Jump to content

Støpe baugpeke i karbon, eller....?


Framtia

Recommended Posts

Framtia skrev 45 minutter siden:

 

20180826_211658.jpg

 

Ser nå også bilde av den rustfrie dingsen i tuppen av peket som du trenger. Er det en ide å lage den av aluminium? Skjønner jo at dere seilere er sykelig opptatt av gram :giggle: I tilfelle tror jeg at jeg har en god klump sjøvannsbestandig aluminium liggende som kan doneres. Aluminium kan jo også poleres opp, men vil ikke holde seg like ripefritt.

Link to post
Share on other sites

Med litt lim og tape så kan du ha et sånt på Nirvana, Nevermind...?

 

Litt fra dagens økt. Etter litt mer sparkling ble oversiden avrettet med en overfres før et siste lag finsparkel:

 

Deretter ble første strøk gelcoat lagt på. Så blir det en runde i morgen med litt høyere krav til nøyaktighet...

20181008_162312.jpg

20181008_184103.jpg

20181008_190645.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tøft gjort å lage det selv, i tillegg til at det nok blir en helt annen pris. Jeg bestilte et baugspryd fra Trogear for et par år siden, men kom plutselig på at det kunne være greit å spikre sammen en tilsvarende av lekter for å se hvordan det ble. Som fryktet måtte jeg da offre ankeret så jeg fikk heldigvis avbestilt den fra Trogear. Det går på et vis uten, men det er ikke noen idéell løsning å ha Code Z på rulle og tackline til gennaker festet i samme punkt. Får kanskje bestille noe Carbon jeg også :smiley:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg prøvd pluggen på båten. Ser jeg har en liten jobb å gjøre mhp å gjøre peket smekrere i enden. Ser for meg å runde av undersiden jevnt fremover mot tuppen, slik at det fjernes minst et par centimeter helt ytterst. Mulig jeg også smaler litt inn på bredden fremst på peket, samt øker radien på de avrundede hjørnene. Like viktig som det estetiske er det praktiske, og jeg er virkelig i tvil på om jeg skal redusere lengden med ca 10 cm eller ikke. Synes jeg kommer litt langt inn på brygga (men kan legge båten noe lengre ut), og kreftene vil avta med kortere lengde. Synspunkter er så klart velkomment?

 

 

20181010_160941.jpg

20181010_160920.jpg

20181010_160641.jpg

20181010_160632.jpg

20181010_160407.jpg

20181010_160341.jpg

20181010_160326.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Spennende å høre hvordan du tenker å lage denne mtp. styrke og unngå for kraftig konstruksjon. 

Fiber tar jo utrolig mye i strekk - men må unngå skjær og kompresjon.

 

Hvis alt av vertikallast går i vaterstaget så dekomponerer du jo ned til horisontal - og da går det vel akterover. Eller skal dette ta noe også i vertikal (slags kragbjelke)?

Link to post
Share on other sites

Der peket begynner er skroget litt skrått. Kan du videreføre denne vinkelen utover på peket, så undersiden blir litt smalere enn oversiden? Det er ikke mange gradene det er snakk om. 

 

Samtidig ville jeg vurdert å la peket smalne bittelitt mer fremover mot tuppen, og avrunde alle hjørner noe mer.

 

9F73F154-F206-4AF5-A8C4-D1BA59B1DF81.jpeg.1170b0b66c7d1f4f23b9e0cccaf83713.jpeg

 

Jeg vet - jeg er dritflink til å tegne! :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@Ventusden store bolten oppå peket, sammen med de to sidefestene skal ta all belastning under ferieseilas. Under regatta fjernes anker og jeg setter på waterstaget for å avlaste noe av kreftene. Det er noen flere som har fått laget forlengede peker, her er et eksempel jeg synes ser vellykket ut ovenfra:

 

 

Screenshot_20181010-211641_Chrome.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Popeye70, ja, din eminente tegning illustrerer det jeg prøvde å forklare. I tillegg vurderer jeg ta bort materialet under slik at høyden blir mindre i tuppen. Men det er en begrensning mhp kurven av de vertikale sidene da ankerrulla må få plass inni peket. Hvis ikke kunne det smalnet inn mye mer langt inne.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

OK; så hvis jeg ikke misforstår så vil man ha en bjelke med frispenn, det bolten(e) tar rollen som innspenning. Avhengig av hvordan vaterstaget forspennes vil du ja da ha strekk/trykkspenninger vekselvis på over- og undersiden. Du vinner jo mye stivhet med å ha litt høyde på profilet (tenk I-bjelke), men også med tanke på hvordan fibrene legges i sideveggene (dette ble veldig raskt tenkt på en mental serviett...)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg redusert både høyde og bredde på fremre del av peket, lengden er uendret. Synes det begynner å ligne på noe. Har nå lagt et lag mørk gelcoat, så skal det et par lag hvit før jeg starter med finpussen. Noen som kan fortelle meg om man kan legge neste strøk før foregående er fullt herdet?

 

 

20181015_183721.jpg

20181015_183619.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 5 timer siden:

Har nå lagt et lag mørk gelcoat, så skal det et par lag hvit før jeg starter med finpussen. Noen som kan fortelle meg om man kan legge neste strøk før foregående er fullt herdet?

Det går fint. Når du tar på den uten at den sverter som maling er den hard nok til at du kan legge neste strøk. I prinsippet kan du legge et tykt sjikt med gelcoat, men utfordringen vil være å få det jevnt. Løsningen er derfor å legge flere lag. I det siste strøket blander du inn voks slik at det blir topcoat, da herder den helt ut og blir blank og glatt. 

 

Når du begynner å slipe vil jeg anbefale å bruke grovt papir, f.eks. K60 først for å ta toppene og jevne ut. Bruk en pussekloss eller ei plate som lar seg krumme lett og er så stor som mulig, slik at den følger de store radiene på sidene, da klarer du å jevne ut toppene uten å få bukler. Begynner du med for fint papir blir det lett bukler i overflaten. Med en gang toppene er tatt og du har formet til buer, radier og plane flater går du over på finere papir. Bytt til finere papir straks strekene fra forrige korning er borte.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 6 timer siden:

Nå må du ikke glemme fenomenet slipp retning og klemende vinkler. Vanskelig å se på bildet men om det er tvil lag forma delt. slippvinkel bør være min. 2 grader

Planen er å ha en tredelt form. To sidestykker og et toppstykke. Skjøtene langs radiene. Formen skal kunne gjenbrukes.

 

@komodo. Takk for tips. Tror jeg skal prøve finne en annen type sparkel til finpussen, synes de jeg har prøvd fra biltema er litt seige å påføre. Det kan være at jeg bør gå litt ned på andel herder (har brukt 2-3)%

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig spennende, gleder meg til hvert nye innlegg i denne tråden. Jeg har et spørsmål:

Om jeg forstår det riktig skal du nå støpe en form basert på utsiden av den pluggen du har laget så langt, som er på bildene over. Deretter vil du støpe det ferdige peket basert på den formen. Hvordan får du da med deg geometrien i innfestningen mot baugen på båten, over på det ferdige produktet? Altså innsiden av det lokket som var der originalt på båten din som du har brukt som utgangspunkt. 

Link to post
Share on other sites

@KomodoMed finsparkling mener jeg egentlig sluttføring av kurver og radier, ikke glans for siste finish. Det er fortsatt noen ujevnheter jeg vil ta bort. Fant noen filmer på youtube hvor det sparkles krumme flater, og jeg ser at sparklet de bruker der har mye lengre herdetid enn det jeg har brukt. Skal innom ei bilsjappe etter jobb i dag for å høre om de har noe å foreslå.

 

@Sondreland Det er rett oppfattet. På innsiden av peket er det kun tre anleggsflater, og disse vil jeg lage ved å legge prepreg karbon utenfra og inn til den tykkelsen som det originale peket/lokket har. Så jeg slipper heldigvis noen komplisert innvendig geometri.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...