Jump to content

Støpe baugpeke i karbon, eller....?


Framtia

Recommended Posts

44 minutes ago, Framtia said:

Har tatt masse bilder, og planen er å dokumentere når jeg rekker :-)

 

Framtia har startet sommerferien, så han må få lov å logge av litt. Men vi venter fyldig dokumentasjon i første halvdel av august. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Da er tiden inne for å informere litt rundt innsatsen som ligger bak et slikt prosjekt. Jeg har tatt mange bilder underveis, men siden det er litt kronglete å laste opp disse her har jeg laget et album jeg håper de interesserte klarer å bla seg igjennom. Bildene ligger kronologisk og viser i store trekk følgende:

 

Startet med det originale pyntedekslet som passer til innfestingen av peket, og ut fra dette ble det laget en plugg (MDF, sparkel og gelcoat).

Brukte mye tid på å finne en form jeg syntes så pen ut, samt på å få til en fin finish.

Pluggen ble så brukt til å lage en tredelt form. Siden dette skal herdes i ovn ble det benyttet temperaturbestandig epoxy.

Så ble formen dekket innvendig med gelcoat, før det ble lagt opp prepreg karbonduk

Peket ble vakuumpakket og så herdet i ovn

Dessverre fikk jeg delvis kollaps på vakuumbag noe som gjorde at jeg ikke klarte få til finish av ønsket kvalitet

Deretter ble det etterbehandling med gelcoat til 95% perfekt finish

Så tilpasning av beslag og bobstay for å avlaste kreftene 

De siste bildene viser det endelige resultatet og aller sist vurderingen jeg mottok av en tilfeldig forbipasserende... :-)

 

https://photos.app.goo.gl/dTyDwtyr1NH4Smhk7 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

takk :-) Det er ikke gjort all verdens styrkeberegninger. Jeg har basert det på utførelsen av det originale peket, og i tillegg lagt på slik at jeg er sikker. Mitt peke er en del større enn originalt, men jeg har altså i tillegg satt på et waterstag. Står på jobblista å forsterke festet i stevnen ytterligere, vi snakker om mange tonn last her...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...