Jump to content

Prosjekt, Cobia bowrider


Mr.V

Recommended Posts

Da er plata bak klar for litt glassfiber.
Prøvde meg frem med litt forskjellige "peanutbutter"-blandinger her:

 

1 med glassfiberkutt og mikroglassballonger

1 med bare bomull

1 med litt glassfiber, litt bomull og mikroglassballonger

 

Det jeg erfarte er at den med kun bomull var veldig vanskelig å få lagt slik at det ble en jevn overflate. De som hadde glassfiber og mikroglassballonger i var mye lettere, så da er jo spørsmålet om dette skyldes mikroglassballongene eller glassfiberet, eller om det er fordi det var mindre bomull i 3. miksen... :confused: Må vel prøve å blande en runde med bomull og mikroglassballonger og se hvordan den funker :thumbsup: 

 

 

På dette bildet kan man så vidt skimte blandingen med bare bomull øverst til høyre, var hele veien ned til hjørnet og litt mot midten, men ble så ujevnt at jeg dekte

over med neste blanding for å slippe så mye sparkling og pussing

bilde

 

 

Med litt epoxysparkel på de værste områdene

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Ja, jeg sparkler som en klovn, men det går jo alltid an å pusse det jevnt :lol:

 

bilde

 

Ble litt rusk og rask i sparkelet, for det blåste ganske bra når jeg holdt på, men men... :rolleyes:

 

Flikka også over noen småsår på utsiden av båten, men glemte å ta bilder av dette i farten... kommer vel sikkert senere, når hovedfokuset i prosjektet blir utsiden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da begynner det å ligne noe her :smiley:

 

Pussa klovnespaklinga mi litt jevnere enn den ble lagt på...
bilde

 

bilde

 

bilde

Det siste bildet her er sett ovenfra og ned i styrbord hjørne bak i båten. Ble ikke så aller værst den avrundingen, gikk greit å legge duk der i allefall :smiley:

 

 

Så på med glassfiber

bilde

 

                                        bilde

 

bilde

Litt uklart siste bildet her, men man ser vel hva det er...

Ble rimelig tykt nederst her, ble 5 lag med 450gram duk pga litt overlapping osv... Skal vel holde det :thumbsup:

 

Nå begynner det å nærme seg sammensetting av skrog og topp :clap:

Link to post
Share on other sites

Da begynner det å ligne på en båt igjen her :cool:

Startet en prøvemontering av toppen i dag. Først måtte den ned fra taket i carporten, hvor den har fungert som oppholdsplass for den lokale småfuglbestanden... :rolleyes:

dsc_0122.jpg

 

dsc_0123.jpg

Så for meg at det skulle bli pes å ta den ned alene, men det gikk overraskende greit :smiley:


Og nesten på plass!

dsc_0124.jpg

 

 

Og her et av de beste eksemplene på hvorfor man ikke skal legge ny dørk i båten mens toppen er av:

dsc_0125.jpg

 

dsc_0126.jpg

Kan bli rimelig mye jobb å få det til å passe hvis man legger dørken først og så skal presse dette sammen, når den nye dørken ligger og stiver av... Var vel gode 5 cm glippe på hver side tenker jeg.

 

Eneste som ikke gikk på plass helt:

dsc_0130.jpg
Styrbord side. Men den skal nok komme på plass, det handler vel bare om hvor hardt man tar i :lol:

 

Startet med litt sånn småflikking her og der på toppen når jeg først hadde fått den ned, for det har ikke akkurat vært så lett å komme til når den har hengt 2 meter over bakken...

Av med gammel lanterneholder

dsc_0127.jpg

 

Her var det ikke spart på silikonet...

dsc_0128.jpg

 

dsc_0129.jpg

Det var silikon nesten overalt, men i skruehullene var det bare så vidt de hadde fått nedi noe... :rolleyes:

 

 

Slipte ned noen sprekker i gelcoaten i motorbrønnen, tenkte det er greit å gjøre dette før man henger på motoren, for da har man litt mer arbeidsrom.

dsc_0131.jpg

 

dsc_0132.jpg

 

Tenkte å sparkle med epoxysparkel her, noen forslag for hva jeg kan male over igjen med? Er gelcoat liksom tingen, eller er det andre greier som er enklere/billigere og funker like godt?

 

 

Hadde selvfølgelig ikke mer sparkel, og biltema her stenger 20:00, og det var klokken passert gitt... Da rygg...eh, bakket vi inn i carporten igjen, så blir det på'n igjen i morgen!

dsc_0134.jpg

 

dsc_0135.jpg

 

 

Nå ser det jo faktisk nesten ut som en båt som står i carporten, ikke bare et skrog... ihvertfall for et litt utrent øye, som ikke ser oppi den :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som vet hva disse støttene til vindskjermen heter? Det fulgte ikke med båten, og jeg kan ser for meg at det kommer til å slite bra på både vindskjermen og festene hvis det hopper litt utpå sjøen uten disse...

Har prøvd å lete rundt i div. båtsjapper på nett, men da jeg ikke vet hva de heter, ei heller noen lykke...

Link to post
Share on other sites

Jaja, fått gjort litt mer da :smiley:

Limt sammen topp og skrog, så nå er det offisielt og permanent satt på plass :yesnod:

bilde

 

bilde

 

 

Vaska ut av båten, fikk bort det meste av sånn svart skitt og lort som setter seg etterhvert som tiden går. Ganske behagelig å få det vekk egentlig :thumbsup:

bilde

 

 

Et par lag med glassfiber, et par lag til skal det bli, men jeg hadde ikke nok epoxy igjen....

bilde

 

bilde

 

 

Så mens dette herdet kunne jeg ikke akkurat gjøre så mye mer i båten, så da startet jeg likegjerne på utsiden litt...

bilde

 

bilde

 

 

 Dukker opp litt gammel moro her og der:

bilde

 

bilde

 

 

Ganske clean...

 

bilde

 

 

Men må vel gjøre noe her....

bilde

 

Og her...

 

bilde

 

Disse sprekkene har vel oppstått i forbindelse med den skaden som var på båten, ser ut som det er noen omtrent på samme plass på andre siden også... :nonod:

 

 

Litt lenger bak fant jeg en våt flekk...

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det var heldigvis ganske tykt på innsiden her, men det jeg har tatt bort forsvant bare med malingsskrapa...ganske lett også... :rolleyes: Må vel legge i noe her, tror dere det holder med epoxysparkel på dette, eller bør det legges noe glassfiber her først?


Så langt kom jeg i dag før jeg ikke gadd mer, den skrapinga er en skikkelig drittjobb altså :sweat: Men artig å se at det blir bra til slutt :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Veldig artig å følge tråden din! ikke minst siden jeg har mye av den samme jobben foran meg på mitt Dracoprosjekt.

 

Et spørsmål. Ser du bruker mye (bare?) epoxy, og ikke polyester. Hva kommer det av? Til disse utbedringene burde det ve holde i massevis med polyester. Hvor handler du epoxy?

 

Til det siste innlegget: tror jeg ville gått for å laminere på litt duk så lange skaden er såpass dyp.

Link to post
Share on other sites

Hei! Kjekt å høre, kan love deg at motivasjonen stiger når man begynner med montering, og ikke bare slipe og pusse :smiley:

Jeg bruker epoxy, kjøper på Biltema foreløpig, egentlig fordi jeg har lest at det er sterkere enn polyester og det er lettere å jobbe med, man har lenger tid før det "kicker" og begynner å herde. Dessuten er det lettere å få epoxy til å hefte på gamle båter. Altså poly på poly funker sikkert greit i 99% av tilfellene, men epoxy på poly funker vel alltid. Poly på epoxy derimot er ikke å anbefale...

Enkelt fortalt; epoxy er sterkere og lettere å jobbe med (for en amatør :giggle: ). Slipper å tenke så mye på gassene fra den også...

Ja, var ganske dyp den skaden, så spørs om jeg må slipe ned litt rundt og legge i noe duk her ja. Men det var også heldigvis veldig tykt på innsiden her, pga det er rett under der det lå en stringer, som også har hatt glassfiber over seg og dermed var det igjen litt rester fra denne glassfiberen oppe i båten.

Link to post
Share on other sites

Da verker skuldre, armer og fingre her, men er ENDELIG ferdig å skrape båten for bunnstoff! :clap::cool:

Gjenstår kun litt sjarmøretapper med eksenterslipern, så blir det som nytt...nesten...

 

 

Enda flere "gammel moro" merker som dukket opp....

 

bilde

 

bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Man kan jo bli fristet til å tro at det er jeg som har vært litt vel ivrig med skrape eller slipemaskin, men neida... det var sånn her rett under bunnstoffet enkelte plasser... :rolleyes:

 

 

Ble hull her og gitt... nok en plass man må legge i litt duk før man sparkler... Jaja, hadde ikke vært mye til prosjekt uten litt ekstraarbeid :cheers:
 

bilde

 

 

Begynner å bli ganske hvit under nå, med unntak av det blå sparkelet her...

 

bilde

 

bilde

 

Sprekken i baugen, med lappinga jeg fikk noen til å gjøre nederst, også ser det jaggu ut som det har blitt reparert her en gang tidligere også... :diving:

 

 

Lite hakk i kjølen, er lagt på så mye på innsiden så her blir det nok bare sparkel etter jeg har fått ut gammelt bunnstoff

 

bilde

 

 

 

Pusse pusse...

 

bilde

 

Og vips

 

bilde

 

Noen gamle skruehull etter div... Disse tetta jeg for lenge siden, mulig før vinteren, med sånn epoxy og mikroglassballonger fra innsiden

 

                                             bilde

 

Det begynner å hjelpe nå... Litt fler småskader, men babord side var absolutt værst...

bilde

 

Mangler bare litt til...

 

bilde

 

 

Trenger ikke å bekymre meg for at det skal gro tang på gårdsplassen min når neste syndeflod kommer :lol:

bilde

 

Det var det me rakk i dag, jeg gruer meg til å stå opp i morgen og kjenne på skuldre og armer...

Ha en fortsatt fortreffelig søndag kveld!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tilbrakt omtrent halve helgen under båten, fant jeg ut at det var på tide å legge seg under den igjen, er jo tross alt mandag allerede :rolleyes:

 

 

Resultat: 99% ribba for alt gammelt bunnstoff :cheers:

 

bilde

 

Så begynte jeg med å pirke ut bunnstoff fra disse småsårene under båten, som kan ses på et annet bilde lenger opp i tråden...
 

bilde

 

bilde

 

Ja, jeg ble ferdig med dette, tok bare ikke noen etter-bilder... :saint:

 

 

Hadde en del gelcoatsprekker foran på båten, tenkte jeg skulle utvide disse litt så jeg fikk i noe sparkel før jeg evt skal male båten, skrapte litt og tenkte "fa... nå må jeg pusse mer...";

 

bilde

 

bilde

 

Var visst ikke bare gelcoaten gitt... :thumbsdown:

 

bilde

 

bilde

 

Heldigvis ikke så dype sprekker... Hadde sikkert gått fint sånn styrkemessig, men pusser man opp båt, så pusser man opp båt... Nå visste jeg jo at sprekkene var der, så... Peace of mind osv... :wink:

 

bilde

 

 

Mekka litt epoxysparkel av lamineringsepoxy og slipestøv fra undersiden av båten, så da fikk vi en salig blanding av både gelcoat og bunnstoff i mixen her, altså bør det ikke begynne å gro noe inne i hullet her :thumbsup:

 

bilde

 

 

På med glassfiber...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Hadde jo tenkt å sparkle småskader under båten i dag, men neeeeida, ble heller litt lapping... Jaja, må vel sparkle i morgen da :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jo, burde vel egentlig ha gjort det FØR jeg satte på toppen og la i plata i akterspeilet...menmen... etterpåklokskap osv :wink: Nå er den så tung at jeg ikke gidder.

...og det er jo et prosjekt, hvorfor gjøre det alt for lett? :giggle:

 

 

Nå venter jeg egentlig bare på montering av stringere osv, har vært i kontakt med en fyr ang. plastsveising av bensintanken, men han var avhengig av å vite hva slags plastikk den er lagd av... Har sendt mail til Cobia, men ikke noe svar ennå...
Tenkte å få nedi stringere før jeg sparkler på utsiden, da skroget beveger seg endel når man holder på oppi, og det er vel ikke sparkel så veldig glad i.

Noen her som kan tenke seg hva tanken evt. kan være lagd av, evt noen andre løsninger enn plastsveising på å flytte litt rundt på koblingene?
Ser at tankene som f.eks. Maritim selger er for høye til å ha under dørken her, den som sto i båten er forholdsvis "flat". Kan det koste mye å få lagd en ny en i f.eks. aluminium?

Link to post
Share on other sites

Ok, takker for svar.

Vet du om dette er "standard" type plast som bensintanker fra tidlig 90-tall er lagd av, eller kan det være noe heeeeelt annet også?

Han som evt. skal sveise måtte vite dette for å vite hva han kunne bruke for å legge i ekstra materiale der det ble behov for dette, og da sa han at han måtte bruke samme type plast som tanken var lagd av. Jeg regner derfor med at enkelte plasttyper ikke lar seg sveise sammen med like godt resultat... Funker da evt. en type PE sammen med en annen, eller blir dette kræsj?

Link to post
Share on other sites

PE er nok det mest brukte materialet for slike tanker. De termoplastene som er størst på volum og billige er PE, PP og PVC. PVC er det nok garantert ikke. Aldri hørt om rotasjonsstøpte tanker av PVC. PP er jeg litt mer usikker på, ikke umulig at det kan være det.

 

Om den i tilfelle lar seg sveise med tilsett av en annen kvalitet vet jeg rett og slett ikke. Det går an å høvle av noen spon av tanken din og gjøre noen destruktive tester for å sjekke hva slags plast den er av. Last ned plastkatalogen fra hjemmesidene til Astrup. Der finner du en del tips om egenskaper for ulike termoplaster samt måter å identifisere (så vidt jeg husker). Testene kan være å tenne på et spon og se hviken farge flammen brenner med o.l.

Link to post
Share on other sites

Du kan også teste litt ved å massakrere ei spylervæskekanne. Skjær av noen strimler og forsøk å smelte dem inn i kanna med en loddebolt. Du kan også tenne på en strimmel og sammenligne flammen med et spon fra tanken din. Hvis du finner noe av polypropylen (PP) kan du sammenligne det også.

 

Jeg fikk forresten sveiset plastskaden i jolla vår i går. Det gikk fint med litt tolmodighet og testing. Jeg brukte spon som jeg høvlet av på ikke synlige steder hvor plasten var veldig tykk.

Link to post
Share on other sites

Ok, takker for svar.

 

Vet du om dette er "standard" type plast som bensintanker fra tidlig 90-tall er lagd av, eller kan det være noe heeeeelt annet også?

 

Han som evt. skal sveise måtte vite dette for å vite hva han kunne bruke for å legge i ekstra materiale der det ble behov for dette, og da sa han at han måtte bruke samme type plast som tanken var lagd av. Jeg regner derfor med at enkelte plasttyper ikke lar seg sveise sammen med like godt resultat... Funker da evt. en type PE sammen med en annen, eller blir dette kræsj?

Ta med deg tanken på Riis bilglass og spør etter Knut, han fikser dette.. hils han fra frokost gutten på levanger!

Link to post
Share on other sites

Du kan også teste litt ved å massakrere ei spylervæskekanne. Skjær av noen strimler og forsøk å smelte dem inn i kanna med en loddebolt. Du kan også tenne på en strimmel og sammenligne flammen med et spon fra tanken din. Hvis du finner noe av polypropylen (PP) kan du sammenligne det også.

 

Jeg fikk forresten sveiset plastskaden i jolla vår i går. Det gikk fint med litt tolmodighet og testing. Jeg brukte spon som jeg høvlet av på ikke synlige steder hvor plasten var veldig tykk.

Skal prøve meg på litt forskjellig, men hjertelig takk for tips! Bra du fikk fiksa skaden :smiley: Jeg har aldri "sveisa" plast før, så tør ihvertfall ikke begynne med en innebygd bensintank :giggle:

 

Ta med deg tanken på Riis bilglass og spør etter Knut, han fikser dette.. hils han fra frokost gutten på levanger!

Hei! Det er en på Riis jeg har vært i kontakt med, men han hadde ikke tid til å finne ut av plasttype osv, så jeg måtte gjøre dette først  :wink: Men skal hilse fra frokostgutten neste gang jeg er innom :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering... Har ikke vært så produktiv de siste dagene, menmen... :smiley:

 

Nye gjennomføringer for drenering av motorbrønn:

 

Fra dette
bilde

 

Til dette

bilde

 

Gått opp noen mm i diameter for å få gjennom røret jeg hadde liggende

 

bilde

 

 

Limt fast:

 

bilde

"Malte" med epoxy inne i hullet i går for å gjøre kryssfinéren litt mer vannmotstandsdyktig... Pakka i godt med lim, og skal sparkle rundt røret så fort limet har tørka.

 

Tanken er å ha røret 1-2 cm ut fra skroget, for da slipper man kanskje slike rennemerker nedover akterspeilet. Det mener jeg ihvertfall det er på familiens Nordkapp, hvor rørene ligger "flush" mot akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Er det et PVC rør? Er du sikker på at det er UV-bestandig?

 

Hvis du skal la det stikke ut fra akterspeilet er det kanskje lurt å sparkle opp en radius slik at røret ikke står så utsatt til. Ellers ser det ut som om det kan være litt sårbart.

Link to post
Share on other sites

Hahah, du spør ja... :giggle:

 

Det har jeg ikke sjekka, er et enkelt plastrør fra Biltema...

Kan jo sikkert være en idé å gjøre som du sier, å sparkle opp litt radius rundt røret, slik at det får litt beskyttelse... Går vel evt. an å kline det inn med gelcoat når den tid kommer (gitt at gelcoat fester seg på billige plastrør fra Biltema :confused: ), skal vel ikke være noe problem å male det inni heller, da diameteren er såpass stor... :smiley:

 

I værste fall bør det ikke by på store problemer å få det ut heller. Kan umulig være noe dårligere det der enn det som var der i alle fall, dårlige kobber/messing-rør som ikke tettet skikkelig...

 

 

Edit:

Tror ikke det står så utsatt til egentlig, fint lite som kan komme borti det bakpå der, og akterspeilet er jo ikke 90 grader på vannet, skrår mot baugen nedover (hvis du skjønner), altså er ikke røret det første som evt. treffer noe... :smiley:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert litt på en sak her...

Opprinnelig var bowrider-delen av båten sånn "rett fram" aktig med benk på hver side, med oppbevaring under...

Noe slik:

 

bow2.jpg

Tilgi meg paint-skills (gjort på ca 2 sek :giggle: ) og bildestørrelse osv, men tror det skal representere ganske greit hvordan den så ut. Ganske typisk bowrider...

Lurer på å lage en løsning som kanskje er litt mer "fancy", noe a'la dette:

bow3.jpg

Hva tror dere båtfolk om dette? Blir båten for liten for en slik løsning? Tenker da mest på om den er for liten til å ha noen få trappetrinn fremme i baugen, eller kan dette være en ok måte å konfigurere bowrider-delen på?

 

Ha i bakhodet at disse bildene på ingen måte er i noen form for skala, og jeg må måle opp nøye før siste vurdering blir tatt...

 

Mvh. Mr. V

Link to post
Share on other sites

Ta med deg tanken på Riis bilglass og spør etter Knut, han fikser dette.. hils han fra frokost gutten på levanger!

 

Forresten Knut jeg har snakket med ja :thumbsup: Han skal få tanken på mandag og se om han får gjort noe med den da. Går det til helv... har jeg en annen for hånden som muligens kan hjelpe meg å sveise en ny tank i rustfritt/syrefast med den gamle som mal. Problemet med tanken min kontra de man får kjøpt på f.eks. Maritim er at min er kun 15 cm høy på det tykkeste, mens de jeg har funnet på nett som er ferdige tanker er minst rundt 20 cm....  :nonod: Hadde blitt litt døvt med en kasse midt på dørken for å få plass til en ny bensintank...

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...