Jump to content

Støpe baugpeke i karbon, eller....?


Framtia

Recommended Posts

nå har pluggen fått sin endelige form, og jeg er i gang finish. Har er par spørsmål. Det ene er om det kan være aktuelt å spraylakkere pluggen til slutt?. Jeg sliter litt med at det kommer frem sparkel på hjørnene foran når jeg finpusser gelcoaten, og jeg vil gjerne ha en ensartet overflate. Kan selvsagt legge på ytterligere lag med gelcoat og pusse videre.

 

Det andre jeg lurer på er om noen har tips til polypropylenplater eller annet egnet materiale som jeg kan bruke når jeg skal lage formen. Dette er plater man setter opp der formens skjøter skal være, så de må være av et materiale som man kan polere opp slik at støpen slipper etterpå.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

nå har pluggen fått sin endelige form, og jeg er i gang finish. Har er par spørsmål. Det ene er om det kan være aktuelt å spraylakkere pluggen til slutt?. Jeg sliter litt med at det kommer frem sparkel på hjørnene foran når jeg finpusser gelcoaten, og jeg vil gjerne ha en ensartet overflate. Kan selvsagt legge på ytterligere lag med gelcoat og pusse videre.

Hvis du skal legge på et nytt lag gelcoat tror jeg nok jeg ville sprøytet. Hvis du maler på et eller to lag til med coat med rulle eller pensel blir det fort mye sliping for å få tilbake finishen. Det du vil oppleve da er at du fort sliper gjennom det nye laget med coat en gang til og kommer ned på sparkel igjen. Jeg ville derfor sprøytet et lag gelcoat, deretter et lag topcoat. Det er lett å sprøyte gelcoat, men prøv på et annet emne først slik at du får en følelse med det. Fordelen med å legge på gelcoat er at den er fin å slipe og polere opp til blank finish før du skal støpe forma. Vet ikke hvordan lakk er der. Mulig 2K polyurethanlakk er et godt alternativ, men definitivt ikke billigere.

 

Framtia skrev for 1 time siden:

Det andre jeg lurer på er om noen har tips til polypropylenplater eller annet egnet materiale som jeg kan bruke når jeg skal lage formen. Dette er plater man setter opp der formens skjøter skal være, så de må være av et materiale som man kan polere opp slik at støpen slipper etterpå.

Skjønte ikke helt hvordan du skal bruke de platene. Hvilke dimensjoner er det snakk om?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har nevnt det, men mitt peke skal altså ha gelcoat overflate, så det kommer noen strøk gelcoat i formen før karbonmattene legges. Det gjør at jeg kan ta en siste finpuss på oveflaten etter støpingen er over. Så formålet med et eventuelt lakkstrøk er åkun  få en helt ensartet overflate. Tror ikke det blir aktuelt med sprøyting av gelcoat, har egentlig ikke noe godt sted eller utstyr til å drive med det. Så jeg så for meg lakkering med pensel og fordriver, før høyglanspolering.

 

Når det gjelder platene er det vist godt i denne videoen. Men sliter altså med å finne et sted som selger noe egnet.

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ok, så det er de hvite platene som han bruker for å lage flensene til delt form. De tror jeg du får tak i hos Finn Løken i Ås http://finnloeken.no/  

PE plater bør være perfekt til formålet. Det er samme plast som er i vindusspylervæskekanner, og de biter verken polyester eller epoxy på. PE plater er også mye brukt i næringsmiddelindustrien. Finn Løken er billigst, men hvis han ikke har får du dette hos Vink Plast eller Astrup også. Problemet der er (foruten prisen) at du må ta det gjennom en forhandler.

 

Lagt til:

Vil forresten anbefale deg å legge finishjobben i pluggen, ikke spare det til sluttproduktet. Hvis pluggen er strøken, blir forma strøken også. Tipper @Fortego kan bidra med litt råd der om det skulle være nødvendig. Han kan dette med å lage former.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg har laget delte former har jeg brukt polert og vokset glassfiberplate som forskaling. Den neste delen blir da laget mot vokset avslutning . Har også brukt respatex om skjøten skal være rett. Med delt form vil det uansett bli litt pussing og kanskje sparklingpå ferdig produkt. Lurt å legge mye Gelcoat på skjøten i forma. Smør flere ganger. Lurt også og lage en liten radius på kanten i forma der den er delt for da blir det en kraftigere kant som er lett å pusse ut. Om den er helt i vinkel har Gelcoat lettfor å brekke når du avformer og lage et sår som må sparkles. 

 

Ved delte former vil det bli relativt mye pussing i forma. Det er der du legger grunnlaget for det ferdige produkt.

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Før helga gikk det bestilling til Easy Composites med alt jeg trenger til konstruksjon av forma, regner med å ha det om en drøy uke. Pluggen er nå 95% ferdig, men sliter litt med å få polert den helt jevn i alle hjørnene siden det er litt ulike materialer som nå ligger i overflaten, samt at det er noe få steder der gelcoat mar noen små merker, trolig grunnet luftbobler fra blandingen. Er lite fristet til å gå på med en ny runde pensling av gelcoat, så enten må jeg bare være fornøyd slik det er eller evt høre med noen som har utstyr for sprøytelakkering om hva det vil koste å få lagt på et par strøk lakk f.eks. 

 

 

20181104_195045.jpg

20181104_195137.jpg

20181104_204620.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke la deg skremme av å sprøyte på to lag gel-/topcoat selv heller. Dette gjør du utenfor garajsen, og tar den inn slik at den får herdetemperatur. Sprøyte kjøper du for en slikk og ingenting på BT https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/lakksproyte/lakksproyte-sg600-2000034670 Velg største dyese, og test litt først på ei plate. Du kan eksperimentere litt med å tynne med aceton (eller aller helst styren) hvis coaten virker for tykk. Proff eller ikke, du må uansett regne med en runde med finsliping og polering etter dette. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøvde meg med to-komponent lakk, men ble ikke helt fornøyd, prøvde så å sprøyte gelcoat med en gammel sprøyte jeg hadde liggende. Men heller ikke det ble helt vellykket så da ble det en runde til med pensel og påfølgene pussing. 

 

Fikk også varer levert i dag, så nå blir det gøy når tiden strekker til.

 

 

20181112_222327.jpg

20181113_180513.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Se der ja, det ble jo riktig flott! For meg ser dette helt profesjonelt og originalt ut :thumbsup:  At det har tatt lengre tid enn antatt kommer ikke som noen stor bombe. Timene går når man holder på og fikler med små detaljer. Det blir litt prøving og feiling, og noen tabber som må rettes opp. Enklere når man har en ferdig form og kan støpe rett i den og få perfekt overflate. For ikke å snakke om at beslagene er å få i butikken :giggle:

Link to post
Share on other sites

takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Må innrømme jeg er bare 90% fornøyd med endelig finish. Så mulig det blir en ny runde med gelcoat til vinteren, men nå først skal det høstes en del erfaringer, kan jo være at jeg bestemmer meg for noen justeringer også. Spesielt det med å få til en god bruk av waterstag er en liten nøtt. Under regatta er ikke ankeret med, så da er det fritt frem, mens ellers er det en liten utfordring å få spent opp dette. Et lengre peke vil løse problemet, men det gir andre utfordringer samtidig. Flytte av festet nedover på stevnen vil også være et alternativ.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...