Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!

Astor

Recommended Posts

Flere her inne gir uttrykk for at de ville løst situasjonen på en bedre måte enn det Astor gjorde. Dessverre var det tydeligvis ingen av deres kaliber tilstede blandt den store mengden oppankrede båter i området denne natta. Akkurat hvordan det ville gått om ingen hadde foretatt seg noe som helst slipper vi heldigvis å få vite, takket være at Astor faktisk tok affære.'

Er redd mange heller gjemmer huet under dyna igjen enn å foreta seg noe når de ser en situasjon som dette. At folk som ikke var til stede kommer med synsing og kritikk i etterkant gjør neppe dette bedre. Bedre å gjemme seg under dyna igjen enn å risikere kjeft på båtplassen for å ha gjort "feil" ..

Takk til Astor som fikk ut finger'n og faktisk gjorde noe! Har mine tvil til at han og mannskapet faktisk var de eneste som så hva som var i ferd med å skje.

Astor gjorde det eneste rette. La oss tenke oss at en går i jolla midt på natten for å "gjøre jobben selv" .....

Veldig greit å ikke risikere en "Drangsholt" (mfl) Kontruktøren av Draco båtene. Med all respekt for Drangsholt. Kun et av flere eksempler.

I 1983 kommer nyheten som sjokkerer hele det norske båtmiljøet. Kåre Drangsholt blir funnet død i vannet, ved siden av båten han selv hadde bygd.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg syns min gode venn Astor gjorde en slett jobb, hadde det vært meg hadde jeg stupt uti og svømt bort, så hadde jeg tatt ankerkjetting i kjeften og svømt båten til en sikker ankerplass. Da hadde ingen merket noen ting, og både Tjøme og Rs kunne ha sovet godt hele natta :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg syns min gode venn Astor gjorde en slett jobb, hadde det vært meg hadde jeg stupt uti og svømt bort, så hadde jeg tatt ankerkjetting i kjeften og svømt båten til en sikker ankerplass.

Nå er det snart på tide med en "liker-knapp" her på Baatplassen synes jeg :wink:

xx xxx xx xxxx xxxxxx xxxx xxxxx xxxx xxxxxxxx xx xxx xxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx x xx xxxxxx xxx xxxx xx xx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxx xxx xxxx xxx xxx xxxxxxxx xxxx xxx xxx xxxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxx xxxx xxx xx xxxxx xxx x xxxxx xxxxxxxxx

Kanskje jeg overdrev litt men likavæl da.... nå handler tråden om at man skal huske å kaste dreggen...men få gir resepten på hvordan man husker..en hyssing rundt langemann, en lapp på kjøleskapet, et notat i 7. sans, alarm på mobilen..??

Kommentar fra moderator: Innlegget er redigert. Vennligst la videre diskusjon gå på sak, ikke person.

en uglespett med hjernerystelse etter betydelig overhakking, døgnvill og med hallusinasjoner såvel i sovende som i våken tilstand.:)

har ikke hallusinasjoner, er våken uten hjernerystelse. Ringe redning er og gir ingen heltestatus. Er dette et resultat av mangel på spenning at man hauser opp dagligdagse plikter eller handler det bare om mangel på erfaring når man kommer opp i en situasjon man ikke kjenner utfallet av. Miste dreggfeste er dagligdags og krever normalt ingen stor innsats fra hverken kystvakt eller redningsselskap når man enten ligger i ei gjestehavn i Smøgen eller i en anbefalt uthavn som er god beskyttet for vær og vind. Det er normalt noe vi båteiere ordner opp i selv. Men nå har kanskje noen rett i som sier at det blir stadig lengre mellom hver gang man treffer på godt sjømannskap ? Båteiere har vel blitt mer journalister som skal dokumentere hvordan det kan gå når man har glemt dreggen , skrive reisebrev om handleturer til Strømstad , fortelle om utvalget på systembolaget, fortelle om det er sol i Grebbestad, vise bilder av båtene sine og ha full oversikt over hvor alle de andre befinner seg med nøyaktige posisjoner og bevegelser siste døgn.

ps utidig innblanding fra modde bare fordi jeg stiller noen spørmål helt lik de jeg har fått tidligere.Skjerpings

nå handler tråden om at man skal huske å kaste dreggen...men få gir resepten på hvordan man husker..en hyssing rundt langemann, en lapp på kjøleskapet, et notat i 7. sans, alarm på mobilen..??

Jeg har fått flere råd i denne linken, men etter at dine innspill dreide debatten over på hva trådstarter kunne ha gjort annerledes så sluttet forslagene om gode ideer til ankering/ankervakt å komme.

Kanskje vi kan komme tilbake til utgangspunktet:

Anbefalte anker og ankervekt som oppgis er vel beregnet på ankring i noe mer utsatte områder enn der vi i Norge ofte ankrer opp. 

Selv har jeg muligens for lite anker for en 40 fot seilbåt på ca. 8 tonn.  Har et 15 kilos syrefast bruce kopi, med 8 mm (20m) kjetting pluss 45 m blytau.  Dersom jeg ankrer opp på et utsatt sted tenkte jeg å benytte hekk anker (5 kilo fortres) som forkatting. Tanken er å legge et tau tilsvarende dybden mellom ankerene. 

Det er vel sånn at det er arealet på ankeret som gir hold, mens det er vekten som for det til å grave seg ned.  Fortres har større areal enn bruce men trenger muligens «hjelp» for å grave seg ned.

Har noe erfaring med dette?

Guest Avmønstret#

Juksemaker, dette er jo i syden og midt på dagen.  Skrytebilde !!

Neida det er de nye undervannsdownlightene jeg kjøpte fra Alibaba, lyser fenomenalt. Må bare huske å starte motor og aggregat før jeg fyrer opp downlightene. Etter 15 minutter flyter krabbene opp i vannflata nykokte. ;-)

Fortres har større areal enn bruce men trenger muligens «hjelp» for å grave seg ned.

Det er vel ikke helt usant - slik jeg har oppfattet det, Fortress er "verdens beste anker" ihht de som selger Fortress - men dette ankeret er helt avhengig av å lande i sand eller myk leire. Det er helt ubrukelig som "all-round"-anker, nettopp fordi det ikke graver seg ned dersom ankerforholdene ikke er optimale.

En annen ting, Fortress-ankeret er skjørt - dersom kreftene på ankeret blir for store (f.eks. dersom det blåser stiv kuling og vindretningen skifter) så vil det bli skadet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

#Pinkvin,....

WOW!

Krabbene rekker akkurat å komme seg opp på dekk, ferdigkokte og klar til forlystelse altså?.....;)

Ehhh... var det ikke du som ikke ville ha generator i båten....?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

En annen ting, Fortress-ankeret er skjørt - dersom kreftene på ankeret blir for store (f.eks. dersom det blåser stiv kuling og vindretningen skifter) så vil det bli skadet.

Godt poeng. Det har jeg også hørt, derfor bruker jeg det som hekk anker når man ligger med feste til land. 

Derfor ville jeg ikke ha brukt dette alene som anker på svai. Men hva tror dere om teorien min om at dette fortress type anker gir ekstra feste i kombinasjon med et bruce anker? 

Ankrer man opp i en bukt der det kun er (f.eks.) nordavinden som tar tak burde man kanskje kjøre fast ankeret slik at det gir godt feste for nordavind. Så kan man heller ligge med ankret «gal» vei i sønnavind siden vinden da er ubetydelig.

Dersom bruce velges som hovedanker og fortress som forkattingsanker - tja, det kan gi mening. Jeg mener å ha hørt at fortress kan ha problemer med å grave seg ned dersom dragretningen blir for horisontal, dersom det stemmer, så nei. Jeg tror heller ikke at fortress'en graver seg bedre ned på suboptimal grunn når det står som forkattingsanker sammenlignet med når det brukes som eneste anker.

Det er best å bruke tynn kjetting (ikke tau) mellom hovedanker og forkattingsanker, da det er ønskelig med minst mulig elastisitet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

En venn av meg lå på svai i natt i Sandspollen. De våknet av et smell i skutesiden i morges. En seilbåt i lett bris hadde drevet inn i siden på båten deres. De i seilbåten hadde et Deltaanker og hadde 15 meter kjetting ute på 10 meters dyp. Ingen skader på båtene og ingen skjellsord.

Et resultat av alt for kort lengde med ankerkjetting. Omtrent på samme sted der vi lå forrige uke.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tja, ble på høylys dag pårent av en 16t seilbåt 3 ggr etter hverandre med en eller flere grønnskollinger som forsøkte å ankre blant flere båter. Bommet gang på gang. Tok han i mot men dreggen min tok belastningen greit. Han hadde ikke snøring på hverken linelengde eller dybdeforhold Brådypt - forsøke å ankre langsmed mollebakken). Ga ham noen tips i så måte og da fikk han feste. Noen tid senere trakk vi inn i kabinen og sovnet - det var deilig å slappe av litt vekk fra steikende sol....

Vel.... noen tid senere ble vi vekket av hoing... dreggen min hadde sluppet pga at den 16 tonns seilbåten hadde "gymmet" dreggen min vel mye... ingen indikasjoner i forveien på at den gav etter...drev vel 150m mellom flere båter underveis - uten å treffe noen. Next: Achor Alerm Ja Takk. Problem solved.

Vi "reddet" en jeanneau sun odyssey 39i i dag som begynte å drive ved siden av oss her vi ligger på innsiden av Jomfruland.

Jeg ropte selv på en Bavaria 32 seilbåt som jeg lå ved siden av på svai utenfor Jomfruland i går. Den begynte plutselig å drive ut mot leden. Kalte den opp to-tre ganger på kanal 16 uten respons. Begynte så å rigge jolla men i det jeg skulle starte kom det en frue opp fra kabinen. Hun satt seg ned i cockpiten og merket tilsynelatende ikke at båten hadde flyttet seg 50-60 meter og lå nesten ute i leden. Noen minutter senere kom gubben opp, heiste ankeret og så forsvant de.

Leste veldig mye om Fortress før jeg kjøpte mitt, men fant ikke noe om dette, har du noen link til dette Tobixen? På neste båt som blir større regner jeg med og havne på en Mantus, så er ikke hel frelst på fortress  :wflag:

Astor: veldig lurt og ikke risikere en større leteaksjon når man ikke føler seg sikker selv, tommel opp  :smiley:

Jeg ropte selv på en Bavaria 32 seilbåt som jeg lå ved siden av på svai utenfor Jomfruland i går. .......heiste ankeret og så forsvant de.

Er det viktig at det var en Bavaria 32 seilbåt?? Du har vel bilder og regnummer også? Begynner å bli ganske mange som føler seg uthengt via båtplassen pga av manges "Se og Hør" og "Her og Nå" tendenser. Hvordan tror du han føler seg akkurat nå han seileren som kjenner seg igjen fra din greie beskrivelse dersom han leser her? Reagerer fordi jeg er et uskyldig offer for noe av sommerens "kreative sprell" her for å markere seg som "utlært hobby-sjømann".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...