Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Hei,

Har fulgt med på innleggene og setter pris på all informasjon og bilder. Det er både nyttig og hyggelig, selv om det har vært en litt kjølig start på sommeren så har det varmet å følge tråden og sommeren har kommet litt på forskudd allikevel. :-)

Takk for at du deler så raust! God tur hjem og god sommer.

Håkon.

Link to post
Share on other sites

Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis? Du har jo vent litt hvordan du løser det :smiley: .Blir jo hevdet at de kan bøtelegge har man ikke avsug montert? Synes merkelig, da må de vel først bevise at doen er i bruk i Sverige? Tenkte du har truffet mange folk nå og dere har sikkert pratet mye rundt dette og andre ting. Hva er dine samlede inntrykk rundt dette fryktede septikkopplegget i Sverige?

Lurer en som ikke har montert for vacumtømming :smiley:. Skal jo snart nedover selv 

Link to post
Share on other sites

Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis? Du har jo vent litt hvordan du løser det :smiley: .Blir jo hevdet at de kan bøtelegge har man ikke avsug montert? Synes merkelig, da må de vel først bevise at doen er i bruk i Sverige? Tenkte du har truffet mange folk nå og dere har sikkert pratet mye rundt dette og andre ting. Hva er dine samlede inntrykk rundt dette fryktede septikopplegget i Sverige?

Lurer en som ikke har montert for vacumtømming :smiley:. Skal jo snart nedover selv 

 

Jeg har hørt det samme. Bor i Halden og har både kolleger og venner i Strömstad og omegn. At politiet skal benytte helikopter for å se etter "chem-trails" fra båter som dumper septik, eller bøtelegger båter som ikke har montert avsug er bare røverhistorier. Jevnt virker svenskene selv å være litt oppgitt over forbudet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så var vi tilbake i hjemlandet. Nå ligger vi på Hankø og går hjem imorgen.

 

Lars H., etter en lengre periode i Sverige nå, hvordan er din erfaring rundt tømmeforbudet av septik og hva politi gjør i praksis?

 

 For å si det litt morsomt: Det "driter" både nordmen og svensker i, selv de med mulighet til avsug. Og jeg har ikke sett noen båt ligge ved de sugestasjonene vi har passert.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var vi tilbake i hjemlandet. Nå ligger vi på Hankø og går hjem imorgen.

 

Hvordan var "kjøreforholdene" på siste strekket?

 

 

For å si det litt morsomt: Det "driter" både nordmen og svensker i, selv de med mulighet til avsug. Og jeg har ikke sett noen båt ligge ved de sugestasjonene vi har passert.

 

 

Lover bra :)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"kjøreforholdene" var greie, men vi valgte å gå opp Sekken og på baksiden av Hvaler i stedet for rett opp utenfor Hvaler. Like før Strømtangen var det 1,5m sjø, men helt greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte jo å takke alle som har fulgt denne tråden min. Tusen takk!

 

Og slik så plenen ut hjemme etter 7 uker uten gressklipper. Imorgen skal jeg kvesse ljåen og gå løs på vilnisset.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for turen Lars!

 

Med den gjengrodde hagen der, er det rart at ikke naboene har sendt inn bekymringsmelding til politiet... Med mindre du har sendt ut nabovarsel :)

 

Hadde du vært min nabo, så hadde jeg klipt plena di, om du hadde tillatt det!

 

Var det nå turen går videre til Nordmøre?

Link to post
Share on other sites

Sjeldent mange fine bilder fra båter, brygger og landskap. Nå synes jeg tråden skal leve videre . Kanskje vi bør kåre trådens fineste bilde.

 

For oss som knapt har vært innom ei gjestehavn har det vært både nyttig og interessant lesning. Da er det bare å hoppe over til Astor tråden og få nye inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Turen går til Nordmøre om en drøy uke, men ikke med båt. Da kjører vi bil opp for å besøke svigermor på snart 98 år som bor alene i et stort hus i Kristiansund.

 

Ellers gikk jeg gjennom loggen fra turen, og vi har gått 294Nm og 44timer.

Vi tanket opp diesel i Fuglevik en time syd for hjemmehavnen Son, og fylle opp igjen samme sted på hjemturen.

Da gikk det på 227liter (kr.2450). Det vil si 5,4l/t eller 0,8l/Nm. Ikke dårlig det?

Hva vi betalte i havneavgifter tør jeg ikke regne ut, vi lå jo nesten bare i gjestehavner med betaling, men med et gjennomsnitt på SEK200,- og drøyt 40 slike overnattinger, ble det jo litt.

 

En liten opplysning angående fylling i Fuglevik: Bruker man kredittkort, et det begrenset for hvor mye en får fylle. Pumpen slo ut på 68 liter, så for resten av fyllingen måtte jeg bruke bankkortet (vanlig debetkort).

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...