Framtia Startet 18.Juni.2015 Del på Facebook Startet 18.Juni.2015 Min båt burde hatt et peke for feste av gennaker, men jeg fant ikke råd til å kjøpe det originale da båten ble bestilt. Nå vurderer jeg å enten forsøke meg med en støpejobb selv, evt få laget et av stål (eller krype til korset og handle på verftet ). Festemulighetene er gode da det er lagt inn tre bunnsolide bolter, en på hver side og en på toppen. Det er derfor ikke behov for støttestag ned til stevnen om disse kan benyttes. Selve peket må imidlertid være svært solid da det blir store krefter her. Jeg har også et deksel som er festet her i dag, og som med litt tilpasning kan brukes for å lage en plugg for støping av nytt i karbon. Jeg har forøvrig ingen erfaring med slik støping, og det er jo en jobb som vil kreve en del tid slik at det fort må bli et vinterprosjekt. Å få sveiset et peke i solide rør (omtrent etter modell av Båtsystem sine peker) bør være greit for en erfaren sveiser. Men også her regner jeg at det kommer en betydelig kostnad, og at det blir vanskelig å få noe på plass før ferien. Enten jeg støper selv eller får noe sveiset så er det viktig at det ikke blir seende alt for mye ut som noe hjemmesnekret... Mitt første spørsmål er om det er noen her som har erfaring med å støpe i karbon. Hvor mye jobb/vanskelig er dette, hvor pent kan jeg regne med å klare dette, og hva slags kostnader må en regne med for innkjøp av materialer?. Bildet under viser til høyre slik det ser ut i dag, og til venstre er det originale peket i karbon: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Da er tanken om å støpe i karbon trygt kassert, og jeg vil heller forsøk meg med en vesentlig enklere løsning. Det blir en forsterkning av festet til ankerrulla slik at gennaker kan festes i spissen av denne. Konkret tenker jeg å montere et stevnejern påsveiset en stålplate som fyller trianglet mellom stevne og ankerrulle. Om dette lages i 8-10 mm stål så bør det klare belastningene, og stykkene blir under 30 cm lange. Jeg lagde en mal av finér i går, og ser for meg følgende vei videre: vann eller laserskjæring av to syrefasteplater som vil utgjøre hhv stevnejern og støtteplate mellom stevnejernet og ankeret. Det trengs også et stykke som skal sveises øverst på støtteplata og fungere som vinkeljern mot ankerrulla (da kan alt fjernes om man senere ønsker det). så må stevnejernet og støtteplaten sveises sammen i en passende vinkel slik at anlegget mot ankerrulla blir riktig (det er litt skrå vinkler i alle retninger...). Denne sveisen må tåle en del sidevirkende krefter så mulig at jeg bør ha noen horisontale støttejern mellom plate og stevenjern. Til slutt blir det å feste stevnejernet med gjennomgående bolter inn mot ankerbrønn, samt borre hull og bolte til ankerrulla. To umiddelbare utfordringer: hvor kan man få vann eller laserskjært de stykkene jeg trenger i Oslo/Akershus, evt andre steder om det blir rimeligere (har ikke CAD-tegning, men det bør være enkelt å lage ut fra malen jeg har)? Bør jeg gå for 8 eller 10 mm platetykkelse? Jeg lurer også på hvordan jeg får fiksert de ulike stykkene før de er endelig sveiset. Er det kurrant å punkte på dette med et vanlig elektrodeapparat i havna, for så å TIG-sveise på verksted, eller kan man ta hele prosjektet på stedet mens båten ligger i vannet?. Er vel begrenset med strømkapasitet i havna der jeg ligger. Om jeg ikke får punktet, er det andre måter å fiksere to stålstykker på slik at man kan få tatt det med til et annet sted for sveising? Håper på gode tips! Redigert 25.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hva koster det å kjøpe originaldelen du trenger da? Må da være mye enklere, og unektelig mye penere. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) 40.000,- jeg er forresten ikke veldig bekymret mhp utseendet, om dette gjøres skikkelig så vil det ikke være veldig synlig, det kommer jo bak spissen av ankeret. Og man kan alltids fjerne det om man blir lei eller får råd til ekte vare. Redigert 25.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) For 40.000,- så får man mye snadder. Vil tro en som har litt peiling på bøying og sveising/polering av syrefast kan lage samme formen på en peker for halve prisen. Penere blir det også ! Redigert 25.Juni.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 det stemmer nok ja, men husk også at jeg vil unngå vekt i baugen. Så mitt forslag om å basere dette på den eksisterende ankerrulla vil medføre kun marginal vektøking. Jeg tenker også å ta ut et hull i støtteplata noe som vil gjøre det visuelt noe bedre (slik er det gjort med sideveggene på ankerrulla allerede). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dinamo Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Er det kurrant å punkte på dette med et vanlig elektrodeapparat i havna, for så å TIG-sveise på verksted, eller kan man ta hele prosjektet på stedet mens båten ligger i vannet?. Er vel begrenset med strømkapasitet i havna der jeg ligger. Om jeg ikke får punktet, er det andre måter å fiksere to stålstykker på slik at man kan få tatt det med til et annet sted for sveising? Å punkte dette på stedet, bør nok gå, eventuelt med bensindrive strømaggeregat. Når det gjeld sveisinga, so trur eg nok at det må gjerast innendørs. Der får ein meir stilleståande luft, so sveisinga ikkje blir forstyrra av trekk. Der får ein sannsynligvis ogso bedre oppspenning av arbeidsstykket, slik at det holder vinkel og fasong. Og ikkje minst - ein sparer båten for den oppvarminga som sveisinga medfører. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 takk Dinamo, det stemmer overens med hva jeg antok. Har du synspunkter på tykkelsen av stålplaten?. Fordelen med litt tykt gods er å få mer styrke mhp sideveis krefter (de løftende kreftene vil ikke være noe problem). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hvilke forventninger har du til effekten av et sånt peke? På en så stor båt blir det neppe mer enn 2-3 grader dypere kurs av å flytte halshjørnet en halvmeter frem. Gå for en spinnakerbom om du vil ned til 170 grader. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 jeg har to gennakere på rull, så det viktigste for meg er å unngå at det innrullede seilet henger seg opp i fokka når det skal rulles ut. Slik det er nå har de i praksis kontakt med fokka, selv om jeg strammer fallet maks. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
skhauge Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Lager du gode maler i kryssfiner kan dette overføres direkte på papir. Du kan enten få delen skjært ut av en plate eller satt sammen av deler. Uansett ingen problem å lage dette ferdig i verksted. Eg kan både tegne autocad og har tilgang på vannskjærer. Deretter syrevask. Blir bra blankt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 tror som skhauge........ lag en mal.......av vinkeln mellom baug og ankarrulla, så fikser smeden resten på verksted. sen kan du ned o teste innen syrevask o elektropolering......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hva med en sånn? http://www.vikingyachting.se/Webshop/Seldén-reservdelar/Gennakerpeke--ø72-L--2080mm.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Har vurdert den, men dessverre passer den ganske dårlig med utformingen av dekket. Som bildet over viser så har jeg et svært solid festepunkt rett foran forstaget, mens resten er bare en pyntekåpe. Så om jeg skal bruke det må festet tilpasses for å få tuppen helt i senter. Videre pleier jeg sette gennaker rett fra seilrommet i akterkant av ankerbrønnen, og innfestingen av et slikt peke vil komme i konflikt med luker og annet på fordekk. Har sett båter som har montert det utvendig, men det ble ikke særlig pent. Jeg må også ha et kraftigere ett enn det du viser men tilhørende høy pris. Det finnes også A-formede spryd, både i stål og karbon å kjøpe, men det blir omtrent like dyrt som det originale. Så jeg står mellom å lage et rørbasert peke ala Båtsystem sine, eller bare å tilpasse ankerrulla. Begge deler gir tilstrekkelig lengde. Redigert 25.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 skall du ned Bohuskysten på ferien Framtia, kjenner en i Elløs som kunde fixet det. han har fixet både targa og peke på GD... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 takk for tips Gunga, slik det ser ut nå blir det kun norskekysten i år, men veien blir til mens vi seiler... Jeg har tilgang til sveiseverksted, og her egentlig litt lyst til å friske opp svært amatørmessige TIG-ferdigheter. Hovedutfordringen i første omgang er skjæring av stålet (målsatt skisse er sendt et varmhjertet medlem her, men vet fortsatt ikke om det blir løsningen). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hvorfor ikke kappe til delene selv med vinkelsiper? Det går helt greit. Utvendige radier og kanter tar du på båndsliper med først grovt, så fint bånd, innvendige radier tar du med hullsag og glatter ut med rettsliper og slipehylse. Jeg gjorde noe tilsvarende med grove plateemner jeg kjøpte hos skraphandleren når jeg lagde meg ankerrulle til badeplattformen. Se innlegg nr 26 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page-2 De platene er laget for hånd med vinkelsliper, hullsag, båndsliper og rettsliper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 takk for fin lenke Komodo, det så jo enkelt ut ?. hva tenker du om tykkelse på plata, er 8 mm passe? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Det blir egentlig bare gjetning iom at jeg ikke aner hvilke krefter den vil bli utsatt for. Du snakker noe om sidekrefter og strekkrefter, er det snakk om at du skal feste seilet ute i tuppen der? Beklager at jeg er helt fraværende på all terminologi innen pinnebåter samt hvordan disse virker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 ankerrulla i seg selv er solid festet, men først og fremst for drag nedover, men også sideveis. Beslagene jeg tenker meg vil gjøre det mer en sterkt nok mhp drag oppover. Det meste at kraften fra en spinnaker går den veien, men om man kommer ut og kjøre kan det også bli sidevirkende krefter. Disse er sterke nok til å deformere en 8 mm syrefast sjakkel... det vet jeg :-). Så noen hundre kilo kraft blir det minst. Tenker at tykkelsen på stålet har mest å si for styrken på sveisen mellom stevnejernet og støttejernet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Sveisen ville jeg ikke bekymret meg for. Men en plate tåler i prinsippet ikke trykk-krefter eller bøyekrefter. Kanskje en ide å gå opp til 12? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 12 mm hadde vært kjekt, men det er vel både vanskeligere å få tak i, og mer krevende å kappe til om jeg skal gjøre det selv. Arealet jeg trenger blir tiltammen omtrent som et A3 ark, så jeg er avhengig av å finne et kapp et eller annet sted. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Nå tror jeg du må sette på en bulb for å kompensere vekta. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Om eg kan kalle det side plate så om mulig lag en knekk som går 10mm inn mot senter. Da toler den plate meget. Uten kan den med det arealet som er tenkt tatt ut tole forholdsvis lite trykk. Strekk ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Mulig det. Tenkte det ville være enklere å sveise på en plate i toppen, fremfor å knekke. Dette fordi det ikke er noen ens vinkel der. Det skulle vel gi en viss styrkning det og. Ellers kan jeg jo sette på et vinkeljern horisontalt mellom plata og stevnejernet? Mulligan, mener det vil veie under 5 kg, ikke bra, men håper jeg slipper bulb :-) Redigert 25.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.