Jump to content

Hankøfjord/Tinganes - panikkfasen...


hschrde

Recommended Posts

Takk for tips! Jeg har allerede sjekket med Moss havnevesen - og det var visst ikke noe ledig...

 

Kværner kan jeg jo eventuelt ringe, men sånn som det ser ut med økonomien for tida så blir det nok ingen tur innover før jeg får vinterplass i midten av oktober...

 

Mulig det blir en tur nedover i helga, hadde vært bra å endelig få tatt en prøvetur i det minste!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Jeg driver nå og kikker på brukte vedovner på finn.no. Hadde opprinnelig tenkt å ha dieselovn i båten, men så vidt jeg kan se kan det bli en dyr vinter om jeg fyrer med diesel.... Parafin er vel et alternativ, skal sjekke det ut senere.

 

Jeg har uansett lyst til å ha vedovn - det er jo det absolutt enkleste, og også veldig hyggelig. Så får nok heller oljefyring komme som et tillegg etterpå.

 

Er det noen her som har efaring med å montere vedovn i båt? Tenker på å ha den ganske frittstående, har sett meg ut et par plasser i midten av salongen.

 

Det er vel nok med vanlig treverk som underlag - men hvor stort skal metallunderlaget være? Bør det bygges en halvvegg ved sidene, og hvordan skal jeg tenke pipe? Det er sikkert veldig enkelt, men vil jo ikke gjøre noen teite feil som må rettes opp igjen...

 

Hvilken ovnstype er best forresten? Håper å finne noe som er kompakt men som allikevel kan ta standard lengder.

 

Jeg vet jo at det finnes egne ovner for båt, men akkurat nå er det ikke plass til det på budsjettet...

 

 

 

P.S: Har ringt Kværner moss nå, men var ingen hjelp å få der dessverre. Ringte også til havnedistrikssjefen i Oslo, som nok en gang var veldig hjelpsom. Han hadde ikke noe å tilby dessverre, men ba meg ringe neste uke i tilfelle det er ledig bøyeplass. Veldig god innstilling der i gården, så det er jo nesten en oppmuntring i seg selv!

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så har jeg ENDELIG fått tatt Hankøfjord ut på tur! I flott vær rundt Missingen, bare synd det endte med BRANN!

 

Båten ligger jo der trygt fortøyd, og jeg har ikke skada meg, så det er jo ikke den største katastrofen... Men det ble en intens helg av det, og sikkert MYE jobb fremover!

 

Kommer med mer detaljer etterhvert, blir uansett skikkelig liv i dene tråden nå... Trenger mye tips om hvordan få den inn til Oslo uten at noe liknende skjer...

 

Årsaken er tørt treverk bake eksosanlegget, med påfølgende ulmebrann... Hele motorrommet er jo dekket med metallplater som det skal være, og det var INGEN anmerkninger av dette på siste kontroll den gikk igjennom... Hadde venta meg mye problemer, men ikke akkurat dette...

 

Politiet tar en kikk på det nå, er visst rutine det... Og så er det jo opp til forsikringsselskapet og... Er bare det at jeg var borti en motorsykkel med bilen, så liker vel ikke akkurat å høre fra meg igjen...

 

Tenker jo litt på hva jeg eventuelt har gjort galt, vet liksom ikke helt om jeg burde forutsett det???

Link to post
Share on other sites

Så har jeg ENDELIG fått tatt Hankøfjord ut på tur! I flott vær rundt Missingen, bare synd det endte med BRANN!

 

Årsaken er tørt treverk bake eksosanlegget, med påfølgende ulmebrann... Hele motorrommet er jo dekket med metallplater som det skal være, og det var INGEN anmerkninger av dette på siste kontroll den gikk igjennom... Hadde venta meg mye problemer, men ikke akkurat dette...

Tenker jo litt på hva jeg eventuelt har gjort galt, vet liksom ikke helt om jeg burde forutsett det???

<{POST_SNAPBACK}>

Uffda!! ikke kjekt dette....

 

"Tørt treverk bak eksosanlegget" ... ?? vil det si hekken, eller er det treverk bak / over tuboladerene?

 

Har du tørr eksos, eller våt ... hvis den er våt, så skulle vel ikke dette skje, med mindre du har for liten vanngjennomstrømning ... som kan være vannpumpe, eller dårlig impeller..... men begge disse burde ha vist seg på temperaturmåleren(e). Hva med varmeskjold over turboladerene?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er tørr eksos - og et SVÆRT anlegg som er isolert... Turboene har mye luft, så det skulle være i orden...

 

Det er også mulig at et rør med oljedamp fra toppene har sprøyta olje inn i treverket først. Uansett så er det treverket rett over og til siden for eksosanlegget som har antent på grunn av varmen mest sannsynlig...

 

Politi og forsikring får jo bare gå sin gang, akkurat nå tenker jeg hvordan jeg skal få den til Oslo på et ikke for stort budsjett... Må jo sikre at noe liknende ikke skjer igjen om jeg skal gå for egen maskin... Lurer litt på å rive ALL isolasjon og gå inn med motorvakt rolig og forsiktig... Men så er det om dette lager problemer med forsikring og sånt da - er vel mulig at de forlanger en full reparasjon før de vil dekke den igjen?

 

Jeg vet nå ikke jeg - noen som har slepbåt og lyst på enn tur for dieselpris + MYE taxfree???

Link to post
Share on other sites

Det er tørr eksos - og et SVÆRT anlegg som er isolert... Turboene har mye luft, så det skulle være i orden...

 

Det er også mulig at et rør med oljedamp fra toppene har sprøyta olje inn i treverket først. Uansett så er det treverket rett over og til siden for eksosanlegget som har antent på grunn av varmen mest sannsynlig...

 

... Lurer litt på å rive ALL isolasjon og gå inn med motorvakt rolig og forsiktig... Men så er det om dette lager problemer med forsikring og sånt da - ......

<{POST_SNAPBACK}>

Jada DD eksosrør og det hele er det gode dimmensjoner på ... ikke tvil om det ... du har jo sikkert også to banker og turboer som går inntil ett, som gjør sitt til å forstørre / komplisere alt.. disse to-takterene trenger mye luf ... som betyr at mye går ut igjen også.

 

Rør med oljedamp ... dette er vel oljerøret for oljedamp som går opp over bloweren til luftinntaket ... eller er det oljeforsyningen til turboladeren på den ene banken? .... men hvis det siste så ville du jo ha sett en del olje som ville ha dryppet litt ... og hvis olje, så ville det vel fort bli mer enn ulming...

 

Hadde nok ventet på rapport først, og deretter vurdert alternativene ... regner med at det ikke er så mye plass / luftsirkulasjon mellom eksosanlegget opp / til siden, hvor treverket er. Tenker på kjøleeffekten av lufsirkulasjonen i maskinrommet ditt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Skulle nok være nok luft tror jeg - gikk med begge lukene oppe fordi jeg stadig sjekket at alt gikk bra der nede...

 

Har snakket med takstmannen - han skal dra og ta en kikk på båten uansett, så jeg håper jo at det dekkes... Er vel egentlig ikke det samme som varmgang i motor, det er jo treverket bak som ikke har tålt samme temperaturen som før???

 

Håper jo jeg får noe på forsikringa, eller i alle fall at vi kan få en ordning der jeg får båten innover med dekning...

 

Tenker i så fall at det kan være like greit å få revet all isolasjon for å kunne følge nøye med - men tar jo det eventuelt med takstmannen dersom det ikke dekkes...

 

Det lå en båt inntil ja - snakka litt med de. Turde ikke legge meg til brygga før jeg hadde ringt brannvesenet - så jeg ble drivende rundt mens jeg skar og slukka om hverandre...

 

Uansett, tenker nå litt i den retningen at motorinstallasjonen som er der nå er for stor og kraftig til at den egner seg for privat bruk, for å si det sånn. Eventuelt kunne jeg demontert turbo og intercooler forå få mindre effekt, feilkilder og varme totalt sett. Kanhende også føre eksosen rett opp på dekk og med god kjøling/klaring på den måten...

 

Innover skal nå båten uansett, for her skal det jobbes i vinter!

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke kjøre en motor av gangen da 1 time på hver så blir den ikke så veldig varm,......

<{POST_SNAPBACK}>

Har kun 1 motor .... V8 med 1x turbo (vannkjølte, så skal ikke bli så varme egentlig....) for hver bank av 4 sylindre....

 

Et par muligheter her for å holde nede eksos temperaturen.

 

1. Under 1200 RPM på denne maskinen, så vil en ikke ha så stor forbrenning og varmeutvikling

2. Kjøre kjølevannet inn på eksosen (relativt lett og burde være rimelig, men en må huske på en vannlås kanskje..)

 

Når det gjelder størrelsen på installasjonen, så er den sikkert kommersiell, og solid ... og ganske stor...

Maskinene er allerede nedjusterte, og fjerning av turboladere(som er vannkjølte) og mellomkjøler, vil sikker ikke ha den helt ønskede effekt. (Timingen er vel annerledels på N maskinene i forhold til TA maskinenen).

 

Hvis nedjustering av effekt er ønskelig, så hadde jeg heller skiftet til mindre dyser, og beholdt maskinkonfigurasjonen som original installasjon. mindre dyser gir mindre diesel. Mindre diesel forbrent gir mindre varmeutvikling.

 

Alternativt, så kan en vurdere å kjøre på max 1500 RPM, som vil gi omtrent den samme effekten, men med krefter i reserve... men det er jo mer disiplin å "holde tilbake...".

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er klart at SANNSYNLIGVIS så går det bra å komme seg inn med å gå på lavt turtall samt å holde godt følge baki der... Problemet er at jeg har litt lavt oljetrykk - så jeg vil ikke gå FOR lavt på turtall heller. Det går an å justere oljetrykket, men jeg har ikke fått kikka på det i detalj enda.

 

Har tenkt på det med å kjøre vann inn på eksosen, men problemet er jo at rørene stiger ut av motoren, og det er neppe plass til vannlås på selve eksosanlegget. Måtte i så fall være noe som kobles inn etter motoren har starta, og kobles fra i god tid før stopp... Kan vel i så fall også få problemer med tilbakesig dersom den skulle stoppe av seg selv uten at jeg har fått kopla av vannet???

 

Vi får se, skal på Ekebergmarkedet til helga - kanskje jeg får kjøpt en billig brannpumpe og går inn med båten som den er... Har lenge hatt lyst på en sånn, fin både til lensing, hjelpe andre - og slukke eventuelle branner!

 

Her er anlegget som det var:

Bilde

 

Bilde

Det virka liksom så trygt med all den isolasjonen og metallet...

 

Hva tror dere om å rive alt som er, lete etter lekkasjer i selve eksosanlegget - og så gå rolig inn med motorvakt og skikkelige slukkemidler??? Problemet var jo at brannen ikke var SYNLIG...

Link to post
Share on other sites

Vi opplevde det samme med en av "våre," og det var eksoslekkasje. Har du sjekket det? Som nevnt over, hvis du holder deg på rundt 1000 omdreininger blir ikke eksosen så varm at det skal være noe problem å kjøre med det, men jevnlig vakt er nok en god ide for det. Isolasjonen skal jo håndtere det hvis det ikke er eksoslekkasje.

 

Du kan fjerne inter-/aftercooler, men ikke turbo har jeg fått opplyst (annen kompresjon).

Link to post
Share on other sites

Så dere har hatt det samme problemet ja? Men det er vel ikke treverk i båten din - er den ikke kun glassfiber???

 

Tror nok det er gode sjanser for at du har rett - så det er delvis derfor jeg kunne tenkte meg å rive alt for å få sjekket grundig... Skulle ikke være for mye jobb å få tettet det i alle fall midlertidig!

 

Har tenkt på det med å fjerne intercooleren som du har gjort - siden det bare utgjør 40 hester og er utsatt for lekkasje som du nevnte før...

Link to post
Share on other sites

Motorene står midtskips på denne typen (var ikke min - og skroget er i tre jo:), så eksosen går opp gjennom styrhuset, og dørken er i tre, men skjermet med luftsluse og aluminium, i tillegg til solid isolering på selve eksosrøret. Fordelen med å ha det i styrhuset var jo at det ble lagt merke til veldig raskt, med lukt. Det var ikke noe problem å tusle videre. Jeg ville jo tro at du også da har en lekkasje, den har jo stått noen år med mulig kondensering og rustdannelse i eksosen. Avhengig av størrelse på lekkasje og hvor vanskelig det er å få ut er det vel enten pasta og plater, eller sveising?

Link to post
Share on other sites

Hmm... Hadde det bare ikke vært for at motoren ryker endel - og at det slår tilbake og inn i motorrommet med lukene åpne, så hadde jeg vel oppdaga det tidligere ja!

 

Tør vel egentlig ikke tenke tanken på å demontere alt nå i høst for å reparere det, er redd det kan bli for mye jobb. Blir nok heller pasta og plater ja, eller sveise om jeg kommer til...

 

Får se, kommer jo veldig an på hva takstmannen sier...

 

Har forresten tenkt litt på en ting, nemlig å føre eksosen rett opp og ut. Det hadde passet bra med ombygninger senere, og da hadde det ikke vært mer enn en drøy halvmeter under dekk. Resten hadde hatt god kjøling over dekk...

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det med å fjerne intercooleren som du har gjort - siden det bare utgjør 40 hester og er utsatt for lekkasje som du nevnte før...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok ... nå skal jeg være litt mer direkte .... Ikke fjern noe !!! ... Hverken Intercooleren eller Turboladeren.... og egentlig bør du heller ikke tenke på å skifte dyser .... Hvis du vurderer noe av dette så må du skifte propell, med tilhørende kostnad osv. Disse maskinene er satt opp til å ha et gitt turtall ved max drivstofftilførsel. Hvis du endrer uttaket (redusereer HK) på maskinen, så må de fremdeles oppnå forhåndsbestemt turtall, og den eneste måten å oppnå dette er å endre propell. Noe annet vil forårsake mer og mye større problemer med maskinen enn hva du har nå... Reduser pådraget hvis du ikke vil trekke ut så mye av maskinen ... mye billigere det enn noe annet... Denne maskinen er allrede nedjustert til "industri bruk" og vil vare i 1000 vis av timer ennå .... (Rant over...)

 

Hmm... Hadde det bare ikke vært for at motoren ryker endel - og at det slår tilbake og inn i motorrommet med lukene åpne, så hadde jeg vel oppdaga det tidligere ja!

 

.....Har forresten tenkt litt på en ting, nemlig å føre eksosen rett opp og ut. Det hadde passet bra med ombygninger senere, og da hadde det ikke vært mer enn en drøy halvmeter under dekk. Resten hadde hatt god kjøling over dekk...

<{POST_SNAPBACK}>

Maskinen skal ikke ryke ... noe er feiljustert, og kan justeres med litt tolmodighet og ved å gjøre ting i rett rekkefølge (tro meg, jeg glemte en liten ting, og måtte gjøre alt om igjen...)... Tomgangskrue helt ut, buffer skrue ut, Start aid ut, ... så begynner man å sette fuel racken ... øverste dyse først (ved fult pådrag, etter frakopling av gass og stopp kabel). Juster øverste dyse (1 og 5) på begge sider først, deretter kopler du ut en av bankene, slik at du jobber med en side av gangen (med dyse 1 og 5 som nullpunkt...), før du kopler dem sammen for finjusteringen. Deretter tar du tomgangen, buffer skruen som minimal korreksjon for evt. jaging, og til slutt start aid, for åpning av dyser ved oppstart... Frustrerende arbeid da det er mye mekanikk her .. (ingen elektronikk) ... men svært tilfredsstillende når alt sviver slik det skal .... Du skal kunne balansere en 20 kroning på høykant toppen av governoren på denne maskinen når den sviver på tomgang...

 

Hvis du vurderer å legge om eksosen, så må du huske på det forventete baktrykket som maskinen skal ha, så er ikke helt "rett frem" å legge dette om...

 

Vedrørende brannpumpe .... er det ikke kjølevannet som går i det tynnere røret ved siden av eksosen ??..... Hva med en Y kopling og kran her til en mulig midlertidig brannslange??? Er jo mye vann som går ut her...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Bare bra å være direkte!

 

Kjøper den med å skifte propell ja - den som sitter på skal visst være litt for tung også...

 

Har tenkt på det med baktrykket også - men om jeg eventuelt hadde brukt samme diameter og de pottene som står på, så hadde det det vel blitt det samme?

 

Har nettopp snakka med et veldig OK firma her i Oslo som ikke skulle ha betalt for å se på hele installasjonen bare jeg kommer meg inn fjorden... Veldig hyggelig med sånne!

 

Tror jeg eventuelt overlater det med justeringa til de, så kan jeg jo heller følge godt med og spørre og grave dersom jeg får lov da... Eventuelt ta det ROLIG selv - problemet er at jeg får ikke skikkelig arbeidsro før jeg har gått den innover!

 

Den ryker forresten mindre nå på middels turtall - så det lover jo godt...

 

Må nok handle en Y-kobling ja! Men tar nok med meg en brannpumpe og - om jeg finner en til tusenlappen som det var mulig før i alle fall...

 

At eksostemperaturen bare er 150 grader på tomgang var jo oppmuntrende å høre - så det skulle kanskje være OK å gå inn på 12-1500 omdreininger eller så... Ta det i to-tre etapper feks, med innlagte "vannepauser"!

 

Er det forresten noen som vet hvor jeg får kjøpt billig isolasjon til anlegget?

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare bra å være direkte!

 

Kjøper den med å skifte propell ja - den som sitter på skal visst være litt for tung også...

 

Har tenkt på det med baktrykket også - men om jeg eventuelt hadde brukt samme diameter og de pottene som står på, så hadde det det vel blitt det samme?

 

Har nettopp snakka med et veldig OK firma her i Oslo som ikke skulle ha betalt for å se på hele installasjonen bare jeg kommer meg inn fjorden... 

 

Tror jeg eventuelt overlater det med justeringa til de, så kan jeg jo heller følge godt med og spørre og grave dersom jeg får lov da... Eventuelt ta det ROLIG selv ...

Den ryker forresten mindre nå på middels turtall - så det lover jo godt...

 

<{POST_SNAPBACK}>

Propellen er viktig her ... og hvis den allerede er for tung ... (er du sikker på at den er det ... groe osv..), så vil en videre nedjustering ha enda mer negativ effekt ....

 

Skal i prinsippet være ritig med baktrykket, men vet ikke hva lengden vs høyden vil gjøre her ... hvis alt blir OK igjen, sø trenger en vel ikke å legge om anlegget ...

 

Installasjonen og justering ... de bør kjenne godt til to-takterene til DD før du slipper dem til å endre mye her ... og bare slik at du vet det, så vil det lett gå 4 - 6 timer for justeringen for V8 maskinen ... som vil bli fakturert ut med x NOK... Mine rekke seksere, som er enklere å jobbe med da alt er på en rack, tok meg rundt tre timer... etter jeg gjorde den første feilen.... Ikke vanskelig, men tidkrevende...

 

Sålenge vannepausene er for maskinen og konsentrasjonen ikke blir svekket, så går det nok bra ..... :cheers:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det med at propellen er litt tung har jeg fra første eieren - som forøvrig også sa han hadde hatt mye servicer gjort på motoren. Han hadde heller ikke skiftet ut timetelleren da motoren kom inn en gang på 80-tallet, så den har nok gått mye mindre enn de 18000 som står på! :lol:

 

Sitter nå og lurer på om det ikke bør gjøres skikkelig fra bunn av - om jeg ikke burde demontere helt og få sveiset opp det som er dårlig... Med andre ord være sikker på at det er 100% tett - da burde det være lite å bekymre seg om. Kanskje ta en grundig kikk med speil og lykt først - om det er ett helt klart begrensa hull så går det sikkert fint å lappe...

 

Hehe - skal uansett ta meg selv en grundig vannepause når jeg ligger fortøyd i vinterhavna!!!

Link to post
Share on other sites

Det med at propellen er litt tung har jeg fra første eieren - som forøvrig også sa han hadde hatt mye servicer gjort på motoren. Han hadde heller ikke skiftet ut timetelleren da motoren kom inn en gang på 80-tallet, så den har nok gått mye mindre enn de 18000 som står på!  :lol:

 

Sitter nå og lurer på om det ikke bør gjøres skikkelig fra bunn av - om jeg ikke burde demontere helt og få sveiset opp det som er dårlig... Med andre ord være sikker på at det er 100% tett - da burde det være lite å bekymre seg om. Kanskje ta en grundig kikk med speil og lykt først - om det er ett helt klart begrensa hull så går det sikkert fint å lappe...

 

Hehe - skal uansett ta meg selv en grundig vannepause når jeg ligger fortøyd i vinterhavna!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Brann/eksos delen;

 

Trist at du skulle oppleve dette, men kanskje greit alikevel.

Hva om det ikke hadde skjedd nå, men en dag du er utpå fjorden med masse folk ombord. (huff)

 

Men, personlig ville jeg nok ikke lappet det sammen umiddelbart.

Jeg ville pelt alt fra hverandre for en skikkelig inspeksjon, og reparert/utbedret det som evt. er dårlig.

 

Lykke til!

 

Ps. Jeg misunner deg den båten :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda - alt som skjer og som ender bra er jo godt at skjer på akkurat den måten ja... (Det var en kronglete setning!)

 

Rent prinsippielt så er det jo klart det er best å plukke det HELT fra hverandre. Men sånn rent praktisk, så skal jeg jo få båten innover - så det blir en avveining...

 

Er det noen her som er flinke til å sveise - eller vet om verksteder som kan ta det billig & bra? Skal sikkert få det UT - og inn igjen også bare alle flenser og sånt er i orden...

 

Synd man har full arbeidsuke for tida og ikke kan trå til med en laaaang arbeidsdag med det samme....

Link to post
Share on other sites

Den ligger ved Hankø - de nærmeste skøytene ligger vel ved Fredrikstad...

 

Har fått et bra tilbud fra en av skipperne på ferja der nede - han kan følge med innover. Har eventuelt venner som også kan ta turen.

 

Tror turen innover går bra uansett, bare man er obs og har en eller annen form for vannforsyning til å slukke med. Det er jo ikke snakk om bensinmotor eller propan - så noe eksplosjonsarta kan jeg ikke tenke meg skulle kunne skje... Politiet derimot, var tydeligvis nervøse for det - ville absolutt jeg skulle droppe slukkinga og steppe ned på brygga. Som om det hadde hjulpet å stå en halvmeter fra båten i stedet for dekket om det hadde skjedd noe!

 

Problemet er jo om forsikringa er ugyldig ved å gå innover med en sånn meldt skade!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...