Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Nå må de visst skaffe ny forsikring også. er det ikke litt tullete av et forsikringsselskap å ikke ville forsikre båten fordi man legger ut på en tur med mediedekning?

Eller efter at nogen højere oppe i forsikringsselskabet opdagede hvad de har gang i...?

Link to post
Share on other sites

Men krever USA visum for norske borgere? Og må det isåfall ordnes på ambassaden? Trodde dette var en enkel sak som kunne gjøres on-line så lenge man ikke skal være i USA lengre enn 90 dager.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er andre regler som gjelder når en kommer med egen båt enn fly til USA. Husker ikke detaljene, men har lest om det. Tror en må ha visa.

 

Takk for kart over søknadsplikt til Grønland.

 

PS, jeg stiller gjerne som mannskap, men ikke den første måneden da jeg skal seile i (litt) varmere strøk. Prosjektet er akkurat passe sprøtt. Strekningen på Grønland er klart høydepunkt. Havet med seilbåt er mye mer behagelig enn rib, så den trenger jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er andre regler som gjelder når en kommer med egen båt enn fly til USA. Husker ikke detaljene, men har lest om det. Tror en må ha visa.

Du kan søke på nett dersom du kommer til USA med et flyselskap eller et rederi som er med i Visa Waiver Program.

Også kan du ikke være terrorist. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte den amerikanske ambassaden i et lignende ærend (Great Loop) og da trengte de passnummeret for å vurdere visumsøknaden. Resten tenker jeg de hadde fra før, bare de visste hvem jeg var...  :smiley:  -Og i Canada er det viktig å ha seilingstillatelsen i orden.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

He,he. Ja disse kneipene langs Porsgrunnselva er beryktede. I mangel på info begynner jo spekulasjonene. Her er de som ligger lengst fremme hos meg akkurat nå;

 

- Chicago spiller på Wrightgaarden Langesund i sommer, og journalisten i Båtliv har misforstått fullstendig.

- De er ivrige brukere av forumet og har mistet motet etter alle  dommedags-profetiene.

- Han har klart det kunst-stykket og holde planleggingen skjult for kona. Og skulle bare innom hytta på Stathelle for å si ha det. Hvor hun så har slått seg  helt vrang.

 

Osv.

 

Nei, spøk til side. La oss håpe det er bare noen justeringer av utstyret. Og at de kommer seg av gårde igjen.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror hovedproblemet er feil båttype. Det er ingen grunn til å bevise at en RIB er egnet for havkryssing. Litt synd, men sant.

Sammen med et "moderskip" er jo RIB ok også langt til havs. Men ikke bare RIB hele tiden. Noen ganger er sannheten litt ubehagelig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Herlig sitat... "– Vi jobber med å finne et forsikringsselskap som har større testikler enn rosiner, sier Andreas Øverland. "  :lol:  :lol:

 

Thor Heyerdal ville nok blitt totalslaktet i forkant av ekspedisjonene sine både i avisenes kommentarfelt og her på BP. Men han har jaggu fått egen museum...

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har i det minste bestilt en AIS, så blir det vel lettere å følge båten etterhvert.

Jeg regner med at de ikke har EPIRB, flåte eller andre elementære ting for sikkerheten med seg heller ?

 

 

Thor Heyerdal ville nok blitt totalslaktet i forkant av ekspedisjonene sine både i avisenes kommentarfelt og her på BP. Men han har jaggu fått egen museum...

 

Jeg vet ikke helt om jeg ville sammenlignet dette med Thor Heyerdahl sine ekspedisjoner, i så fall kommer herrene Øverland særdeles dårlig ut av den sammenligningen !

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg mest på Heyerdahls evne til fritenking, uavhengig av vedtatte normer og regler til havs. Trådstarter bruker ordet galskap, og mange fritenkere har blitt karakteriserte som gale opp gjennom historien.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med adeneo, men grænsen mellem videnskabsmand og eventyrer er ofte noget flydende.

 

Jeg er også liberal nok til at mene, at det folks frie valg om de vil udsætte sig selv for farer. Der er basejumpere og offpiste skiløbere der udsætter sig selv for tilsvarende farer og fred være med det.

 

Uanset så ville jeg ikke satse mange penge på at de når frem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...