Jump to content

Støpe baugpeke i karbon, eller....?


Framtia

Recommended Posts

12 mm hadde vært kjekt, men det er vel både vanskeligere å få tak i, og mer krevende å kappe til om jeg skal gjøre det selv. Arealet jeg trenger blir tiltammen omtrent som et A3 ark, så jeg er avhengig av å finne et kapp et eller annet sted. 

 

Ikke noe problem å kappe 12mm med vinkelsliper Framtia. Ta en titt i tråden om hjemmelaget anker, der har jeg akkurat beskrevet noe lignende. Mulig jeg kan finne en bit med kapp til deg på jobb, men det er litt begrenset hva vi har. Vi driver ikke med produksjon.

 

Vekt tror jeg ikke er noe tema så lenge du skjærer ut så mye som du gjør.

 

Men den patenten for å skru det i baugen vet jeg ikke om jeg er helt overbevist om. Tre skruehull, og eksentrisk... Hva med et over og et under, og flattstålet sentrisk? Hvis strekkrefter ikke er noe tema bør det gå bra. Det med horisontalt vinkeljern tror jeg kanskje du bør slå fra deg. Tviler på at du greier å få det pen.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

bilde

 

 

 

Jeg tenkte litt til på denne braketten din Framtia. Hva med å bruke en smalere plate mot baugen, og sveise skruene i senter av biten. Da kan du ha den sentrisk, og slipper synlige skruehoder fra utsiden. Slike skruehoder er også ofte en kilde til brune rustrenner. Det forutsetter at du kommer til fra innsiden med skiver og muttere, men det må du vel uansett?

 

Jeg gjorde det på den måten både på baugspydet og badeplattformen jeg ha laget. Tror jeg har linket til begge de trådene for deg før? Litt ekstra jobb, men det blir penere når du monterer.

Link to post
Share on other sites

mulig det er lurt. Grunnen til at jeg tenkte å ha det slik eksentrisk er at det da følger undersiden av ankerruøla som jo kommer skrått inn mot senter. Den gir veldig god sidestøtte, så jeg er egentlig sikker på at denne løsningen vil være mer enn sterk nok.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

her ser du det ovenfra. Mulig jeg skal sette på et vertikalt stykke fra overkant av stevnejernet og over mot ankerrulla, slik at det blir en trekant sett ovenfra. Da skulle det i hvertfall bli sidestøtte god nok. Denne kan evt dekkes med et stykke teak for å gjøre det litt penere.

 

bilde

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Da har det endelig skjedd mer med dette prosjektet.

 

Grublet fælt gjennom hele vinteren, følte vel egentlig at den løsningen jeg hadde tenkt ut ikke ble helt vellykket, og det så ut til at jeg måtte krype til korset for å kjøpe originale varer. Så var det tre forhold som gjorde utslaget. For det første var ikke prisen på det originale baugspydet 40.000, det kom seg på 50.000 (man får jo en bra seilbåt til den prisen, så det gikk prestisje i saken). Videre har jeg jo oppgradert til et Rocna anker, og jeg fant ut at bøylen trolig ville komme i konflikt med det originale peket (det fristet ikke å gå tilbake til Bruce), og sist, men ikke minst, ved å ta i bruk ut tradisjonelt baugpeke, slik som det Selden tilbyr, ville jeg både komme lengre frem, og videre kunne ha tilkoblet to gennakere samtidig på uavhengige rullesystemer (jeg har en A0 og en A2 som brukes om hverandre i regatta).

 

Så da ble det ny designfase, med maltaking i kryssfiner, materialinnhenting hos en kjernekar på Hvaler, tilpasning av syrefast, sveisejobb av nevnte kjernekar, litt polering, og montasje, så vipps ble det seende slik ut:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Enkelte vil nok hevde at dette på langt nær er så stilig som det originale, og det er jeg jo helt enig i. Opplegget er imidlertid slik at det kan fjernes uten å etterlate spor, og så er det jo moro å ha tenkt ut noe eget. Vektmessig havnet jeg vel på rundt + 5 kg helt i baugen, men det får gå…

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Enkelte vil nok hevde at dette på langt nær er så stilig som det originale, og det er jeg jo helt enig i.

 

Jeg skjøner ikke hva du snakker om. Jeg synes det ble helt rått :thumbsup:  :cool:  :thumbsup:  Ekstra bonus at det er lett demonterbart. Da kan du ta det med hjem hver vinter og polere det enda blankere :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det har rent litt vann i fjorden siden denne tråden ble startet, og nå kommer neste kapittel. Seldenpeket ble egentlig et vellykket prosjekt. Men før Færdern i år bestemte jeg meg for å sette på et waterstag, da det jo er betydelige krefter om man slører med gennaker. Bildet under viser festet til staget, og var forsåvidt en grei løsning. Men samtidig fikk jeg en utfordring i å klare skyve frem og låse fast peket med staget på. Dessuten hadde Seldenpeket den ulempen at det gikk over rommet jeg har på fordekk for lagring av seil. Det som utløste prosjektet var en annen tråd her om Rokna Vulkan, og etter å ha byttet til slikt tok jeg beslutningen om at årets vinterprosjekt blir støping av peke i karbon.

20180524_104342.jpg

20180815_164359.jpg

20180925_213121.jpg

20180925_221017.jpg

20180925_232816.jpg

20180930_020612.jpg

20180930_023941.jpg

20181005_210651.jpg

20181006_055024.jpg

20181007_174731.jpg

20181007_184843.jpg

20181007_182916.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er fortsatt litt usikker på lengden. Seldenpeket stakk ca 96 cm ut fra stevnefestet, og peket slik det ser ut nå går 100 cm ut (innfestingen til seilet kommer minst 5 cm inn på peket). Men vurderer å redusere lengden med 10 cm, det er en avveining mellom belastning, utseende og funksjon. Dette blir jo et peke som ikke kan skyves inn, så det vil stikke inn over brygga når jeg ligger med baugen inn. Muligheten for å kunne ha waterstag på mens ankeret sitter i rulla vil også være en fordel, og blir det for kort klarer jeg ikke det. Skal ta med pluggen ned i havna en dag og se på det i real life.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

På bildet under har jeg angitt +10, +20 og +30 cm i forhold til originalpeket. Pluggen er altså nå +30, men magefølelsen er at jeg kanskje bør klare meg med +20 (?) Det originale har ikke waterstag. Mitt peke vil få trinløs justerbar posisjonering slik at det kan flyttes bakover ved behov. Ingen styrkeberegninger foretatt, men målet er å få det minst like sterkt som det danskene leverer...

20180925_223141.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev 52 minutter siden:

Skal du støpe karbon på gutterommet eller skal du få noen til å gjøre det for deg? Altså at det du nå har laget er bare ei støpeform!?

 

Basert på denne pluggen skal det lages en form. Selve peket blir støpt ved bruk av prepreg, og vi skal bygge et varmeskap (har en kompis som også skal støpe noen deler i vinter. Metoden er direkte hentet fra instruksjonsvideoene til easycomposites på youtube.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kreativ formgivning :thumbsup: Skulle nesten tro du var formingslærer på ungdomskolen :giggle:

 

Men du er litt ordknapp i beskrivelsene dine. Bruker du divinycell som du limer sammen her? Du skriver at du skal støpe det i karbon, tar det da for gitt at du har tenkt å bruke karbonarmert epoxy? Kanskje du kan fortelle litt mer om prosessen og hva du tenker? Regner med at du nå lager en plugg, og at du støper en form på pluggen, for deretter å støpe peket i forma. I så tilfelle er det et godt råd å legge ekstra jobb i overflatefinnisjen på pluggen, da slipper du unna med polering av sluttresultatet. Og hvis det er i epoxy skal du vel lakkere til slutt? Forma lager du vel av polyester og glassfiber? Det blir i alle fall billigst. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet med pluggen, men et tips er at når du har grovsparklet overflaten, så legg på 2-3 lag gelcoat, og til slutt et lag topcoat. Da har du mer å slipe på.

Link to post
Share on other sites

Og der kom det litt mer informasjon mens jeg skrev...

 

Varmeskap er smart, da får dere full kontroll på herdingen, og ikke minst; du får vesentlig bedre fasthetsegenskaper på sluttproduktet dersom du klarer å holde optimale herde- og etterherdingstemperaturer. Hvor mye vet jeg ikke, men det skulle ikke forbause meg om du kan øke strekkfastheten i epoxyen med 100%. Snakk med leverandøren om dette. Hvis du ikke har bestemt deg for annet vil jeg anbefale å ta kontakt med Svas Kjemi. Billigst, og meget hyggelig og dyktig kar som driver dette firmaet. Ikke så langt fra deg heller :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det stemmer Komodo. Pluggen har nå bare grovform, og skal ferdigstilles med gelcoat/topcoat slik at den får den finishen sluttproduktet skal ha. Under er lenker til metoden som skal brukes for å lage form. Mitt peke skal ha gelcoat finish, ikke karbonfiber, så det blir et par gode strøk gelcoat i formen før prepreg legges.

 

http://www.easycomposites.co.uk/#!/composites-tutorials/complex-mouldings-using-prepreg-carbon-fibre

 

Lagt til, ref siste innlegg fra Komodo: vi handler utstyr og materiell fra easycomposites, litt dyrere med prepreg, men veldig mye bedre.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...