Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg synes barnevognene er litt "ugly" her i Källö Knippla. Slike er det plassert mange av rundt i havnen, og ingen mammaer eller pappaer holder oppsyn med de. Litt skummelt med alle kråkene og skjærene som som skal bortpå de.

 

 

 

Ha en fortreffelig aften.

 

Lars H.

Falder dette under kategorien "Brændt barn lugter ilde...?"

Link to post
Share on other sites

LIgger du fremdeles på Knippla, Lars?

Vi har ligget inneblåst i Strömstad de siste dagene. Dog, stadig fler delprosjekter kan hukes av som utført. Vi regner med å starte i morgen tidlig. Første stopp blir Kungshavn. Deretter et godt byks sydover, om været tillater. Til morran dag var det jo helt flott, NW 10 m/s og hele 9 grader varmt. Sitter i salongen med morgenpils og Eber durer og går.

Link to post
Share on other sites

Ja, men i morgen etter at jeg har fått hentet noen dunker rødvin på butikken, drar vi litt lenger sydover. Jeg regner med at det blir til Hönö Klova. I dag skinner solen, det er 12gr. men vinden drar tl opp i 12m/s fra vest i kastene. Så vi kunne egentlig gått i dag dersom vi bare holdt oss innaskjærs.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etter nesten en uke inneblåst med en del regn og 12 gr, kom det bedre vær, lite vind opp mot 20gr. og sol. Så vi bestemte oss for å ta en times tur ned til Hönö Klova. Som sagt, så gjort. Men der var det fortøying med bøye og høy kai, noe som passet dårlig. Dermed returnerte vi til trivelige Björkö som er et levende, men fremdeles geuint sted. her ligger vi godt fortøyd i bås nesten alene. Havneavgift opp til 12m er 200 kroner, inkl. vann, strøm dusj og internett.
 
bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her ligger Trudelutt i bildet fra webkameraet her på Björkö, for oppdatert bilde se her.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tak for flere, nye rejsebreve! Området omkring Björkö og Källö-Knippla er et af mine favoritter. Mere autentisk og roligere. Et par dage på K-K, så er pulsen nede :-)

 

Der ser ud som om der er mere sol på vej. Ikke just sommertemperaturer, men bedre end det vi har haft. Når tordenvejret altså lige er overstået.

Link to post
Share on other sites

Her på Björkö har freden og roden senket seg. Trude sitter og løser kryssord i svenske ukeblad, jeg nipper til et glass rødt og Max har funnet seg godt tilrette nederst mellom salong og uterom, alt med litt trivelig musikk.
 
bilde

 

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var mer søvnig på Björkö når jeg var der 26.mars.

Vi toppet dieseltankene med 342 liter og hamstret litt på Björkö Skeppshandel. Vi forsøkte oss også på pizzarestauranten ved siden av. Der var det en sjarmerende vertinne, men leveringstiden var 1 time(!), så vi dro videre til Koster.
Fortsatt god ferie! Hyggelig å lese dine skildringer fra svenskekysten.
 
Fra pit-stop'en på Björkö. Mannskapets ansikter er maskert...
img_1678.jpg

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

God morgen, god morgen fra oss i Trudelutt. I dag er det ikke like bra vær som i går. I morges hadde vi noen vindkuler, 12gr. og regn, men nå har vinden løyet, temperaturen steget til 16. og det er overskyet.
 
For noen timer siden kom det en armada av rib'er inn på havnen, sikkert 30 - 40 stykker av forskjellig størrelse som hadde en times treff på bryggen før de forsvant. To av dem hadde norsk flagg i hekken.


rib1.jpg

rib2.jpg

rib3.jpg

rib4.jpg

 

 

Ute i sundet drar det stadig vekk seilere forbi.

 

seilere.jpg

 

 

 

Og selv om det er 6. juni, svenskenes nasjonaldar, stoffes det båt på kaien. Butikkene er selvfølgelig åpne.

 

 

stoffing.jpg

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke bare i sundet, tidligere hadde vi besøk ved bryggen av tre seilebåter fra GKSS (Göteborg Kungliga Segel Skola), godt sposet med reklame.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke forskjell på seilebåter, det kunne like gjerne vært en Bavaria eller hva det nå heter jeg tok blde av.
 
Som vel nevnt, er det i dag 6. juni Sveriges nasjonaldag.Det feires ikke noe særlig, men her er i hvert fall "menyen" for dagen her på Björkö. Og det ble faktisk flagget fra en del flaggstenger også.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var vi ankommet Rörö med sommer og sol og vindstille i havnen, bilder ++ kommer etter hvert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Som sagt, så tok vi turen på 3Nm over fra Björkö til her på Rörö i formiddag i nesten stille, ikke sjø og strålende sol. Her ligger vi som i en andedam sammen med en Saga 310 og 4 seilbåter.
 
bilde

 

Lars H.

 

pt. Rörö

mitt webcam

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...