Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Får ikke opp hastighet eller noe... må man regne det ut selv eller er det bare sånn (dårlig)?

 

Og tracket er helt på bærtur, i hvertfall på min pc. Klarer egentlig ikke engang å gjette hvor de har gått. Først klin oppi land ved Nøtterøy/Tjøme/Færder og så laaangt uti havet ved Rakke, og hvor endte ferden egentlig?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En får bensin i kulusuk, men derfra er det 380-90 n.m til kappen. Å kjøpe store kvanta bensin der ville eg sjølvsagt ha ordna på førehand.

 

Der er jo en værstasjon ved Prince Charles Sund. og så er der nanortalik ved utløpet av sundet på vest. Er noken år sia eg var på Grønnland sist, men det burde gå fint. Største faren er hurtig skiftende vær og lokale strømforhold som kan gi stygg sjø for slike små båter.

Link to post
Share on other sites

Får ikke opp hastighet eller noe... må man regne det ut selv eller er det bare sånn (dårlig)?

 

Og tracket er helt på bærtur, i hvertfall på min pc. Klarer egentlig ikke engang å gjette hvor de har gått. Først klin oppi land ved Nøtterøy/Tjøme/Færder og så laaangt uti havet ved Rakke, og hvor endte ferden egentlig?

Sånn circa Porsgrunn?

 

Måtte vel innom å reparere Nippon Gakkiene....? (Les Yamaha)

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

zoom inn på langesund-porsgrund, så har de enten hatt veldig god fart, eller hjul under båten... (tipper trackingen ikke er helt god)

 

Edit:

For de som ikke har lest den siste artikkelen, så har de med seg 1200liter fuel, det er jo ganske spenstig i seg selv i en slik båt spør du meg :)

Redigert av Shaggylaggy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spot viser bare punker der de har trykt på knappen. Kan være langt mellom punktene, da vil det være rett linje mellom punktene som er tracket. Dermed kan det gå over land i perioder. Veldig fin tracking metode når en er utenfor mobildekning, går på satelitt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men litt over 10 knop, er ikke det lite? Om en frisk bris, liten kuling reduserer farten til litt over 10 knop faller vel teorien om å kunne kjøre vekk fra uvær bort? Og dette var en kort etappe på 5 timer. 

Link to post
Share on other sites

Hvis det var i går ble det vel registrert opp til 27 sekundmeter i kastene ved Verdens Ende. Skal ha vært seilbåt/er som forsøkte å gå ut der men som endte i et brak i de andre båtene fordi den ikke maktet det pga vinden.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen som får den siden til å fungere?

 

 

Får den opp men den fungerer ikke (Linker innhold) med hverken MAC Safari eller Firefox eller iCab med ørten forskjellige nettleser IDer samt for "best sidesmamverknad".

 

Tror den kun er på "mal" stadiet.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis det var i går ble det vel registrert opp til 27 sekundmeter i kastene ved Verdens Ende. Skal ha vært seilbåt/er som forsøkte å gå ut der men som endte i et brak i de andre båtene fordi den ikke maktet det pga vinden.

 

En utmerket testrunde mao. Innen kort rekkevidde for assistanse osv.

Link to post
Share on other sites

Men litt over 10 knop, er ikke det lite? Om en frisk bris, liten kuling reduserer farten til litt over 10 knop faller vel teorien om å kunne kjøre vekk fra uvær bort? Og dette var en kort etappe på 5 timer.

 

Tok denne målingen i går kveld på verdens ende med Vaavud for iPhone. Litt tidligere på dagen hørte jeg boen seilbåter som hadde sett 24-25 m/sek i masta. Blåste friskt i havna.

 

bilde

 

Det brøyt godt langt ut så jeg, så det var nok ikke noen frøkentur gutta hadde rundt rakke i går.

 

Ønsker gutta lykke til, men kjenner jeg deler skepsisen til flere andre her. Håper de velger å gå kun med gode værmeldingen for de strekningene de skal gå...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke vi på Færder heller, men det var mange rapporter godt over 20 m/sek inne i havna på verdens ende.

Vet ikke om vinden ble forsterket rundt odden eller hva det var, men det var garantert langt over både 12 og 16 under de værste kulene som kom

 

Båten min som lå 100 meter bak moloen var full av saltos helt opp til radaren 5 meter over vannet, fendre blåste opp nesten horisontalt og overbygget skalv i de verste vindrossene.

 

Er noen bilder og et par snutter fra tidligere på dagen i tråden som heter "status på østlandet/ Sørlandet"

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De dro vel i 1800 tiden fra Horten. Fikk altså stiv kuling sånn ca i nesa når de rundet ved Færder. Sikkert en stor opplevelse så lenge ting fungerer og alt går bra. 

 

Men farten var jo veldig lav, hva betyr det? Den trackinga viste ikke så mye men sånn ca distanse og tid gir vel pluss minus tolv knop. Hvis vi da antar at de har gått betraktelig fortere i lunt farvann så har det kanskje gått veldig tregt i åpent farvann når de traff været. 

 

Er ikke en sånn båt på sitt beste med litt fart. Om en må ned i 10 knop i stiv kuling så er det kanskje ikke så behagelig lengre?

------------------

 

Som tidligere nevnt så kan jeg ingenting om sånne båter...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...