Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg glemte jo å legge ut det obligatoriske bildet av Trudelutt vel i havn. Så her er det, pluss et bilde av havnen tatt fra Göransö. Godt med plasser fremdeles.
 
bilde

 

båtens webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så har vi forflyttet os litt videre nordover, til Hamburgsund etter en fin tur over Humperna med kun gammel sjø under 1 meter. Her har det kommet og gått båter, men hele tiden en del ledige plasser.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen litt større, seilbåt med vannscooter på fordekket har jeg ikke sett før.

 

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

 

Kult - den var ny :smiley:  Et bilde med store kontraster ift fart - kanskje han trenger å rase fra seg innimellom? Evt den eneste måten å få med tenåringen på... Flott seilbåt var det uansett!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å si at havneavgiften er SEK200 for båter opp til 10m her, pluss SEK40 for strøm med 10A sikringer for hvert uttak.

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jeg til Saga som bygget båten vår 15cm lengre enn kravet for redningsvest, uten å ta stilling til regelen for øvrig. Og så er vi under 10m lengden og 15knop grensen slik at jeg kan drekke helt til jeg har en promille på 10/00 her i Sverige. men for all del, den grensen tror jeg ikke jeg noen gang har vært opp mot underveis. En svensk styrepils på 3,5% går nok helt bra.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå tok vi en kort tur (kort tur som mange av våre etapper har vært) til Tanumstrand. Særlig pittoresk og spennende er ikke stedet, men det er en god havn for vinden som skal kommer (er kommet) i dag og i morgen fra SW. Da vi kom hit i formiddag, var det godt med plasser. Vi ligger nå på den nest innerste flytebryggen med baug mot bryggen og akterenden i line og venter på sydvesten forfra.

 

bilde

 

Jeg er litt frustrert over at innsiden av de to lengste flytebryggene er merket Dockspot. Dette har etter min mening tatt en helt negativ vending.

 

bilde

 

bilde

 

På de blå bøyene ytterst (vindutsatt), uten dockspot, er det ingen båter.

 

bilde

 

Ellers har krims og kramsbutikkene åpnet, dog uten det store besøket.

 

bilde

 

Kanskeje noen skulle ryddet unna maistangen etter midsommarfirandet der den ligger i grøften?

 

bilde

 

Ellers merker vi at vi er nærmere Norge nå. I mai gikk det uker mellom hver gang vi så norske båter, men nå er de i flertall. Også norske biler dominerer parkeringsplassene her.

 

bilde

 

 

Men ikke alle bilene er norskregistrert. Denne hadde i hvert fall en "S" i det litt spesielle skiltet i fronten!!

 

bilde

 

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her et bilde utover bryggen der vi ligger hvor det er fritt å legge til uten Dockspot (mot betalingselvfølgelig, SEK210 inntil 10m pluss SEK60 fror strøm med 16A uttak for hver båt). neste uke øker de vistnok prisene med 100 kroner slik de gjorde i de kommunale havnene på Orust 15. juni. Men Obs:  Her inne er det merket med 1,8m vanndybde.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...

Jeg er litt frustrert over at innsiden av de to lengste flytebryggene er merket Dockspot. Dette har etter min mening tatt en helt negativ vending.

....

 

Lars H.

 

Hei !

Vi forlot en dockspot-plass bare timer før dere ankom. La oss først på innsiden av ytterste brygge men her er man jo utsatt for sjø fra passerende båter. Vi flyttet oss en brygge innover og oppdaget at den var reservert dockspot. Men siden alle var ledig så ble vi liggende. Meget hyggelig havnevakt syntes det var helt greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt frustrert over at innsiden av de to lengste flytebryggene er merket Dockspot. Dette har etter min mening tatt en helt negativ vending.

 

 

Hei !

Vi forlot en dockspot-plass bare timer før dere ankom. La oss først på innsiden av ytterste brygge men her er man jo utsatt for sjø fra passerende båter. Vi flyttet oss en brygge innover og oppdaget at den var reservert dockspot. Men siden alle var ledig så ble vi liggende. Meget hyggelig havnevakt syntes det var helt greit.

 

Ja er det ikke slik at det er fritt frem for å legge seg på en ledig Dockspot-plass? Deretter kan man velge om man vil gå inn og reservere den for å være sikret å bli liggende, eller la være og risikere å måtte forhale på et senere tidspunkt.

Risikoen for å måtte bytte plass er vel ikke påtakelig før vi sklir inn i fellesferien....?

Link to post
Share on other sites

Nå går turen mot sin slutt for oss, vi er inne i vår 7. uke, så nå kan det være greit å komme hjemom en tur. Turen fra Tanumstrand til her vi nå ligger, gikk i solskinn og nesten vindstille. På Gule Humpen og syd i Kosterfjorden var det gammel tung sjø opp til 1,5m, men helt greit.

 

Strömstad er ikke stedet vi egentlig drar til, men vi måtte innom for at Max skulle få sin pille mot dvergbendelorm for å slippe inn i Norge. Den må virke minst 24 timer, så etter 1230 i morgen forlater vi svenske farvann.

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker. Glemte å nevne havneavgiften her, SEK260 med strøm for båt opp til 10m. Det er med SEK20 i rabatt for betaling via internett.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regningen med pille ble SEK304. En kan gjøre det billigere ved å kjøpe pillen og ha med seg til vet'n, men hva det da blir vet jeg ikke.

 

:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så nå ligger du altså på andre siden av "åsen" her jeg sitter ved Iddefjorden med utsikt til Krokstrand... :-)

 

Gleder meg enormt til det blir min tur ned svenskekysten senere i sommer. Ser ut som om jeg kanskje får to turer, en med døtrene (og kanskje sønnen, men det er mer usikkert) og deretter en tur sammen med en kamerat. Så får vi se hvor lenge det blir og hvor langt vi kommer! Tid har jeg nok av, jeg kommer neppe tilbake i jobb før i september. Jeg er sykmeldt ut juli, men så har jeg masse ferie til gode, og tenkte å ta ut noe av det i august slik at jeg får fri hele den måneden, så er jeg nok klar til å begynne å jobbe igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...