innaskjærs Startet 5.Juli.2015 Del på Facebook Startet 5.Juli.2015 Dette hadde jeg ikke blitt med på frivillig...Ikke flust med marinaer på veien hvor du får tanket og tatte en pust i bakken akkurat...men jeg ønsker dem god tur.. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/far-og-soenn-kjoerer-rib-fra-horten-til-chicago/a/23482619/ Kommentar fra moderator: 2 sammenfallende emner slått sammen Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Måsabjønn Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Dette er en av våre nærmeste naboer i Horten, og denne turen har de planlagt i flere og tilrettelagt båten nå det siste året. Jeg er ganske sikker på at båten har en innebygd tank på 300 liter, i tillegg så har de med masse "tønner" med drivstoff. Og det skal ikke kjøre rett fra Horten og over, de skal kjøre langs kysten til Bergen før de drar over, så Bergen er siste sted de kan tanke. Jeg håper, og tror, dette blir en kjempe bra tur for gutta, og at de kommer trygt i land på andre sida. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 300 L fuel er ikke mye, det rekker ikke langt ,kanskje 120-30 nm. Dette er selvfølgelig beroende på hvor lavt forbruk de kan få på denne ekvipasjen. I tillegg må dei ha flere 200 L oljefat med bensin ombord som medfører økt vekt og automatisk høyere forbruk. Jeg tror det kan bli marginalt når det kommer til rekkevidde, men hvem vet?. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 (redigert) All ære for at de lever ut drømmen, men når jeg leste artikkelen må jeg innrømme at jeg ikke helt forsto poenget? Det er vel ikke noe rekordforsøk akkurat, og den strekningen er bereist med alt fra robåt og vikingskip til dagens moderne båter, men kanskje ikke RIB? Jeg forstår at det er for å hedre Magnus Andersen som seilte over med vikingskip, men tok ikke helt poenget ved å reise med RIB, hadde de enda solgt RIB'en og kjøpt et pent brukt vikingskip ! Bergen er siste sted de kan tanke. Du mener før de kjører dagsturen over til Shetland, for det er vel lite sannsynlig at de får nok bensin til 2 måneder ombord i den båten, og uten å være frekk så ser det ut som besetningen trenger en hel del drivstoff også, og de skal vel stoppe på Shetland, Færøyene, Island, Grønland, Newfoundland osv. også ? Uansett, lykke til og godspeed, blir sikkert en fin tur. Redigert 5.Juli.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Tipper dette blir en uforglemmelig tur, finnes jo bagtanker til dette formålet også, så slipper de å ha alt i tønner! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Marifjøra Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 (redigert) Bergen - st.Johns (Nflnd) er 2100n.m Fra Island er det 1400 og 1650 fra Irland. Så langt sør er det dårlig med fuel å få tak i på Grønnland uten at det har lagt ut deponi. I tillegg er strømforholda rundt Ferøyane og Island utfordrende sjølv på sommeren. Og sjølv en liten kuling kan gi mykje sjø. om Azorene er vel lengste strekket rundt 1200. Og via Irland unngår en ofte en god del lavtrykk. Alt er mulig når det er godt nok planlagt. Redigert 5.Juli.2015 av Marifjøra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Nå er ikke jeg lommekjent, men det er vel 190 nautiske mil fra Bergen til Lerwick, hvor jeg regner med det er bensin å få kjøpt. Det er omtrent samme avstanden opp til Færøyene, og derfra er det vel rundt 400 nautiske inn til Reykjavik. Fra Reykjavik og rett over er det vel også rund 400 nautiske mil, til Kulusuk, som ikke akkurat er verdens navle, men det finnes en kommunal butikk på øya, og jeg tror de selger bensin også. Hvor langt det er rundt Kapp Farvel og opp til Nuuk vet jeg ikke, men det er langt, men Nanortalik ligger lengre syd, og det er kanskje like greit sted å krysse over til Newfoundland der, som er rundt 5-600 nautiske mil over Labradorhavet, ikke et sted jeg ville kjørt RIB, men whatever. Nedover elven er det neppe noe problem, der ligger jo alle de største byene i Canada på rekke og rad, og inne i Great Lakes systemet går nok også veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/far-og-soenn-kjoerer-rib-fra-horten-til-chicago/a/23482619/ Hva mener folk her om en slik tur i en sånn båt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 De ser jo ikke spesielt veltrente ut hverken far eller sønn men det er kanskje ikke avgjørende for denne turen. Det er jo ingen problem å gjennomføre denne ruta i greit vær men jeg skjønner ikke helt vitsen med turen. Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Er vel like mye vits i å kjøre til statene som å kjøre Tønsberg > Horten f.eks. De gjør det for morro skyld, skjønner ikke alle klagene de får. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Shaggylaggy Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Jeg klager ingen ting, men lurte mest på hva folk mener om en slik tur. For min del ville jeg hvertfall hatt båt med kabin. Selvom det var vel en god del av greia her, at de ikke skulle ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Er det noen som vet hva båten heter, eller om det er mulig å følge de på marinetraffic? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Poopadoop Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Mente ikke at du klager, men mange i kommentarfeltene i avisene. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Wallas Service Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Flere "galne" folk på båttur. Ikke med RIB, men med robåt: http://www.smp.no/nyheter/article11285356.ece Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Midtpinne Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Denne karen og en til tilbrakte en hviledag i båten min der de fikk restituert seg litt: Bjørn på langs. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 jammen har de laget seg nettside også http://norsemen.no/ Basert på synsing og vill gjetting tror jeg dette kommer til å strande lenge før Chicago... Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Jeg setter uansett stor pris på folks pågangsmot og optimisme. Disse karene fortjener ikke kritikk for den turen de skal gjennomføre. Synes det er modig og tøft. Ingen ved sine fulle fem legger ut på en slik tur uten at den er planlagt i detalj,,,Jeg regner med at disse staute karene har beregnet både drivstoff, strøm, bølger av en litt annen karakter enn ytre oslofjord hvor vi jamrer over 3-4 meter bølger.... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Mizar Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Dette hadde jeg ikke blitt med på frivillig...Ikke flust med marinaer på veien hvor du får tanket og tatte en pust i bakken akkurat...men jeg ønsker dem god tur.. Ser ut som trivelige folk, får håpe de overlever. Jeg trodde ikke dette var mulig å få til på denne måten, og selv hadde jeg nok basert meg på tøymotor og en betydelig kjølvekt. -Hva gjør de hvis båten blir kastet rundt av en stor bølge, og de blir sittende på kjølen, tro. Redigert 6.Juli.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
pacuare Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Dette kan jo bli en kosetur. Er ingen lange strekk, ingen grunn til å gå ut når det er meldt uvær. Blir vel ingen overfarter lenger enn ett døgn, så gode værmeldinger har vi i dag (hvis en har tid til å vente). Har ikke vært på Grønland men der det er sivilisasjon er det mulig å kjøpe bensin, spesielt hvis en bestiller 6 måneder før. Forstår ikke at dette er galskap. Heldigvis finnes det mange prosjekter som er mye dummere enn dette (men ikke alle går til avisa om det). Blir gode historier rundt leirbålet. Lev ut drømmene! Finnes alt for mange kjedelige mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Midtpinne: Rosenrotsprit og strupesang? Tror aldri jeg har hørt noe så sært noen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Tøffa karer men godt forberedt. Her legger de avgårde mens venner og familie står igjen i gjestehavna og vinker. Må legge til at det røsket godt ombord. Fikk være med en tur utpå før de la i vei. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Ser ut som trivelige folk, får håpe de overlever. Jeg trodde ikke dette var mulig å få til på denne måten, og selv hadde jeg nok basert meg på tøymotor og en betydelig kjølvekt. -Hva gjør de hvis båten blir kastet rundt av en stor bølge, og de blir sittende på kjølen, tro. Har ikke sånne båter sånt oppblåsbart tak som retter båten? Å sitte på kjølen i bølger som er så store at de har kastet rundt båten er vel uansett noe nær en dødsdom hvis det er lang tid til redning. Er vel større sjanse for å kjøre båten rundt enn å bli kastet rundt? Men dette kan jeg ingenting om, i tilfelle en ikke skjønte det fra før :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Har ikke sånne båter sånt oppblåsbart tak som retter båten? Å sitte på kjølen i bølger som er så store at de har kastet rundt båten er vel uansett noe nær en dødsdom hvis det er lang tid til redning. Er vel større sjanse for å kjøre båten rundt enn å bli kastet rundt? Men dette kan jeg ingenting om, i tilfelle en ikke skjønte det fra før :-) Ja, her er det nok all grunn til at man kan stille spørsmål og avslører egne uvitenhet. Uansett, så vet de vel best selv hva de gjør, og at risikoen for store bølger oppveies av fart, gode værmeldinger og kunnskap om vær og hav. Håper det går bra, som sagt. Og de følger jo korteste veien på globusen. Og de har to motorer å ta av, hvis den ene stopper. -det jeg hadde vært mest redd for, er kanske drivtømmer og annet som kan ligge og flyte i vannskorpen. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Denne her har rettebag. Du trekker i et håndtak under båten. Det er en langt mer egnet båt uten oppblåsbare pølser. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Mye skeptiske folk her, men jeg har vært med Andreas i båt og han er nok langt over snittet erfaren ribb bruker. Her er nok alt som er nødvendig av vurderinger og forberedelser gjort i god tid. Og hva som er vitsen med å gjennomføre et prosjekt eller tur kan jo diskuteres i det uendelige. Uansett kan en sånn tur med far og sønn ha stor verdi for de to som skal gjennomføre den sammen. For oss andre som holder oss innaskjærs er det bare å heie og ønske lykke til og følge med på turen på nettet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.