Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

Vi snakker om laber bris 7-8 med frisk bris 10 i kastene i indre Oslofjords mest beskyttede uthavn. Dersom det betraktes som farlige forhold for å gå i jolla kan man undres på hva man i det hele tatt skal med jolle. Godt for båten som dregget at RS ikke var langt unna.

 

Det er helt utrolig... nå skal jeg stoppe å skrive mer om den saken i fare for å bli sett på som irritert.. det er uansett en dum avsporing av en ellers flott tråd som omhandler tips om å være sikker på at man har ankerfeste og en utmerket måte å hjelpe andre på som er uheldig å dregger uten å være klar over det selv!

Link to post
Share on other sites

Hehe å ringe 02016 og fortelle at det driver en båt med løs dregg i Sandspollen ser jeg på som en plikt hvis liv, helse og verdier står på spill.

 

Hvis man starter jolla og tar seg bort til båten og varsler slik at situasjon ikke kommer ut av kontroll kan man under tvil betraktes som en helt. (Sandspollen er en liten andedam sett med ugleøyne og i ugleøyne kreves det mye for å oppnå heltestatus. Det er ikke noe man får for å ta en telefon)

 

Når det er umiddelbart fare for liv , helse og matriell har man 3 viktige plikter ..varsle , sikre og redde. Men alt er en vurdering som tas av den enkelte. Hvis noen drukner redder man og får andre til å varsle nødetatene.

 

Men Astor var observant og det skal han ha, men ingen redningsmann i dette tilfellet. Godt at tanna ble fixet for denne kunne skapt mer hodebry.

 

 

Ps jeg ser at det oppfordres til å huske å sette dreggen slik at den er sikker. Hvordan gjør man det med skiftende og økende vind?

Link to post
Share on other sites

Ikke ankerlanterne tent heller nei :pray:

Syntes ikke det ser ut som en Bavaria på stripene.

Det er spennende å våkne et helt annet sted enn der du la til da.

Det var båten med ankerlanterne som måtte reddes. Vi så at det var tre ombord når de passerte oss utover.

Vinden i natt var lei nok. Den kom inn rett gjennom innløpet til pollen og kom kastvis. Leit nok.

En skulle gjerne vært noen år yngre og litt sprekere, men sånn er det bare.

 

I morgen abslutter vi ferien etter denne jendelsen og et par akuttannlegebesøk. Snakk om variasjon.

PS; tanna er borte! :)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var båten med ankerlanterne som måtte reddes. Vi så at det var tre ombord

Selvfølelig morro med litt action. Nå må vi få denne daglidagse hendelsen ned på jorda ehhh vannet. De ble ikke reddet...men bare vekket og oppfordret til å styre ut på dypere vann og kaste dreggen på nytt.

 

Jeg fikk nordavind i raua en gang og var uforberedt. Båten slet seg og dunket mot land. Helt vanlig og ingen grunn til førsteside stoff og ingen redningskøyte utrykning. Nå må folk stresse ned og forstå at det av og til er noen utfordringer i båtlivet. Ingen helter, bare helt vanlige folk i båt.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært i seilbåten så hadde det spilt liten rolle hvem som banket på, bare det skjedde før jeg evt. lå i fjære steinene. Tommel opp for Astor, gode mennesker det!

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Kommer du inn i en seilbåt gir det ihvertfall meg visse assosiasjoner av å komme ned i en kjeller med sine smale vinduer oppunder taket.

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din REM. Du er velkommen ned i "kjelleren" min for en titt i en moderne seilbåt ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Det var båten med ankerlanterne som måtte reddes. Vi så at det var tre ombord når de passerte oss utover.

Vinden i natt var lei nok. Den kom inn rett gjennom innløpet til pollen og kom kastvis. Leit nok.

En skulle gjerne vært noen år yngre og litt sprekere, men sånn er det bare.

I morgen abslutter vi ferien etter denne jendelsen og et par akuttannlegebesøk. Snakk om variasjon.

PS; tanna er borte! :)

Aha, det var den båten. Jeg har nok en for mye innabords og oppfattelsen er ikke helt på topp ;o)

Lykke til med den nye tomta

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å ligge på svai. Ankeret kan sitte på sønnavind men løsne på nordavind. Det vet man ikke.

 

Jeg elsker å ligge på svai. Du får aldri sterk vind fra siden. Slipper ankeret har du tid til å ankre på nytt, (du dunker ikke inn på land med en gang). Men du bør kjøre inn ankeret skikkelig, ha godt med kjetting ute (glem 3g. dybden, slipp ut alt du har om det er plass), gå ankervakt i sterk vind. Jeg setter ankervakt på ekkoloddet, men til np har jeg aldir testet "live". 

 

Vi snakker om laber bris 7-8 med frisk bris 10 i kastene i indre Oslofjords mest beskyttede uthavn. Dersom det betraktes som farlige forhold for å gå i jolla kan man undres på hva man i det hele tatt skal med jolle. 

 

Har du noen gang prøvd å ro en gumijolle i 8-10m/s? 

Link to post
Share on other sites

Uansett hva man gjør eller mener, så er det alltid noen som ville ha gjort noe annerledes, og det er også alltid noen som mener det stikk motsatte som det du gjør, uansett hvor rett man mener man har. Sånn går er det her på båtplassen også - og det syntes jeg er fint.

 

For det lille det er verdt så er min mening at når man havner i en situasjon man ikke har bedt om, så gjør man det man syntes er lurest akkurat der og da - kanskje fordi det haster - og så kan man etterpå tenke igjennom (eller dere da) om det var det lureste man kunne ha gjort.

 

I denne situasjonen syntes jeg dette ble fikset greit og bra og jeg gir også tomler opp til Astor :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Man må da kunne vise respekt for at Astor bedømte situasjonen slik han gjorde og handlet deretter. Mange ville kanskje gjort det annerledes, men dem om det! De var nå ikke der og da.

Når noen snakker om heltestatus er det bare utidig. Dette var vel bare en påminnelse om at vi må sjekke at ankeret sitter som det skal før vi legger oss og at en automatisk ankervakt, GPS eller ekkolodd, kan være nyttig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En mrsm diskusjon. Vi kan jo spørre Astor om han betrakter det som en heltedåd å ringe redningsselskapet og fortelle at en båt har mistet ankerfeste i andedammen Sandspollen en lys sommernatt med litt nordavind?

 

Som sagt sitter uglene i trærne , er svært kunnskapsrike og har usedvanlig godt nattesyn. I våre øyne er dette kun en plikt man har når det er fare for liv, helse og matrielle verdie kan gå tapt. Her var ingen av tilfellene tilstede.

En ugle hadde startet påhengsmotoren på jolla og frest over til seilbåten og slått vingen i skroget og vekket folkene og bedt dem sikre båten. Så rett tilbake i bingen. Astor har vist bilde fra uthavnen hvor redningsselskapet "redder" båten. ? Bølgene er 5 cm høye.

 

Hvis Astor ikke hadde ringt , ville seilbåten etterhvert kanskje ha berørt mudderbunnen, folkene ombord hadde våknet og enten dratt seg ut på ankervinsjen eller startet motoren og bakket ut. Ingen i Sandspollen ville ha merket noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo spørre Astor om han betrakter det som en heltedåd å ringe redningsselskapet og fortelle at en båt har mistet ankerfeste i andedammen Sandspollen en lys sommernatt med litt nordavind?

Tråden er ikke om heltedåder, men om at det er lurt å huske på å få festet ankeret sitt skikkelig. Kan du ikke ta våset ditt på et annet forum?

Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig... nå skal jeg stoppe å skrive mer om den saken i fare for å bli sett på som irritert.. det er uansett en dum avsporing av en ellers flott tråd som omhandler tips om å være sikker på at man har ankerfeste og en utmerket måte å hjelpe andre på som er uheldig å dregger uten å være klar over det selv!

Velkommen til Båtplassen! :-)

 

Jeg antar Astor så den komme, og hadde klar oppfølgeren.

 

Jeg er forbauset over at folk dregger i Sandspollen, men det skjer! Ihht en tidligere tråd er det en liten flekk der som er omtrent "asfaltert", jeg antar det er på 59.666749N 10.57698E - der er det markert grunnere (4m) og to symboler for sten. Dersom det i tillegg er en del sjøgress på enkelte steder (hvordan i alle dager kan sjøgresset få anledning til å gro der, så mange båter som ankrer opp?) kan det sikkert være nok til å fylle opp et litt uheldig Bruce(kopi)-anker. Det forekommer vel også at Bruce(kopi) legger seg på rygg.

 

Så mange ganger har jeg bare droppet anker og gått rett til sengs, og bank i bordet - det har alltid gått bra - men nå bakker jeg alltid godt før jeg går til sengs. Selv det nye Mantus-ankeret mitt kan finne på å dregge dersom det er stenbunn.

 

Forøvrig la jeg meg på kuling og i underkant av 3x i forgårs (la ut all kjettingen, var for trøtt til å forsøke å forlenge med tau), i løpet av natta skiftet vinden retning. Det hadde vi ikke helt tatt høyde for, etter vindskiftet ble vi også utsatt for bølger. Men bank i bordet, vi satt godt, ankeret lå akkurat der vi la det ... som forventet :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...