven området. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...