Jump to content

Galskap med RIB fra Horten til Chicago.....


innaskjærs

Recommended Posts

Etter å fulgt Trudelutt en stund, blir det spennende å følge disse gutta på turen. Og om Simrad-plotterne fungerer bedre en Raymarine sine.  Kjedelig med stopp så tidlig, men det var sikkert en mening med det også. Artig at han fikk med seg sønnen på dette.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt til å følge disse gutta, mest fordi jeg syntes de er tøffe som tør å gjøre noe jeg aldri hadde turt.. Kommer ikke inn på sidene deres som det har blitt linket til over ift å få flere detaljer om planen de har.

 

Full avsporing om vær og vind og sånn, men jeg har også "investert" i en Vavvud propell til iphonen min, og med mange gjestedøgn på Verdens Ende med yr.no godt i hånd, så er det artig å avlese målingene derfra og sammenlikne med observasjoner fra både yr/Færder/Svenner og seilbåtene. Det stemmer sånn passelig ok, og seilbåtene har i det siste vært ivrige ift å fyre opp sine målere for å avstemme med appen jeg har hatt (dersom de ikke har hatt den selv). I tillegg har de hatt mer "agressive" målinger i kastene. Dersom det blåser, så blåser det på VE...

 

Når det er sånn som det har vært/er på Verdens Ende nå, ref tabellen over, så syntes jeg det er mye. Vi er vel ikke i hovedsak barske fiskere her på østlandet, men mer "familier på tur". Jeg tror at når vi snakker om vind, så er over 8-10 m/s noe som pleier å bli "mindre koselig enn forventet" for familien, og det bryter litt med idyllen som er forespeilet... :smiley: Båttur i 12-13 m/s med langt over 20 i kastene med mulighet for bølger som er både høyere enn meg og båten er en konkurranse vi ikke blir med på :smiley: 

 

Back on topic: Det er vel derfor, som nevnt innledningsvis, at jeg syntes gutta som skal kjøre RIB er ganske tøffe.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

 

Denne virker på min Firefox nettleser. Og på Båtliv sin nettside med kommentarer.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

De dro vel i 1800 tiden fra Horten. Fikk altså stiv kuling sånn ca i nesa når de rundet ved Færder. Sikkert en stor opplevelse så lenge ting fungerer og alt går bra. 

 

Men farten var jo veldig lav, hva betyr det? Den trackinga viste ikke så mye men sånn ca distanse og tid gir vel pluss minus tolv knop. Hvis vi da antar at de har gått betraktelig fortere i lunt farvann så har det kanskje gått veldig tregt i åpent farvann når de traff været. 

 

Er ikke en sånn båt på sitt beste med litt fart. Om en må ned i 10 knop i stiv kuling så er det kanskje ikke så behagelig lengre?

------------------

 

Som tidligere nevnt så kan jeg ingenting om sånne båter...

10-12 knop er vel kansje den mest uøkonomiske hastigheten for slike motorer også..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet selv plotter ved tønsberg tønne på vei til langesund i "god sjø" kompasset hadde jeg klart å lure noen grader ut av kurs også og i tett tåke var vi ganske på god vei retning danmark likemye som  vi var langesund en stund ;) Slår det nok har ledninger en tendens til å gå fra hverandre, vi hadde brudd både i nmea bussen og i strømkoblinger når alt hadde roet seg og vi så over skadene. 

 

Røff sjø nedover der er ikke trivelig, hadde noen venner ute i 40 fots seilbåt på strekke disse gutta kjørte, og de hadde søkt nødhavn under aktuelle tidspunktet de kjørte, hadde vært tøft vær/sjø. 

Link to post
Share on other sites

 

Merker at jeg blir et par hakk mer skeptisk til hele greia her nå. Hadde de ikke en telefon med Navionicsappen på? Ikke optimat å basere seg på, men i det området burde det funket. Også skeptisk til det med 40% margin på bensin. Under ugunstige forhold + litt feilnavigering blåser du fort den marginen. Det ser man jo også på at de har gått i 10-12 knop på den første etappen. Må de gjøre det senere spørs det om marginene er på deres side. Regner man forbruk pr. nautisk mil kan det være stor forskjell avhengig av vær, bølger og kjøring.

 

Nå hørtes jeg kanskje veldig skeptisk ut, men egentlig er jeg positiv til slike stunts som farger hverdagen litt. Synes bare det er trist med de stuntene som ikke går bra. Tenker da ikke på de det gjelder, men de som sitter hjemme.

Link to post
Share on other sites

Båtkompass, Gyrokompass (Gyro finnes for iPhone og), håndholdt Silva, håndGPS ala garmin og alt proff utstyr en kan få kjøpt på eBay for en slikk.

 

Pusle på en motor tar deg omtrent jorden rundt på 1 motor mht drivstoff - om nødvendig.

 

Ebay: http://www.ebay.com/itm/WW2-Imperial-Japanese-Navy-Type-96-BOXED-COMPLETE-Tamaya-Sextant-V-RARE-/231508398529?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e6f9d1c1

 

Denne er så nøyaktig at den ikke behøver korrigering/kalibrering over en halvkule i motsetning til tyske.

$_57.JPG

 

 

Ellers duger jo denne:

Kompasshonenavigasjon.jpg

 

og hvis alt annet feiler.....

 

 

Solsteiner ble ifølge norrøne sagaer brukt av sjøfarere til å finne Solas posisjon når det var skyet eller tåkete vær.

En populær teori har vært at Vikinger benyttet seg av steinen for å navigere ute på havet.

 

http://www.arild-hauge.com/navigasjon.htm

norronkompass.gif

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis de klarer å komme seg til Grønland klarer de også siste strekningen. Da har de lært nok til å vite om de kan krysse med 40% margin på drivstoff. Jeg tror de er kompetente nok, hvis ikke har de en fornuftig lærekurve, langs land til Bergen, lite hopp til Shetland, så til Færøyene, så Island. Mener å huske at hver strekning er litt lenger enn de andre. Har ikke kart her, men sjekket ruta tidligere i år da vi vurderte å seile til Grønland i sommer. (eneste endringen vi skulle gjøre på båten før avreise var å innstalere ett varmeapparat til, kaldt så langt nord).

 

Telefon eller Ipad med kart hadde jeg avgjort hatt i backup. Håndholdt GPS også i åpen båt. Plottere har en tendens til å svikte når forholdene er veldig røffe. Utenom langs Grønland trengs ikke detaljkart, stort sett åpne farvann de skal gå i. Paprkart i åpen rib hadde jeg droppet.

 

10-12 knop er mest behagelige fart i mye vind og brytende bølger. Lettere å holde høy fart på havet da bølgelengden øker. Men håper da de blir liggende i land når det er meldt over 12 m/s.

 

Det jeg er helt sikker på er at de har mer erfaring enn hylekoret som mener detter er uforsvarlig :giggle: Hvor mange av de som er kritiske har krysset nordsjøen?

Link to post
Share on other sites

Tatt fra Båtliv artikkelen: "Det viser seg at hovedplotteren har samme strømkrets som plotter nummer to."

 

Om det stemmer så gjør jeg meg litt tanker om hva andre løsninger som finnes som er helt borte i natta hva angår å legge ut på en slik tur?

Finne ut på turen hvordan de skal sove? Og dra for å skaffe visum nå? Tyder mye på vel planlagt tur...

 

Hva slags RIB er det? Høres ikke ut som noe proff/mil-spec type når de har forsterket potongene i ettertid? En "amatør" RIB har vel tendenser til å løsne mellom potong og dørk i forhold det kan tenkes de får oppleve, uansett hvor mye de er forsterket?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det jeg er helt sikker på er at de har mer erfaring enn hylekoret som mener detter er uforsvarlig :giggle: Hvor mange av de som er kritiske har krysset nordsjøen?

 

Jeg synes du har fornuftige tanker rundt dette, unntatt din siste kommentar sitert ovenfor....

 

Det mest interessante i denne tråden, er vel å tenke over og utveksle tanker om hva denne turen innebærer, noe som jeg forutsetter at de to RIB-gutta har gjort før avreise. Det er de som tar risikoen og gjør noe helt unikt og uprøvd, og det er det all grunn til å respektere.

 

Men det er ikke nødvendig å putte forskjellige innlegg i enten "FOR" eller "MOT" grupper. Det må gå an å ha noen flere tanker i hodet samtidig også, uten at du skal melde noen av meningsutrykkkene  eller tankene vi deler om dette, inn i et "hylekor", som du kaller det.  Her kommer man ikke lengst med å tenke i enten svart eller hvitt.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det jeg er helt sikker på er at de har mer erfaring enn hylekoret som mener detter er uforsvarlig :giggle: Hvor mange av de som er kritiske har krysset nordsjøen?

 

Jeg tilhører vel dem som er noe kritisk, men ikke negativ til turen. Så noe hylekor vil jeg ikke ha på meg at jeg er medlem i :smiley:  Har for øvrig krysset Nordsjøen i sterk kuling med defekt radar.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kompetanse, så kan jeg kanskje nevne at jeg har D5LA, men dessverre svært liten praktisk erfaring hvor jeg har følt ting på kroppen. Men i tillegg har jeg nok lest mer om havet og andres fortellinger enn de fleste. i hvertfall nok til å ha en mening om hva havet kan by på. -Og selv om jeg ikke har vært i egen båt i "heavy weather", har jeg opplevd liten orkan over Skagerak. Satt i syv timer ved vinduet og studerte hvordan bølgene oppførte seg, der de løftet danskebåten i en fantastisk "berg- og dalbane". Fascinerende. Sterke naturkrefter. (Og - jada, ...) :saint:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Synes turen de skal gjøre er ganske heltmodig. Som starter av denne tråden, så står jeg fortsatt ved at jeg ikke ville vært med frivillig. Uansett synes jeg vi skal støtte gutta. At de har gjort forberedelsene sine er jeg ganske sikker på. Litt risiko må man jo ta her i livet... :thumbsup:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Beklager kommentaren min, ironisk humor treffer ikke alltid godt på forum (prøvde å flagge humor med en smiley). Jeg mangler totalt sperrer selv, og har mange venner med samme egenskap. Ironiserer ofte over folk som har sunn fornuft. Ved å mangle sperrer blir det flere historier rundt leirbålet. Derfor synes jeg denne typen prosjekt er  herlig. Det er en viss sansynlighet for at de ikke kommer frem, men risikoen for å omkomme er veldig liten, langt innenfor hva jeg synes er akseptabelt for ett eventyr. Men der er vi forskjellige.

Link to post
Share on other sites

Visum? Nu?

Jeg tror vi skal forberede oss på mer.

De trenger tillatelse fra Dansk Polarinstitutt for å seile i grønlandsk farvann. Uten blir de stanset av et skip i Thetisklassen.

Og tillatelse fra Norsk Polarinstitutt for å seile i arktiske farvann. Uten blir det bot når de kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...