Jump to content

Prosjekt, Cobia bowrider


Mr.V

Recommended Posts

Svart (redigert)

Takk for nok et innspill :smiley:

Bør tyngdepunktet være midt i, eller bør det være lenger bak/frem da?

Noe som har vekta på en 1987 2-takt Yamaha 150 hester 2.6 Precision Blend? (Høres ut som et sigarett-merke-kallenavn :giggle: )

 

Har tenkt i utgangspunktet å ha ihvertfall batteri bak i båten, men kan alltids legge noe annet lenger frem, a'la reservetank o.l., men skjønner tankegangen din her :yesnod:



Redigert:

I følge kjapt Google-søk fant jeg ut at motoren veier ca 176 ELLER 192kg, noen som har annen info?

Båten var opprinnelig godkjent for 140 hester, så en tidlig 90-talls 140 hester er kanskje ikke langt unna dette i vekt?

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder med trulsant i det med å flytte batteriet framover. Jeg har tenkt å gjøre det samme i min. Tenker å plassere tanken under dørken der styrekonsollen kommer, og batteriet i styrekonsollen. Da regner jeg med å få sentrert vekta brukbart. Jeg skal bruke et 104Ah gel batteri som er ganske tungt.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha separat start og forbruksbatteri, eller et felles? I det første tilfellet bør du gå for et relativt lett startbatteri med høy cca. Optima er da et perfekt valg. Hvis du skal ha et batteri til alt bør du kanskje ha et med noe mer kapasitet. Optima har kun 50-60Ah. Men alt dette kommer jo an på bruken din.

 

Jeg har tenkt å bruke et Haze gel 110 i Dracoen. Vurderte først to, et til start og et til forbruk, men fant ut at de batteriene er dr---- tunge, så det utgår. Hvis jeg skal ha to batterier blir det å kjøpe et lettere startbatteri etterhvert. Nå er det jo ikke så vanlig med separate start og forbruksbatterier i ei jolle, men jeg ser for meg at det muligens blir noen dagsturer etterhvert, og da blir det kanskje en 12V kjøleboks som står og trekker strøm en hel dag. Ellers blir det jo fisketurer hvor kartplotter og ekkolodd blir stående på uten at motoren er i gang.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har kun sett for meg å ha ett batteri, da det er begrensninger for hva slags elektrisk utstyr jeg kommer til å ha i denne båten... Er liksom snakk om lanterner i LED, kanskje det blir noen sånne LED-strips i interiøret, og muligens en stereo etterhvert... Så for meg at et batteri på rundt 80-90 kanskje kan være tilstrekkelig, det er jo mer enn det som står i bilen, og den har jo mye mer lys og elektrisk utstyr. Lanterner og lys vil jo sannsynligvis ikke bli brukt med mindre motoren går uansett, og nesten det samme med stereo. Det er jo ingen overnattingsbåt akkurat :smiley:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Long time, no sea... :wink:

Det ble jo plutselig sommerferie, og jeg har rett og slett prioritert fri i sommer, i stedet for å holde på med båtprosjektet. Har også vært en tur til den syd-østlige landsdelen her og nytt litt sol og sommer i Oslofjorden i stedet, så helt båtfri har det jo ikke vært...

bilde

 

bilde

 

Ble litt tøffing i middagsbukta med den gamle Nordkappen til familien... Good times :drink: (forøvrig en båt som muuuuuligens kan bli en prosjektbåt en gang, hvis jeg orker...  :giggle: )

 

Så til dette prosjektet da... Jeg har et håp om å i det minste få ferdig dørk før vinteren kommer, men det er jo også litt væravhengig... Håpet i vår var jo å sjøsette i år, men hvis man er realistisk, sååååå... :rolleyes:

Sist jeg slapp tråden hadde jeg kappet ned stringerene til riktig høyde, trodde jeg... :rolleyes:

bilde

 

bilde

 

 

Her har jeg lagt kryssfinér i riktig tykkelse oppå stringerene, og det ble slik at det flukter helt med den flate delen ytterst mot sidene i båten...som også var planen under oppmåling ved første kapperunde...
Jeg var litt usikker på dette, og syntes at dørken ble litt høy, ikke mye, men sånn at man kanskje tenker over det. Joda, sjekket opp mot bildene fra demonteringen, og jaggu skal ikke høyden på dørken være slik at der undersiden på kryssfinéren er på dette bildet egentlig skal være toppen... hvis noen skjønte det :giggle: Det utgjør kanskje ikke så mye kan man tenke seg, men jeg syns at fribordene på båten ikke er alt for høye i utgangspunktet, så alle monner drar... Hvis man drar over til bil-verdenen, så er det utrolig hva noen få cm utgjør på plassfølelsen i f.eks. baksetet... Det gjelder vel kanskje båter også... :smiley:

bilde

 

 

Så da ble det mer kapping da...

 

bilde

 

bilde

 

Prøvd å runde av hjørnene littegrann med el-høvelen, må gå over med sandpapir eller fil etterpå tenker jeg, for å få en fin avrunding det er lett å legge glassfiber over.

bilde

 

bilde

 

Blir vel litt mer finpussing i morgen dersom været tillater det. Nå er jeg dritlei å ha båten full av støv, så gleder meg til jeg har fått pakket inn alt treverket i glassfiber slik at jeg kan spyle ut støv og møkk...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sitter og pønsker på denne bensintanken...

Det er ikke umiddelbart rundt hjørnet å få den på plass, men jeg prøver å bli enig med meg selv her, og får det ikke helt til...


Bør den være midt i båten, og i så fall, hva er midt i?
Er det midt i totale lengden, eller snakker vi midt i ca vannlinje-lengden?

 

Eller bør den være lenger bak, eller foran?

 

 

Noen bilder:

bilde

 

Dette tilsvarer at tanken ligger sånn ca her (rød firkant):

bilde

 

 

ELLER:

 

 

bilde

 

Noe som tilsvarer:

 

bilde

 

Jeg ser selv at det ikke ser så forskjellig ut på bildene, men tanken er vel flyttet gode 40-50cm lenger bak på siste bildene her, og avstanden fra bakerste del av tanken og til akterspeilet er her ca 90cm.
Fra fremst på tanken og frem til baugen (altså i samme høyde som toppen av tanken, ikke øverst helt i spissen foran) var det ca 1,5m

 

 

Trulsant skrev jo tidligere her at jeg bør ha tanken der tyngdepunktet ideelt skal være, men hvor er det?

Jeg frykter at om jeg har tanken for langt frem, så vil båten kanskje ploge mye når tanken er full, og er den for langt bak så vil den bli alt for baktung ved full tank, det skal jo tross alt på en motor som veier rundt 170kg, i tillegg så bør den jo bygges med en liten tanke om at det bør være mulig å bytte til en evt. lettere motor, uten at det skal gå utover balansen i alt for stor grad...

 

Noen tanker, anyone?

Link to post
Share on other sites

Ligger tanken der tyngdepunkt er, så er det likegyldig hvor full den er, det er en av fordelene med å ha den der.

Motoren har jo konstant vekt, og kan kompenseres for med batterier, anker+kjetting osv

 

TA

Hvordan kan jeg finne tyngdepunktet på denne mens den står på henger uten motor da?

 

Har du noen formening, bare synsing f.eks. om hvor det ca normalt vil være, sånn bare ved å se bilde av båten?

 

Redigert:

 

Jeg vil jo anta at det blir noe bak midten av båtens totale lengde, men nøyaktig hvor er jo litt usikkert...

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjer litt smått her nå...

Begynt å legge glassfiber på stringerene, som forøvrig var en forb... drittjobb :sweat:

 

 

Prøvemonterer litt for å sjekke at det går å legge slik som jeg har tenkt:

dsc_0351.jpg

 

 

Plutselig 1 lag med glassfiber på indre styrbord stringer :clap:

 

dsc_0353.jpg

 

dsc_0354.jpg

 

dsc_0355.jpg

 

Klarte desverre ikke å unngå litt luftbobler her og der, da jeg gikk for "the hero-move", som han YouTuber'n "Friscoboater" (stor inspirasjon han her :thumbsup: ) kaller det, altså å legge glassfiberen fra skrog og opp over stringer og ned igjen på andre siden... Dog er det ikke verre enn at jeg tror det blir mer enn solid nok, da det som ligger under glassfiberen tross alt er en 2 tom 8.

 

 

La et par lapper til inn mot akterspeilet og et lag med glassfiber fra akterspeilet og fremover.
Gud hjelpe meg som det her svelger unna epoxyen... :drink:

 

dsc_0359.jpg

 

dsc_0360.jpg

 

 

 

Her ser man i detalj mellomrommene som ble noen steder:

dsc_0361.jpg

 

Ikke såååå ille, ble sånn fordi limet buler litt ut her, så var umulig å få det til å ligge helt inntil hele veien... Skal se om jeg bare lager meg en sånn mix med epoxy og mikroglassballonger e.l. og jevner ut overgangene med, slik at det blir helt tett til slutt.



På de ytterste stringerene derimot faller jeg mer og mer for fristelsen av å rett og slett bare "male" de med epoxy (har tatt 1 strøk allerede), og la det være, da det er så trangt bakerst mot akterspeilet at jeg ikke har sjans til å komme til på noen fornuftig måte annet enn å ta av toppen på båten igjen, eller kappe ut sittegruppen bak, noe som er 100% uaktuelt... Hva tror dere om det? Vil det være godt nok? Det jeg kan gjøre er jo å legge glassfiber over fremre delen, bare som en sikkerhet for at det aldri skal løsne, men jeg tror det er heller tvilsomt at det kommer til å skje uansett... Innspill?

Link to post
Share on other sites

Bestemte meg i dag for å legge glassfiber på ytterste stringer på styrbord side også, men kun på den fremre delen, altså den som ligger åpen fra baksetene og fremover...

bilde

 

                                          bilde

 

La på ekstra godt helt i front her, da den er ganske tynn der.

 

 

Her ser dere hvor jeg sluttet å legge, den bakerste delen her er smurt inn med epoxy...

 

bilde

 

Og her ser dere hvorfor jeg ikke har lagt lenger bak:

 

bilde

 

Høyden fra toppen av stringer til nedkant av baksetet er kanskje maks 15cm, altså ALT for liten plass til å ligge der i tillegg til at man skal få på plass glassfiber og epoxy på en fornuftig måte, det var ille nok på den store stringeren...

 

 

2 stykk stringere så og si ferdig :thumbsup: Skal legge et par lag til helt fremst på den midterste, ellers ganske ferdig  :smiley: 

 

bilde

 

bilde

 

 

Det er en mulighet å legge litt på bare den ene siden her, men andre siden tror jeg blir verre å få til ordentlig:

 

bilde

 

 

Har noen et tips om et eller annet konge-verktøy eller metode som muligjør legging på baksiden her uten å ha rygg og nakke i vinkel, så mottas det med takk, hvis ikke tror jeg at jeg prøver å bare la det være som det er, og satse på at et par-tre strøk med epoxy er nok til å holde treverket vanntett i MANGE år fremover... :pray:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville forsøkt å få klasket på litt duk der også. Bare pensle med epoxy er jeg rimelig sikker på at ikke kommer til å holde i lengden. Da vil treverket begynne å suge fukt og prossessen er i gang...

 

Forsøk med epoxy på en lang radiatorpensel og bare dytte på plass. Bruker du aluminiumsrulle for å få ut lufta?

Link to post
Share on other sites

Radiatorpensel er mitt forslag også. Du klarer kanskje til og med å lirke duken på plass vha av den, samt dytte ut luft fra duken. Trenger jo ikke perfekt finish inni der kanskje?

 

Når det gjelder luft under duken i overgangen mellom skroget og bjelken kunne du kanskje spandert på litt mer sparkel til å runde av overgangen?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville forsøkt å få klasket på litt duk der også. Bare pensle med epoxy er jeg rimelig sikker på at ikke kommer til å holde i lengden. Da vil treverket begynne å suge fukt og prossessen er i gang...

 

Forsøk med epoxy på en lang radiatorpensel og bare dytte på plass. Bruker du aluminiumsrulle for å få ut lufta?

 

Ja, jeg merker også at KUN et tynt lag med epoxy ikke er allverden når det kommer til styrke, merket det veldig godt på det som satt på limet mellom stringere og skrog, dette limet er jo litt mykt, og det sprakk lett opp når jeg trykte fingeren borti det...

Radiatorpensel var neigu ikke dumt, mener å ha sett noen som var ganske lange på Biltema også... Må vel en tur innom der i morgen :thumbsup:

 

Har brukt vanlig malingsrulle (liten type) med en rulltype Biltema skriver at egner seg til bl.a. epoxy, i tillegg til en pensel. Har en sånn alu-rulle også, men jeg synes ikke denne er så effektiv...

 

Radiatorpensel er mitt forslag også. Du klarer kanskje til og med å lirke duken på plass vha av den, samt dytte ut luft fra duken. Trenger jo ikke perfekt finish inni der kanskje?

 

Når det gjelder luft under duken i overgangen mellom skroget og bjelken kunne du kanskje spandert på litt mer sparkel til å runde av overgangen?

 

Finish inni her er ikke nøye nei :wink:

 

Ang. overgangene der, så ser jeg jo at jeg kanskje burde hatt litt mer sparkel e.l. for å runde av, men det hadde gått med så sinnsyke mengder (de lengste stringerene er jo i overkant av 3 meter, og har to sider hver... snakker fort 12-14 meter kun på de innerste... :rolleyes: ), så jeg håper at dette blir sterkt nok uansett. Det er uansett for sent å legge i mer sparkel nå :giggle:

To lag med glassfiber og epoxy der er så stivt at jeg sliter med å få det til å gi etter når jeg trykker fingeren inn i det, så det tåler nok litt.

Tenkte å male nedi her også, så hvis jeg i tillegg kliner generøse mengder med maling nedi her, så vil det jo forsåvidt tette dette også.

 

Hva slags maling anbefales nedi her? Har hørt at folk sier bengalakk skal være helt kurant. Noe annet forslag? :smiley:

 

 

Mvh. Mr. V

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da dro jeg på Biltema, de hadde jaggu noen kjekke greier som noen nevnte her:

bilde

 

                                             bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

La først på styrbord stringer, IKKE fornøyd med resultatet, endret derfor teknikk og fikk til noe bedre på babord... Den første ble det såpass mye luft under enkelte steder at jeg lurer på om jeg må pusse ned litt og lappe litt... Menmen...



Så til noe litt artigere:

DØRK I BÅTEN!!!!

bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

                                           bilde

 

 

Så utrolig digg å ha en dørk å gå på, selv om jeg vet at den må ut igjen sikkert opptil flere ganger før båten blir ferdig... Bare følelsen av å gå på noe som er flatt og jevnt i forhold til å trampe over stringere og snuble oppi der :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Heihei!
Long time no see...

Båten lever forsåvidt ennå den, har bare blitt utsatt pga andre saker og ting som skjer i livet... faen ta dette livet, hadde det ikke vært for det, så hadde jeg jo kanskje hatt en sjødyktig båt nå :-D

Jeg skal prøve å få gjort litt (mye?) mer med båten til sommeren nå, alt avhengig av hva økonomi, fritid osv tillater. Ble ikke gjort noe i fjor i det hele tatt, så derfor noe stille fra denne kanten, men jeg har båten ennå, og jeg SKAL ha den på sjøen...en vakker dag :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...