Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Lars: Takk for flotte, inspirerende bilder, hvordan er det på slike steder i juli ?

Har tidligere ikke vært lenger sør enn Orust.

Etter 2 ferieturer nedover sørlandet skal vi igjen til Sverige iår men i Juli. Hva med muligheter for naturhavner på øyene i området du er nå

Link to post
Share on other sites

I juli? Skrekk og gru, da sitter jeg heller hjemme i hagen. I alle år siden 1987 da vi kjøpte båten har vi klart å holde oss unna juli. Men akkurat dette området i Göteborg's nordre skjærgård, er det etter sigende ikke så ille. Da skal alle fra Göteborg opp på Bohuslänkysten, og spesielt til Koster og det er i lengste laget sydover for mange nordmenn. Naturhavner er det flust med hele kysten nedover hit. Selv foretrekker vi gjestehavner nå. Det er litt greiere for en gubbe på snart 72 år og en noen år yngre kone.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:   Blitt ganske vant til å finne ok naturhavner, og drar ofte inn til gjestehavner på formidagen for handling og slikt og stikker ut igjen etter nødvendige ærend.

Noen steder er det også fint å ta jolla inn til butikk...

Noen døgn i gjestehavn blir det likevel ila. 4 ukers tur... vi får se hva erfaringen bringer :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Lars og takk for en flott reiseskildring med fine bilder. Vi har tenkt oss nedover i samme området midt i Juli. Har vært der flere ganger tidligere på samme tiden (Bjørkø, Knippla, Hypeln og Øckerø). Faktisk mye ledige plasser nedover her midt i Juli. Mye verre nord for Marstrand. Nå til helgen blir det først Østfoldtreffet på Sand marina. Ha en riktig god tur videre.

Link to post
Share on other sites

Så våknet vi til nok en nydelig dag her på Rörö. Herlig å slippe vinden som vi har hatt mer enn nok av.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtene ligger her på Rörö. De kommer inn på formiddagen og drar hjem på eftermiddagen selv om det er fin 5m/s vestavind opp mot Marstrand.
 
bilde

 

Lars H.

pt. Rörö

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker, takker for hyggelige tilbakemeldinger!!

 

Her er det fremdeles 15 båter som ser ut til å ville ligge over. Og freden og roden er her, ingen driver "buskjøring" inne i havnebasenget.

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Suveren tråd dette med flotte bilder - mangler bare enda flere bilder :smiley:

 

Men.. Litt pussig denne svenskekysten virker det som? Snappet opp en del inntrykk fra både din tråd, Lars H, og andre tråder samtidig som dere er på tur. Det er dette septikforbudet som det virker som om det er en del svensker som også stusser over. Overfornevnte bilde er det sjelden jeg har sett i Norge, dog kan jeg forstå det, men foreldrene kan jo styre det der greit. Så er det også totalforbud mot åpne flammer i enkelte havner som noen mener også inkluderer gassbluss i båten. Er det riktig? Og dernest kommer havneavgiften som er høyere enn i Norge.

 

Det virker som om "sysakene" håndteres strengere i Sverige enn i Norge? Hva er ditt inntrykk? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Havneavgiften for båter opp til 12m inkludert strøm på 180 kroner her vi ligger er da ikke så ille? Jeg observerte faktisk sugestasjon for septik her i havnen. Bruk? Har ikke noen båter innom der hverken på inn eller uttur. Det gjelder svenske båter, vi er den eneste norske båten vi har sett her nede på en uke.

 

Angående grilling, er det her et ypperlig annlegg rett ved bryggene.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenker du på de båtene på faste plasser på kveldsbildet, så ser det slik ut i dagslys.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse den til venstre er ser jeg ikke, men ved å bruke zoom på kamera ser at den helt til høyre er en 355 og den midterste en 420(?).

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...