Jump to content

Støpe baugpeke i karbon, eller....?


Framtia

Recommended Posts

Min båt burde hatt et peke for feste av gennaker, men jeg fant ikke råd til å kjøpe det originale da båten ble bestilt. Nå vurderer jeg å enten forsøke meg med en støpejobb selv, evt få laget et av stål (eller krype til korset og handle på verftet :sweat:).

 

Festemulighetene er gode da det er lagt inn tre bunnsolide bolter, en på hver side og en på toppen. Det er derfor ikke behov for støttestag ned til stevnen om disse kan benyttes. Selve peket må imidlertid være svært solid da det blir store krefter her. Jeg har også et deksel som er festet her i dag, og som med litt tilpasning kan brukes for å lage en plugg for støping av nytt i karbon. Jeg har forøvrig ingen erfaring med slik støping, og det er jo en jobb som vil kreve en del tid slik at det fort må bli et vinterprosjekt.

 

Å få sveiset et peke i solide rør (omtrent etter modell av Båtsystem sine peker) bør være greit for en erfaren sveiser. Men også her regner jeg at det kommer en betydelig kostnad, og at det blir vanskelig å få noe på plass før ferien. 

 

Enten jeg støper selv eller får noe sveiset så er det viktig at det ikke blir seende alt for mye ut som noe hjemmesnekret...

 

Mitt første spørsmål er om det er noen her som har erfaring med å støpe i karbon. Hvor mye jobb/vanskelig er dette, hvor pent kan jeg regne med å klare dette, og hva slags kostnader må en regne med for innkjøp av materialer?.  

 

Bildet under viser til høyre slik det ser ut i dag, og til venstre er det originale peket i karbon:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da er tanken om å støpe i karbon trygt kassert, og jeg vil heller forsøk meg med en vesentlig enklere løsning.

 

Det blir en forsterkning av festet til ankerrulla slik at gennaker kan festes i spissen av denne. Konkret tenker jeg å montere et stevnejern påsveiset en stålplate som fyller trianglet mellom stevne og ankerrulle. Om dette lages i 8-10 mm stål så bør det klare belastningene, og stykkene blir under 30 cm lange. Jeg lagde en mal av finér i går, og ser for meg følgende vei videre:

 

vann eller laserskjæring av to syrefasteplater som vil utgjøre hhv stevnejern og støtteplate mellom stevnejernet og ankeret. Det trengs også et stykke som skal sveises øverst på støtteplata og fungere som vinkeljern mot ankerrulla (da kan alt fjernes om man senere ønsker det).  

så må stevnejernet og støtteplaten sveises sammen i en passende vinkel slik at anlegget mot ankerrulla blir riktig (det er litt skrå vinkler i alle retninger...). Denne sveisen må tåle en del sidevirkende krefter så mulig at jeg bør ha noen horisontale støttejern mellom plate og stevenjern.

Til slutt blir det å feste stevnejernet med gjennomgående bolter inn mot ankerbrønn, samt borre hull og bolte til ankerrulla. 

 

To umiddelbare utfordringer: hvor kan man få vann eller laserskjært de stykkene jeg trenger i Oslo/Akershus, evt andre steder om det blir rimeligere (har ikke CAD-tegning, men det bør være enkelt å lage ut fra malen jeg har)?

 

Bør jeg gå for 8 eller 10 mm platetykkelse?

 

Jeg lurer også på hvordan jeg får fiksert de ulike stykkene før de er endelig sveiset. Er det kurrant å punkte på dette med et vanlig elektrodeapparat i havna, for så å TIG-sveise på verksted, eller kan man ta hele prosjektet på stedet mens båten ligger i vannet?. Er vel begrenset med strømkapasitet i havna der jeg ligger. Om jeg ikke får punktet, er det andre måter å fiksere to stålstykker på slik at man kan få tatt det med til et annet sted for sveising?

 

Håper på gode tips!

 

bilde

 

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

40.000,-

 

jeg er forresten ikke veldig bekymret mhp utseendet, om dette gjøres skikkelig så vil det ikke være veldig synlig, det kommer jo bak spissen av ankeret. Og man kan alltids fjerne det om man blir lei eller får råd til ekte vare.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

For 40.000,- så får man mye snadder. Vil tro en som har litt peiling på bøying og sveising/polering av syrefast kan lage samme formen på en peker for halve prisen.

Penere blir det også !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det stemmer nok ja, men husk også at jeg vil unngå vekt i baugen. Så mitt forslag om å basere dette på den eksisterende ankerrulla vil medføre kun marginal vektøking. Jeg tenker også å ta ut et hull i støtteplata noe som vil gjøre det visuelt noe bedre (slik er det gjort med sideveggene på ankerrulla allerede).

 

bilde

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Er det kurrant å punkte på dette med et vanlig elektrodeapparat i havna, for så å TIG-sveise på verksted, eller kan man ta hele prosjektet på stedet mens båten ligger i vannet?. Er vel begrenset med strømkapasitet i havna der jeg ligger. Om jeg ikke får punktet, er det andre måter å fiksere to stålstykker på slik at man kan få tatt det med til et annet sted for sveising?

Å punkte dette på stedet, bør nok gå, eventuelt med bensindrive strømaggeregat. Når det gjeld sveisinga, so trur eg nok at det må gjerast innendørs. Der får ein meir stilleståande luft, so sveisinga ikkje blir forstyrra av trekk. Der får ein sannsynligvis ogso bedre oppspenning av arbeidsstykket, slik at det holder vinkel og fasong. Og ikkje minst - ein sparer båten for den oppvarminga som sveisinga medfører.

Link to post
Share on other sites

Lager du gode maler i kryssfiner kan dette overføres direkte på papir. Du kan enten få delen skjært ut av en plate eller satt sammen av deler. Uansett ingen problem å lage dette ferdig i verksted. Eg kan både tegne autocad og har tilgang på vannskjærer. Deretter syrevask. Blir bra blankt.

Link to post
Share on other sites

Har vurdert den, men dessverre passer den ganske dårlig med utformingen av dekket. Som bildet over viser så har jeg et svært solid festepunkt rett foran forstaget, mens resten er bare en pyntekåpe. Så om jeg skal bruke det må festet tilpasses for å få tuppen helt i senter. Videre pleier jeg sette gennaker rett fra seilrommet i akterkant av ankerbrønnen, og innfestingen av et slikt peke vil komme i konflikt med luker og annet på fordekk. Har sett båter som har montert det utvendig, men det ble ikke særlig pent. Jeg må også ha et kraftigere ett enn det du viser men tilhørende høy pris. Det finnes også A-formede spryd, både i stål og karbon å kjøpe, men det blir omtrent like dyrt som det originale. Så jeg står mellom å lage et rørbasert peke ala Båtsystem sine, eller bare å tilpasse ankerrulla. Begge deler gir tilstrekkelig lengde.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

takk for tips Gunga, slik det ser ut nå blir det kun norskekysten i år, men veien blir til mens vi seiler...

 

Jeg har tilgang til sveiseverksted, og her egentlig litt lyst til å friske opp svært amatørmessige TIG-ferdigheter. Hovedutfordringen i første omgang er skjæring av stålet (målsatt skisse er sendt et varmhjertet medlem her, men vet fortsatt ikke om det blir løsningen). 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kappe til delene selv med vinkelsiper? Det går helt greit. Utvendige radier og kanter tar du på båndsliper med først grovt, så fint bånd, innvendige radier tar du med hullsag og glatter ut med rettsliper og slipehylse. Jeg gjorde noe tilsvarende med grove plateemner jeg kjøpte hos skraphandleren når jeg lagde meg ankerrulle til badeplattformen. Se innlegg nr 26 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page-2 De platene er laget for hånd med vinkelsliper, hullsag, båndsliper og rettsliper.

Link to post
Share on other sites

Det blir egentlig bare gjetning iom at jeg ikke aner hvilke krefter den vil bli utsatt for. Du snakker noe om sidekrefter og strekkrefter, er det snakk om at du skal feste seilet ute i tuppen der? Beklager at jeg er helt fraværende på all terminologi innen pinnebåter samt hvordan disse virker :giggle:

Link to post
Share on other sites

ankerrulla i seg selv er solid festet, men først og fremst for drag nedover, men også sideveis. Beslagene jeg tenker meg vil gjøre det mer en sterkt nok mhp drag oppover. Det meste at kraften fra en spinnaker går den veien, men om man kommer ut og kjøre kan det også bli sidevirkende krefter. Disse er sterke nok til å deformere en 8 mm syrefast sjakkel... det vet jeg :-). Så noen hundre kilo kraft blir det minst. Tenker at tykkelsen på stålet har mest å si for styrken på sveisen mellom stevnejernet og støttejernet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mulig det. Tenkte det ville være enklere å sveise på en plate i toppen, fremfor å knekke. Dette fordi det ikke er noen ens vinkel der. Det skulle vel gi en viss styrkning det og. Ellers kan jeg jo sette på et vinkeljern horisontalt mellom plata og stevnejernet?

 

Mulligan, mener det vil veie under 5 kg, ikke bra, men håper jeg slipper bulb :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...