Jump to content

Prosjekt, Cobia bowrider


Mr.V

Recommended Posts

Takk for tipset, de hadde litt av hvert. Får se hva vi faller ned på.

 

Men når jeg tenker meg litt om, har denne pinnen i midten av en slik nagle noen funksjon utover å presse ut det røret den går gjennom? Er det noe mer hold i en popnagle med denne i enn en uten, etter at den er satt fast?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar, da kan det hende det blir biltema-nagler :-)

Et annet spørsmål jeg har:

Båten har innebygd bensintank. Originalt lå den nesten helt bak i båten, med alle tilkoblinger vendt mot akterspeilet, altså påfylling, lufting og den som går til motoren. Det er mulig det bare er meg og oppe i hodet mitt, men vil ikke dette gjøre at (med mindre tanken ligger helt dønn i vater) at man aldri får fylt den opp helt? Ser for meg at når alle koblingene her er vendt bakover i båten, så vil man til slutt få et område i tanken man ikke får fylt opp, før det da enten slår tilbake i påfyllingsrøret eller pipler ut av lufteslangen?

Planen er å montere tanken litt mer midt i båten, og da lurer jeg på om jeg bør flytte noen av koblingene slik at jeg har påfylling og lufting fremst, og uttaket til motoren bakerst, da båten gjerne vil bli liggende dypere bak enn foran pga vektfordeling...

 

Sånn som det var, blir jo omtrent som dette bildet, bare litt overdrevet...

bilde

 

Edit:  Hvis luftingen og påfyllingen hadde vært opp til høyre på tanken i bildet, så ville man jo fått fylt opp 100%, ihvertfall i følge mitt hode... :confused:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hepp!

Her har det ikke skjedd så alvorlig mye... Det har egentlig vært altfor mye drittvær til å holde på utendørs med pussing osv, men littegrann har jeg fått gjort :yesnod:

Fikk pusset endel til, og spylt ut av båten, så har jeg prøvd meg på litt lapping av noen hull. :pray:

 

bilde

Slik ser altså båten ut nå (kom jo på at jeg har ikke postet noen bilder av hele båten i ett bilde før her kanskje...)

 

Ble et lite hull her gitt... Var så gåen glassfiberen her, at det måtte bort. Hadde ikke fått roen over meg ute på sjøen hadde jeg visst at det så ut som det gjorde her...

 

bilde

 

Har ikke tatt noen bilder etter lapping, men her rett før. En god bit av en pizzabakern-eske med plastfolie på som underlag.

 

bilde

 

I morgen er det faktisk meldt solgløtt i trøndelagen ( :eek: ), så da håper jeg å få gjort litt mer. Må pusse enda mer også, men jeg fant ut at skroget begynte å bli så tynt der babord stringer lå, så jeg turte ikke annet enn å legge noen lag der,  og tror jeg skal legge fler før jeg begynner å klatre over det i forsøk på å pusse andre steder i nærheten... (Glassfiberveven til biltema er ganske tynn fant jeg ut :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått lagt noen lag til med glassfiber her :smiley:

 

Slik så det ut før jeg begynte i dag

 

bilde

Her har jeg lagt 3-4 lag tror jeg, men det virket alt for tynt, så har lagt mer i dag.

 

bilde

Her ble det ganske bra, men la likevel et lag til i dag, bare for litt peace of mind... :pray:

 

bilde

Her var det litt fordypninger ennå, la et lag til her.

 

bilde

Samme her :smiley:

 

Og slik ser det ut nå når jeg er ferdig for denne gang:

 

bilde

La 3-4 nye lag her.

 

bilde

Ett nytt lag pr. område, kaaaaanskje jeg legger ett til senere her.

 

bilde

Dette hullet rakk jeg ikke ta sist, men fikk tatt det nå. Som man ser så har jeg vært generøs med epoxyen her, fordi koppen veltet... :rolleyes: Fikk opp noe av det, men fant ut at det kan sikkert ikke skade om jeg kliner det tynt utover rundt reparasjonsområdet... :smiley: Her også skal jeg legge noen lag til ved neste anledning

 

Nå står båten i carporten med presenning over seg og en vifteovn inni for å få herdet det her så fort som mulig, så er det bare å håpe på mer godvær fremover :pray:

Link to post
Share on other sites

Jupp, blir mye enklere å få pene overganger hvis du sørger dor å få dekt alt som er av duk, legg gjerne plast stramt over og gni all luft ut, da får du en helt slett og fin overflate?

Da kan du spare deg for mye sparkling... Noe som er driiiiiiiiit kjedelig spørr du meg????

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å få oversiden av dørken så fin som mulig, men kanskje greit å bruke dette salt-trikset til slutt når man maler for at det ikke skal bli helt skøytebane oppi båten. :smiley:

Det eneste er at jeg sliter med å finne noen som selger noe annet enn glassfiberVEV til epoxy..... :confused:  De jeg har funnet hittil selger kun duk/matte til polyester, så vidt jeg kan se...

 

 

Edit: Noen som har et svar til meg på spørsmålet HER ? :smiley:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jau, da har det skjedd litt til her i gården... :clap:

 

Mer lapping
 

bilde

Først noen lag med småbiter

 

Så noen større...

bilde

 

 

Anser meg egentlig ferdig med dette hullet... Er vel ca 10-12 lag med Biltemas 300g glassfibervev her, og det begynner å virke rimelig stivt. :pray:

 

bilde

 

 

Her også tror jeg jeg sier meg fornøyd...

 

bilde

 

bilde

Ble litt småbobler her og der på den største glassfiberbiten, fordi jeg begynte å få dårlig tid med epoxyen jeg hadde blandet, men de fleste boblene er så langt unna hullene at jeg tror ikke det har noe å si...

 

 

Har også lagt 4 lag i kjølen foran i båten, men blir sannsynligvis 4 til, bare for å være helt sikker.

 

bilde

 

bilde

 

 

ENDELIG noe annet enn pussing eller glassfiberlegging:

 

bilde

Mal av papp til akterspeilet

 

bilde

Sjekker passform

 

bilde

Plutselig 1 stk kryssfinérplate sånn passe grovt kappet :yesnod: (Ble kryssfinér, og ikke divinycell, pga kostnad, tilgjengelighet osv...)

 

Meget viktig med vitaminer når man holder på med båt :cheers:

 

bilde

 

18mm + 6mm + 18mm = 42mm akterspeilplate, men skal legge på et ekstra lag 18mm helt nederst, slik jeg så for meg i et tidligere innlegg :smiley:

 

bilde

 

Klinte på GODT med lim

bilde

 

Det ble nesten litt i overkant, ble umulig å få presset platene helt sammen, så limet bygger ca 1,5mm mellom hvert lag med kryssfinér, men tviler på at dette har såååå mye å si, styrken er vel der uansett :yesnod:

bilde

 

Har ikke tatt noen bilder av platene sammen, for det ble et svare strev for å få presset det sammen, med alt for få tvinger, så måtte ty til noen skruer i tillegg, altså tvinge på plass, sette i skruer for å holde det, så bevege seg bortover... :rolleyes: Skruene tror jeg bare får bli, gjorde vårt beste for å ikke skru på plasser det skal borres hull, så det går nok bra at de er der :smiley:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Her var det lenge siden jeg har vært gitt... :P

Denne "lever" ennå, ble bare satt på pause pga bryllup og dertilhørende planlegging og sjefing av sjefen i huset. Hun mente av en eller annen grunn at bryllup sto høyere på prioriteringslista enn båten :confused:

Etter 3 ukers bryllupsreise sent i sommer/tidlig høst var utrolig nok været i Trøndelag litt for dårlig til å holde på med båten (har ikke oppvarmet garasje), så den er satt inn på en låve for vinteren, og skal påbegynnes så fort været tillater det til våren igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takker! Vi er fremdeles gift, så det må sies å gå ganske bra ja :cheers_wine:

Har kjøpt båtplass på Stjørdal her vi bor, så den blir vel liggende her, men mulig jeg kommer til å ta den med til Oslo av og til om sommeren, da jeg egentlig er fra Sandvika, og familien har hytte i middagsbukta. Syns båtlivet er litt bedre i indre Oslofjord enn i Trondheimsfjorden. Trondheimsfjorden er altfor dårlig "designet" av moder jord til å være en god småbåtplass til tider, veldig åpen og utsatt for vind osv... Så er bare å håpe at værgudene er snille til våren så jeg får gjort så mye som mulig når den tid kommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da har værgudene vært snille nok til at jeg har orket å starte opp litt smått igjen her... :clap:

 

Har fått klint på et tykt lag med epoxy på plata her nå, tanken var jo i utgangspunktet å legge et par lag med glassfiber på den også, men det ble så mye dritt med kriker og kroker, så jeg la ett lag på én side og ga opp...
Den får uansett flere lag når den er limt fast, så hovedpoenget her var jo å gjøre treverket vanntett...

Enda et prosjekt som ligger på hodet i hagen, måtte jo ha noe å gjøre mens man ventet på varmen :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

 

Klinte på GODT med lim;

bilde

 

bilde

 

 

Og deretter satt vi den fast...

bilde

 

Nå vet jeg ikke om dette er en uglesett metode for å feste plata, eller om det er slik det gjøres... Kunne vel selvfølgelig limt den fast med epoxy også, men det er så grisete og flytende at jeg tror det bare hadde blitt klineri...? Glippene på sidene kommer jeg til å tette igjen med epoxysparkel eller lignende før jeg legger glassfiber over for å få det helt strøkent. (Har 2 tom 4 på begge sider av skroget, selvfølgelig, dro til mutterne til disse firkantskivene begynte å bøye seg, så det blir vel ikke strammere... :smiley: )

Egentlig er dette et ganske behagelig punkt i monteringen, for neste steg, eller ihvertfall et av de nærmeste nå, blir jo å få ned toppen på båten igjen, og da begynner det jo i alle fall å ligne på en ordentlig båt igjen :cool: 

 

 

Herligheten som forhåpentligvis skal henge bakpå her:

bilde

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål jeg har:

Jeg tror jeg har nevnt tidligere at jeg skal flytte den fastmonterte tanken fremover i båten, men da må jeg også flytte på påfyllingsstussen som stikker ut av tanken, nå er den kanskje 20 cm fra kanten, men jeg skulle gjerne hatt den helt opp i det ene hjørnet...
Hvordan bør jeg gjøre dette? Hva skal jeg evt. bruke for å lime den på igjen? Tanken er vel lagd av plastikk eller noe lignende, ihvertfall ikke alu eller noe form for metall...

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt med det elektriske ombord her i helgen, noen stor jobb var det ikke, da det er begrensninger for hva som finnes av elektrisk utstyr i en 16-17 fots bowrider...
Fant ut at det var like greit å gjøre dette mens toppen henger fra taket i carporten enn å begynne med dette når den er på plass på skroget, for da må man jo innta så mange festlige stillinger oppi båten...

Det så slik ut under/bak styrekonsollen:

bilde

 

Nesten alle skjøter var gjort på denne måten, altså ikke heeeeelt etter båt-håndboka...

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så over til noe helt annet:

Har googlet en del om "transom thickness", men det virker som de lærde strides...
Noen her som har gode (eller dårlige) erfaringer på hva som er nok? Det jeg har lest er at "tror du det er for lite, bygg mer. Tror du det er nok, bygg litt til likevel"

Her er den foreløpige tykkelsen på min:

bilde

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten økt ble det i dag, men sto opp 04:30 i dag, så ble ikke lange greiene...
Har så vidt begynt med å runde av hjørnene mellom skrog og plata i akterspeilet.

bilde

 

Limte bare på denne messing-akterpropp-saken, da jeg ikke hadde noe på innsiden skruene kunne feste i. Tror det skal holde, hvis ikke må man finne på noe annet lurt... Det er forøvrig den originale, og sjekka akkurat den pluggen som skal stå i, og den har absolutt sett bedre dager, så da er spørsmålet, er disse gjenget med en standard type gjenger, slik at det er lett å finne ny plugg? :pray:

bilde

 

bilde

 

 

Tredde et rør innpå den for å få nok lengde på dreneringshullet

bilde

 

Skal kutte vekk røret slik at det er "flush" med denne buen mellom skrog og akterspeil, så blir vel frem med en liten fil e.l. i morgen

 

I morgen er håpet å få gjort ferdig siste sånn "fyllmasse" mellom plate og skrog, for så å legge 2-3 lag glassfiber for å sikre den så godt som mulig.

Noen som vet hvor det går an å få kjøpt løse glassfibertråder, sånn type ferdigkutta til å blande i epoxy for å lage sånn "peanutbutter"/fugemasse? Hittil har jeg bare klipt opp en god del fra noen rester jeg hadde liggende, men gud bedre det tar tid og er ikke akkurat så veldig kult å holde på med... :sweat:  Tenkte bare på hvor mye jeg måtte kutte opp til denne lille biten, så har man jo alle stringerne igjen :sweat: Var kanskje her jeg kunne prøve bomull mener jeg noen snakket om...? Erfaringer/tips? :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...