Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

med "planlagt" retur reise etter avreise til langt forbi avreise stedet:-)

 

NEI: Nå er vi fæle her folkens....

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nei det har de ikke. Det er ikkeno som beveger seg inni der. 

De har et elektronisk kpompass og akselerometre.

Og det er noe ganske annet.

 

Feil igjen Mulligan.

 

Den har en gyro funksjon/chip som brukes til endel måle og kalibreringsapper bla gyrokompass, vater mm.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En iPhone har akselometer, kompass, og et lite elektronisk gyroskop som registrerer bevegelser i 3 akser.

 

Det virker litt sent å søke visum nå, man kunne jo fint gjort dette i forkant og satt en cirka tid for ankomst i USA.

De kommer vel ikke i nærheten av Alaska, det er jo på andre siden, og man trenger ikke visum for Canada, slik at det blir vel først aktuelt når de kommer inn i Great Lakes, og med denne farten blir det noen måneder til, slik at de har jo forsåvidt også veldig god tid før de trenger visumet.

 

Jeg har aldri hørt om at man må ha tillatelser for å seile til Grønland, ei heller i Arktis, derimot for Antarktis gjelder egne regler.

 

 

Link to post
Share on other sites

Feil igjen Mulligan.

 

Den har en gyro funksjon/chip som brukes til endel måle og kalibreringsapper bla gyrokompass, vater mm.

Den har et gyroskop for å registrere bevegelser, men ingenting som kompenserer for disse bevegelsene. Så Mulligan har nok helt rett.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg på linje med Mulligan og siste taler her. Så sant det ikke har skjedd noe nytt innen gyroteknologien jeg ikke har fått med meg, ser jeg ikke helt for meg et gyroskop eller gyrokompass i en epletelefon. Mulig jeg er feilinformert, men jeg har levd i den troen at en gyro er et definert fysisk instrument. Ser egentlig for meg at begrepet er "lånt" inn i elektronikkens verden (les telefoner og apper).

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gyroskop

 

Men når det er sagt ser jeg jo helt klart at en Xperia Z3 med Navionics på innerlomma kan være en god backup. I tillegg kan man jo ringe etter hjelp med den, det kan man ikke med et gyrokompass :giggle:

Link to post
Share on other sites

Den har et gyroskop for å registrere bevegelser, men ingenting som kompenserer for disse bevegelsene. Så Mulligan har nok helt rett.

 

Beklager, feil igjen. Gidder ikke filme beviset å legge det  ut men den bruker gyrooen aktivt i bla et måleprogram hvor den legger ut et plant raster i horisontalplanet mot terreng eller hva enn har i søkeren sammen med bildefunksjon. Uansett hvor mye en beveger iphonen, uansett vinkel, akse og hastighet ligger baserastret totalt plant i mot terreng eller hva man enn har i "søkeren".

 

Dette ville vært umulig uten total gyro funksjon.

 

Det stabile rasteret danner base for måleverdier i alle akser.

 

Så vidt jeg husker kan en i gyrokompassappen for IP enkelt velge mellom den magnetidke og geografiske nordpol som referanse. 

 

Det er også en mengde Flight Horizon apps på app store. Disse ville aldri fungert uten en gyrofunksjon.

http://itunes.apple.com/gb/app/aircraft-horizon/id301431360?mt=8

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Dette ville vært umulig uten total gyro funksjon.

 

 

Bay_liner; dette synes jeg er på linje med argumentasjon som:  Hun flyter, altså er hun en and, og; hun synker, altså er hun en heks.

 

Ble brukt i rettsaker i middelalderen.

 

Edit:

Heisann, her kom Viking.1 innimellom :smiley:  For meg virker det vel rett og slett som begrepskontaminasjon.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et elektronisk gyroskop, eller mer riktig et MEMS gyroskop, er en liten chip som inneholder nettopp små vibrerende plater som beveger seg, akkurat slik et hjul eller annet mekanisk gyroskop fungerer.

 

bilde

 

Kilde : https://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_structure_gyroscope#MEMS_gyroscopes

 

Hvordan det virker

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om at man må ha tillatelser for å seile til Grønland, ei heller i Arktis, derimot for Antarktis gjelder egne regler.

Da skal vi se om ikke dansk Justisdepartement kan fortelle deg noe annet.

 

http://naalakkersuisut.gl/~/media/Nanoq/Files/Attached%20Files/Engelske-tekster/Travellers/executive%20order%20on%20acces%20to%20and%20conditions%20for%20travelling%20in.pdf

Link to post
Share on other sites

Den var ikke veldig lett å lese uten kartreferanser, men jeg forsto at du må ha tillatelse til innlandsisen og nord for 70 grader. Uaktuelt for Riben å gå så langt nord, vet heller ikke om vi hadde gått så langt nord hvis vi hadde seilt dit. Skal lese det igjen hvis vi reiser til Grønland, men hadde ikke hatt høy puls hadde jeg nærmet med sør Grønland uten tillatelse. Har tidligere hørt at en må ha tillatelse for å gå på innlandsisen. Litt mange redningsaksjoner...

Link to post
Share on other sites

Et elektronisk gyroskop, eller mer riktig et MEMS gyroskop, er en liten chip som inneholder nettopp små vibrerende plater som beveger seg, akkurat slik et hjul eller annet mekanisk gyroskop fungerer.

 

 

Må innrømme at jeg ikke har finlest de linkene adeneo, med ved et raskt overblikk kan det jaggu se ut til at du har rett. Hvis dette er riktig er nok gyrobegrepet noe videre enn hva jeg først antok.

Link to post
Share on other sites

Den var ikke veldig lett å lese uten kartreferanser, men jeg forsto at du må ha tillatelse til innlandsisen og nord for 70 grader. 

Den sier fra Nasjonalparken, som er hele nordøst Grønland, og ned til Lindenowfjorden og det vil i praksis si hele østkysten.

Link to post
Share on other sites

Gyrodiskusjonen er vel overstått nå. Jeg skal bare si at det kun skyldes en sammenblanding av ord. Gyroprinsippet er basert på massefart, dvs. at noe, et hjul som går rund, har bevegelsesenergi. Så jeg tror vi kunne sluppet unna den gyrodiskusjonen (og det er mitt lille tilleggspoeng her nå), hvis Apple (og andre) hadde kalt gyrofunksjonaliteten for "simulert gyro". Da kunne vi fortsatt vært sikre på at hvis man sier "gyrokompass", så mener vi den kostbare enheten som har spinnende hjul som stiller seg inn etter jordaksen.  Og så kan vi kalle alt annet basert på vibrasjoner i en "gyro-chip" el. l. for simullert gyro. Så vet alle hva man snakker om. Da er det også entydig å spørre "hvordan virker et gyro-kompass", uten at noen svarer med at det er en datachip i en iphone. -Denne er særlig til de som underviser i navigasjon.

 

Det er alltid nyttig og noen ganger veldig viktig, å vite nøyaktig hva ordene man bruker betyr. Det er ikke godt nok å bare vite forskjell på slike ting som høyre og venstre/ styrbord eller babord. Hvis norsklærerne blir flinkere til å lære folk rettskrivning og godt norsk språk i fremtiden, viile også det gjøre mange hissige diskusjoner overflødige. La oss begynne med å  tenke over spørsmålet: "Hvordan gyrokompass har du?"  -hva er det egnetlig man spør om da, tro... De som ikke skjønner hva jeg mener, kan sende meg en IM. Ikke la det spore av denne tråden en gang til! :thumbsdown::pray:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Da skal vi se om ikke dansk Justisdepartement kan fortelle deg noe annet.

 

Jammen er det ikke tåpelige regler for å ferdes i farvannene rundt Grønland også, jeg var faktisk klar over at man trang tillatelse for å ferdes til fots i nasjonalparken, men trodde ikke det gjaldt så store deler av havområdene også.

 

Da får vi håpe disse karene har søkt, for selv om nasjonalparken ligger for langt nordøst til at de kommer i kontakt med den, så viser kartet at hele kysten ned til Kapp Farvel vil være søknadspliktig, og der skal de jo ferdes.

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

resten av dialogen i denne tråden går jo på alt fra Visum (som de vel ikke trenger noen av stedene de skal)

 

Jeg stusset også over dette. Hvis ikke det gjelder andre regler om man kommer med egen båt, så er det bare å fylle ut ESTA-skjemaet på web, og alt er i orden. Ingen ventetid, det er bare å fylle ut skjemaet og det blir automatisk og umiddelbart godkjent. I ESTA FAQ'en står det faktisk "Applications may be submitted at any time prior to travel to the United States", så de kan til og med gjøre det fra båten rett før de krysser grensen , selv om det er anbefalt å gjøre det minst 72 timer før.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...