Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Dette hadde jeg ikke blitt med på frivillig...Ikke flust med marinaer på veien hvor du får tanket og tatte en pust i bakken akkurat...men jeg ønsker dem god tur..

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/far-og-soenn-kjoerer-rib-fra-horten-til-chicago/a/23482619/

 

Kommentar fra moderator: 2 sammenfallende emner slått sammen

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Dette er en av våre nærmeste naboer i Horten, og denne turen har de planlagt i flere og tilrettelagt båten nå det siste året. Jeg er ganske sikker på at båten har en innebygd tank på 300 liter, i tillegg så har de med masse "tønner" med drivstoff. Og det skal ikke kjøre rett fra Horten og over, de skal kjøre langs kysten til Bergen før de drar over, så Bergen er siste sted de kan tanke.

 

Jeg håper, og tror, dette blir en kjempe bra tur for gutta, og at de kommer trygt i land på andre sida.

Link to post
Share on other sites

300 L fuel er ikke mye, det rekker ikke langt ,kanskje 120-30 nm. Dette er selvfølgelig beroende på hvor lavt forbruk de kan få på denne ekvipasjen.

 

I tillegg må dei ha flere 200 L oljefat med bensin ombord som medfører økt vekt og automatisk høyere forbruk.

 

Jeg tror det kan bli marginalt når det kommer til rekkevidde, men hvem vet?.

Link to post
Share on other sites

All ære for at de lever ut drømmen, men når jeg leste artikkelen må jeg innrømme at jeg ikke helt forsto poenget?

Det er vel ikke noe rekordforsøk akkurat, og den strekningen er bereist med alt fra robåt og vikingskip til dagens moderne båter, men kanskje ikke RIB?

Jeg forstår at det er for å hedre Magnus Andersen som seilte over med vikingskip, men tok ikke helt poenget ved å reise med RIB, hadde de enda solgt RIB'en og kjøpt et pent brukt vikingskip !

 

Bergen er siste sted de kan tanke.

 

Du mener før de kjører dagsturen over til Shetland, for det er vel lite sannsynlig at de får nok bensin til 2 måneder ombord i den båten, og uten å være frekk så ser det ut som besetningen trenger en hel del drivstoff også, og de skal vel stoppe på Shetland, Færøyene, Island, Grønland, Newfoundland osv. også ?

 

Uansett, lykke til og godspeed, blir sikkert en fin tur.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergen - st.Johns (Nflnd) er 2100n.m

Fra Island er det 1400 og 1650 fra Irland. Så langt sør er det dårlig med fuel å få tak i på Grønnland uten at det har lagt ut deponi. I tillegg er strømforholda rundt Ferøyane og Island utfordrende sjølv på sommeren. Og sjølv en liten kuling kan gi mykje sjø. om Azorene er vel lengste strekket rundt 1200. Og via Irland unngår en ofte en god del lavtrykk.

Alt er mulig når det er godt nok planlagt.

Redigert av Marifjøra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg lommekjent, men det er vel 190 nautiske mil fra Bergen til Lerwick, hvor jeg regner med det er bensin å få kjøpt.

Det er omtrent samme avstanden opp til Færøyene, og derfra er det vel rundt 400 nautiske inn til Reykjavik.

Fra Reykjavik og rett over er det vel også rund 400 nautiske mil, til Kulusuk, som ikke akkurat er verdens navle, men det finnes en kommunal butikk på øya, og jeg tror de selger bensin også.

 

Hvor langt det er rundt Kapp Farvel og opp til Nuuk vet jeg ikke, men det er langt, men Nanortalik ligger lengre syd, og det er kanskje like greit sted å krysse over til Newfoundland der, som er rundt 5-600 nautiske mil over Labradorhavet, ikke et sted jeg ville kjørt RIB, men whatever.

 

Nedover elven er det neppe noe problem, der ligger jo alle de største byene i Canada på rekke og rad, og inne i Great Lakes systemet går nok også veldig greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter uansett stor pris på folks pågangsmot og optimisme. Disse karene fortjener ikke kritikk for den turen de skal gjennomføre. Synes det er modig og tøft. Ingen ved sine fulle fem legger ut på en slik tur uten at den er planlagt i detalj,,,Jeg regner med at disse staute karene har beregnet både drivstoff, strøm, bølger av en litt annen karakter enn ytre oslofjord hvor vi jamrer over 3-4 meter bølger....

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Dette hadde jeg ikke blitt med på frivillig...Ikke flust med marinaer på veien hvor du får tanket og tatte en pust i bakken akkurat...men jeg ønsker dem god tur..

 

 

Ser ut som trivelige folk, får håpe de overlever.  Jeg trodde ikke dette var mulig å få til på denne måten, og  selv hadde jeg nok basert meg på tøymotor og en betydelig kjølvekt.

-Hva gjør de hvis båten blir kastet rundt av en stor bølge, og de  blir sittende på kjølen, tro.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo bli en kosetur. Er ingen lange strekk, ingen grunn til å gå ut når det er meldt uvær. Blir vel ingen overfarter lenger enn ett døgn, så gode værmeldinger har vi i dag (hvis en har tid til å vente). Har ikke vært på Grønland men der det er sivilisasjon er det mulig å kjøpe bensin, spesielt hvis en bestiller 6 måneder før. Forstår ikke at dette er galskap. Heldigvis finnes det mange prosjekter som er mye dummere enn  dette (men ikke alle går til avisa om det). Blir gode historier rundt leirbålet. Lev ut drømmene! Finnes alt for mange kjedelige mennesker.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Tøffa karer men godt forberedt.

 

 

bilde

 

Her legger de avgårde mens venner og familie står igjen i gjestehavna og vinker.

 

Må legge til at det røsket godt ombord. Fikk være med en tur utpå før de la i vei.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ut som trivelige folk, får håpe de overlever.  Jeg trodde ikke dette var mulig å få til på denne måten, og  selv hadde jeg nok basert meg på tøymotor og en betydelig kjølvekt.

-Hva gjør de hvis båten blir kastet rundt av en stor bølge, og de  blir sittende på kjølen, tro.

 

Har ikke sånne båter sånt oppblåsbart tak som retter båten? Å sitte på kjølen i bølger som er så store at de har kastet rundt båten er vel uansett noe nær en dødsdom hvis det er lang tid til redning. Er vel større sjanse for å kjøre båten rundt enn å bli kastet rundt? 

 

Men dette kan jeg ingenting om, i tilfelle en ikke skjønte det fra før :-)

Link to post
Share on other sites

Har ikke sånne båter sånt oppblåsbart tak som retter båten? Å sitte på kjølen i bølger som er så store at de har kastet rundt båten er vel uansett noe nær en dødsdom hvis det er lang tid til redning. Er vel større sjanse for å kjøre båten rundt enn å bli kastet rundt? 

 

Men dette kan jeg ingenting om, i tilfelle en ikke skjønte det fra før :-)

 

Ja, her er det nok all grunn til at man kan stille spørsmål og avslører egne uvitenhet.

Uansett, så vet de vel best selv hva de gjør, og at risikoen for store bølger oppveies av fart, gode værmeldinger og kunnskap om vær og hav.

Håper det går bra, som sagt. Og de følger jo korteste veien på globusen. Og de har to motorer å ta av, hvis den ene stopper.  -det jeg hadde vært mest redd for, er kanske drivtømmer og annet som kan ligge og flyte i vannskorpen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Mye skeptiske folk her, men jeg har vært med Andreas i båt og han er nok langt over snittet erfaren ribb bruker. Her er nok alt som er nødvendig av vurderinger og forberedelser gjort i god tid. Og hva som er vitsen med å gjennomføre et prosjekt eller tur kan jo diskuteres i det uendelige. Uansett kan en sånn tur med far og sønn ha stor verdi for de to som skal gjennomføre den sammen. For oss andre som holder oss innaskjærs er det bare å heie og ønske lykke til og følge med på turen på nettet.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...