Rauer Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Hei, Har fulgt med på innleggene og setter pris på all informasjon og bilder. Det er både nyttig og hyggelig, selv om det har vært en litt kjølig start på sommeren så har det varmet å følge tråden og sommeren har kommet litt på forskudd allikevel. :-) Takk for at du deler så raust! God tur hjem og god sommer. Håkon. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis? Du har jo vent litt hvordan du løser det .Blir jo hevdet at de kan bøtelegge har man ikke avsug montert? Synes merkelig, da må de vel først bevise at doen er i bruk i Sverige? Tenkte du har truffet mange folk nå og dere har sikkert pratet mye rundt dette og andre ting. Hva er dine samlede inntrykk rundt dette fryktede septikkopplegget i Sverige? Lurer en som ikke har montert for vacumtømming . Skal jo snart nedover selv Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Det har vore artig og informativt å fylgja tråden din Lars, - Takk for turen! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Ja det har vært helt topp og følge denne tråden I forkant av egen tur Takk for bilder og nyttig info Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Takk for en flott reisefortelling Lars H. Henger meg på det de andre sier om at det har vært hyggelig å følge din tur, mens vi sitter her hjemme selv og gleder oss mer og mer til vi skal i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Denne tråden har vært både en opppmuntring for meg og en inspirasjon. Har som mål å kommre meg gjennom Sotenkanalen i år før jeg vender baugen hjemover.Starter ferden i august. Takk for idylliske bilder og tips, Lars H! Håper å møte deg på sensommeren, kanskje på Borgen? :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sequoia Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis? Du har jo vent litt hvordan du løser det .Blir jo hevdet at de kan bøtelegge har man ikke avsug montert? Synes merkelig, da må de vel først bevise at doen er i bruk i Sverige? Tenkte du har truffet mange folk nå og dere har sikkert pratet mye rundt dette og andre ting. Hva er dine samlede inntrykk rundt dette fryktede septikopplegget i Sverige? Lurer en som ikke har montert for vacumtømming . Skal jo snart nedover selv Jeg har hørt det samme. Bor i Halden og har både kolleger og venner i Strömstad og omegn. At politiet skal benytte helikopter for å se etter "chem-trails" fra båter som dumper septik, eller bøtelegger båter som ikke har montert avsug er bare røverhistorier. Jevnt virker svenskene selv å være litt oppgitt over forbudet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Så var vi tilbake i hjemlandet. Nå ligger vi på Hankø og går hjem imorgen. Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis? For å si det litt morsomt: Det "driter" både nordmen og svensker i, selv de med mulighet til avsug. Og jeg har ikke sett noen båt ligge ved de sugestasjonene vi har passert. Redigert 1.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Så var vi tilbake i hjemlandet. Nå ligger vi på Hankø og går hjem imorgen. Hvordan var "kjøreforholdene" på siste strekket? For å si det litt morsomt: Det "driter" både nordmen og svensker i, selv de med mulighet til avsug. Og jeg har ikke sett noen båt ligge ved de sugestasjonene vi har passert. Lover bra :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 "kjøreforholdene" var greie, men vi valgte å gå opp Sekken og på baksiden av Hvaler i stedet for rett opp utenfor Hvaler. Like før Strømtangen var det 1,5m sjø, men helt greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Uglesett Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Hold ut...du nærmer dig lycksalighetens ø.... https://m.youtube.com/watch?v=W_kH-PY1gqA Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for i år, nå er vi hjemme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sigmundh Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for hyggelige fortellinger og flotte bilder fra den svenske vestkysten nok en gang. Vi får glede oss til neste runde. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Jeg glemte jo å takke alle som har fulgt denne tråden min. Tusen takk! Og slik så plenen ut hjemme etter 7 uker uten gressklipper. Imorgen skal jeg kvesse ljåen og gå løs på vilnisset. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
trixie2 Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for turen Lars H. Du er en av årsakene til at jeg biter meg fast her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for fine reisebrev, som vanlig! Ser ut som det kan bli muligheter for rabarbrasuppe i morgen, Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Du ble observert idet du returnerte til hjemmehavna, Lars. Jeg stod på dekk og skrubbet, og rakk dessverre ikke å finne fram fyrverkeriet... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MajorAndy Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Syv uger går alt for fort. Tak for en herlig tråd og tag den endelig op igen til høstturen hvor vejret forhåbenlig bliver lidt varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Takk for turen. Fine bilder og gode fortellinger som vanlig. Lykke til med slåtten, når du får banet deg vei til rabarbraen mangler bare makrellen, men den fisket du vel på vei hjem. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Takk for turen Lars :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Flott reiseskildring Lars Elsi setter kursen sørover denne helgen, norskesiden prøver vi denne gang. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Tusen takk for turen Lars! Med den gjengrodde hagen der, er det rart at ikke naboene har sendt inn bekymringsmelding til politiet... Med mindre du har sendt ut nabovarsel :) Hadde du vært min nabo, så hadde jeg klipt plena di, om du hadde tillatt det! Var det nå turen går videre til Nordmøre? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Sjeldent mange fine bilder fra båter, brygger og landskap. Nå synes jeg tråden skal leve videre . Kanskje vi bør kåre trådens fineste bilde. For oss som knapt har vært innom ei gjestehavn har det vært både nyttig og interessant lesning. Da er det bare å hoppe over til Astor tråden og få nye inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 (redigert) Turen går til Nordmøre om en drøy uke, men ikke med båt. Da kjører vi bil opp for å besøke svigermor på snart 98 år som bor alene i et stort hus i Kristiansund. Ellers gikk jeg gjennom loggen fra turen, og vi har gått 294Nm og 44timer. Vi tanket opp diesel i Fuglevik en time syd for hjemmehavnen Son, og fylle opp igjen samme sted på hjemturen. Da gikk det på 227liter (kr.2450). Det vil si 5,4l/t eller 0,8l/Nm. Ikke dårlig det? Hva vi betalte i havneavgifter tør jeg ikke regne ut, vi lå jo nesten bare i gjestehavner med betaling, men med et gjennomsnitt på SEK200,- og drøyt 40 slike overnattinger, ble det jo litt. En liten opplysning angående fylling i Fuglevik: Bruker man kredittkort, et det begrenset for hvor mye en får fylle. Pumpen slo ut på 68 liter, så for resten av fyllingen måtte jeg bruke bankkortet (vanlig debetkort). Lars H. Redigert 3.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
romlingen Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Takker for flott reisebrev. Har vært inne og sett nesten hver dag:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.