Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

De trenger tillatelse fra Dansk Polarinstitutt for å seile i grønlandsk farvann. Uten blir de stanset av et skip i Thetisklassen.

Og tillatelse fra Norsk Polarinstitutt for å seile i arktiske farvann. Uten blir det bot når de kommer tilbake.

Arktiske farvann kan det umulig være, hvis jeg husker kartet rett skal de knapt nord for Trondheim. Men historien har vist at Norsk Polarinstitutt er relativt hysteriske (hvis en skal stole på Jarle Andøy).

 

At en må ha tillatelse for å seile til Grønland var nytt for meg. Som nevnt over vurderte vi å seile dit i sommer, å søke om tilatelse hadde vi nok ikke gjort. Får google litt på dette, Nyttig å lese på forum. En lærer noe av og til, tusen takk for informasjon. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bruk av telefon eller brett ble nevnt som en plan B fremfor papirkart i en åpen Rib i stiv kuling. Syns det var et greit innspill. 

 

Men selvsagt ikke iPad eller iPhone, vanntett må det være. Sony har vanntette telefoner og brett innen normalprissegmentet, Samsung har vel også vanntette telefoner.

-----------

 

Syns ikke det er ganske utrolig at folk bruker smarttelefoner og brett til navigering. Om noen hadde tatt seg bryet å sjekke så vil jeg nesten tro at det er den foretrukne metoden i fritidsbåtflåten i dag og det er proffesjonelle aktører som lager apper til disse plattformene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi skal forberede oss på mer.

De trenger tillatelse fra Dansk Polarinstitutt for å seile i grønlandsk farvann. Uten blir de stanset av et skip i Thetisklassen.

Og tillatelse fra Norsk Polarinstitutt for å seile i arktiske farvann. Uten blir det bot når de kommer tilbake.

Dansk Polarinstitutt må være tidenes mest anonyme institutt. Får bare to treff på Google. Finnes de i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Tja, det finnes vanntette "kartmappe" lignende løsninger for alle typer smartphones og brett. De er gjennomsiktige med ramme og en kan bruke touch akkurat som direkte på telefonen MIL standard mener jeg å vite. Disse er mye sikrere enn såkalt vanntette phones.

 

Anywayhow, phone/brett er godværs eller worst case løsninger men et av mange backup alternativer en må ha på en slik tur. Ikke primæralt.

 

Tilfeldig valgt eksempel:

 

 

 

Waterproof iPhone Case
 

 

bilde

Filed in Apple >Cellphones. Read more about Apple InciPhoneiphone accessoryiphone case and waterproof.

  •  
  •  
  •  
  •  

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tviler jeg på.

De gyroer jeg har hatt med å gjøre (S.G.Brown, Simrad o.a.) har vært digre beist på 60-70 kg.

 

Synd å se du er så utdatert Mulligan.

 

MIN Skipperdata M100 fra 1986 eller så (Nydelig total monitor/nav konsept) med LCD skrem og en million muligheter9 inkluderte et gyrokompass på størrelse med en liten utelampe ca 100 mm i diameter. Aner ikke hva slags produsent det var men likevel.

 

Det finnes også gyro kompass app for iphone og sikkert alle andre smartphones og. De har jo innebygget gyro som en del av standard konsepte til bruk i en mengde apper bla kjørespill mv.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Leser jo tråden då eg synes turen er interessant, men at folk stoler på iPhone som navigasjonshjelpemiddel er ganske utrolig. som en gadget ja ok. Bra vi har Rss.

 

Er da ingen som bruker de som primærnav. Kan imidlertid fungere som backup/worst case.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er da ingen som bruker de som primærnav. Kan imidlertid fungere som backup/worst case.

 

Ha! Skal du få meg til å tro :-) Setter en flaske pils på at et flertall bruker de som primærnavigasjon på en fin sommerdag i Oslofjorden. 

 

Men jeg gidder ikke å sjekke (telle) altså ;-)

Link to post
Share on other sites

Får virkelig håpe at naboen til Øverland som har vært inne på denne tråden tidligere, tipser rette vedkommende om disse tillatelsene de trenger. Slik at alt er klart før de går fra Bergen. Byråkrater kan være noen skikkelige festbrems. Fort gjort å glemme slikt hvis man ikke har tatt turen før.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Tenkte nå mer på turen som er temaet for tråden jeg da...

 

En 5-6 alternativer inkl sekstant og kronograf er blant de.

 

 

BTW Pinkvin, har det blitt færre grunnstøtinger i lokale farvann etter smartphone/tafseplate nav er blitt mer populært?

Har liksom ikke vært så mye om det de senere sesongene synes jeg?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Får virkelig håpe at naboen til Øverland som har vært inne på denne tråden tidligere, tipser rette vedkommende om disse tillatelsene de trenger. Slik at alt er klart før de går fra Bergen. Byråkrater kan være noen skikkelige festbrems. Fort gjort å glemme slikt hvis man ikke har tatt turen før.

 

Får håpe de har avtalt med noen depotbåter underveis rundt Grønland og sjøstroka utanfor slik at de kan holde fjøla nede utenfor teritorialgrensene om noen Andhøyish-byråkrat-sjørøvfarere eller polarbanditter ducker opp...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er da ingen som bruker de som primærnav. Kan imidlertid fungere som backup/worst case.

 

Hmmm. I båten har jeg en pad, en mobiltelefon, en PC, en Raymarine kartplotter, papirkart og kompass.

 

Av og til, egentlig bare for å sjekke at den virker, og for at den er skikkelig pervers dyr, har jeg på den kartplotteren. Ellers er hovednavigasjon telefonen og paden, så PC-en nede i salongen. På telefon og PAD har jeg mange kartapplikasjoner, jeg bruker dem som fungerer best til sitt bruk. På PC-en kjører jeg OpenCPN.

 

Papirkartene har jeg aldri brukt til navigasjon. Kun tittet på dem for å vite hva jeg har tilgjengelig.

 

Den Raymarinesaken er jo et fossil. Ikke kan jeg trykke på skjermen, må trykke meg gjennom masse knotete menyer med knapper for å justere de enkleste ting. I tillegg er kartene og visningen kjip i forhold til de jeg har på telefon, pad og PC. PADen kan kjøre 16 timer full guff uten lading, raymarinesaken går i svart dersom den mister strømmen. Jeg putter den i kategorien utrangert. Men jeg har den da, mest for å stoppe kjeften på alle de som mener at slikt må man ha og at alt annet er tull. Men mitt inntrykk er at den er noe av det som svikter først dersom noe svikter, den har også minst nøyaktighet. Min Sony er vantett, har både GPS og GLONASS, mange fortreffelige apper til navigasjon, og slik kan jeg egentlig fortsette å ramse opp fordelene til telefon/PAD/PC.

Link to post
Share on other sites

De skaffer seg vel en batteridrevet gps av ett eller annet slag som backup etter denne erfaringen vil jeg tro.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hmmm. I båten har jeg en pad, en mobiltelefon, en PC, en Raymarine kartplotter, papirkart og kompass.

 

Av og til, egentlig bare for å sjekke at den virker, og for at den er skikkelig pervers dyr, har jeg på den kartplotteren. Ellers er hovednavigasjon telefonen og paden, så PC-en nede i salongen. På telefon og PAD har jeg mange kartapplikasjoner, jeg bruker dem som fungerer best til sitt bruk. På PC-en kjører jeg OpenCPN.

 

Papirkartene har jeg aldri brukt til navigasjon. Kun tittet på dem for å vite hva jeg har tilgjengelig.

........

or å stoppe kjeften på alle de som mener at slikt må man ha og at alt annet er tull. Men mitt inntrykk er at den er noe av det som svikter først dersom noe svikter, den har også minst nøyaktighet. Min Sony er vantett, har både GPS og GLONASS, mange fortreffelige apper til navigasjon, og slik kan jeg egentlig fortsette å ramse opp fordelene til telefon/PAD/PC.

 

Ikke uenig med deg - bruker iPhone for det meste selv men har jo alltid kompass, kart og ekkolodd med. På langtur i ukjent farvann ville jeg hatt flere alternativer tilgjengelig men feks Navionics (1 av flere alt) dekker jo hele verden. De lange strekkene regner jeg med kan tas med nokså greie kursangivelser. Når man nærmer seg urent farvann kan Phone/Pad/smart være ubetalelig.

 

For ca 10 år siden tok jeg inn til Kungshavn / Sotenkanalen Syd på en Garmin IQ3600 med Blue Sea minnebrikke kl 02:00 på natten - mye likt hva en moderne smartmobil kan i dag. Dette var kl 02:00 på natten og det var ikke mulig å se staker, skjær eller noe særlig landskap å orientere seg mot. Kart var med andre ord omtrent ubrukelig i denne situasjonen. Phone/Pad/smart/fab har en enorm styrke gjennom umiddelbar tilgjegelighet - selvsagt.

 

Ankret opp vha IQ og ekko. Mildere overrasket neste morgen over å oppdage alle båter som lå fortøyd i samme område noe jeg ikke hadde registrert på nattestid.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tilsammen på de tre siste sommerferiene har vi seilt 8000 nm. iPad har vært primærnavigasjonsmiddel hele tiden. Har plotter ute og inne, brukes som sekundær. De to første årene hadde vi papirkart for hele strekningen. I år er det ikke ett kart ombord. Har to iPad med kart ombord pluss en iPhone. Går inn i ukjente havner i mørke og dårlig vær. Livet er enkelt.

Link to post
Share on other sites

Hmm... det blir vanskelig å skulle bruke denne tråden for en kjapp oppdateringer på RIB gutta sin ferd mot Chicago dersom vi skal innom en del andre emner samtidig (sagt med en erkjennelse av at jeg selv har bidratt til en avsporing lengre opp), men ser jo at tråden ikke egentlig er om akkurat det :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hmm... det blir vanskelig å skulle bruke denne tråden for en kjapp oppdateringer på RIB gutta sin ferd mot Chicago dersom vi skal innom en del andre emner samtidig (sagt med en erkjennelse av at jeg selv har bidratt til en avsporing lengre opp), men ser jo at tråden ikke egentlig er om akkurat det :smiley:

Årsaken til avsporingen ligger nok i at opplysningene knyttet til denne turen er så mangelfulle at det er lite å kommentere  :smiley:

Link to post
Share on other sites

hehe.... jeg tenkte også på kommentaren din lenger opp i tråden når jeg skrev at vi egentlig ikke vet noe særlig om hva gutta har planlagt.

 

Jeg, som et par andre har påpekt, blir vel ikke helt imponert når de må tilbake samme vei med bil for å ordne reisedokumenter sånn plutselig. Men det kan jo være at de ikke er reisevante ift hva andre land krever fordi de heller har hatt full fokus på å forberede RIBen sin.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...