Jump to content

Prosjekt, Cobia bowrider


Mr.V

Recommended Posts

Hepp!

Da har det skjedd litt her, selv om det er en stund siden forrige update...

Sprekkene jeg la glassfiber på i post 59 har fått seg litt sparkel:

bilde

 

bilde

 

Ble litt mer på styrbord side her, da denne sprekken i baugen fra skaden båten hadde ikke hadde lagt seg helt flush med sin andre "halvdel" (om dere skjønner), så skal prøve å pusse det så jevnt at det blir bortimot usynlig..

 

 

Så litt mer spennende saker:

Første sett stringere på vei :thumbsup: Gønna på med 2 tom 8 når jeg først var i gang... Blir ikke dette stivt og solid, blir ingenting det... Kanskje litt overkill, men pytt, det skal ca 200 gamper bakpå så... De er sikkert lettere enn den vanntrukne kryssfinéren som var der uansett :giggle:

bilde

 

bilde

 

La på slike skumaktige puter under, da jeg har hørt at stringere ikke skal ligge klin nedpå skroget. Dog hadde det ikke vært noe problem uansett tror jeg, for de var ikke kappet 100% nøyaktig, så noen glipper ble det, men uansett...

 

bilde

 

 

Tegnet opp en senterlinje i båten for å få lik avstand fra midten til hver stringer. Gjorde dette ved å legge en snor i "spissen" av skroget i baugen og dro den bak og gjennom dreneringshullet i akterspeilet. Blir vel ikke helt på mikrometeren, men nære nok.

 

                                         bilde

 

Tegnet opp rundt stringerene for å vite hvor de skulle ligge, og hvor jeg skulle kline på lim. (Plankene som går mellom hver stringer er midlertidige, måtte bare ha noe å støtte opp med)

 

bilde

 

 

Ble ingen bilder av selve limpåføringen, men her er det limt fast og vektet ned med det som var i nærheten, 4 vinterdekk og noen steinheller...

 

bilde

 

bilde

 

 

Ble heller ingen bilder av selve kappeprosessen av stringerene, men regner med de fleste skjønner at dette kun er X antall turer mellom båten og saga for å kappe litt og litt til det passer :wink:

 

Morgendagens prosjekt blir vel å pusse litt sparkel på utsiden, da dette limet tørker 2-3mm pr. døgn i 20 grader, og jeg bor i Trøndelag, altså er det vel ikke ferdig herda før desember ellernoe... :rolleyes: Det ble ganske tykt her og der, gikk med 12 (!!!!!) tuber lim til bare dette...altså slike standard silikon-tube størrelse greier... Må vel bare kjøpe mer tror jeg, for jeg er laaaangt fra ferdig med å lime ting... På den annen side så fikk jeg avrunda limet ganske bra langs mesteparten av stringerene, altså slipper jeg kanskje å lage så mye peanutbutter for å gjøre glassfiberlegginga lettere  :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Hva brukte du til å lime bjelkene med? 

 

Jeg skal også gjøre noe lignende på dracoen når jeg kommer så langt, men satser da på å bruke celleplast som er nærmest vektløs i forhold. Du vil jo få en god del styrke i bjelkene, men jeg satser på å få styrken i laminatet isteden.

Link to post
Share on other sites

Limet er:
 

bilde

 

På "baksiden" av tuben står det følgende:

Bruksområder:
MS Super nr. 1 er en hurtigherdende, luktfri og helt nøytral elastisk en-komponent fuge og limemasse som er særdeles egnet til bruk innen bygg og industri.  Anvendes til fuging og liming i karosseri, skip, bygg og containerindustrien. Også velegnet til gulvfuger samt til liming av glass, metaller og kunststoffer.

Egenskaper:

MS Super nr. 1 har god UV bestandighet, er pillesikker, den har god temperaturbestandighet og motstandsevne ovenfor vann, sjøvann, alfatiske oppløsningsmidler, olje, fortynnede organiske syrer og baser m.m.. Hefter på de fleste materialer, også på våte overflater.

 

Bruksanvisning:
Flatene skal være rene, tørre og fettfrie. Fugemassen glattes med glattemiddel eller vann senest 10 min. etter påføring. Verktøy rengjøres med f.eks. aceton. På grunn av forskjellige overflatebehandlingsmetoder av diverse underlag, anbefales det å foreta en prøve før bruk. Ved større forbruk be om teknisk datablad.

Tekniske data:
Produkt: MS-hybridpolymer

Arbeidstemp: +5° til +40°C

Herdetid: v/20°C 2-3mm i døgnet

Elastisitet: +/- 10%

Hardhet farget: Shore 60/transparent:shore 40

Temperaturbestandighet: -40°C til +90°C

Fareklasse: Ingen

Brannfareklasse: Ingen

Link to post
Share on other sites

Tanken er hos Knut på Riis ennå, han skulle begynne å se smått på den i.l.a. uka her, men hadde litt annet å holde på med også, så jeg har ikke mast noe særlig, ingen hast for min del ennå heller så :smiley:

æ må vel kjør innom i mrrå å mas på hain æ da :P :P :P kor e båt`n da, vorri arti å titta :)

Link to post
Share on other sites

Limet er:

 

Tekniske data:

Produkt: MS-hybridpolymer

Arbeidstemp: +5° til +40°C

Herdetid: v/20°C 2-3mm i døgnet

Elastisitet: +/- 10%

Hardhet farget: Shore 60/transparent:shore 40

Temperaturbestandighet: -40°C til +90°C

Fareklasse: Ingen

Brannfareklasse: Ingen

 

Ok. MS polymer og shore sier nok :wink:

Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd enda mer her gitt :smiley:

Noen bilder fra de første stringerene:

bilde

 

bilde

 

Kom jo plutselig på at vi hadde glemt noe her, under iveren med å få de på plass... :giggle:

Drenering...

 

bilde

 

bilde

 

Noe pes å komme til ordentlig for å lage et 100% perfekt hull baki her med drillen, så det ble litt så som så... Fylte igjen rundt rørbiten med lim, og skal gå over om en dag eller to for å dobbeltsjekke at det ble helt tett, det var rett og slett noe drit å komme til under motorbrønnen her, og det ble så mye lim-klin overalt, så venter til det har tørka før jeg beveger meg baki der igjen :giggle:

 

Fant ut at det var like greit å gjøre dette FØR vi la ned neste par med stringere...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Limte de fast med varmelim så de skulle holde seg i ro :smiley:

 

Nå er planen å lage båten slik at HVIS det skulle komme vann under dørken, kondens o.l., så er det bare å tilte baugen opp, så skal det renne bak og ned i brønnen og til dreneringshullet i akterspeilet/lensepumpa, slik at det aldri blir stående vann under dørken unødvendig lenge. :thumbsup: I tillegg skal jeg jo ha en slik fancy trekk opp/dytt ned pullert i baugen, og denne også kan jeg jo da bare la drenere til under dørken, for da renner det jo forhåpentligvis ut baki brønnen til slutt  :saint: 

 

 

Litt fin-tilpassing av ytter-stringerene:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så en siste sjekk at alt passer før liming:

 

bilde

 

bilde

 

 

Og plutselig var de limt fast:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dagens økt ferdig, og neste blir vel å starte smått på disse tversgående stringerene (?), de heter kanskje noe annet, men... Må gi limet et par dager på å sette seg ordentlig først.

 

Ha en fortreffelig lørdagskveld, folkens!

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge prosjektet ditt Mr. V :thumbsup:

 

Har du tenkt å laminere rundt stringerene til slutt, eller skal de bare limes fast? Lurer også på hvordan du har tenkt å lage dørken.

 

Men en ting slår meg når jeg ser siste bilde, de ytterste stringerene kunne du vel klart deg uten?  Det blir jo opplager for dørken langs sidene også.

Link to post
Share on other sites

Takker for det ja :smiley:

Ja, planen er å legge 2-3 lag med glassfiber&epoxy over dem, både for styrke og vanntetthet.

Til det siste der: Hadde sikkert funka uten de ytterste stringerene også, men det var sånn båten var opprinnelig, så tenkte det var greit å ha de med, dessuten vil jo stolene jeg skal ha i båten i det store og hele hvile på disse, så greit å ha noe styrke under her også :wink: Merket også en god forskjell på hvor mye skroget gav etter når jeg tråkket rundt i båten før/kontra etter de midterste stringerene, så det stiver vel av en god del  :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Dørken blir vel rett og slett kryssfinér med et lag med epoxy på undersiden og glassfiber på oversiden...

Har fundert litt på hvor tykk kryssfinér jeg bør gå for her, om 12mm er nok eller om jeg bør satse på 18? Finnes det noe i mellom som er en vanlig butikk-størrelse, a'la 14-16mm? Erfaringer og innspill tas i mot med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet tenkte jeg bare å gjøre treverket vanntett på undersiden med kun epoxy som "maling", og deretter stive av og feste med glassfiber på oversiden... Du skriver 10mm kryssfinér og 2mm glassfiber/poly på hver side, så da bør jo kanskje 12mm kryssfinér og epoxy på en side og glassfiber+epoxy på oversiden være greit...? Gitt at dette er en standard butikk-tykkelse da :smiley:  Håper jo å gjøre dette så billig/sterkt som mulig, og da ser jeg for meg at f.eks. divinycell < kryssfinér.... selv om man må bruke mer epoxy... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det klarer seg nok garantert med 12. Men jeg ville allikevel brukt duk på undersiden. Hvis ikke er det større risiko for at du får oppsprekking i den epoxyen du smører på.

 

Husk at det blir strekk i laminatet under plata når du tråkker på den. Dersom du ikke laminerer under plata vil den underste delen av plata måtte ta opp alle strekk kreftene og nøytralaksen blir flyttet høyere opp i plata.

Link to post
Share on other sites

Skjedd enda litt til her nå...

Målt og kappet høyden på stringerene :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så litt kapping:
 

bilde

 

bilde

 

 

Ingen bilder etter vi var ferdige desverre, men det kommer heeeeelt sikkert senere. I morgen skal jeg handle 12mm kryssfinérplater til dørken, så blir det vel en god uke eller to å måle, kappe, måle, kappe før man kan legge den :giggle:

 

Høyden på stringerene ble forøvrig så og si 100%, så veldig fornøyd med resultatet så langt.

 

 

 

Så over til "something completely different";

 

Noen her som vet vekten på en 1987 Yamaha 150 2.6 (?) V6?

OG!!

Da jeg skal/vurderer å flytte den faste bensintanken fremover i båten, som er 16 fot, er det noe som kan bli for langt frem? Det lengste frem jeg fysisk kan flytte den er sånn at fremste del av tanken er ca rett under fremkant av styrekonsoll/vindskjerm, men vet ikke om det blir FOR langt frem? Den tar ca 80-100 liter, og da blir det jo snakk om litt vekt, så jeg vil ikke at den skal bli for framtung heller... Tenker at motoren er jo ganske tung, og vil ha noe som kompanserer for dette foran i båten, men vil jo heller ikke overkompansere... :rolleyes: Noen innspill på dette?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Et inspill.

Når du vektkompanserer med bensintanken, så husk på at vekten varierer med innholdet i tanken :smiley:

 

 

Takk for innspill :thumbsup:

 

Hehe, joda, er jo forsåvidt klar over dette, men tenker at det er bedre enn ingenting. Dessuten var jo tanken helt bak i båten originalt, og jeg tenker at den kan jo kanskje bli litt baktung, spesielt ved full tank....

 

Den vil jo stort sett uansett være minst 1/3 full, så det vil jo utgjøre litt da også... Det er vel ingen her som har nerver til å kjøre tanken så tom at man kjører på reserve nesten? :giggle:

 

Det jeg evt. må gjøre er jo å legge vekta til motoren baki brønnen i form av sandsekker ellernoe, så legge litt vekt rundt i båten for å "simulere" vekt av dørk og innredning, også plassere sandsekker ca der tanken kommer, så sjøsette og se hva som skjer, men dette høres jo egentlig ut som veldig mye jobb, men det er kanskje det som må til for å være 100% sikker... :diving:

 

 

Redigert:

 

HVIS det jeg sier nå blir løsningen, altså sjøsette og hele pakka, er det da krise at jeg har epoxysparkel i "friluft" under? Bør jeg behandle båten med noe primer før jeg setter den ut på, selv om det kun er for kort tid?

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...